Rok 2022
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Rok 2022 by Title
Now showing 1 - 20 of 23
Results Per Page
Sort Options
- ItemAfrické písně a rytmy v hodinách hudební výchovy na 1. stupni ZŠPlačková, Lucie; Konvalinková Jana, MgA. Ph.D. : 56569Závěrečná práce se zaměřuje na tradiční hudbu afrického kontinentu a její využití v hodinách hudební výchovy na 1. stupni. Práce je rozdělena na dvě části. Cílem teoretické části je nastínění podstaty africké hudby a její porovnání s tradičním evropským hudebním myšlením. Teoretická část se opírá o odbornou literaturu a je zaměřena na etnomuzikologii a hudbu afrického kontinentu se zaměřením na specifické rysy hudby subsaharské Afriky. Dále jsou představeny africké hudební nástroje. Praktická část obsahuje metodické listy s aktivitami, kterými seznámíme žáky s tradiční africkou hudbou, a s návrhy jejího využití v hodinách hudební výchovy. Součástí praktické části jsou také návody na výrobu jednoduchých rytmických nástrojů, které využijeme při realizaci metodických listů.
- ItemAnalýza internetových zdrojů pro domácí experimenty ve fyziceAlbrecht, Karel; Hejsková Pavlína, Mgr. PhD. : 67849Práce analyzuje české internetové zdroje použitelné pro fyzikální pokusy. Rozděluje je do několika skupin a každou skupinu hodnotí. Zdroje jsou dále využity pro domácí úlohy, ve kterých žáci dělají experimenty. Průběh a potřeby k experimentům žáci čerpají z analyzovaných českých zdrojů.
- ItemBatůžkový projekt do škol jako nástroj rozvoje prosociálního chováníOlekšáková, Martina; Rubáš Dominik, RNDr. : 66963Závěrečná práce se zabývá formováním prosociálního chování žáků prostřednictvímcharitativního projektu ?Batůžkový projekt do škol?. Hlavním cílem práce je zjistitpomocí jednoduchého výzkumu, zda a jaký vliv má tento charitativní projekt na rozvojprosociálního chování žáků primárního stupně vzdělávání.Teoretická část je zaměřena na zmapování problematiky emoční inteligence,prosociálního chování a jejich vzájemných vztahů na základě studia dostupné odbornéliteratury a na zařazení této problematiky do rámce kurikulárních dokumentů. Dalšíkapitoly jsou věnovány otázce významu dobročinných projektů ve školách a seznámenís realizovaným projektem charitativní organizace Mary ´s Meals.V praktické části je prezentován pedagogický výzkum provedený formou dotazníku apolostrukturovaného rozhovoru. Výzkum proběhl v rámci realizace Batůžkovéhoprojektu do škol na jedné malotřídní základní škole s prvním stupněm vzdělávání.
- ItemČeština jako cizí jazyk na 1. stupni německé ZŠ v oblasti Euroregionu NisaTeplíková, Jana; Vykoukalová Věra, PhDr. Ph.D. : 54858Závěrečná práce je věnována tématu výuky češtiny jako cizího jazyka na 1. stupni německéZŠ v oblasti Euroregionu Nisa. Teoretická a praktická část se prolínají a vzájemně doplňují.Nejprve je pozornost věnována situaci výuky češtiny na základních školách v Sasku, jejímuzakotvení v dokumentech a organizačním formám výuky. Další část práce je věnovánametodám výuky cizího jazyka a jsou zde nastíněna specifika metodiky výuky u žáků mladšíhoškolního věku. Centrem závěrečné práce je náhled na formy hodnocení při výuce a výsledkyšetření motivace saských žáků učit se češtinu. Poslední část přináší příklady hodin výukyčeštiny na základní škole a nastiňuje, jakým způsobem jsou děti učitelem motivovány prodalší výuku a prohlubování zájmu o češtinu.
- ItemChlapec s poruchou autistického spektraObrátilová, Pavlína; Braumová Zdeňka, Mgr. Ph.D. : 66568Závěrečná práce se věnuje kazuistice vybraného chlapce, kterému byla diagnostikována porucha autistického spektra (PAS). První část práce seznamuje se základní charakteristikou a dělením PAS. Druhá část práce se věnuje anamnéze chlapce a popisu vybraných diagnostických metod aplikovaných v průběhu plnění kazuistiky.
- ItemChlapec s poruchou pozornosti a opožděným psychomotorickým vývojemKornijenko, Valentina; Braumová Zdeňka, Mgr. Ph.D. : 66568Práce se zabývá kazuistikou vybraného chlapce. Chlapec byl pozorován na půdě mateřské školy, kam dochází v rámci pravidelné celodenní docházky v průběhu tří let. Pro kazuistiku byly autorkou vybrány dvě základní diagnostické metody. První metodou je pozorování, u kterého se autorka zaměřuje především na oblast vnímání, sebeobsluhy a pozornosti. Druhou metodou je analýza výsledků činností, kdy si autorka vybrala několik různých aktivit a popsala průběh a výsledek zadaného úkolu. Sledovala především to, jak chlapec k úkolu přistupoval, jak byl motivován a co bylo cílem činnosti. Práce je ještě doplněná o rozbor dětské kresby, kde autorka porovnává dvě vybrané kresby s odstupem jednoho roku a sleduje vývoj kresebného projevu u chlapce.
- ItemDidaktické metody výuky přídavných jmen v 5. ročníku základní školyValkounová, Tereza; Dubcová Věra, Mgr. : 66557Tato závěrečná práce řeší nové metody ve výuce přídavných jmen v 5. ročníku základní školyzejména v návaznosti na distanční výuku. Cílem práce bylo zhodnotit výuku přídavných jmena zhodnotit vybrané učebnice, které se používají při výuce. Na základě doporučené literaturypro pedagogy jsem provedla komparaci didaktických metod a vybrala jsem takové, kteréusnadňují výuku.V teoretické části práce jsou uvedeny základní předpoklady pro výuku adjektiv podlerámcového a školního vzdělávacího programu. V praktické části jsem uvedla komparaciučebnic pro výuku přídavných jmen a zhodnotila aktivizační metody výuky a další vybranéonline zdroje. Výsledkem práce je návrh vlastních pracovních listů, které je možné využítjako doplňující zdroj při výuce. Vychází z mé pedagogické praxe při využití vybranýchcvičení ve vlastní výuce a z analýzy učebnic a zdrojů, které jsem během zpracování prácehodnotila.
- ItemEmoce ve výtvarném pojetíJanoušková, Hana; Brzáková Beksová Kateřina, ThDr. Th.D. : 64103Tato práce pojednává o emocích a jejich výtvarném vyjádření. Cílem práce je podpora uvědomění si emocí a jejich významu u žáků osmé třídy a jejich výtvarném vyobrazení. V teoretické části jsou objasněny pojmy emoce, co jsou a jak se rozdělují, významy barev a jejich rolí ve výtvarném projevu emocí, pojmy kreativita a fantazie, a co je součástí výtvarného projevu. Projektová část je sestavena z jednoduchých her na téma emoce a výtvarných projevů žáků, jejich porozuměním jednotlivým emocím, a jestli je zvládnou pomocí své představivosti výtvarně ztvárnit.
- ItemGymnastická cvičení s využitím náčiní v hodinách tělesné výchovy na 1. stupni ZŠBubeníková, Hana; Vrchovecká Pavlína, PhDr. Ph.D. : 55256Cílem práce je vytvoření souboru námětů s gymnastickými míči - owerbally, který může být využit jako inspirace v rámci tělovýchovných chvilek na prvním stupni základních škol. Teoretická část uvádí poznatky z oblasti vývojových zvláštností dětí mladšího školního věku a vymezuje období školní zralosti. Praktická část obsahuje deset tematicky motivovaných souborů, které jsou doplněny grafickým zpracováním jednotlivých cvičebních fází. Tyto materiály byly ověřeny na Základní škole v Zásmukách a budou využity jako výukový materiál pro učitele.
- ItemLetní tábor pro děti prvního stupně základní školyUherková, Tereza; Brzáková Beksová Kateřina, ThDr. Th.D. : 64103Závěrečná práce se zabývá vytvořením programu letního tábora pro děti ve věku od šesti do dvanácti let, tedy děti navštěvující první stupeň základní školy. Cílem práce je podpora rozvoje motorických funkcí u dětí, schopností spolupráce a komunikaci s ostatními, uvědomění si sebe sama v přírodě. Teoretická část práce se zabývá pojmem letní tábor, jeho legislativou a podmínkami pro organizaci a realizaci tábora, programem a personálním zajištěním, historií letních táborů. Dalšími pojmy, které jsou součástí teoretické části práce, jsou dítě mladšího školního věku, jeho potřeby a zájmy, organizované trávení volného času a význam pohádek pro děti. Projektová část sestává z plánu programu letního dětského tábora na téma Z pohádky do pohádky. Součástí projektu je harmonogram každého dne a popis jednotlivých aktivit.
- ItemMikroregion Polabí ve výuce vlastivědyPinka, Jiří; Rubáš Dominik, RNDr. : 66963Mikroregion Polabí ve výuce vlastivědy má být praktickou ukázkou využití regionálnívlastivědy v učivu primární školy. Práce zdůrazňuje potřebnost poznání místníhoregionu u žáků na základních školách. V teoretické rovině je cílem upozornit nadidaktický potenciál vlastivědné exkurze. Po stručném vymezení předmětu vlastivěda ajeho významu následuje bližší seznámení s vybraným regionem, městy a obcemi. Jádropráce tvoří návrhy vycházek a exkurzí v oblasti Milovic a Lysé nad Labem a jejichpříprava. Cílem závěrečné práce je tedy charakterizovat podstatu regionální vlastivědy aprakticky aplikovat využití vlastivědných vycházek a exkurzí při výuce. Dětem takumožníme co nejvíce vycházet ze zkušeností a zážitků. Akce mohou mít dnes až tolikpopulární badatelské prvky. Úkolem je naučit děti tvořivě myslet, propojovat poznatkya co nejvíce dávat učivo do souvislostí. Práce má praktický metodický charakter.
- ItemMultikulturní výchova ve výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠNýdrlová, Jana; Boháč Artur, RNDr. Ph.D. : 64364Tato závěrečná práce se zabývá realizací průřezového tématu multikulturní výchova ve výuce zeměpisu na druhém stupni základních škol. Práce obsahuje zařazení multikulturní výchovy do rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, charakteristiku, funkce, význam a teoretický základ multikulturní výchovy. Práce se zabývá didaktickými metodami, které lze využít při implementaci multikulturní výchovy ve výuce zeměpisu. Práce rovněž obsahuje soubor aktivit na výuku multikulturní výchovy, které lze v hodinách zeměpisu použít.
- ItemPeriferní oblasti ČR - Západní část Šluknovského výběžkuNosek, Martin; Drápela Emil, Mgr. Ph.D. : 64365Šluknovský výběžek je jednou z lokalit České republiky, které se v geografické literatuře označují jako periferní. Z hlediska míry periferiality vychází nejhůře jeho západní část, která je vymezena katastry obcí Mikulášovice, Dolní Poustevna, Lipová, Velký Šenov a další. Za poslední dvě dekády došlo v této části Šluknovského výběžku k poměrně významným změnám například v oblasti dopravní obslužnosti. Zároveň dochází k sociálnímu i ekonomickému přibližování lokality směrem k Národnímu parku České Švýcarsko, oblast objevují turisté. Cílem práce je zjistit, jak život a práci v Západní části Šluknovského výběžku vnímají sami jeho obyvatelé, podnikatelé i studenti napříč věkovými kategoriemi a vzděláním. Na základě dotazníkového šetření vytvořím stručnou SWOT analýzu a budu ji krátce konfrontovat se zjištěním geografických studií.
- ItemPráce s pohádkou v literární výchově na 1. stupni ZŠPicková, Marie; Dubcová Věra, Mgr. : 66557Závěrečná práce se zabývá využitím pohádek ve vzdělávacím oboru Literární výchova na 1. stupni základních škol. Kromě vymezení základního pojmu pohádka se v teoretické části věnuji osobnosti dítěte z hlediska jejího vývoje, dále významu a přínosu pohádky pro děti, proč je tedy zakomponovat do pedagogické činnosti a také jak. Vybrané metody pro práci s pohádkou uzavírají teoretickou část. V praktické části je obsažen soubor pěti metodických listů, z nichž každý je věnován jednomu ročníku 1. stupně základní školy. Cílem byla variabilita aktivit, konstruktivní přístup a žák s jeho vlastním prožitkem jakožto hlavní aktér.
- ItemRytmizace ve výuce anglického jazyka na 1. stupni ZŠJirkovská, Barbora; Koutská Iva, PhDr. Ph.D. : 67239Cílem této práce je sestavení rytmizovaného programu pro výuku anglického jazyka pro žáky 5. ročníku a jeho využití v praxi. Závěrečná práce si klade za úkol zjistit, zda zavedení rytmizace do výuky anglického jazyka na 1. stupni ZŠ přispívá ke zlepšení výslovnosti žáků, zvláště pak přízvuku (slovního i větného) a intonace, k efektivnějšímu osvojení slovní zásoby, zafixování větných struktur a k plynulému rozvoji jazykových kompetencí.
- ItemŠkola v příroděOppolzerová, Petra; Palounková Zuzana, Ing. Ph.D. : 55520Závěrečná práce Škola v přírodě představuje pedagogický projekt určený dětem mladšího školního věku, které navštěvují základní školu a účastní se pobytu školy v přírodě se zaměřením na rozvoj sociálních vztahů s využitím netradičních metod výuky u žáků 1.stupně ZŠ.
- ItemSportovní příprava dětí 1. stupně ZŠTrdla, Martin; Palounková Zuzana, Ing. Ph.D. : 55520Cílem závěrečné práce je zpracování pedagogického projektu, jehož cílem je za pomocí vhodných nástrojů a programů v rámci výuky základní školy podpořit základní pohybové dovednosti a fyzickou kondici cílové skupiny, motivovat žáky k pohybu, sportu a aktivnímu trávení volného času. Cílovou skupinou jsou děti mladšího školního věku, které v současné době trpí nedostatkem pohybu. Projekt navrhuje týdenní sportovní kurz se zaměřením na cyklistiku, jenž by měl být jedním z nástrojů pro zlepšení současné situace. Navíc kromě samotné výuky a metodiky jízdy na kole má za cíl i přiblížit dětem výhody jízdy na kole a přesah cyklistiky do jiných oblastí života.
- ItemSystém PASCO ve výuce fyzikyKopecký, Vlastislav; Kunc Štěpán, Ing. Ph.D. : 62113Závěrečná práce se věnuje využitím systému PASCO ve výuce fyziky na základní škole. Součástí práce je historie fyzikálních pokusů, srovnání měřicích systémů dostupných v České republice a návrh nových experimentů. Nově navržené experimenty prohlubují zájem žáků o studium fyziky.
- ItemVyužití metody CLIL ve výuce 1. ročníku ZŠVotrubcová, Iva; Koutská Iva, PhDr. Ph.D. : 67239Závěrečná práce se zabývá využitím metody CLIL (Content and Language Integrated Learning), konkrétně v podobě jazykových sprch a celých hodin vedených v anglickém jazyce, v 1. ročníku základní školy. Cílem práce je oba modely porovnat a vyhodnotit, který z nich je žáky lépe přijímán, který lépe rozvíjí jazykové znalosti a dovednosti žáků a jakým způsobem oba modely vhodně zařadit do výuky v 1. ročníku základní školy. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část se opírá o odbornou literaturu a jejím cílem je představit metodu CLIL, která je charakteristická propojením obsahového a jazykového učení, z pohledu teorie, metodologie, a ve vztahu k žákům mladšího školního věku. Praktická část popisuje realizovaný výzkum, v němž jsou vybrané modely metody CLIL aplikovány. Jejím obsahem je vymezení metod výzkumu, charakteristika žáků a popis jednotlivých hodin. Analýza dat získaných reflexemi hodin, žákovskými dotazníky a testy znalostí poskytla podklady pro posouzení obou metod a vyvození dalších doporučení pro jejich využití ve výuce 1. ročníku základní školy.
- ItemVyužití naučné stezky v rámci výuky vzdělávací oblasti Člověk a jeho světPekárková, Petra; Dubcová Věra, Mgr. : 66557Závěrečná práce se zabývá využitím naučné stezky v Kolíně Borkách v rámci výuky v hodinách vlastivědy na 1. stupni základní školy. Klade si za cíl vytvořit metodický materiál pro učitele 1. stupně, jak využít naučnou stezku v tomto místě. V teoretické části se zabývá pojmy terénní výuka, naučná stezka, studuje rozdělení a typy naučných stezek, jejich začlenění do RVP, sleduje pravidla chování na naučné stezce. Zabývá se i pojmem aktivizujících výukových metod. V praktické části navazuje s využitím teoretického základu na konkrétní popis naučné stezky v Kolíně Borkách, představuje její jednotlivá stanoviště a navrhuje vhodné aktivity pro jednotlivá stanoviště. Vytvořený metodický materiál ověřuje v praxi se žáky 5. ročníku ZŠ. Na základě uvedených teoretických a praktických zkušenostech podává reflexi a možná doporučení pro praxi.