Závěrečné práce
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Závěrečné práce by Title
Now showing 1 - 20 of 105
Results Per Page
Sort Options
- ItemAfrické písně a rytmy v hodinách hudební výchovy na 1. stupni ZŠPlačková, Lucie; Konvalinková Jana, MgA. Ph.D. : 56569Závěrečná práce se zaměřuje na tradiční hudbu afrického kontinentu a její využití v hodinách hudební výchovy na 1. stupni. Práce je rozdělena na dvě části. Cílem teoretické části je nastínění podstaty africké hudby a její porovnání s tradičním evropským hudebním myšlením. Teoretická část se opírá o odbornou literaturu a je zaměřena na etnomuzikologii a hudbu afrického kontinentu se zaměřením na specifické rysy hudby subsaharské Afriky. Dále jsou představeny africké hudební nástroje. Praktická část obsahuje metodické listy s aktivitami, kterými seznámíme žáky s tradiční africkou hudbou, a s návrhy jejího využití v hodinách hudební výchovy. Součástí praktické části jsou také návody na výrobu jednoduchých rytmických nástrojů, které využijeme při realizaci metodických listů.
- ItemAnalýza internetových zdrojů pro domácí experimenty ve fyziceAlbrecht, Karel; Hejsková Pavlína, Mgr. PhD. : 67849Práce analyzuje české internetové zdroje použitelné pro fyzikální pokusy. Rozděluje je do několika skupin a každou skupinu hodnotí. Zdroje jsou dále využity pro domácí úlohy, ve kterých žáci dělají experimenty. Průběh a potřeby k experimentům žáci čerpají z analyzovaných českých zdrojů.
- ItemBatůžkový projekt do škol jako nástroj rozvoje prosociálního chováníOlekšáková, Martina; Rubáš Dominik, RNDr. : 66963Závěrečná práce se zabývá formováním prosociálního chování žáků prostřednictvímcharitativního projektu ?Batůžkový projekt do škol?. Hlavním cílem práce je zjistitpomocí jednoduchého výzkumu, zda a jaký vliv má tento charitativní projekt na rozvojprosociálního chování žáků primárního stupně vzdělávání.Teoretická část je zaměřena na zmapování problematiky emoční inteligence,prosociálního chování a jejich vzájemných vztahů na základě studia dostupné odbornéliteratury a na zařazení této problematiky do rámce kurikulárních dokumentů. Dalšíkapitoly jsou věnovány otázce významu dobročinných projektů ve školách a seznámenís realizovaným projektem charitativní organizace Mary ´s Meals.V praktické části je prezentován pedagogický výzkum provedený formou dotazníku apolostrukturovaného rozhovoru. Výzkum proběhl v rámci realizace Batůžkovéhoprojektu do škol na jedné malotřídní základní škole s prvním stupněm vzdělávání.
- ItemBez práce nejsou koláčeČurhová, Jolana; Brzáková Beksová Kateřina, ThDr. Th.D. : 64103Projekt závěrečné práce je zaměřen na finanční gramotnost žáků 9. tříd ZŠ v rámci kroužku volnočasové aktivity. Cílem je poukázat na možnosti hospodaření s penězi a uvědomění si pracovního úsilí s výdělkem peněz. Závěrečnou práci tvoří teorie a samotný projekt. Teoreticky vychází z poznatků o finanční gramotnosti, které jsou následně uplatněny v praktickém pedagogickém projektu realizované v oblasti pracovních činností.
- ItemBuď připraven na nečekanéKordík, Kateřina; Nádvorníková Lenka, Mgr. Ph.D. : 56810Závěrečná práce je projektem pro základní školy. Projekt je vytvořen za účelem prožití některých náročných životních situací, se kterými se žák může běžně setkat. Prožití těchto situaci mu bude umožněno pod odborným dohledem, v bezpečném prostředí a mělo by být přínosem pro pozdější konfrontaci s takovou situací v realitě. Žáka by situace po absolvování projektu neměla tolik vyvést z míry, měl by si vzpomenout na projekt a zachovat se v danou chvíli správně.
- ItemBudování pozitivního vztahu mládeže k přírodeHacklová, Simona; Nádvorníková Lenka, Mgr. Ph.D. : 56810Tématem závěrečné práce je příroda, ekologická a environmentální výchova v širším slova smyslu. Cílem je vybudování pozitivního vztahu mládeže k přírodě. Práce je zaměřena na žáky v období adolescence a jejich aktivní využívání volného času v domově mládeže. Je rozčleněná na dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické části je stručné vymezení základních pojmů, jako je environmentální a ekologická výchova, volný čas a charakteristika vývojového období adolescence. Pokračuje analýzou současné situace vztahu mladého člověka k přírodě a jeho vnímání. Druhá, praktická část se věnuje pedagogickému projektu v Domově mládeže Kateřinky v Liberci, který se realizoval v školním roce 2021/2022. Cílem aplikace ekoprojektu je vybudovat, nebo posílit pozitivní vztah k přírodě a získané poznatky tak přetransformovat do výtvarné nebo rukodělné činnosti.
- ItemČeské vánoční tradice ve školní družiněSvobodová, Jana; Čavojská Gabriela, Mgr. Ing. : 65455Závěrečná práce v podobě pedagogického projektu s názvem České vánoční tradice ve školní družině je zaměřena na přiblížení historických zvyklostí v době adventu v Čechách.V první části se zabývá funkcemi výchovy ve volném čase a specifiky práce ve školní družině. Zároveň seznamuje s některými poruchami autistického spektra a vybranými strategiemi při práci s dětmi s PAS.Samotný projekt pak má sloužit k zpestření běžného denního režimu školní družiny tvořivou výtvarnou aktivitou, rozvíjet fantazii, jemnou motoriku, schopnost spolupráce a vzájemné pomoci v rámci kolektivních činností, podporovat zdravé sebevědomí a radost dětí z vlastní šikovnosti.Dalším cílem toho projektu je navázat užší spolupráci mezi rodinami dětí a školní družinou. Celý projekt je rozdělen do čtyř částí. Jednotlivé části pak odpovídají čtyřem adventním týdnům. Náročnost akcí je vybrána s ohledem na cílovou skupinu dětí, kdy se jedná o děti s poruchou autistického spektra a s různým stupněm mentální retardace.
- ItemČeština jako cizí jazyk na 1. stupni německé ZŠ v oblasti Euroregionu NisaTeplíková, Jana; Vykoukalová Věra, PhDr. Ph.D. : 54858Závěrečná práce je věnována tématu výuky češtiny jako cizího jazyka na 1. stupni německéZŠ v oblasti Euroregionu Nisa. Teoretická a praktická část se prolínají a vzájemně doplňují.Nejprve je pozornost věnována situaci výuky češtiny na základních školách v Sasku, jejímuzakotvení v dokumentech a organizačním formám výuky. Další část práce je věnovánametodám výuky cizího jazyka a jsou zde nastíněna specifika metodiky výuky u žáků mladšíhoškolního věku. Centrem závěrečné práce je náhled na formy hodnocení při výuce a výsledkyšetření motivace saských žáků učit se češtinu. Poslední část přináší příklady hodin výukyčeštiny na základní škole a nastiňuje, jakým způsobem jsou děti učitelem motivovány prodalší výuku a prohlubování zájmu o češtinu.
- ItemCharakteristika dívky s atypickým autismemKučera, Richard; Braumová Zdeňka, Mgr. : 66568Závěrečná práce se zabývá tématem charakteristika dívky s atypickým autismem. Teoretická část předkládá výklad a popis jednotlivých termínů souvisejících s tématem práce.Cílem praktické části je popis a projevy atypického autismu u sledované dívky a doporučení pro speciálně-pedagogickou praxi s touto žákyní.
- ItemChlapec s ADHDZhorná, Martina; Bjorke Alena, Mgr. : 61041Práce se zabývá chováním a jednáním žáka základní školy. Tento jedinec má diagnostikován ADHD syndrom. Práce je rozdělena do dvou částí. Praktická část obsahuje základní informace o syndromu ADHD. Poté následuje analýza konkrétního případu. Ta je rozdělena do tří částí. Najdeme zde osobní, rodinnou a školní anamnézu popisovaného žáka. Součástí práce jsou metody diagnostik žáka, a to rozhovor, dotazník a kresba. Závěr práce shrnuje danou problematiku a navrhuje konkrétní opatření.
- ItemChlapec s Aspergerovým syndromemPleštilová, Jana; Meier Miroslav, Mgr. Ph.D. : 58920Závěrečná práce se zabývá poruchami autistického spektra, konkrétně chlapcem s Aspergerovým syndromem. Cílem je charakterizovat chlapce s Aspergerovým syndromem a popsat jeho život v rodině a ve školním prostředí. Je rozdělena na teoretickou část a praktickou část. Teoretická část obsahuje šest kapitol. V první kapitole je charakteristika poruch autistického spektra, triáda narušených oblastí vývoje a vyjmenovány poruchy, které jsou řazeny do poruch autistického spektra. Druhá kapitola se zabývá charakteristikou Aspergerova syndromu, jeho historií a příznaky, které se u něho objevují. Třetí kapitola se zabývá symptomatikou typickou u Aspergerova syndromu - sociálním chováním, jazykem a řečí, zájmy a rituály. Čtvrtá kapitola popisuje nejčastější typické vnímání u lidí s Aspergerovým syndromem, obsahuje popis doslovného vnímání a celostního vnímání (neschopnost rozlišovat mezi informacemi v popředí a na pozadí). Pátá kapitola popisuje výchovně-vzdělávací proces u dětí s Aspergerovým syndromem, strukturované učení a jeho principy a základní principy výchovně-vzdělávacího programu. Šestá kapitola se zabývá péčí o děti s poruchou autistického spektra. Dále popisuje včasnou intervenci a její služby, předškolní péči, základní a střední vzdělání a dospělost lidí s poruchami autistického spektra. Praktická část obsahuje kazuistiky, které charakterizují chlapce s Aspergerovým syndromem. Je rozdělena na šest kapitol. Celkově sedmá kapitola obsahuje rodinnou anamnézu, osmá kapitola osobní anamnézu a devátá kapitola školní anamnézu chlapce s Aspergerovým syndromem. Tato kapitola se zabývá a popisuje chlapce od předškolního vzdělávání až po současnost, kdy chlapec navštěvuje 6. ročník běžné základní školy, kde má v současné době individuální vzdělávání. Desátá kapitola se zabývá metodou pozorování a jedenáctá kapitola rozhovorem. Dvanáctá kapitola obsahuje navrhovaná doporučení.
- ItemChlapec s poruchou autistického spektraObrátilová, Pavlína; Braumová Zdeňka, Mgr. Ph.D. : 66568Závěrečná práce se věnuje kazuistice vybraného chlapce, kterému byla diagnostikována porucha autistického spektra (PAS). První část práce seznamuje se základní charakteristikou a dělením PAS. Druhá část práce se věnuje anamnéze chlapce a popisu vybraných diagnostických metod aplikovaných v průběhu plnění kazuistiky.
- ItemChlapec s poruchou pozornosti a opožděným psychomotorickým vývojemKornijenko, Valentina; Braumová Zdeňka, Mgr. Ph.D. : 66568Práce se zabývá kazuistikou vybraného chlapce. Chlapec byl pozorován na půdě mateřské školy, kam dochází v rámci pravidelné celodenní docházky v průběhu tří let. Pro kazuistiku byly autorkou vybrány dvě základní diagnostické metody. První metodou je pozorování, u kterého se autorka zaměřuje především na oblast vnímání, sebeobsluhy a pozornosti. Druhou metodou je analýza výsledků činností, kdy si autorka vybrala několik různých aktivit a popsala průběh a výsledek zadaného úkolu. Sledovala především to, jak chlapec k úkolu přistupoval, jak byl motivován a co bylo cílem činnosti. Práce je ještě doplněná o rozbor dětské kresby, kde autorka porovnává dvě vybrané kresby s odstupem jednoho roku a sleduje vývoj kresebného projevu u chlapce.
- ItemChlapec s vývojovou dysfázií v běžné mateřské školeMlynková, Jana; Thelenová Kateřina, PhDr. Ph.D. : 57638Závěrečná práce se zabývá dítětem s vývojovou dysfázii, které se vzdělává v běžné mateřské škole. K realizaci výzkumného šetření byl vybrán šestiletý chlapec. Teoretická část se věnuje klasifikaci vývojové dysfázie, zabývá se vzděláváním dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami, jeho školní připraveností a pedagogickými přístupy pedagoga v procesu vzdělávání. Cílem praktické části je na základě přímého krátkodobého pozorování vymezit projevy v řečové a neřečové oblasti a zmapovat přínosy pedagogické práce.
- ItemChlapec se středně těžkou mentální retardací a poruchou autistického spektraSvobodová, Jana; Meier Miroslav, Mgr. Ph.D. : 58920Závěrečná práce v podobě kazuistiky se zaměřuje na chlapce s poruchou autistického spektra a se středně těžkou mentální retardací.V první části se zabývá vymezením pojmů porucha autistického spektra a mentální retardace. Dále pak přístupy k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, triádou problémových oblastí a dětským autismem, neboť tato porucha se přímo týká vybraného chlapce. Praktická část práce obsahuje osobní, rodinnou a školní anamnézu. Jako podklad posloužila školní dokumentace dítěte a metoda přímého pozorování. Ta byla realizována při aktivitách zařazených do chlapcova individuálního vzdělávacího plánu, který v sobě zahrnuje vzdělávání v rámci školní třídy i mimo ni. Součástí práce je i pozorování chlapce při činnostech pořádaných školní družinou. Práce se rovněž zabývá kresbou jako neverbálním projevem dítěte.Závěrečná část práce obsahuje také navrhovaná doporučení pro rozvoj chlapce v rámci rodiny i školní docházky.
- ItemChlapec se získaným kombinovaným postiženímSchuhová, Alena; Meier Miroslav, Mgr. Ph.D. : 58920Cílem závěrečné práce je popis chlapce se získaným kombinovaným postižením, nastínění budoucnosti chlapce. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část popisuje nemoc, kterou chlapec onemocněl, kombinované postižení, komunikaci pomocí počítače a oční navigace, rehabilitaci Therasuit. Praktická část se věnuje kazuistice, anamnézám, pozorování a rozhovoru.
- ItemČtenářské dovednosti žákyně s těžkou sluchovou vadouSmolová, Pavla; Braumová Zdeňka, Mgr. : 66568Závěrečná práce popisuje čtenářské dovednosti a vyjadřovací schopnosti žákyně s těžkou sluchovou vadou. Teoretická část práce objasňuje základní pojmy související se sluchem, sluchovými poruchami a vadami a zabývá se specifiky komunikace a čtenářství u osob se sluchovým postižením. Praktická část obsahuje anamnézy, interpretuje a vyhodnocuje data získaná prostřednictvím dotazníkového šetření, rozhovoru a dlouhodobého pozorování výsledků sluchově postižené žákyně druhého stupně základní školy. Vyhodnocení je shrnuto do navrhovaných opatření při vzdělávání sluchově postižené.
- ItemDětský den u Sívků - výchova k toleranciSívková, Marie; Brzáková Beksová Kateřina, ThDr. Th.D. : 64103Závěrečná práce pojednává v teoretické části o volném čase, volnočasových aktivitách,významu hry v přírodě, ale také v tělocvičně. V teoretické části se dále popisuje vliv rodiny,výchovy nápodobou, dále pak výchova zážitkem nebo prožitkem. Praktická část se věnuje přímo popisu dětského dne, jednotlivým aktivitám. Zaměřuje se především na vzájemnou spolupráci dětí zdravých s dětmi s postižením.
- ItemDidaktické metody výuky přídavných jmen v 5. ročníku základní školyValkounová, Tereza; Dubcová Věra, Mgr. : 66557Tato závěrečná práce řeší nové metody ve výuce přídavných jmen v 5. ročníku základní školyzejména v návaznosti na distanční výuku. Cílem práce bylo zhodnotit výuku přídavných jmena zhodnotit vybrané učebnice, které se používají při výuce. Na základě doporučené literaturypro pedagogy jsem provedla komparaci didaktických metod a vybrala jsem takové, kteréusnadňují výuku.V teoretické části práce jsou uvedeny základní předpoklady pro výuku adjektiv podlerámcového a školního vzdělávacího programu. V praktické části jsem uvedla komparaciučebnic pro výuku přídavných jmen a zhodnotila aktivizační metody výuky a další vybranéonline zdroje. Výsledkem práce je návrh vlastních pracovních listů, které je možné využítjako doplňující zdroj při výuce. Vychází z mé pedagogické praxe při využití vybranýchcvičení ve vlastní výuce a z analýzy učebnic a zdrojů, které jsem během zpracování prácehodnotila.
- ItemDítě s komplexem méněcennostiMoravcová, Martina; Braumová Zdeňka, Mgr. Ph.D. : 66568Závěrečná práce se věnuje popisu chování chlapce, jemuž nebyla stanovena žádná diagnóza, ve smyslu poruchy chování, a přesto se chová, dle svého okolí, nestandardně. Je položena otázka, zda se u něj nejedná o tzv. komplex méněcennosti? V práci se věnuji chlapcovu chování v rodině, ve škole, zkoumám jeho pocity a vše porovnávám s informacemi uváděnými v literatuře. Popisuji také vývoj jeho chování a změnu jeho postojů ve středisku výchovné péče poté, co byly stanoveny hranice a nastavena pravidla. V práci jsou použity čtyři diagnostické metody a jejich výsledky jsou promítnuty v závěru, kde jsou dána doporučení a opatření pro další rozvoj dítěte.