Rok 2020
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Rok 2020 by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 27
Results Per Page
Sort Options
- ItemMladá žena s vícenásobným postiženímHoráková, Alena; Korych Martin, Mgr. : 64104Závěrečná práce popisuje mladou ženu s vícenásobným postižením, která větší část svého života prožila v ústavní péči a touží žít svůj život v běžném přirozeném prostředí tak, jako běžná populace. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část objasňuje základní pojmy, které souvisí s tělesným a vícenásobným postižením mladé ženy, část kapitoly je věnována popisu výchovy v ústavním zařízení a osobní asistenci. Praktická část obsahuje anamnézy, popis dlouhodobého pozorování a vyhodnocení dotazníkového šetření.
- ItemLéčivé příběhy pro zlepšení klimatu ve tříděKošťálová, Monika; Nišponská Magda, PhDr. Ph.D. : 56317Předložená závěrečná práce se zabývá zlepšením klimatu ve třídě pomocí léčivých příběhů. Teoretická část pojednává o léčivých příbězích, klimatu ve třídě a práci s traumatem u dětí. Praktická část se zabývá vlastní praxí ve škole, která byla realizována ve druhé třídě základní školy. Cílem bylo vytvoření, realizace a vyhodnocení reedukačního programu zaměřeného na zlepšení třídního klimatu. Program byl rozdělen na dvě části. Část obecná se zaměřila na rozvíjení kompetencí napomáhajících k udržení dobrého třídního klimatu v obecné rovině. Druhá část byla zacílena na podporu dětí, které si prošly nějakou traumatickou zkušeností. Pro ně byly vytvořeny příběhy, ve kterých jsou skryta vhodná řešení k inspirování dítěte v reálném životě.
- ItemKniha můj kamarádMichelová, Jaroslava; Čavojská Gabriela, Mgr. Ing. : 65455Práce se zabývá volnočasovými aktivitami dětí mladšího školního věku během hlavních letních prázdnin. Text je zaměřen na rozvoj čtenářství a upevnění získaných čtenářských návyků. Podporuje včlenění a socializaci dětí do kolektivu vrstevníků s podobnými zájmy a zálibami. Jsou zde popsány praktické návrhy na společné aktivity zaměřené nejen na samotné čtenářství, ale i na další doprovodné činnosti spojených s touto problematikou. Teoretická část se převážně věnuje problematice dětského čtenářství, dětským volnočasovým aktivitám, vymezení pojmu příměstský tábor.
- ItemChlapec se získaným kombinovaným postiženímSchuhová, Alena; Meier Miroslav, Mgr. Ph.D. : 58920Cílem závěrečné práce je popis chlapce se získaným kombinovaným postižením, nastínění budoucnosti chlapce. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část popisuje nemoc, kterou chlapec onemocněl, kombinované postižení, komunikaci pomocí počítače a oční navigace, rehabilitaci Therasuit. Praktická část se věnuje kazuistice, anamnézám, pozorování a rozhovoru.
- ItemSpolečné pohybové aktivity ve školní družiněJakubcová, Zuzana; Palounková Zuzana, Ing. Ph.D. : 55520Závěrečná práce se zaměřuje na rozšíření nabídky aktivního trávení volného času, ovlivnění postojů k pohybovým aktivitám u žáků ve školní družině a jejich životního stylu. Teoretická část práce objasňuje význam pohybu v životě člověka. Popisuje, jak lze rozvíjet pohybové dovednosti, jakými jsou bruslení a míčové hry, a sociální dovednosti u dětí mladšího školního věku. V naplánovaném projektu jsou popsány konkrétní příklady cvičení a her realizovaných v bloku bruslení a bloku míčových her. Tyto hry jsou vhodné pro rozvoj základních pohybových dovedností žáků mladšího školního věku, pomáhají k nácviku seberegulace, zvládání stresu, úspěchu i neúspěchu. Projekt rozšiřuje nabídku volnočasových aktivit na základní škole, poskytuje pedagogům další prostor pro rozvoj sociálních dovedností žáků, možnost rozvoje mezitřídních vztahů a vazeb a v neposlední řadě též nabízí další možnosti pro podporu vnitřní motivace žáka. V závěru je zhodnocena realizace projektu, zásadně ovlivněná uzavřením škol na jaře 2020 v souvislosti s pandemií Covid-19.
- ItemDítě s poruchou chování v dětském domověŠedivá, Blanka; Bjorke Alena, Mgr. : 61041Cílem závěrečné práce bylo zjistit vztah dětí z rodinné skupiny k dítěti s poruchou chování. Charakterizovat a zjistit, jaká porucha chování se u dítěte vyskytuje. V práci jsou popsány aklasifikovány nejčastější poruchy chování u dětí a mladistvých, formy ústavní výchovy i klíčová slova, a to s pomocí odborné literatury. Tyto informace nalezneme v teoretické části závěrečné práce. V praktické části závěrečné práce je popsán realizovaný výzkum, jeho shrnutí a výsledky.
- ItemTrénování paměti seniorů v sociálním zařízeníJarošová, Blanka; Nádvorníková Lenka, Mgr. Ph.D. : 56810Tato závěrečná práce pojednává o trénování paměti seniorů v sociálním zařízení. Část teoretická se zabývá především seniory bez výrazných poruch kognitivních funkcí. A to především krátkodobou pamětí, pamětí jako takovou, pozorností a koncentrací pozornosti. V druhé řadě jejich potřebami a aktivitami v sociálních zařízeních.Praktická část obsahuje především praktická cvičení pro orientované klienty sociálního zařízení, která jsou zaměřena především na trénink kognitivních funkcí se zaměřením na paměť krátkodobou.
- ItemŽákyně s lehkou mentální retardacíZach, Petr; Korych Martin, Mgr. : 64104Závěrečná práce popisuje efektivní didaktické pomůcky pro žákyni s lehkou mentální retardací při výuce anglického jazyka. Teoretická část vysvětluje pojmy jako materiální a nemateriální didaktické pomůcky, mentální a lehkou mentální retardaci a výuku anglického jazyka u žáků s mentálním postižením. Praktická část obsahuje anamnézy, interpretuje a vyhodnocuje informace získané pomocí rozhovoru a pozorování žákyně s lehkou mentální retardací prvního stupně základní školy. Zhodnocení těchto informací je obsaženo v navrhovaných opatření během vzdělávání žákyně s lehkou mentální retardací.
- ItemKazuistika osoby s dyskalkulií a rysy dysgrafie při kombinované zdravotní zátěžiHakenová, Lucie; Braumová Zdeňka, Mgr. : 66568Kazuistika se zabývá zkoumáním zdravotně postižené osoby se specifickými poruchamiučení. Seznamuje čtenáře s teoretickými východisky dyskalkulie a dysgrafie. Za cíl si tato práce klade porovnat různé životní etapy postižené ženy s ohledem na všechna její omezení. Opírá se o podrobné anamnézy. Cíle práce jsou dosahovány využitím diagnostických metod, jako je rozhovor, pozorování a koláč radostí a starostí.
- ItemChlapec s ADHDZhorná, Martina; Bjorke Alena, Mgr. : 61041Práce se zabývá chováním a jednáním žáka základní školy. Tento jedinec má diagnostikován ADHD syndrom. Práce je rozdělena do dvou částí. Praktická část obsahuje základní informace o syndromu ADHD. Poté následuje analýza konkrétního případu. Ta je rozdělena do tří částí. Najdeme zde osobní, rodinnou a školní anamnézu popisovaného žáka. Součástí práce jsou metody diagnostik žáka, a to rozhovor, dotazník a kresba. Závěr práce shrnuje danou problematiku a navrhuje konkrétní opatření.
- ItemVzdělávání chlapce s lehkou mentální retardací a středně těžkou vadou sluchuŠínová, Jana; Braumová Zdeňka, Mgr. : 66568Předmětem případové studie je výchova a edukace chlapce (14 let), který neslyší standardním způsobem, a to ani se sluchadly, téměř žádné zvuky mluvené řeči, ztráty jsou patrné v celém pásmu řeči, vyjadřovací schopnosti jsou ovlivněny sluchovou vadou i obtížemi v motorice mluvidel, s poruchami chování. Deficit v rozumové oblasti, intelektové předpoklady se pohybují v pásmu střední mentální retardace. V současné době je žákem logopedické školy, speciální školy pro děti s narušenou komunikační schopností (vady řeči), dále pak i pro děti s různou úrovní sluchového postižení.U chlapce se objevily i problémy v chování, a to konflikty s vrstevníky, nesoustředění ve škole, nerespektování autority dospělých.Případová studie je členěna do dvou částí, na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část se věnuje charakteristice vad sluchu, charakteristice poruch chování, jejich etiologii a klasifikaci. Praktická část se zabývá osobnostními rysy chlapce, jeho chováním na internátu i chováním ke spolužákům a učitelům. Nedílnou součástí je pedagogická diagnostika. V závěru práce jsou navrhována výchovná, vzdělávací, speciálně pedagogická, sociální, diagnostická a léčebná opatření ke zlepšení chlapcových obtíží.
- ItemPodpora čtenářství u dětí mladšího školního věku ve školní družiněVítečková, Martina; Palounková Zuzana, Ing. Ph.D. : 55520Závěrečná práce se zabývá rozvíjením čtenářství ve školní družině. Cílem je vypracovat pedagogický projekt na podporu rozvoje čtenářské gramotnosti a dalšího využití volného času u dětí mladšího školního věku. Probudit zájem dětí mladšího školního věku o četbu a nalézt možnosti podpory jejich zájmu v odpoledním čase, který školní družina nabízí.V první části práce jsou vymezeny pojmy, základní informace a poznatky z oblasti čtenářské gramotnosti, charakteristiky mladšího školního věku ve výuce i mimo ni.V rámci praktické části s využitím knihy Pohádky pro malé i velké liberečánky, je předložen program pro rozvoj čtenářství, sloužící k rozvoji čtenářské gramotnosti a práci s textem. Ten neotřelým způsobem podporuje dětský zájem o knihu a čtení. Při tvorbě byly respektovány věkové zvláštnosti žáků prvního stupně základní školy.
- ItemMládež a senioři ruku v ruceBoudová, Daniela; Nádvorníková Lenka, Mgr. Ph.D. : 56810Závěrečná práce se zaměřuje na vytvoření společného programu pro seniory astudenty. Cílem práce je obě generace propojit, najít společná témata a pomocí jednoduchých aktivit rozvíjet mezigenerační komunikaci. Přínosem pro mladou generaci bude rozšíření společenských obzorů, zvýšení empatie a tolerance vůči starší generaci.
- ItemZačátek i konec, oboje potřebuje péčiSasková, Marcela; Nádvorníková Lenka, Mgr. Ph.D. : 56810Předmětem závěrečné práce je projekt, jehož smyslem je posílit sociální vazby mezi dětmi a seniory formou vybraných volnočasových aktivit, které interaktivně rozvíjejí jejich komunikační, fyzické a paměťové schopnosti. Cílem pedagogického projektu je rozvoj mezigeneračního soužití dětí mladšího školního věku a seniorů.
- ItemChlapec s vývojovou dysfázií v běžné mateřské školeMlynková, Jana; Thelenová Kateřina, PhDr. Ph.D. : 57638Závěrečná práce se zabývá dítětem s vývojovou dysfázii, které se vzdělává v běžné mateřské škole. K realizaci výzkumného šetření byl vybrán šestiletý chlapec. Teoretická část se věnuje klasifikaci vývojové dysfázie, zabývá se vzděláváním dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami, jeho školní připraveností a pedagogickými přístupy pedagoga v procesu vzdělávání. Cílem praktické části je na základě přímého krátkodobého pozorování vymezit projevy v řečové a neřečové oblasti a zmapovat přínosy pedagogické práce.
- ItemDopravní výchova ve školní družiněVykoukalová, Lucie; Nádvorníková Lenka, Mgr. Ph.D. : 56810Závěrečná práce se zabývá dopravní výchovou ve školní družině a je zaměřena na výuku dopravní výchovy. Rozvojem lidské společnosti se doprava stala nedílnou součástí života, která se dotýká každého jedince již od raného dětství. Dopravní situace je stále komplikovanější a náročnější, jímž vzniká společenská potřeba klást větší důraz na ohleduplnost a bezpečnost v dopravním prostředí. Nástrojem k dosažení tohoto optimálního stavu slouží dopravní výchova, kterou lze zařadit do celoživotního vzdělávání.
- ItemJedinec se specifickými poruchami chování a výchovnými potížemiŠtaifová Vašková, Eva; Bjorke Alena, Mgr. : 61041Závěrečná práce se zabývá kazuistikou klientky Střediska výchovné péče, která absolvovala dvouměsíční dobrovolný pobyt z důvodu výchovných potíží. Teoretickými východisky je charakteristika projevů poruch chování a Středisek výchovné péče. Použitými metodami sběru dat jsou rozhovor a nedokončené věty. Součástí závěrečné práce jsou navrhovaná doporučení.
- ItemDětský den u Sívků - výchova k toleranciSívková, Marie; Brzáková Beksová Kateřina, ThDr. Th.D. : 64103Závěrečná práce pojednává v teoretické části o volném čase, volnočasových aktivitách,významu hry v přírodě, ale také v tělocvičně. V teoretické části se dále popisuje vliv rodiny,výchovy nápodobou, dále pak výchova zážitkem nebo prožitkem. Praktická část se věnuje přímo popisu dětského dne, jednotlivým aktivitám. Zaměřuje se především na vzájemnou spolupráci dětí zdravých s dětmi s postižením.
- ItemTvorba školního časopisuMartínková, Lucie; Nádvorníková Lenka, Mgr. Ph.D. : 56810Tato závěrečná práce řeší vydávání školního časopisu. Cílem bylo postihnout, co práce na školním časopisu dětem přináší, čím je pro děti prospěšná. Praktická část popisuje čtvrt roku práce při vydávání školního časopisu. Závěr vyhodnocuje přínosy pro získávání vědomostí a měkkých dovedností žáků účastnících se tvorby časopisu.
- ItemVánoční jarmark s vystoupením školního sboruVečerníková, Lenka; Brzáková Beksová Kateřina, ThDr. Th.D. : 64103Závěrečná práce Vánoční jarmark s vystoupením školního sboru se zabývá rozvojem tvořivosti a sociálních dovedností u dětí mladšího školního věku, a to při výrobě jednotlivých výrobků a přípravě vánočního jarmarku. Dále se zaměřuje na vliv a význam tradic v životě dítěte.Teoretická část je věnována přiblížení prospěšnosti tvoření a dodržování tradic pro děti mladšího školního věku. V nemalé části také zapojení lidových zvyků ve formě zpívání koled.Praktická část se zabývá již konkrétními činnostmi jednotlivých vánočních dílniček a přípravě vánočního jarmarku s vystoupením školního sboru.