Browsing by Author "Tomická, Václava"
Now showing 1 - 20 of 82
Results Per Page
Sort Options
- ItemAnalýza služeb Linky duševní tísně Most(Technická Univerzita v Liberci, 2008) Venclíčková, Jiřina; Tomická, VáclavaBakalářská práce se zabývala analýzou sužeb Linky duševní tísně Most a vycházela ze současného stavu. Jejím cílem bylo zjistit informovanost žáků Středního odborného učiliště služeb Litvínov - Hamr o existenci a funkčnosti Linky duševní tísně, dále zjistit, zda by v případě řešení nějaké problematické situace využili jejích služeb. Cíle se podařilo dosáhnout. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti. Jednalo se o část teoretickou, která pomocí zpracování a prezentace odborných zdrojů popisovala obecnou charakteristiku linek důvěry a blíže popisovala služby poskytované Linkou duševní tísně Most. Praktická část zjišťovala pomocí dotazníku informovanost 289 žáků Středního odborného učiliště služeb Litvínov - Hamr o poskytovaných službách Linky duševní tísně Most. Rovněž zjišťovala, zda by v případě potřeby službu využili. Výsledky ukazovaly na nedostatky v oblasti prezentace linky a vyúsťovaly v konkrétní navrhovaná opatření v oblasti reklamy. Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice bylo možné považovat získání cenných informací pro pracoviště Linky duševní tísně.
- ItemAugmentativní komunikace u dětí s Downovým syndromem(Technická Univerzita v Liberci, 2011) Táčnerová, Jitka; Tomická, VáclavaBakalářská práce se zabývala problematikou alternativní a augmentativní komunikaceu dětí s Downovým syndromem. Cílem bylo zmapovat výsledky používání alternativnía augmentativní komunikace u dětí s Downovým syndromem. Práci tvořily dvě stěžejní části - teoretická a praktická. Teoretická část předkládala základní informace o Downově syndromu a alternativní a augmentativní komunikaci. Blíže se věnovala rozvoji dětí s Downovým syndromem, obzvláště v oblasti řeči a myšlení. Mezi metodami alternativnía augmentativní komunikace pak vyzdvihla komunikační systémy Makaton a komunikační tabulky pro jejich úspěšnost při práci s dětmi s Downovým syndromem. Praktická část zjišťovala pomocí 24 dotazníků vliv používání alternativní a augmentativní komunikace na děti s Downovým syndromem, ale také míru informovanosti rodičů o dané problematice. Výstupem byly konkrétní výsledky používání alternativní a augmentativní komunikaceu dětí s Downovým syndromem zkoumaného vzorku a návrhy opatření vedoucích ke změně ambivalentních postojů rodičů dětí s Downovým syndromem k používání metod alternativní a augmentativní komunikace.
- ItemBezdomovectví(Technická Univerzita v Liberci, 2011) Třebický, Petr; Tomická, Václava
- ItemDěti s lehkou mozkovou dysfunkcí v mateřské škole(Technická Univerzita v Liberci, 2008) Nováková, Pavlína; Tomická, VáclavaBachelors work deals with encephalic dysfunction with pre-school children. In the theoretical part it came from professional literature and with help of critical analyses it showed up etiology of light encephalic dysfunction (hyperkinetic syndrome), her causes, and utterances. It described in detail the deficit of partial functions, suitable approaches and methods of work with children pre-school age. Her goal was to refer to areas in which we can reduce, develop or set right the frequency of the diagnosis of light encephalic dysfunction with pre-school age children and to the importance of cooperation with specialist, school and the family. The practical part provided trough forms the knowledge, experience and opinion of the teachers in nursery schools, parents of pre-school children. Further it monitored if the occurrence of pre-school children with the diagnose of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (LMD), within the screening looked for demonstrable weakening in communication with some children, what would indicate or contradict with this diagnose. The analyzed records from the forms ware within the discussion consulted with a clinical psychologist from a pedagogical psychological consulting room. In the finish of the practical part were verified or disproved expectations. The work is finished with suggested action for this current problem.
- ItemDěti s poruchou koncentrace pozornosti a narušenou komunikační schopností(Technická Univerzita v Liberci, 2010) Strolená, Veronika; Tomická, VáclavaThe paper maps the relationship among Distorted Communication Abilities, the ADHD, and risk of a Specific Developmental Learning Dysfunction development with the pre-school children. The theoretical part defines the terms. It divides in three sub-chapters. The first one deals with the speech therapy and the distorted communication abilities, the second one describes the attention disorder related to hyperactivity, the last one explains the specific learning disorders. The practical part is divided into two research samples of 15 children each. With the first sample I focused on relations between ADHD syndrome and the distorted communication abilities with the risk of the specific learning disorders development using questionnaires and general-oriented logopaedic examinations. In the second sample were children diagnosed on ADHD and Developmental Dysphasia. By studying the relevant documentation I probed into which functions the children have damaged the most and whether there is not with them pending the development of the specific learning disorder condition. The conclussion of the work suggests the measures to be taken to deal with the problems.
- ItemDěti v kojeneckých ústavech(Technická Univerzita v Liberci, 2011) Gerö, Kateřina; Tomická, VáclavaThe aim of this thesis was to survey the problems of children in infant homes. In the theoretical part we have focused on description of the basic concepts that are related to children growing up in the institutional care. Further on we have paid attention to the historical development of infant homes considering their position in law and finance. The aim of the practical part was to confirm or disprove the assumptions which were set out in the bachelor thesis. All available data for the period 2000 - 2009 on the activities of all infant homes and orphanages for children under 3 years in the Czech Republic were analysed and a positive finding was that a part of the ongoing transformation of the whole care system for vulnerable children has created alternative forms of care that gives priority to family care from institutional care. The draft measures have been identified with the need to work with at-risk families, improving financial literacy of citizens, the need to establish advisory centers that would be focused on work with families.
- ItemDiagnostika a terapie u dětí školního věku s vývojovou dysfazií(Technická Univerzita v Liberci, 2007) Marková, Eva; Tomická, VáclavaThe bachelors work was concerned with the questions of diagnoctics and therapy of developmental disorder of uttrerance of school-age children and drew from the current theoretical and practical findings. The objective was to analyze the problems of logopedics care of children with developmental disorder of uttrerance intervention practical level. The objective was reached, the set premises were verified and confirmed. The work was composed of two main parts. First part was theoretical, which by means of expert sorces, described and clarified the expert terminology. The second part focused on the problem of developmental disorder of uttrerance from the following points of view etiology, symptomatology and prevention. The practical part ascertained by means of test a partial weakening of achievements in individual abilities between the researched sample (20 children) and control sample (20 children). The results demonstrated significant weakening of achievements in individual abilities of the researched sample and ended in concrete suggested measures in the field of the whole personality of the child. The most significant benefit of the work, with the view of the dealt questions, might be considered the true depth and relevance of the problems.
- ItemDyslalie u dětí předškolního věku(Technická Univerzita v Liberci, 2006) Bobeláková, Eva; Tomická, VáclavaIn my dissertation I was interested in dyslalia in a group of children at pres-chool age and I uset the results from 304 questionnaires as a base for it. The aim of my dissertation was found the dyslalia frequency in this group of chil-dren. There are two main parts in my dissertation. Theoretical part describes and explains this problem by using scientific literature. Practical part used questionnaires to find dyslalia in children at the age of five and in a group of children from five to seven. There was checked the number of function dysla-lia and sensory dyslalia, in organ dyslalia it was found the most frequently reasons. I gave attention to suitable and well-tested methods, which were used for work with children and cooperatoin with their parents. The results presented, that this is necessary to take every-day care about this problem in our society especially in kindergartens and look after preven-tion of logopedia. The greatest benefit of this dissertation was the good-will of teachers, who sacrificed their free time to cooperation about the survey.
- ItemDyslálie u dětí v mladším školním věku se specifickými poruchami učení(Technická Univerzita v Liberci, 2008) Cironisová, Iva; Tomická, VáclavaThe bachelor thesis was concerned with the problems of dyslalia and its incidence among the younger school children and in connection to the incidence of the specific learning disorders. The thesis sources from the school practise knowledge, from the professional literature sources, from the education background of mine. The most important source of the data was the research and special education testing. The goal of the bachelor thesis was the monitoring of the dyslalia incidence among the younger school children in Jablonec nad Nisou region in connection to the incidence of the specific learning disorders. The thesis was devided into two main parts. The first one was theoretical, where I explored the origin and the character of dyslalia, I explored the specific logopedic finding, laterality and the specific learning disorders according to the professional literature sources. The second was practical where I used non-standard questionare technigue to learn the teacher´s and parent´s attitude to the problems of dyslalia and the ways of hepling children with dyslalia. I have compared the incorrect pronunciation, optical deficit, insufficient auditory differentiation and problematic laterality of the children with diagnosed dyslexia, dysgraphia and dysortographia through the proces of pedagogical testing. Eventually I formulated some proposals to improve the caring system in the area of logopedical prevention and re-education and also in the area of cooperation between parents and teachers. The goal of this bachelor thesis was not processing the given topic in details (it could not be because of the range of the thesis). The biggest contribution of this text to the theory and practise of special education is considered to be the explanation of the relationship between dyslalia and the specific learning disorders among the younger school children. Dyslalia influences the ways of teaching children, and that is why we find it neccessary to pay attentiont to the re-education and mainly to the primary prevention.
- ItemFormy a možnosti primární a sekundární logopedické prevence v předškolním věku(Technická Univerzita v Liberci, 2006) Lokvencová, Alena; Tomická, VáclavaThis Bachelor thesis dealt with logopedic prevention of pre-school children as well as speech education of children with communication handicaps in this age group. The theoretical part focused on a general characterization of childrens´ speech development, possibilities of prevention, and the following logopedic care. Also, a number of examples of communication competence disruption and possibilities of potential precautions were mentioned. In the practical part, we attempted to find out by means of a non-standard questionnaire whether a sufficient attention is devoted to the pre-school children speech development in selected nursery schools, and whether one of the communication disorders is more frequent than others.
- ItemHra a hračka pro mentálně postižené dítě.(Technická Univerzita v Liberci, 2007) Petříčková, Ingrid; Tomická, VáclavaThe bachelor work was dealing with the problems of games and toys in life of a mentally diseased child being placed either in a house of social welfare or another institution.In this paper I foceused on problems of the game and toy utilization in the child´s world : how they make use of it, how it is offered to them and whether they have got enough space of time for the game. At the same time I focused on pedagogical workers´attitude towards games and the choice of toy. In order to getting the ends there was essentially important to have certain theoretical and practical knowledge of a mentally affected person. This work was made of two cardinal areas: the first one was a theoretical part in which I described the definitions of mental retardation, mental retardation occurrence and its causes and also its classification, with the help of specialized literature. at the end of theoretical part i deal with the characteristics of individual mental retardion degrees and its psychical disti nctiveness. In the second - practical part, I was investigating with the attitudes and experience of pedagogical men through the non-standardized questionnaire: I also compared the differences between the games and choice of toys with either light or medium-serious form of cephalonia children: this has been done among 101 respondents. In my opinion, the largest benefits lie in the mapping out of the game and toy utilization and their differences in case of light cephalonia children and in case of medium-serious cephalonia children in Usti region institutions. The paper is completed by charts and graphs which further pisture the view of general subject set down.
- ItemInkluzivní vzdělávání(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Nikodýmová, Žaneta; Tomická, VáclavaPředložená bakalářská práce se zabývala inkluzivním vzděláváním u žáků s mentální retardací (dále jen MR) a poruchami autistického spektra (dále jen PAS). Cílem předložené práce bylo zmapovat postoje veřejnosti k inkluzivnímu vzdělávání žáků s MR a PAS. Práce byla rozdělena na dvě části, na část teoretickou a část praktickou. Jednotlivé kapitoly v teoretické části jsou zaměřeny na vymezení pojmu MR, její etiologie, příčiny a příznaky, pojmu pervazivní vývojové poruchy, jejich členění a jednotlivé charakteristiky. Nedílnou součástí je též kapitola o inkluzivním vzdělávání, jeho možnostech, legislativě a personálnímu zabezpečení. Praktická část se věnovala samotnému vyhodnocování dat z dotazníku, který byl předložen osloveným respondentům. Největším přínosem této bakalářské práce bylo zjištění skutečných názorů a postojů veřejnosti k inkluzivnímu vzdělávání žáků s MR a PAS.
- ItemIntegrace jedinců se specifickými vzdělávacími potřebami(Technická Univerzita v Liberci, 2010) Kleinová, Jana; Tomická, VáclavaBaccalaureate thesis themed "Integration of pupils with special educational needs at primary schools in the region Roudnice" proposes to map the number of children integrated in common elementary schools in the region Roudnice, to produce an outline of attitudes and opinions of the teachers on the integration of pupils with special educational needs, to apprise of the current status and conditions of integration in elementary schools of the Roudnice region. The theoretical part attends to the basic concepts of integration, the definition of pupils with special educational needs and factors that influence the success of school integration. The practical, exploratory part solves the overall theme of the baccalaureate thesis. The research is realized by a questionnaire search in the elementary schools and by the study of statistical returns. To the aim of the questionnaire search, is to obtain as much as possible information about the needs and requirements of educators in the field of the integration of pupils with special educational needs. The respondents are the educators of first and second level of the elementary schools in Roudnice region.
- ItemIntegrace zrakově postižených(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Klozová, Hana; Tomická, VáclavaBakalářská práce na téma Integrace zrakově postižených si klade za cíl zmapovat problematiku zrakového postižení z hlediska začleňování zrakově postižených do běžného života v závislosti na stupni zrakového postižení. Bakalářskou práci tvoří dvě stěžejní části. V teoretické části byly pomocí odborných pramenů objasněny základní pojmy, např. definování osoby se zrakovým postižením, členění zrakového postižení, definování integrace a možnosti integrace. Cílem praktické části bylo získání informací o začlenění zrakově postižených jedinců s vrozeným nebo získaným zrakovým postižením ve věku 18 30 let do různých oblastí života. Praktická část byla realizována formou průzkumu, hlavní metodou k získání informací byl použit nestandardizovaný anonymní dotazník. V závěru se práce snaží poukázat na nutnost integrace a na nutnost větší informovanosti veřejnosti o problémech zrakově postižených.
- ItemKompetence speciálního pedagoga a sociálního pracovníka z pohledu speciálních pedagogů(Technická Univerzita v Liberci, 2013) Havlíková, Lenka; Tomická, VáclavaBakalářská práce se zabývá pohledem pedagogů na kompetence školního speciálního pedagoga. Byla napsána v rámci mezinárodní studie na podporu zjištění míry potřeby zavedení funkce školního sociálního pracovníka, respektive speciálního pedagoga, která by měla být legislativně ukotvená. Cílem práce bylo pomocí dotazníkového šetření zmapovat názory pedagogů na kompetence sociálních pracovníků a speciálních pedagogů, přičemž se orientuje na kompetence školního speciálního pedagoga. Práce je rozdělená do dvou částí. Teoretická část bakalářské práce se zabývá legislativním vymezením dané problematiky, definováním základních pojmů a vybranými názory odborníků na tuto problematiku. Praktická část bakalářské práce zjišťuje názory pedagogů na potřebu zavedení pozice školního speciálního pedagoga (zaměstnance školy) a následně na jeho kompetence při řešení problémů žáků běžných škol v rámci výchovně vzdělávacího procesu. V závěru práce jsou nastíněna opatření, která by mohla vést v konečné fázi k ustanovení pozice školního speciálního pedagoga.
- ItemKompetence speciálního pedagoga a sociálního pracovníka z pohledu speciálních pedagogů(Technická Univerzita v Liberci, 2013) Gerlová, Marie; Tomická, VáclavaBakalářská práce se zaměřuje na problematiku možného zavedení pozice školského sociálního pracovníka do českého školského systému. Tato pozice v České republice není zavedena, ovšem ve světě již zřízena je a zaznamenává značné úspěchy. Teoretická část se zabývá kompetencemi speciálního pedagoga, sociálního pracovníka, kompetencemi školského sociálního pracovníka, integrací a inkluzí žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na školách. Empirická část je zaměřena na analýzu získaných dat. Tyto data byla získána dotazníkovým šetřením. Dotazníkové šetření bylo určeno pro pedagogické pracovníky na školách, školní psychology a sociální pracovníky. Dotazníkové šetření bylo součástí širšího výzkumu, který byl organizován Katedrou sociálních studií a speciální pedagogiky na Technické univerzitě v Liberci. Toto šetření probíhalo v Libereckém a Ústeckém kraji. Podílelo se na něm osm studentů speciální pedagogiky a osm studentů sociální práce. Cílem celého šetření bylo zjištění názoru školských pracovníků na zavedení pozice školského sociálního pracovníka, co by měl vykonávat, co by bylo nutné zavést, aby tato pozice mohla být v České republice zavedena.
- ItemKompetence speciálního pedagoga a sociálního pracovníka z pohledu speciálních pedagogů(Technická Univerzita v Liberci, 2013) Pilařová, Gabriela; Tomická, VáclavaBakalářská práce se zabývala systémem výchovně poradenských služeb ve školách a školských zařízeních. Dále je zde nastíněna sociální práce a prakticky nový obor sociální pedagogika. Jsou zde také představeny projekty na podporu školních poradenských služeb a školských poradenských zařízeních a dále plány a programy zaměřené na prevenci sociálně patologických jevů ve školách. Práce byla zaměřena na zjištění, zda jsou poradenští pracovníci schopni zvládat a řešit všechny nastalé situace a výchovné a vzdělávací problémy žáků a studentů, nebo zda je potřeba zavádět do škol nebo školských zařízení novou funkci sociální pracovník či pedagog. A případně zjistit možnosti spolupráce speciálních pedagogů a dalších poradenských pracovníků s tímto sociálním pracovníkem či pedagogem.
- ItemKomunikační kompetence dětí v riziku specifických poruch učení(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Chaloupková, Kateřina; Tomická, VáclavaDiplomová práce se zabývá stimulačními programy a jejich využitím u dětí s narušenou komunikační schopností, které jsou v riziku specifických poruch učení. Cílem diplomové práce bylo u vybraného vzorku dětí s narušenou komunikační schopností analyzovat efektivitu Stimulačního programu vzhledem k prevenci specifických poruch učení. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se věnuje vymezení pojmů řeč, jazyk, vývoj řeči, komunikační kompetence ve vztahu ke školní úspěšnosti. Definuje a charakterizuje projevy specifických poruch učení a jejich prevenci, popisuje preventivní a stimulační programy pro předškolní děti. Praktická část zjišťuje pomocí dotazníkového šetření efektivitu Stimulačního programu na rozvoj komunikačních kompetencí dětí se zaměřením na pragmatickou rovinu. Výsledky šetření vyústily v konkrétní navrhovaná opatření v oblasti vzdělávání předškolních dětí. Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice je možné považovat i praktické návrhy pro učitelky mateřských škol a rodiče v oblasti prevence specifických poruch učení v souvislosti s narušenou komunikační schopností.
- ItemKomunikační kompetence předškolních dětí(Technická Univerzita v Liberci, 2011) Šenberková, Jana; Tomická, VáclavaThe thesis dealt with the communication competence of preschool children. Its aim was to map the representation of children with communication disorder in special classes and kindergarten class. The work consisted of two main parts. A theoretical, that by processing the presentation of expert sources to clarify the communication skills of preschool children, describe the institutions that participate in the educational process and define the term communication disorder. The practical part was to obtain the necessary data to fill a questionnaire and guidance speech tests. The survey results showed the necessity of cooperation with parents and teaching professionals. The benefit of this study was to analyze the level of communication skills of preschool children attending nursery schools in the district of Liberec.
- ItemKomunikační kompetence u dětí předškolního věku(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Moudrá, Ivana; Tomická, VáclavaDiplomová práce se zabývala komunikačními kompetencemi dětí v období školní zralosti, docházejících do běžných mateřských škol. Byla zaměřena především na analýzu oslabení v lexikálně-sémantické jazykové rovině primárně u dětí s opožděným vývojem řeči. V teoretické části diplomové práce byly vymezeny základní pojmy týkající se vývoje lidské řeči a narušené komunikační schopnosti, definovány jednotlivé jazykové roviny a popsán opožděný vývoj řeči u dětí předškolního věku. Shromážděná data získaná prostřednictvím dotazníku byla graficky zaznamenána a vyhodnocena. Empirická část diplomové práce obsahuje odbornou interpretaci a formulaci závěrů. Navrhovaná opatření uvedená v závěru mohou být pojatá jako logopedická intervence zaměřená na rozvoj lexikálně-sémantické jazykové roviny dětí předškolního věku, v čemž lze spatřovat přínos diplomové práce pro speciálně pedagogickou praxi.