Browsing by Author "Bednářová, Jana"
Now showing 1 - 20 of 29
Results Per Page
Sort Options
- Item12 scénářů : dramatické etudy pro žáky základních škol(2014-01-01) Bednářová, Jana
- ItemAktivizující metody v literární výchově na 1. stupni ZŠ(Technická Univerzita v Liberci, 2014-01-01) Petříčková, Daniela; Bednářová, JanaDiplomová práce pojednává o možnostech využití aktivizujících metod výuky v literární výchově na 1. stupni základní školy. Teoretická část obeznamuje čtenáře s teoretickými poznatky především z oblasti klasických i aktivizujících výukových metod, a to z hlediska jejich vývoje, třídění i možností využití v hodinách literární výchovy na 1. stupni základní školy. Praktická část poskytuje ucelený přehled o přípravě, průběhu i výsledcích výzkumného šetření, jehož cílem bylo zjistit vliv aktivizujících metod výuky na motivaci, zapojení, prožitek a tvořivost žáků 1. stupně.
- ItemAnalýza pojištění odpovědnosti na českém pojistném trhu(Technická Univerzita v Liberci, 2008-01-01) Bednářová, Jana; Moc, RadekThe object of my diploma work is to define and describe the liability insurance at the Czech insurance market and to analyze two sorts of liability insurance. In the theoretical part there is determined the liability insurance and the subject of this part is not only the principles of liability insurance but also defining of insurance events and general exclusions from this insurance. Here are also explained principles what is liability insurance based on and separate classes of liability insurance which are offered not only to personal but also to business subjects. Theoretical part next contains description of situation at market with the liability insurance caused by private persons. Subject of practical part of my work is comparing two classes of liability insurance focused on premium height and conditions of employees liability insurance for damages caused to employers and insurance for damage from the normal course of life.
- ItemAnalýza pojištění odpovědnosti na českém pojistném trhu(2008-01-01) Bednářová, Jana
- ItemArchetypy v díle J. R. R. Tolkiena(Technická Univerzita v Liberci, 2013-01-01) Vaňková, Marie; Bednářová, JanaÚčelem práce je zmapování fenoménu fantasy literatury J. R. R. Tolkiena v souvislosti s výkladem archetypů podle C. G. Junga. Dále pak využití fantasy žánru jako motivujícího faktoru pro další volnočasové aktivity a vliv vnímání fantasy žánru čtenáři v závislosti na věku. První část práce je zaměřena na osobnost autora J. R. R. Tolkiena, jeho život a inspirativní základnu, která ovlivnila jeho dílo, na teorii archetypů a kolektivního nevědomí a rozdělení konkrétních archetypů do skupin. Ke konci první části je také popsán princip a teorie LARPu, jakožto vyústění aktivit fantasy komunit.V druhé části je pak stěžejní interpretace vybraných děl J. R. R. Tolkiena a vyhledávání archetypů v jeho díle. Výzkumná část je doplněna kvantitativním výzkumem prováděným pomocí dotazníkové metody zpracované popisnou statistikou, ve kterém jsou komparativně srovnávány výsledky žáků mladšího a staršího školního věku a celý výzkum je doplněn komentovanými odpověďmi z dotazníků pro dospělost se zaměřením na fantasy komunitu.
- ItemHry se slovy jako kreativizační prostředek ve výuce slohu(Technická Univerzita v Liberci, 2008-01-01) Lepiešová, Petra; Bednářová, JanaThe aim of this diploma thesis is to determine the level of creativity and the ability to play with words in early school-age children. It focuses on the childrens´ creativity and their attitude to play. Integral part of the thesis is a survey conducted by means of a test designed for 3rd, 4th and 5th grade pupils. Subsequently, the results are interpreted, allowing comparison of the particular schools, grades and pupils, as well as to look for possible achievement Differences between the sexes.
- ItemKooperace a soutěživost ve výuce českého jazyka na 1. stupni základní školy(Technická Univerzita v Liberci, 2009-01-01) Šenoldová, Iveta; Bednářová, JanaThe dissertation deals with popularity of cooperation and competition in the education of in the primary school. The theoretic part explains following terms: techniques of teaching, ways of working, kinds of classwork and its organization, cooperation and competition. In this part we present the ways and means of how to take an advantage of cooperation and competition in the primary school. The practical part describes the course of research that had been made in a way of questioning at thirteen schools mostly in the Liberec district. The research was focused on the fact, whether the pupils rather cooperate or compete in the Czech language and if it depends on their sex, age and school results.
- ItemLiterární a večerníčkové postavy a jejich hodnotová klasifikace dětmi mladšího školního věku(Technická Univerzita v Liberci, 2011-01-01) Koťátková, Iva; Bednářová, JanaThis diploma thesis focuses on education in moral values, aiming at children of the primary school age. I scrutinized the influences which form the system of values of the individual and which have a share on forming his or her personality. I put emphasis on fairy tales and their characters because they are an important factor in the socialization process of children.In the practical apart I analyzed pedagogical research, goal of which was to demonstrate how children evaluate personality traits of the bed-time stories characters and which of the traits children prefer. It also includes the description of the project called ?Ahoj Večerníčku?.
- ItemLiteratura mě baví : studijní text se souborem pracovních listů(2014-01-01) Bednářová, Jana
- ItemMluvený projev žáka s poruchou čtení na 1. stupni základní školy(Technická Univerzita v Liberci, 2010-01-01) Chybíková, Petra; Bednářová, JanaThe primary subject of the thesis is based on characteristic features of pupils´ spoken speech in first grade of elemantary school. It aims major speech difficulties in the field of both content and form aspects. Diploma thesis also contents reading comprehension and reading influence on level of pupils´ diction. Theoretical part structures and further points out following problems: the term spoken speech, children´s communicative skills, communication in school and reading influence on children´s spoken word. It also consists of learning disabilities in relation to pupils´ reading and speech abilities. Empirical part deals with pupils´ spoken speech analysis based on children with reading disabilities on one side and children without reading disabilities on the other side. Empirical analysis confronts these two groups in terms of expressing skills and also compares pupils among each other ? especially the influence of silent and aloud reading on level of spoken speech. Content of the final outcome is to assess most frequent spoken speech disorders of dyslexia pupils in comparison of pupils without any disorders.
- ItemMotivující čtení ve vztahu k porozumění čtenému textu(Technická Univerzita v Liberci, 2010-01-01) Kopalová, Lenka; Bednářová, JanaThis study investigates relation between motivation and understanding of the read text. The aim of the pedagogical research which was conducted was to prove this relation. Theoretical framework is focused mainly on deeper context of the text understanding. The attention is paid to the ways of motivation in literature classes in firstgrade of elementary education. The practical part of this study proves possibility of integration of critical thinking methods into the primary education of literature.
- ItemMožnosti motivace jako limitujícího stimulu k individuálnímu psaní v hodinách slohu(Technická Univerzita v Liberci, 2009-01-01) Vojáčková, Iveta; Bednářová, JanaThe thesis deals with a question of first grade students` creativity in individual writing and with the influence of motivation on their creative process. The theoretical part of the thesis describes important psychological aspects, which have influence on the creative activity and simultaneously explains the problem of composition writting in the first grade of grammar school. The Goal of the probing in the practical part was to compare the creativity rate in the motivated and the unmotivated student compositions.
- ItemOceněné knihy a jejich možné využití ve školní literární výchově(Technická Univerzita v Liberci, 2010-01-01) Kavková, Martina; Bednářová, JanaThe object of this thesis was to find the Czech award-winning children books and to find out the students and the teachers awareness about these books. The thesis contains a list of books which were awarded in one of the Czech competitions after the year 1989. The award-winning books investigation was made by questionnaire. The questionnaire was compiled together and the statistical analysis was used to evaluate the results. The results are part of this thesis. Students and teachers knowledge about the award-winning books is not large in spite of the great number of the award-winning books.
- ItemPochopení nonsencového textu v závislosti na motivaci dítěte mladšího školního věku(Technická Univerzita v Liberci, 2012-01-01) Lánská, Lucie; Bednářová, JanaV této diplomové práci se zabývám nonsensovou literaturou z hlediska historického i didaktického. Zaměřuji se především na nalezení možností využití nonsensových textů z různých hledisek pro žáky mladšího školního věku. Práce obsahuje také základní přehled českých i světových autorů včetně jejich biografie a základní charakteristiky.Blíže jsem se pak věnovala také významu těchto textů na psychologický rozvoj osobnosti a některým dalším neméně důležitým faktorům jako je například kognitivní vývoj či imaginace. V praktické části bylo provedeno statistické šetření, které mělo ukázat, zda je důležitý vliv motivace na porozumění textů u dětí mladšího školního věku a důležitost faktorů, jimiž je nonsens charakteristický. Dále přikládám i soubor pracovních listů, na kterých jsem uplatnila základní pedagogické i didaktické principy se kterými jsem se seznámila v rámci studia a které uvádím v teoretické části mé diplomové práce. Tento soubor není součástí této diplomové práce, ale je ve formě sborníku pracovních listů.
- ItemPodpora dětské fantazie s využitím literatury(Technická Univerzita v Liberci, 2012-01-01) Zusková, Kateřina; Bednářová, JanaThis work concerns with development and support of fantasy of younger schooling children. It aims at methods developing fantasy, influence of environment and personality of facilitator´s creative work. Its practical part is aimed at work with children in a city library on the Night with Andersen. The goal of the work is illustratively show how to apply the creative methods into one of the unconventional free time activities.
- ItemPostava kouzelníka nebo čaroděje v současné literatuře pro děti a mládež.(Technická Univerzita v Liberci, 2009-01-01) Luňáková, Michaela; Bednářová, JanaThe thesis deals with the character of Wizard or Magician in the current children´s literature. The first goal of the work is to map the character of the Wizard or Magician focusing on the development of the character itself then on the differences of how the Wizard or the Magician is viewed by various authors. The psychological aspects of the popularity of the character as well as the psychology of the reader were not ignored. Part of the thesis is the research done by questionnaire by pupils of the 3rd and 4th grades of basic schools purpose of the questions was the figured out the reasons for their popularity and to rank these characters. The second goal of the thesis is the interpretation of all the questionnaires, analyzes of the results of the research, and sort by sex and individual schools.
- ItemPráce s čítankovými texty s využitím dramatické výchovy na 1. stupni základní školy(Technická Univerzita v Liberci, 2009-01-01) Jeníková, Karolína; Bednářová, JanaDiplomová práce na téma Práce s čítankovými texty s využitím dramatické výchovy se zabývá aplikací dramatické výchovy v hodinách literární výchovy. Diplomová práce obsahuje dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická část se věnuje žákům mladšího školního věku, vybraným čítankám, literatuře a školní literární výchově a v neposlední řadě také výchově dramatické. Předmětem praktické části je průzkum, který zjišťuje, jak učitelé s čítankovými texty pracují, kde hledají inspiraci a jak při práci s textem v hodinách literární výchovy využívají dramatickou výchovu. Rovněž je sledováno přímé prožití těchto aktivit žáky a v neposlední řadě zážitek, který si děti z hodiny odnášejí. Diplomová práce obsahuje návrhy na práci s textem a postřehy z realizace těchto hodin v ročnících prvního stupně základní školy.
- ItemProjektové vyučování a jeho vliv na spontánní kreativitu žáků mladšího školního věku(Technická Univerzita v Liberci, 2008-01-01) Ehrenbergerová, Jana; Bednářová, JanaThis desertation work named ```Project teaching and its influence on spontaneous creativity of young learners`` is divided into two parts. The theoretical part deals with creativity, its limits, meaning, types and development during childhood. It is followed by chapters about imaginative teaching practices and methodology. The end of the theoretical part is dedicated to basic information about projects from the pedagogical point of view. The reserch part of this work describes the process of project teaching in a class of elemenatry students, where the candidate focused on the selected pupils` motivation, activity, independence and creativity. The findings of this qualitative research are presented in the final part of this paper. Project teaching is beneficial for the vast majority of observed pupils.
- ItemProspěch žáků ve vztahu k individuallitě pociťované komunikační ostýchavosti(Technická Univerzita v Liberci, 2008-01-01) Prokophová, Kateřina; Bednářová, JanaThis study is focused on the relation between the school marks of children and their communicative shyness. To find the main factors which influence the communicative shyness of the school children and to propose the possible reeducation, is the main aim of this study. The research, based on the questionnaire to determinate the level of communicative shyness of the first level elementary school children in Liberec, is also a part of this study. The next aim is to analyze the results of the questionnaire, to analyze the individual school results, the individual classes results and to compare the childrens questionnaire answers with their school marks.
- ItemPrvky identifikace s literárním hrdinou u žáků na I. stupni základní školy(Technická Univerzita v Liberci, 2012-01-01) Pohludková, Radka; Bednářová, JanaThe aim of this diploma thesis is to analyse the profile of the children´s reading in the primary school record about a possible identification with a literary character. The thesis is divided into two parts. The first part is theoretical, the other is practical.The theoretical part deals with personalities of prepubescent individual based especially on psychosocial and communicative-receptionist viewpoints. It refers to the possibilities of the literary education to develop a perception of literary texts in prepubescent readers. It defines the term of identification in the context of social learning. It focuses on the identification with a literary character, hence clarifies basic genres of literature for children and youth with typified literary characters. In conclusion, it introduces several studies dealing with similar theme.The practical part is based on the questionnaire survey in which prepubescent readers indicate with whom a literary character they identify and whether they could identify with literary characters Harry Potter and Pippi Longstocking.