Fakulta přírodovědně humanitní a pedagogická
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Fakulta přírodovědně humanitní a pedagogická by Title
Now showing 1 - 20 of 188
Results Per Page
Sort Options
- ItemAbigail Horáková (1871-1926), výjimečná žena své dobyRejhonová, Marta; Smrž Pavel, PhDr.; Skolitel : 54971 Sixta Josef, doc. Ing. CSc.; Konzultant : 55360 Kopal Jaroslav, Ing. CSc.; Konzultant2 : 63293 Řezáč Milan, RNDr. Ph.D.Diplomová práce s názvem Abigail Horáková (1871-1926), výjimečná žena své doby představuje polozapomenutou turnovskou herečku, recitátorku a spisovatelku Abigail Horákovou, vl. jm. Hedviku Černovickou.První část práce se zabývá životopisnými daty této nevšední ženy, druhá představuje na základě osobních zápisků a korespondence vztah mezi umělkyní a její rodinou. Třetí nastiňuje uměleckou tvorbu Abigail Horákové. Poslední kapitola rozebírá deset divadelní her, ve kterých vystupují různé typy žen tehdejší společnosti.
- ItemAktivizující metody ve výuce anglického jazyka na 1. stupni ZŠSkořepová, Jana; Šaffková Zuzana, PaedDr. CSc., M.A. : 55043Diplomová práce se zabývá problematikou používání aktivizujících výukových metod v hodinách anglického jazyka na 1. stupni základní školy. Tato práce se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické.Teoretická část obeznamuje čtenáře s pojmem aktivizující výuková metoda, uvádí teorie, na nichž je koncept aktivizujících výukových metod vystavěn, a charakterizuje vybrané aktivizující výukové metody, které je možné využít v hodinách anglického jazyka na 1. stupni ZŠ.Praktická část poskytuje ucelený přehled o přípravě, průběhu i výsledcích výzkumného šetření, jehož cílem bylo ověřit, zda aktivizující výukové metody podněcují motivaci žáků mladšího školního věku k učení anglického jazyka.
- ItemAnalýza fonetické variability ve výslovnosti u členů rodiny žijící v South YorkshireKhanová, Rozálie; Čanecký Pavel, Mgr. :67275Práce se zabývá fonetickou analýzou anglické výslovnosti čtyřčlenné rodiny žijící v South Yorkshire a zkoumá, jaké tendence ve výslovnosti mají jednotliví členové rodiny a jak lze tyto tendence vysvětlit ze sociolingvistického hlediska. Potřebná data byla získána prostřednictvím dvou metod. Nejprve byl vytvořen dotazník, jehož cílem bylo odhalit lingvistické pozadí zkoumaných účastníků, a poté byly pořízeny jejich hlasové záznamy. Nahrávky byly následně ohodnoceny rodilým a nerodilým mluvčím angličtiny. Dále byla pro potřeby této práce provedena fonetická analýza nahrávek pomocí programu pro analýzu řeči PRAAT. Nakonec tento výzkum odhaluje, zda daný účastník ve svém mluveném projevu inklinuje k výslovnosti standardní britské angličtiny nebo yorkshirského akcentu. Zjištění dokazují, že si účastníci mladší generace osvojili yorskhirský akcent, zatímco účastníci starší generace inklinují k výslovnosti standardní britské angličtiny, i když do jisté míry došlo k osvojení yorkshirského akcentu.
- ItemAnalýza maturitních didaktických testů z českého jazykaKoudelková, Kristina; Štindlová Barbora, Mgr. Ph.D. : 55065Cílem teoretické části bakalářské práce je vytvořit přehled o podobě maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury, především o stavbě didaktického testu, který je stěžejním bodem práce. Analytická část zkoumá didaktické testy z jarního zkušebního období 2017-2019 na základě hodnotících kritérií vytyčených v teoretické části práce. Hlavním cílem je vypozorovat, zdali by současná podoba maturitních didaktických testů mohla souviset se vzrůstající neúspěšností u maturitní zkoušky.
- ItemAnalýza porozumění jinakosti ve vybraných učebnicích Výchovy k občanství pro 2. stupeň ZŠŠtěpánková, Jana; Václavík David, doc. PhDr. Ph.D. : 54998Hlavním cílem diplomové práce je analýza učebnic Výchovy k občanství pro 2. stupeň základních škol z hlediska kulturní jinakosti a dalších souvisejících pojmů. Práce primárně zkoumá, zda učební pomůcky pracují s klíčovými termíny jako je xenofobie, rasismus, předsudky či tolerance. V druhé řadě je diskutováno, jakým způsobem jsou tato témata zpracována a zda se didaktické materiály snaží žáky připravit na bezproblémové soužití v dnešní čím dál více heterogenní společnosti. Předmětem šetření se staly nejpoužívanější učebnice Výchovy k občanství v Liberci a jeho okolí. Samotné analýze předchází několik kapitol, které vysvětlují klíčové pojmy práce a zároveň podrobně popisují metodiku obsahové analýzy. Veškeré poznatky jsou zpracovány nejprve empiricky pomocí tabulek a grafů a následně teoreticky okomentovány. Úplný závěr práce přináší interpretaci zjištěných informací, přičemž všechny učebnice jsou mezi sebou také porovnány.
- ItemAnglicismy v projevech českých influencerůPetrovičová, Šárka; Lábus Václav, Mgr. Ph.D. : 55067Bakalářská práce Anglicismy v projevech českých influencerů zkoumá anglicismy užívané vybranými českými influencery na sociálních sítích. V teoreticko-metodologické části práce jsou vymezeny základní pojmy a východiska práce, tj. co je neologismus a specifičtěji anglicismus, jakou roli hrají v jazyce a proč je důležité je zkoumat, kdo je influencer a jaký podíl má na přejímání anglicismů do jazyka. Klíčovou částí práce je část slovníková, která obsahuje komplexně zpracovaný slovník sestavený ze zkoumaných anglicismů. Slovníková část je uvedena poznámkami ke zpracování slovníku a seznamem užitých zkratek, značek a symbolů. Poslední částí práce je formálně-sémantická analýza přejímaných anglicismů, v níž jsou anglicismy analyzovány z hlediska jejich formální adaptace a sémantické integrace do českého jazykového systému.
- ItemAntropocén a problematika jednorázových plastůReimannová, Denisa; Trčka Michal, Mgr. Ph.D. : 64060Bakalářská práce se zabývá problematikou jednorázových plastů v souvislosti s globálním plastovým znečištěním. Jejím cílem je demonstrovat dopady plastové produkce a zamyslet se nad efektivitou současných řešení tohoto problému. První kapitola pojednává o teorii Gaia a konceptu antropocénu ve vztahu k problematice plastů. Druhá kapitola charakterizuje jednorázové plasty a dopad plastového znečištění demonstruje na konkrétních příkladech. V závěrečné podkapitole je pozornost věnována efektivitě recyklace jako jednomu z předkládaných řešení plastového znečištění.
- ItemAplikace metody AZA ve výuce žáků 4. a 5. ročníku ZŠNovotná, Zuzana; Vykoukalová Věra, PhDr. Ph.D. :54858; Anděl Petr, doc. RNDr. CSc. :54842Diplomová práce se zabývá aplikací metody AZA u žáků ve 4. a 5. ročníku ZŠ. Charakterizuje cílovou skupinu žáku, tzn. dítě mladšího školního věku. Vymezuje základní pojmy související s mezipředmětovými vztahy a vyučovacími metodami. Zaměřuje se především na aktivizující metody, mezi které můžeme metodu AZA zařadit. Součástí diplomové práce je soubor aktivit využívající metodu AZA a metodické doporučení k jejich zavedení v běžné praxi.
- ItemAplikace teorie grafů v matematicePaulusová, Sylwia
- ItemArtefiletika a možnosti jejího využití pro rozvoj sebepoznání žáků středních školKocumová, Anežka; Josífková Jitka, PhDr. Ph.D. : 54763; Kolář Milan, doc. Ing. CSc. Skolitel : 54736; Vrbík Daniel, Mgr. Ph.D. Konzultant : 63768; Loosová Jana, Ing. Ph.D. Konzultant2 : 66340Bakalářská práce se zabývá artefiletikou a možnostmi jejího využití pro rozvoj sebepoznání žáků středních škol. Práce je rozdělena do dvou částí. První z nich, teoretická část, se zabývá především charakterizací artefiletiky a sebepoznání. Je zde uvedeno porovnání artefiletiky a arteterapie z pohledu jejich nejvýznamnějších rozdílů a shod. Popisuje sebepoznání z hlediska jeho oblastí, rozvoje, metod a přínosů. Část kapitoly o sebepoznání se zaměřuje na sebepoznání v období adolescence, ve kterém se nalézají žáci středních škol. Zabývá se popisem možností uplatnění artefiletiky nejen pro rozvoj sebepoznání žáků středních škol. V závěru této části je věnována pozornost popisu artefileticky pojaté výuky. Druhá, praktická část, se zabývá návrhem artefiletických aktivit pro rozvoj sebepoznání žáků středních škol. Navržené artefiletické aktivity jsou koncipované do pěti metodických listů. Šestý metodický list se zabývá tvorbou závěrečného výtvarného výstupu vytvořeného z pěti výtvarných prací vzniklých dle pěti metodických listů. Navržené artefiletické aktivity byly podle metodických listů realizovány ve výuce. V příloze je uvedena ukázka výtvarných prací vzniklých při realizaci výuky dle navržených metodických listů.
- ItemAtanáš Kopecký a pokus o rozvoj hedvábnictví ve východních ČecháchKopecký, Jan; Melanová Miloslava, PhDr. : 55293Práce se věnuje hedvábnictví ve východních Čechách v druhé polovině 19. století. Zaměřuje se na činnost pedagoga a hospodáře Atanáše Kopeckého, který byl v tomto regionu největším propagátorem hedvábnictví. Hodnotí jeho snahy o rozvoj hedvábnictví v rámci dobových snah hospodářských a vzdělávacích. Zaměřuje se také na historii hedvábnických spolků. Zvláště pak zkoumá postavení učitelů a škol v rámci České hedvábnické jednoty v Hradci Králové. Dále se zmiňuje o alternativních typech hedvábnictví v polovině 19. století. Vychází přitom ze současné literatury, z dobového periodického tisku a z pramenů, které jsou uloženy ve Státním okresním archivu Hradec Králové.
- ItemAtlas LiberečanaPátek, Adam; Šmída Jiří, Mgr. Ph.D.; Skolitel : 55405 Nová Iva, prof. Ing. CSc.; Konzultant : 55720 Kotek Michal, Ing. Ph.D.; Konzultant2 : 56045 Vild JosefTématem této bakalářské práce je tvorba webového atlasu o městě Liberec. V teoretické části je rozebíráno téma digitální kartografie, jejíž nejčastějšími produkty jsou webové a elektronické mapy a atlasy. Důsledně je zkoumána jejich největší přednost interaktivita a také jsou analyzovány jejich výhody a nevýhody. V praktické části jsou popsány metody, které vedly k vytvoření konceptu Atlasu Liberečana. Mezi tyto metody patří řízené rozhovory, tvorba person a analýza tematických městských atlasů. V závěrečné části jsou pak představeny programy a aplikace firmy Esri, které soužily pro fyzickou tvorbu atlasu. Nedílnou součástí práce je diskuse, ve které jsou rozebírány způsoby použití a tvorby městských atlasů.
- ItemAtraktivita politických stran z pohledu prvovoličůVlach, Filip; Frantová Veronika, PhDr. Ph.D. :67784Diplomová práce vymezuje základní charakteristiky prvovoličů jako sociologické kategorie, zaměřuje se na problematický vztah mezi politickými stranami a prvovoliči, a to především v oblasti volebního chování a politického marketingu. Popisuje, jakým způsobem komunikují politické strany s mladými voliči a jak je tato komunikace efektivní. Úroveň zapojení mladých voličů je následně ilustrováno na příkladech celostátních voleb, které proběhly v posledních letech, se zaměřením na volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR v roce 2021. Volební chování mladých občanů v České republice je následně inspirací pro výzkum zaměřený na atraktivitu politických stran z pohledu prvovoličů na dvou typech středních škol. Zde jsou kromě vzájemného vztahu mezi politickými stranami a mladými voliči zjišťovány i hlavní společenská témata, která jsou pro mladou generaci v rámci politických preferencí důležitá.
- ItemČetnictvo v Josefově v letech 1918-1938(Technická Univerzita v Liberci, 2013) Viková, Martina,; Smrž, PavelBakalářská práce pojednává o působení četnictva ve městě Josefov v letech 1918 až 1938. První dvě kapitoly všeobecně přibližují historii četnictva a jeho působení v Československu. Třetí kapitola se věnuje výhradně josefovskému četnictvu. V jednotlivých podkapitolách je čtenář seznamován se zde sloužícími četníky, jejich činností a s řešenými případy. Jedná se o vraždy, krádeže, podvody, zběhnutí, urážky veřejných činitelů a stížnosti na josefovské četnictvo. Nechybí ani reflexe v místním periodiku Naše Hlasy, kde josefovské četnictvo nebylo nikdy kritizováno.
- ItemČinnost trestní nalézací komise Děčín v letech 1946 - 1948Česnohlídková, Jaroslava; Portmann Kateřina, Mgr. Ph.D. :57575; Kmoch Pavel, Mgr. :62950Tato diplomová práce se věnuje otázkám retribučního soudnictví. Konkrétně rekonstruuje na základě analýzy pramenů a jejich komparací s poznatky z odborné literatury činnost trestní nalézací komise v Děčíně v letech 1946 - 1948. Úkolem komise bylo potrestat menší přečiny kolaborace. Pohraniční poloha fungování TNK výrazně determinovala nejen v typologii případů, ale i v řadě praktických úkonů. První část práce je teoretická, věnuje se ustanovení trestní nalézací komise v Děčíně. Druhá část práce je zaměřena na samotnou činnost trestní nalézací komise v Děčíně. Pozornost je věnována pohlaví, věku, zaměstnání, provinění a národnosti odsouzených. Poslední část charakterizuje jednotlivá provinění a vybrané případy. Součástí práce je soupis obžalovaných, které trestní nalézací komise v Děčíně soudila. Podstatná část práce je postavena na analýze archivního materiálu, který je uložen ve Státním okresním archívu v Děčíně.
- ItemČinnostní učení v projektu Tvořivá škola(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Nývltová, Lucie; Kasper, TomášDiplomová práce se zabývá činnostním učením v pojetí vzdělávacího programu Tvořivá škola a je zaměřena na žáky mladšího školního věku. Hlavním cílem je vymezit základní pedagogické a didaktické pilíře činnostního učení v projektu Tvořivá škola a na základě těchto pilířů navrhnout vlastní vyučovací sekvence. Práce je složena z teoretické a praktické části. Teoretická část je soustředěna na charakteristiku sdružení Tvořivá škola a jeho pojetí činnostního učení. Ve stěžejní části je provedena pedagogická analýza hlavních principů a metodických postupů činnostního učení dle projektu Tvořivá škola. Praktická část obsahuje návrhy vlastních vyučovacích sekvencí. Tyto sekvence jsou založeny na principech činnostního učení dle projektu Tvořivá škola a jsou v souladu s požadavky Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Sekvence jsou následně ověřeny v edukační realitě. Formou reflexe a sebereflexe je posouzeno, do jaké míry jsou jednotlivé činnosti v praxi účinné a jak na ně reagují samotní žáci.
- ItemCírkev československá husitská na Semilsku ve dvacátých letech 20. stoletíBerka, PavelDiplomová práce se zabývá historií Církve československé (husitské) na Semilsku ve dvacátých letech 20. století. Úvodní kapitola je věnována vzniku této církve a jejímu vývoji v prvním desetiletí existence. Dále je nastíněna problematika tzv. bojů o kostely včetně vlastní stavební činnosti CČSH. Hlavní pozornost je věnována ustavování jednotlivých náboženských obcí na Semilsku spolu s jejich dalším vývojem ve sledovaném období. Důraz je kladen především na propagaci církve, duchovní, bohoslužebné prostory, reakce římskokatolické církve a život náboženských obcí. Závěrečná část práce pojednává o sporech o kostely a kaple na Semilsku, kde jsou popsány události v jednotlivých případech a stanoviska zúčastněných stran i příslušných úřadů.
- ItemCírkev československá ve Vysokém nad Jizerou v letech 1924-1938(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Berka, Pavel; Svoboda, MilanBakalářská práce se zabývá historií náboženské obce Církve československé (husitské) ve Vysokém nad Jizerou od jejího vzniku ve dvacátých letech 20. století do roku 1938. Úvodní kapitola je věnována církevní krizi na počátku Československé republiky a vzniku Církve československé. Dále je stručně představeno město Vysoké nad Jizerou a osoba Karla Farského. V následující části je popsáno pronikání Církve československé do Vysokého a okolí spolu s příklady reakcí ze strany katolických kněží. Nechybí ani přehled přestupů k CČS na základě sčítání lidu z let 1921 a 1930. V souvislosti s náboženskou obcí je nastíněn její vznik, duchovní působící ve sledovaném období a stavba sboru. Další kapitoly jsou věnovány pěveckému sboru náboženské obce a Jednotě mládeže. V závěru je zmíněna historie náboženské obce ve třicátých letech 20. století.
- ItemČtenářské dílny a jejich realizace na 1. stupni ZŠRokoská, Renata; Vykoukalová Věra, PhDr. Ph.D. : 54858; Kolář Milan, doc. Ing. CSc. Skolitel : 54736; Paleček Karel, Ing. Ph.D. Konzultant : 61120; Touš Jan, RNDr. Ph.D. Konzultant2 : 66359Tato diplomová práce se zabývá čtenářskými dílnami a jejich realizací na 1. stupni základní školy ve čtvrtých a pátých ročnících. Tématem práce je rozvíjení čtenářství a čtenářské gramotnosti prostřednictvím realizace čtenářských dílen.Práce je rozdělena na dvě části. První z nich je část teoretická, která se skládá z několika kapitol obsahujících pojmy, které se vztahují k danému tématu. Druhou částí je část praktická, která je realizována prostřednictvím kombinace metod. Podklady pro zpracování byly získány průzkumným šetřením mezi učiteli čtvrtých a pátých ročníků libereckých základních škol, přímým pozorování v hodinách, rozhovory s učiteli realizujícími čtenářské dílny a anketami určenými žákům. Součástí praktické části diplomové práce jsou vlastní přípravy na hodiny čtenářských dílen s metodikou, didaktickými poznámkami a reflexí.
- ItemDějiny Hostinného ve výuce dějepisu na základní školeŽalský, Pavel; Divišek Jan, Mgr. : 63915Diplomová práce se zabývá badatelským pojetím výuky regionálních dějin Hostinného na zdejší Základní škole Karla Klíče. Navrhované vzdělávací lekce jsou postaveny na konstruktivistickém pojetí výuky a badatelské metodě, přičemž vychází z aktuálně probíhajícího projektu Dějepis+. V první části práce je vymezen pojem regionální dějiny a popsána jejich úloha v současné výuce dějepisu na základních školách. Druhá část popisuje v jednotlivých menších kapitolách historii města Hostinné od jeho založení ve 13. století po současnost. Stěžejní je třetí část práce, kde jsou nejprve formulovány principy konstruktivistické pedagogiky a badatelské metody s důrazem na její využití ve výuce dějepisu na základní škole, na což navazují návrhy jednotlivých badatelských lekcí. Lekce jsou rozdělené do kapitol podle jednotlivých ročníků, pro každý ročník jsou rozpracovány čtyři badatelské lekce. Každá z nich je provázána s očekávanými výstupy Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a metodicky popsána ve vztahu k rozvíjeným principům historického myšlení. Všechny lekce mají v příloze diplomové práce připojený badatelský list obsahující zdroje, s nimiž žáci pracují.