2013/3 - Social Sciences
Permanent URI for this collection
ACC Journal, ročník XIX 2013/3
Recenzovali:
PhDr. Roman Sorger, Ph.D – Technical University of Košice
Doc. PhDr. Růžena Váňová, CSc. - Univerzita Karlova v Praze
Recenzovali:
PhDr. Roman Sorger, Ph.D – Technical University of Košice
Doc. PhDr. Růžena Váňová, CSc. - Univerzita Karlova v Praze
Browse
Browsing 2013/3 - Social Sciences by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 22
Results Per Page
Sort Options
- ItemTemporalita lidského života v kontextu moci a pomoci v sociální práci(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2013-01-01) Kalábová, Helena; Matulayová, Tatiana; Jihlavec, JanZáměrem příspěvku je přispět do českého diskurzu o moci v sociální práci poukázáním na význam temporality lidského života. Vycházíme z takových charakteristik pomáhajícího procesu, jakými jsou intencionalita a vztahovost. Porozumění mechanismu moci v pomáhajícím vztahu zakládáme na porozumění proměny postavení a rolí sociálního pracovníka v postmoderní době. Druhým východiskem je filozofické pojetí moci v pomáhajícím vztahu. Teoretická reflexe významu temporality v pomáhajícím vztahu je ilustrována výsledky kvalitativního šetření, realizovaného v rámci projektu SGS FP TUL Etická dilemata komunitní práce.
- ItemHnutí židovské mládeže Blau-Weiss v Československu (1918-1933)(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2013-01-01) Kasperová, DanaStudie se zabývá otázkou formování židovského hnutí mládeže Blau-Weiss jak v období před rokem 1918, tak v době prvorepublikového Československa. Text analyzuje aspekty, které stály u vzniku samostatného židovského spolku Blau-Weiss vzešlého z původního mládežnického německého spolku Wandervogel. V centru pozornosti stojí též formování idejí a ideových východisek hnutí v období po vzniku ČSR, kdy uvnitř hnutí získávají na síle zejména myšlenky sionismu a vystěhovalectví do Palestiny. Analyzován je ideový zlom a myšenkový přerod ze skautské organizace Blau-Weiss (orientující se na pobyt v přírodě) v sionistické hnutí Techelet Lavan úspěšně šířící ideje sionismu mezi německou židovskou mládeží v ČSR. Problematika hnutí Blau-Weiss je kontextualizována s vývojem v dalších židovských mládežnických hnutích – českých, německých či sionistických.
- ItemPraktické postřehy k významu statistické analýzy při tvorbě jazykových testů(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2013-01-01) Hrbáčková, Jiřin; Boháček, MilanTento příspěvek zkoumá informační přínos statistické analýzy jazykových testů Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity, vytvořených pro úroveň C1 dle Evropského referenčního rámce, pro zvýšení validity a reliability těchto testů. Pro zpracování výstupů testů a získání hodnot průměru, obtížnosti testových položek, indexu diskriminace a Cronbachovo alfa s vyloučením dané položky bylo pro daný účel použito programu SPSS. Byla provedena analýza funkčnosti distraktorů pro úlohy typu výběr ze 4 možností. Testové položky nevyhovující stanoveným kritériím byly před novým kolem moderací změněny nebo upraveny. Očekáváme, že se statistická analýza, představující přínosný element při zkvalitňování testů a poskytující cennou zpětnou vazbu jejich tvůrcům, stane napříště nezbytnou součástí tvorby testů daného pracoviště.
- ItemOdborná angličtina a webové nástroje(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2013-01-01) Pavlíková, StanislavaCílem článku je předložit popis a pedagogický rozbor vybraných nástrojů informačních a komunikačních technologií, které podporují výuku odborné angličtiny, kooperativní práci studentů a jejich účast na tvorbě elektronických materiálů. Studenti kurzů odborné obchodní angličtiny mohou využívat různé webové aplikace, jež nebyly ve většině případů původně navrženy pro výuku cizích jazyků. Článek také uvádí kritéria pomáhající učitelům jazyků při výběru nejvhodnějších nástrojů z velkého množství možností vyskytujících se na internetu a předkládá několik praktických příkladů úloh podporujících aktivní úlohu studentů cizích jazyků. Při jejich řešení si studenti procvičují cílový jazyk, současně se stávají tvůrci webového obsahu a dochází i k rozvoji informační gramotnosti.
- ItemVýuka angličtiny podporovaná počítačem v terciárním vzdělávání(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2013-01-01) Zerzánová, Dana; Čechová, Ivana; Beránková, JanaV dnešním globalizovaném světě se neodmyslitelnou součástí vzdělávání stávají informační a komunikační technologie (ICT), které jsou využívány ke vzdělávacím účelům i v terciární sféře a stávají se nezbytných předpokladem pro zvýšení kvality a efektivnosti vzdělávacího procesu. Příspěvek se zabývá výukou anglického jazyka na Univerzitě obrany při využití ICT u budoucích vojenských profesionálů i civilních studentů. ICT umožnily pedagogům modifikovat některé strategie a koncepty výuky cizích jazyků, např. zavedení e-learningu u studentů kombinovaného studia nebo implementace blended learningu u studentů prezenční formy studia, kde e-learning je primárně využíván jako doplněk k přímé výuce. Součástí příspěvku jsou rovněž výsledky výzkumného šetření u studentů obou forem studia, které se týkají využití ICT ve výuce anglického jazyka.
- ItemPoložková analýza testu z německého jazyka pomocí programu ITEMAN(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2013-01-01) Hradilová, Eva; Krupková, TerezaPříspěvek se zabývá problematikou testování na Centru jazykové přípravy Univerzity obrany v Brně (CJP UO). Konkrétně jde o analýzu a vyhodnocení testu NJ podle normy NATO STANAG 6001 SLP 1 (A1-A2 dle SERR) pomocí statistického softwaru ITEMAN. Cílem výzkumu bylo zjistit, nakolik je daný test validní a reliabilní. Nejprve je charakterizován program ITEMAN, dále je popsán průběh přípravných prací. Největší část článku je věnována položkové analýze a rozboru špatných testových položek. Na závěr je navrženo, jak postupovat při korektuře některých nevhodných položek.
- ItemDalší vzdělávání učitelů cizích jazyků pro nefilology(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2013-01-01) Katrňáková, HanaV první části příspěvek informuje o možnostech dalšího vzdělávání učitelů cizího jazyka pro nefilology na vysokých školách v ČR v rámci projektu IMPACT. Shrnuje možnosti, jak dále využívat expertizy ze seminářů, poskytnutých materiálů, nahrávek a on-line kurzů, které vznikají díky projektové podpoře. V druhé části bude prezentující sdílet zkušenosti s přímým využitím dostupných ICT ve výuce se studenty.
- ItemUnterstützung der Sprachausbildung im kombinierten Studiengang durch Moodle und Web 2.0(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2013-01-01) Sternberg, PavelLMS Moodle nabízí mnoho výhod na podporu jazykového vzdělávání v prezenční výuce. Nicméně v kombinovaném programu s prezenčními a distančními fázemi je použití výukové platformy, která umožňuje digitální spolupráci na různých jazykových úrovních, v podstatě nezbytné. Tento článek poukazuje na potíže v distanční výuce v kontextu univerzitního jazykového vzdělávání a nabízí praktické nápady, jak můžete Moodle s integrovanými Web2.0 nástroji tuto výuku podpořit.
- ItemHospodářská němčina ve výuce na vysoké škole a možné formy jejího testování(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2013-01-01) Hušková, HelenaTento příspěvek se zabývá některými problémy ve výuce hospodářské němčiny na Ekonomicko-správní fakultě Masarykovy univerzity v Brně, a také možnými formami, jakými lze hospodářskou němčinu na úrovni C1 SERR testovat. V jazykové výuce pracují učitelé často s heterogenními skupinami. Jazykové a odborné znalosti z oblasti ekonomie se u studentů prvního semestru liší podle toho, zda jsou absolventy gymnázia nebo obchodní akademie. Jak je možné jejich dovednosti přivést na požadovanou úroveň? Které studijní materiály jsou k tomu nejvhodnější? V druhé části příspěvku jsou komentovány výsledky prvního kola testování v rámci projektu IMPACT jako podnět k úvahám a širším závěrům.
- ItemLebenslanges lernen im universitären Bereich – Vielfalt braucht besondere Qualitätsbemühungen(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2013-01-01) Zikešová, ŠárkaCeloživotní vzdělávání je koncept, který má lidem během jejich života umožňovat proces samostatného studia. Univerzity jsou vědecké a vzdělávací instituce, které slouží vědě a výzkumu, což platí i pro celoživotní vzdělávání. Jednou z nabídek možnosti zdokonalovat se v němčině v rámci celoživotního vzdělávání jsou Moderované diskuze v německém jazyce realizované v Jazykovém centru UPa, jejichž konceptem, formátem a konkrétními výstupy se tento příspěvek zabývá.
- ItemEFL Learners’ interaction in online discussion tasks: a conversation analysis perspective(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2013-01-01) Tůma, FrantišekTato studie se zabývá konverzací na asynchronním diskusním fóru. Prostřednictvím analýzy konverzace bylo analyzováno 42 příspěvků skládajících se z 2 833 slov, které byly vyprodukovány pěti mírně pokročilými univerzitními studenty angličtiny. Analýza odhalila některé mechanismy, které byly základem interakce na fóru. Tyto zahrnovaly: veřejné zprávy a soukromé výměny, vypořádávání se s redundantními a pozdními příspěvky, vyjadřování direktiv a emocí, orientace na úkol. Výsledky nejen potvrzují zjištění z jiných výzkumů, ale také umožňují detailní vhled do specifik fungování skupiny studentů pracujících online.
- ItemFachsprache Deutsch für Studenten der Krankenpflege mit Hilfe elektronischer Medien(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2013-01-01) Herzig, Ingo T.V rámci projektu IMPACT se stávající osnovy mají vybavit novými prostředky a metodami. Mezi ty patří i práce s elektronickými učebními prostředky. Toto se týká i cizojazyčné výuky studentům ošetřovatelství na Ústavu zdravotních studií na Technické univerzitě v Liberci. Místo aby se studenti omezili na pouhé použití jedné učebnice, má jim mediální vybavení odborných učeben sloužit také při výuce cizích jazyků. Jako materiál se používá hlavně internetová nabídka nakladatelství Urban & Fischer/ Elsevier jakož i různá odborná videa na internetových stránkách, jako je např. YouTube
- ItemLegal Minds Think Alike: Legal English Syllabus Design and the Perceived Language Needs of Present and Former Students of Law(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2013-01-01) Chovancová, BarboraJedním z cílů projektu IMPACT, realizovaného na Centru jazykového vzdělávání Masarykovy univerzity (CJV MU), je v oblasti inovace příprava a implementace změn v sylabu předmětu Právnická angličtina. Tato prezentace dokumentuje přípravu změn, založenou na analýze potřeb, která byla provedena na vzorku absolventů PrF MU, a na následném srovnání výsledků s jazykovými požadavky pro žadatele o práci ve významných právních kancelářích. Na základě zjištění jsou navrhovány způsoby, jakými by změny měly být implementovány do nového sylabu předmětu Angličtina pro právníky vyučovaného na MU. Důležitým kritériem při přípravě nového sylabu je snaha připravit kurz tak, aby co nejlépe odpovídal nejen SERR, ale i budoucím jazykovým potřebám studentů práva.
- ItemK ochraně duševního vlastnictví v České republice a v Evropské unii(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2013-01-01) Beranová, ZdeňkaV příspěvku je popsán účel a význam ochrany duševního vlastnictví. Jsou zmíněny jeho dvě složky: právo průmyslové a právo autorské. První je zaměřeno na patenty, užitné a průmyslové vzory a zlepšovací návrhy, druhé pak na práva k literárním a vědeckým dílům. V dalším je naznačena nezbytná činnost autora duševního díla potřebná pro ochranu jeho zájmů v České republice a v Evropské unii. Jsou připojeny vybrané právní normy.
- ItemMotor Training in Girls with Rett Syndrome(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2013-01-01) Lejčarová, Alena; Konečná, AnetaJedinci s Rettovým syndromem vykazují celou řadu složitých problémů ve všech oblastech denního života. Cílem šetření bylo u dívek s tímto typem kombinovaného postižení získat prostřednictvím ankety co nejvíce informací o možnostech pohybové výchovy, pohybových aktivit a fyzioterapie, které dokážou potlačit regres a zlepšit kvalitu života. Z dotazování 14 matek vyplynulo, že s ohledem na zdravotní a psychický stav dívek není běžná pohybová výchova možná. Aplikují se tedy fyzioterapeutické koncepty a metody (Vojtova reflexní lokomoce, Bobath koncept) a jiné doplňující terapie (canisterapie, hippoterapie, muzikoterapie, ergoterapie, plavání aj.), které děvčata navštěvují převážně v rámci školní docházky. Cvičení probíhá pravidelně několikrát denně, a to nejen ve škole či školském zařízení, ale i doma.
- ItemLernen lernen im Studien begleitenden Fremdsprachenunterricht an Hochschulen und Universitäten mithilfe von gedruckten und elektronischen Versionen des Europäischen Sprachenportfolios(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2013-01-01) Odstrčilová, MiladaOmezený počet kontaktních vyučovacích hodin odborné jazykové přípravy zvyšuje nutnost schopnosti transferu získaných učebních strategií do dalších oblastí studijního a profesního života. Individuální přípravu umožňuje internetová podpora výuky např. pomocí LMS MOODLE nebo platformy MAHARA. Při práci s Evropským jazykovým portfoliem se ukazují být jeho elektronické verze životaschopnější než verze tištěné. Příspěvek se zamýšlí nad možnostmi využití vícejazyčného akademického EJP v OJP. Pozornost je věnována zejména analýze kapitoly učení se učení a jejímu hodnocení studenty ekonomie životního prostředí HS Niederrhein a studenty ČZU Praha v OJP na katedře jazyků. Toto srovnání lze využít i jako příklad dobré praxe pro optimalizaci OJP a úspěšnější dosažení jejích cílových kompetencí.
- ItemKompetence školních speciálních pedagogů a školních sociálních pracovníků v inkluzivním školství v České republice(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2013-01-01) Pešatová, Ilona; Matulayová, TatianaPříspěvek se zabývá možnostmi uplatnění školních sociálních pracovníků při řešení problémů a rizikových jevů u žáků. Na příkladu kompetencí školních speciálních pedagogů a školních sociálních pracovníků ukazuje možnosti spolupráce v rámci inkluzivního školství v České republice. Při formulaci jednotlivých kompetencí školních speciálních pedagogů vycházíme ze stávající legislativy. Vzhledem ke skutečnosti, že pracovní pozice školního sociálního pracovníka v současné české školské legislativě není vymezena, vycházíme při formulaci kompetencí této profese z amerického standardu školní sociální práce a výzkumných zjištění realizovaných v rámci projektu SGS FP č. 58013 Technické univerzity v Liberci s názvem Potenciál školní sociální práce v českém školství.
- ItemInovace výuky němčiny na České zemědělské univerzitě v Praze(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2013-01-01) Prachařová, JitkaSekce německého jazyka na ČZU v Praze se rozhodla nahradit dosud používanou učebnici Německy s úsměvem kolektivu autorek VŠE v Praze učebnicí studio d, původně vydanou nakladatelstvím Cornelsen. Jmenované učebnice se značně odlišují v řadě aspektů, především však v prezentaci gramatiky. Na základě detailní komparativní analýzy obou učebnic se ukazuje, že na rozdíl od deduktivního postupu uplatňovaného v učebnici českých autorů se ve studiu d používá téměř výlučně postup induktivní. Z uvedených rozdílů vyplynula i nezbytnost změny metodiky výuky. Po dvou letech používání prošla nová učebnice evaluací studentů s kladným výsledkem. Byla rovněž vyhodnocena statistika úspěšnosti studentů u zkoušek. Po zavedení nové učebnice nedošlo u sledovaných ukazatelů k zásadnějším výkyvům.
- ItemStandardizace výstupních jazykových testů C1 obchodní angličtiny(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2013-01-01) Pojslová, BlankaCentrum jazykového vzdělávání MU (CJV MU) v souladu se svou koncepcí výuky jazyků zahájilo v roce 2012 proces inovace a standardizace testování a hodnocení jazykových dovedností studentů nefilologických oborů MU. Proces inovace a standardizace testování probíhá ve dvou rovinách. Tou první je standardizace formátu výstupních jazykových testů na úrovních B1, B2 a C1 pro všechny jazyky vyučované CJV MU, což mimo jiné znamená, že se kromě tradiční gramaticko-lexikální části testují všechny čtyři jazykové dovednosti a to napříč úrovněmi i jazyky. Druhá rovina standardizace spočívá v implementaci dobré praxe vývoje jazykového testu tak, jak ji například uvádí Manuál pro vývoj jazykového testu a zkoušení (Manual for Language Test Development and Examining) vypracovaného asociací ALTE z podnětu Divize jazykové politiky Rady Evropy. V kontextu tohoto procesu bude představena inovace a standardizace jazykových testů obchodní angličtiny na úrovni C1 Rámce z Ekonomicko-správní fakulty MU. S použitím výsledků pretestace takto inovovaných testů bude analyzováno, jaký dopad z hlediska očekávané úspěšnosti budou mít inovované testy na testovou populaci a jak inovované testy subjektivně vzhledem ke svým potřebám vnímají sami studenti.
- ItemLatinská lékařská terminologie ve světle moderních výukových metod(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2013-01-01) Pořízková, Kateřina; Artimová, Jozefa; Švanda, LiborCílem příspěvku je představit inovované výukové materiály lékařské latiny pro studenty bakalářských oborů LF MU. Autoři při jejich tvorbě kladli hlavní důraz na to, aby se student učil jednotlivým gramatickým a lexikálním jevům v přímém kontextu s jejich praktickým uplatněním. Vycházeli především ze statistických analýz frekvence výskytu gramatických jevů a typických kolokací (užitím metod korpusové lingvistiky). Inovované materiály se vyznačují mimo jiné i provázaností lekcí z hlediska opakovaného výskytu nových slov a gramatických jevů, diferenciací ve výběru lexika dle zaměření jednotlivých oborů a pragmatičností výuky – ve cvičeních se pracuje i s autentickými materiály. Inovace spočívá také ve větší míře variability cvičebních schémat a ve využití multimediální techniky.