2013/3 - Social Sciences

Permanent URI for this collection

ACC Journal, ročník XIX 2013/3

Recenzovali:
PhDr. Roman Sorger, Ph.D – Technical University of Košice
Doc. PhDr. Růžena Váňová, CSc. - Univerzita Karlova v Praze

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 22
  • Item
    Temporalita lidského života v kontextu moci a pomoci v sociální práci
    (Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2013-01-01) Kalábová, Helena; Matulayová, Tatiana; Jihlavec, Jan
    Záměrem příspěvku je přispět do českého diskurzu o moci v sociální práci poukázáním na význam temporality lidského života. Vycházíme z takových charakteristik pomáhajícího procesu, jakými jsou intencionalita a vztahovost. Porozumění mechanismu moci v pomáhajícím vztahu zakládáme na porozumění proměny postavení a rolí sociálního pracovníka v postmoderní době. Druhým východiskem je filozofické pojetí moci v pomáhajícím vztahu. Teoretická reflexe významu temporality v pomáhajícím vztahu je ilustrována výsledky kvalitativního šetření, realizovaného v rámci projektu SGS FP TUL Etická dilemata komunitní práce.
  • Item
    Hnutí židovské mládeže Blau-Weiss v Československu (1918-1933)
    (Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2013-01-01) Kasperová, Dana
    Studie se zabývá otázkou formování židovského hnutí mládeže Blau-Weiss jak v období před rokem 1918, tak v době prvorepublikového Československa. Text analyzuje aspekty, které stály u vzniku samostatného židovského spolku Blau-Weiss vzešlého z původního mládežnického německého spolku Wandervogel. V centru pozornosti stojí též formování idejí a ideových východisek hnutí v období po vzniku ČSR, kdy uvnitř hnutí získávají na síle zejména myšlenky sionismu a vystěhovalectví do Palestiny. Analyzován je ideový zlom a myšenkový přerod ze skautské organizace Blau-Weiss (orientující se na pobyt v přírodě) v sionistické hnutí Techelet Lavan úspěšně šířící ideje sionismu mezi německou židovskou mládeží v ČSR. Problematika hnutí Blau-Weiss je kontextualizována s vývojem v dalších židovských mládežnických hnutích – českých, německých či sionistických.
  • Item
    Praktické postřehy k významu statistické analýzy při tvorbě jazykových testů
    (Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2013-01-01) Hrbáčková, Jiřin; Boháček, Milan
    Tento příspěvek zkoumá informační přínos statistické analýzy jazykových testů Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity, vytvořených pro úroveň C1 dle Evropského referenčního rámce, pro zvýšení validity a reliability těchto testů. Pro zpracování výstupů testů a získání hodnot průměru, obtížnosti testových položek, indexu diskriminace a Cronbachovo alfa s vyloučením dané položky bylo pro daný účel použito programu SPSS. Byla provedena analýza funkčnosti distraktorů pro úlohy typu výběr ze 4 možností. Testové položky nevyhovující stanoveným kritériím byly před novým kolem moderací změněny nebo upraveny. Očekáváme, že se statistická analýza, představující přínosný element při zkvalitňování testů a poskytující cennou zpětnou vazbu jejich tvůrcům, stane napříště nezbytnou součástí tvorby testů daného pracoviště.
  • Item
    Odborná angličtina a webové nástroje
    (Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2013-01-01) Pavlíková, Stanislava
    Cílem článku je předložit popis a pedagogický rozbor vybraných nástrojů informačních a komunikačních technologií, které podporují výuku odborné angličtiny, kooperativní práci studentů a jejich účast na tvorbě elektronických materiálů. Studenti kurzů odborné obchodní angličtiny mohou využívat různé webové aplikace, jež nebyly ve většině případů původně navrženy pro výuku cizích jazyků. Článek také uvádí kritéria pomáhající učitelům jazyků při výběru nejvhodnějších nástrojů z velkého množství možností vyskytujících se na internetu a předkládá několik praktických příkladů úloh podporujících aktivní úlohu studentů cizích jazyků. Při jejich řešení si studenti procvičují cílový jazyk, současně se stávají tvůrci webového obsahu a dochází i k rozvoji informační gramotnosti.
  • Item
    Výuka angličtiny podporovaná počítačem v terciárním vzdělávání
    (Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2013-01-01) Zerzánová, Dana; Čechová, Ivana; Beránková, Jana
    V dnešním globalizovaném světě se neodmyslitelnou součástí vzdělávání stávají informační a komunikační technologie (ICT), které jsou využívány ke vzdělávacím účelům i v terciární sféře a stávají se nezbytných předpokladem pro zvýšení kvality a efektivnosti vzdělávacího procesu. Příspěvek se zabývá výukou anglického jazyka na Univerzitě obrany při využití ICT u budoucích vojenských profesionálů i civilních studentů. ICT umožnily pedagogům modifikovat některé strategie a koncepty výuky cizích jazyků, např. zavedení e-learningu u studentů kombinovaného studia nebo implementace blended learningu u studentů prezenční formy studia, kde e-learning je primárně využíván jako doplněk k přímé výuce. Součástí příspěvku jsou rovněž výsledky výzkumného šetření u studentů obou forem studia, které se týkají využití ICT ve výuce anglického jazyka.