Přístupy pedagogů k žákům se specifickými poruchami učení

Abstract
Diplomová práce se zabývala přístupy pedagogů k žákům se specifickými poruchami učení. Cílem diplomové práce bylo popsat problematiku specifických poruch učení u žáků základních škol a zjistit, jak se liší přístupy pedagogů základních škol k žákům se specifickými poruchami učení. Diplomová práce je rozdělena do dvou částí, na část teoretickou a empirickou. Teoretická část se zabývala specifickými poruchami učení, jejich etiologií a klasifikací, a představila základní principy a přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení. Empirická část přináší výsledky šetření, které bylo realizováno pomocí dotazníkového šetření. Zjišťován byl způsob práce učitelů prvního a druhého stupně základních škol s žáky se specifickými poruchami učení v závislosti na aprobaci a délce praxe učitelů. Výzkum prokázal, že učitelé na 1. stupni základních škol užívají speciální přístupy k žákům se specifickými poruchami učení více než učitelé na 2. stupni základních škol a že učitelé jazyků užívají speciální přístupy k žákům se specifickými poruchami učení častěji než učitelé jiných vyučovacích předmětů. Naopak délka praxe učitelů nemá na užívání speciálních přístupů k žákům se specifickými poruchami učení statisticky významný vliv. Zjištění vyústila v konkrétní navrhovaná opatření.
The diploma thesis dealt with the different teachers attitudes or methods used to the pupils with specific learning disabilities. The aim of the thesis was to describe the problems with specific learning disabilities of the pupils at the basic schools and found out the diferences in the attitudes or methods by the teachers used to the pupils with specifical failures of the educational abilities. The diploma thesis is devided into two parts, the theoretical and the empirical. The theoretical part dealt with the specific learning disabilities, with their etiology and clasification and introduced the basis principles and attitudes to the pupils with the specific learning disabilities. The empirical part of the thesis brought the results of the investigation, which was realised with the help of the questionnaire. The main point of view was to monitor the teachers who teached in the basic schools and the elementary schools. In spite of their certifications and long-time job experiences their attitudes to the pupils with specific learning disabilities was the critical point of view. The investigation demonstrated the using of the different attitudes by the teachers at the basic schools more than by the teachers at the elementary schools. Also the teachers who teach the languages use more frequently the different attitudes to the pupils with specific learning disabilities. On the opposite site the long-time job experiences of the teachers has not any significant influence in the roll of the using different methods or attitudes to the children with the specific learning disabilities. The results of the investigation brought the presentive proposals of the preventive and corrective actions.
Description
Subject(s)
diagnostika, dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie, dysortografie, individuální vzdělávací plán, integrace, klasifikace, reedukace, specifické poruchy učení, vzdělávání, základní škola, žák, diagnostics, dyslexia, dysgrafia, dyscalculia, dysortografia, individual education plan, integration, clasification, reeducation, specific learning disabilities, education, basic school, pupil
Citation
ISSN
ISBN