Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
- ItemReflexe "jinakosti" - kolonialismus v cestovatelských denících a jiných ego dokumentech vrcholné moderny: badatelská výuka a interdisciplinarita v projektové výuce dějepisu na SŠ.(2025-01-22) Novotná, Kateřina; Ducháček Milan, PhDr. Ph.D. :65978; Ulvr Michal, PhDr. Ph.D. :59514Cílem diplomové práce je vytvoření mezipředmětového projektu pro výuku vrcholného kolonialismu a dekolonizace na střední škole, obohaceného o vybrané cestovatele směřující v 19. století do Afriky a do oblasti Blízkého východu, postkoloniální literaturu a problematiku "jinakosti" a exotičnosti. První část práce se věnuje didaktickému zařazení projektu, vysvětlí projektovou a badatelsky orientovanou výuku a představí formativní hodnocení. Stručně shrne historický kontext probíraného období, tj. vrcholný kolonialismus 19. století a dekolonizace, a seznámí čtenáře s cestovateli, jejichž deníky jsou poté využity v praktické části, prostřednictvím krátkých medailonků. Druhá část práce je věnována tvorbě projektu a jeho zařazení do Rámcově vzdělávacího programu. Nakonec je představen tabulkový souhrn výukových bloků projektu s doplňujícími informacemi pro daný blok a didaktickými listy v duchu badatelské výuky.
- ItemLa imagen de la vida de los indígenas en la obra de Rigoberta Menchú(2025-01-23) Waňková, Martina; Marešová Jaroslava, PhDr. Ph.D. :65696Tato diplomová práce analyzuje vyobrazení života domorodého obyvatelstva v Guatemale prostřednictvím díla Jmenuji se Rigoberta Menchú (Me llamo Rigoberta Menchú y así me nació la conciencia, 1983) od Rigoberty Menchú, laureátky Nobelovy ceny míru. Zkoumá význam žánru svědectví (novela de testimonio), životní příběh protagonistky a popis každodenní reality, kultury a historických událostí. Práce hodnotí cíle a autenticitu autorčina vyprávění a zahrnuje návrhy pro využití tohoto díla při výuce španělštiny.
- ItemPojetí sexuality u žáků 9.ročníku(2025-01-14) Stará, Dominika; Josífková Jitka, PhDr. Ph.D. :54763; Gillernová Ilona, doc. PhDr. CSc. :68538Sexuální výchova je nezbytným prvkem vzdělávacího procesu, který ovlivňuje zdravé postoje a chování mladých lidí k sexu, sexualitě a mezilidským vztahům. Tato práce se zaměřuje na zmapování hlavních zdrojů informací o sexuální výchově u žáků 9. tříd základních škol, kteří se nacházejí v kritické fázi puberty. Cílem je zjistit, jaký vliv má rodina a jaký škola vzhledem k získávání informací a formování postojů těchto žáků k zdravému sexuálnímu chování. Teoretická část práce se zabývá otázkami sexuality, sexuálního vývoje, rizikového chování a dalšími pojmy z oblasti sexuální výchovy. Dále se zaměřuje na cíle a realizaci sexuální výchovy, aktuální problémy současné generace a pohledy učitelů a žáků na sexuální výchovu ve škole. Poslední kapitola se věnuje problematice sebepojetí a genderové identitě. Praktická část využívá dotazníkovou techniku pro sběr kvantitativních dat. Dotazníky byly distribuovány elektronicky a navrženy tak, aby byly snadno pochopitelné pro cílovou skupinu. Výsledky práce by měly odhalit hlavní zdroje informací o sexu a sexualitě u žáků, jejich postoje k zahájení sexuálního života. Závěrem práce je poskytnout ucelený pohled na sexuální výchovu u žáků 9. tříd, což by mohlo pomoci při tvorbě efektivnějších vzdělávacích programů a podpory zdravého vývoje mladých lidí.
- ItemUtváření identity a hodnot u žáků středních škol(2025-01-14) Čegiňová, Nikola; Josífková Jitka, PhDr. Ph.D. :54763; Hubertová Lucie, Mgr. Ph.D. :63981Diplomová práce se zabývá tím, jaký vliv má výběr střední školy na jedince a jeho utváření identity a hodnot. Autorka práce se pokusí shromáždit a analyzovat informace o formování identity u rozdílně zaměřených středních škol. Teoretická část práce se bude zabývat vymezením základních pojmů, osobnostním vývojem a rozvojem identity v období adolescence. Praktická část práce bude vycházet ze smíšeného výzkumu, který bude založen především na kvantitativní metodě - dotazníkovém šetření.
- ItemVýznam mentalizace pro učitelskou profesi(2025-01-14) Kassasová, Sára; Nišponská Magda, PhDr. Ph.D. :56317; Gillernová Ilona, doc. PhDr. CSc. :68538Diplomová práce se zaměřuje na význam mentalizace a reflektivity v učitelské profesi, které představují klíčové prvky pro efektivní výkon této role. Mentalizace, definovaná jako schopnost vnímat, reflektovat a chápat mentální stavy druhých i sebe samých, hraje zásadní roli při budování vztahů mezi učitelem a žákem a při vytváření podpůrného vzdělávacího prostředí. Tyto dovednosti jsou neodmyslitelně spjaty s osobnostními a sociálními kompetencemi učitele a mají přímý vliv na kvalitu výuky, schopnost řešit konflikty, podporovat spolupráci a přizpůsobovat se individuálním potřebám žáků. Cílem diplomové práce je zkoumání subjektivní percepce vlastních mentalizačních kompetencí u učitelů, a to prostřednictvím kvalitativního výzkumu. Praktická část práce se opírá o polostrukturované rozhovory s učiteli, které byly zaměřeny na analýzu jejich schopnosti reflektovat mentální stavy svých žáků, ale i své vlastní. Součástí rozhovorů byla rovněž aktivita zaměřená na interpretaci scénáře, jejímž cílem bylo zjistit, jak učitelé zvládají problematické situace, například konflikty nebo práci s emocemi žáků. Obsahová analýza těchto rozhovorů přinesla cenné poznatky o úrovni mentalizace u učitelů, o jejich schopnosti zvládat stres a budovat pozitivní vztahy ve třídě. Teoretická část diplomové práce se věnuje vymezení klíčových pojmů, jako jsou mentalizace a učitelská profese, nebo lépe profesní kompetence učitele, a jejich zasazení do kontextu učitelské profese. Práce také reflektuje aktuální poznatky o významu těchto dovedností v rámci pedagogické praxe a výzkumu. Diskutuje, jak mentalizace a reflektivita ovlivňují nejen učitele samotné, ale i jejich žáky, a jak přispívají k efektivnímu vzdělávání. Výsledky práce přispívají k lepšímu pochopení významu mentalizačních schopností učitelů pro jejich každodenní praxi a zdůrazňují potřebu jejich rozvoje v rámci přípravy budoucích pedagogů. Zjištění mohou sloužit jako podklad pro další výzkum i jako doporučení pro zlepšení profesní přípravy učitelů, zejména v oblastech spojených s budováním emoční odolnosti, zvládáním stresových situací a posilováním reflexivního přístupu.