Možnosti využití didaktických her na rozvoj vyjadřování a komunikace

Abstract
Diplomová práce se zabývá problematikou komunikace žáků na prvním stupni základní školy a možnostmi využití didaktických her při jejím rozvíjení. Je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část se zaměřuje na vymezení základních pojmů, jako je rétorika, komunikace a postavení primární školy. Dále je pozornost blíže věnována didaktickým hrám, jejich významu, přínosu a možnostem využití ve vyučovacím procesu. Praktickou část diplomové práce tvoří soubor didaktických her a cvičení vhodných k rozvoji komunikačních dovedností u žáků prvního stupně ZŠ, které byly ověřeny v praxi. Je doplněna analýzou, interpretací a porovnáním dat získaných dotazníkovým šetřením, kterého se účastnili učitelé prvního stupně ZŠ a žáci čtvrtých a pátých tříd ZŠ, zaměřeného na využívání didaktických her a komunikaci.
The thesis deals with the development of primary school learner's communication skills as well as of using didactic games to improve their communication. It is divided into two parts, a theoretical and a practical ones. The theoretical part presents the definition of basic terms such as rhetoric, communication and the status of the lower primary school. Afterwards the attention is paid to didactic games, their benefits and utilization in the educational process. The practical part of the thesis consists of a set of didactic games and exercises which are suitable for the development of communication skills of lower primary school pupils. The pupils' communication skills and abilities were tested during classes. The practical part is supplemented with an analysis, interpretation and comparison of the data obtained from a questionnaire designed both for teachers of lower primary level and the 4 th and 5 th grade pupils. The aim of the questionnaire was to find out whether didactic games are used for developing communication.
Description
Subject(s)
didaktická hra, komunikace, rétorika, rozvoj komunikativních dovedností, řeč, vyjadřování, žák, didactic game, communication, rhetoric, the development of communication skills, speech, language, pupil
Citation
ISSN
ISBN