2015/3 - Social Sciences
Permanent URI for this collection
ACC Journal, ročník XXI 2015/3
Recenzovali:
prof. Ing. Vojtěch Koráb, Dr., MBA - Vysoké učení technické v Brně
PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. - Univerzita Karlova v Praze
Recenzovali:
prof. Ing. Vojtěch Koráb, Dr., MBA - Vysoké učení technické v Brně
PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. - Univerzita Karlova v Praze
Browse
Browsing 2015/3 - Social Sciences by Issue Date
Now showing 1 - 17 of 17
Results Per Page
Sort Options
- ItemKvalitativní výzkum zaměřený na výuku odborného anglického jazyka na vysoké škole(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2015) Pavlíková, StanislavaV článku je popsán kvalitativní výzkum zaměřený na využití informačních a komunikačních technologií (Information and Communication Technologies, ICT) ve výuce odborného anglického jazyka na vysokých školách. Byl vytvořen praktický návrh implementace technologií do výuky podporující aktivní roli studentů cizích jazyků se záměrem posílení jejich motivace k učení kooperativní formou práce. Vlastní praktický výzkum byl proveden formou případové studie, jež ověřuje navrhované učební aktivity s podporou webových služeb ve výuce a přináší informace vedoucí k pochopení dějů, ke kterým při této specifické formě učení dochází. Cílem předkládané práce je obohatit e-learning cizích jazyků o využívání současně dostupných nástrojů webu v úlohách simulujících úkoly probíhající v budoucí praxi vysokoškoláků a přispět k rozvoji teoretického poznání v oblasti metodologie a ICT ve výuce.
- ItemNon-finite verb phrases in student translations(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2015) Šimůnková, RenataJedním ze zdrojů chyb při překladech z anglického do českého jazyka je rozdílný stupeň kondenzace, který je těsně spojený s používáním neurčitých slovesných tvarů. Problém je dále prohlouben rozdílnými prostředky, které zmíněné jazyky používají, aby vyhověly funkční větné perspektivě. Učitelé cizích jazyků, ačkoli k tomu nejsou primárně připravováni, jsou často nuceni překlady provádět. Článek se zaměřuje na nejčastější chyby, kterých se studenti učitelství angličtiny dopouští při překladech neurčitých slovesných vazeb. Pomocí řízeného překladového testu se nejprve provede sběr chyb, dále následuje jejich analýza a vyhodnocení. Výsledky se poté diskutují společně se studenty, hledají se zdroje chyb a možná správná překladová řešení. Využití zmíněné analýzy a diskuse ve výuce zvyšuje povědomí studentů o problémech a řešeních v dané oblasti a vede k významnému zlepšení v dovednostech překladu.
- ItemZapomenutá simelská genocida, její příčiny a důsledky(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2015) Boháč, ArturStudie předkládá v evropském prostředí nepříliš známé téma masakru nestoriánských Asyřanů v meziválečném Iráku, jenž byl proveden v roce 1933 v městečku Simel a okolních osadách. Počet obětí této animozity je odhadován až na 3 000. Studie postihuje značný podíl irácké armády na tomto zločinu a nedostatečnou reflexi asyrské otázky ze strany Společnosti národů a Spojeného království, jehož vojenské posádky byly v Iráku přítomny. Simelský masakr poukázal na protiasyrskou jednotu jinak fragmentované irácké společnosti a měl za následek masovou emigraci Asyřanů ze severního Iráku a přesun asyrského nestoriánského patriarchy do zahraničního exilu. Autor se vzhledem ke svému odbornému zaměření soustředí především na etnicko-religiózní a mezinárodně-politické příčiny a důsledky masakru. Rovněž poukazuje na fakt, že simelské běsnění bylo důležitým impulsem pro vytvoření termínu genocida a jeho zavedení do mezinárodně-právních dokumentů.
- ItemK filozofické dimenzi jazykové kompetence(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2015) Lachout, MartinJako lingvisté a učitelé cizího jazyka jsme dnes a denně konfrontování s pojmem i samotnou podstatou komunikativní kompetence, jak svou, tak především s kompetencí našich svěřenců, a to ze všech možných úhlů pohledu, zejména pak z hlediska aplikované lingvistiky. Dimenze, která však námi zůstává poněkud opomíjena, nicméně jde s jazykem a s komunikativní kompetencí ruku v ruce, je dimenze filozofická. Cílem tohoto článku je nastínit čtenáři alespoň ve zkratce, jak na komunikativní kompetenci, respektive na od ní neoddělitelný jazyk, nahlíželi někteří filozofové dob dříve i nedávno minulých.
- ItemToward the empirical rumour research(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2015) Soukalová, KateřinaPříspěvek se zabývá empirickým výzkumem fám v první polovině 20. století. V tomto období byly prováděny stěžejní experimenty, které ovlivnily empirický výzkum v následujících letech, a to nejen v dané oblasti. Poukazováno je na spojitost takto zaměřených výzkumů s oblastí forenzní psychologie, konkrétně s výzkumem paměti, vnímání a přijímání informací, a to proto, že v této době byla fáma považována za zkreslenou informaci. Příspěvek následně odhaluje nejvýznamnější výzkumy a mapuje jejich stopy v následující vědecké diskuzi. Nadto osvětluje na tu dobu raritní názory několika málo sociologů, kteří nahlíželi na fámy jako na problém čistě kolektivního rázu. Přestože dnešní sociálněvědní výzkum již nepovažuje fámu za zkreslenou informaci, výzkumy v prvních desetiletích 20. století jsou pozadím dnešních poznatků o této navýsost závažné problematice.
- ItemStandardizace jazykové výuky za pomoci textových typů a vzorců(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2015) Bartošová, MichalaAutorka prezentuje tezi, že lze pomocí textových typů a vzorců jako součásti jazykové reality, v níž se uživatel jazyka pohybuje, standardizovat jazykovou výuku. V rámci empirického výzkumu autorka mapuje rozsah užívání a zpracování textových typů ve výuce češtiny jako cizího jazyka a následnou analýzou konkrétních textů dospívá k zobecňujícím zápisům ve formě textových vzorců. Každý textový vzorec je následně rozpracován na několika úrovních (lexikální, gramatické ad.) a v propojení s deskriptory Společného evropského referenčního rámce nám umožňuje vytvořit sylabus jazykového kurzu dle konkrétních požadavků.
- ItemInovace sylabů a nové standardy v závěrečných jazykových testech – Projekt IMPACT(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2015) Vlčková, Irena; Neumannová, HelenaEkonomická fakulta Technické univerzity v Liberci (TUL) byla partnerem institucí zapojených do projektu IMPACT, jehož hlavním partnerem byla Masarykova univerzita v Brně. Projekt IMPACT – tedy Innovation, methodology and quality of language education and professional education in foreign languages in the tertiary sphere in the Czech Republic se zaměřil na zvýšení kvality vybraných jazykových kurzů na TUL, na zavedení metod blended-learningu do výuky jazyků, a na zavedení nových standardů do závěrečných jazykových testů. Tento článek porovnává výsledky závěrečných testů anglického a německého jazyka v akademickém roce 2014/2015. Hodnotí úroveň jazykových testů v souvislosti s opravnými opatřeními v rámci 1. a 2. pilotní studie.
- ItemHospodaření komunitních zahrad v České republice(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2015) Novotná, EliškaVýzkum hospodaření komunitních zahrad v ČR se uskutečnil v rámci širšího výzkumného záměru. Kladli jsme si výzkumné otázky týkající se jejich ekonomické soběstačnosti a trvalé udržitelnosti. Věnovali jsme pozornost vybavení a provozování zahrad, zdrojům pro investice a provoz a zveřejňování informací o jejich hospodaření. Zjistili jsme, že zahrady na svém startu potřebují podporu z externího prostředí a poté jsou provozně soběstačné. Jejich ekonomická soběstačnost, stejně jako udržitelnost, je ovšem podmíněna současnou sociální, ekonomickou a politickou situací.
- ItemPerspectives of employee training and development: methods and approachee(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2015) Maršíková, Kateřina; Šlaichová, EvaCílem příspěvku je podat aktuální přehled o trendech, metodách a přístupech v oblasti vzdělávání zaměstnanců. Článek prezentuje primární a sekundární data vybraných průzkumů. Data prezentovaná v příspěvku dokládají potřebu a význam vzdělávání zaměstnanců jako důležitou formou investice do lidského kapitálu, která generuje přidanou hodnotu a zvyšuje produktivitu v podniku. Současně má vliv na lidský kapitál ve společnosti. Potřeby vzdělávání zaměstnanců jsou z pohledu podniku i jednotlivce různé. Společnosti používají mnoho metod, které jsou popsány v první části příspěvku. Druhá, empirická část, porovnává význam vzdělávání v mezinárodním kontextu na sekundárních datech. Závěrečná část dokresluje oblast firemního vzdělávání na primárních datech získaných od respondentů v letech 2013-2015. Výsledky ukazují, že v některých českých firmách není vzdělávání zaměstnanců systematicky a zvyšování kvalifikace zaměstnanců firmy téměř nepodporují. Kromě toho i sekundární data z průzkumů poukazují na to, že stále existuje značný počet firem, které svým zaměstnanců další vzdělávání neposkytují.
- ItemPercepce kvality bydlení a její územní diferenciace v Libereckém kraji na počátku 21. století(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2015) Baxa, Jan; Chromý, PavelCílem tohoto článku je analýza percepce kvality bydlení a územní diferenciace lidského kapitálu v Libereckém kraji na počátku 21. století. Výzkum je založený na agregovaných indexech, které se snaží postihnout význam územní diferenciace v kvalitě bydlení a lidského kapitálu na úrovni obcí a mikroregionů. Agregované indexy kvality bydlení vychází z vlastní definice kvality bydlení založené na interdisciplinaritě a komplexnosti tohoto tématu, zatímco definice a indikátory lidského kapitálu jsou převzaty z jiných zdrojů. V práci jsou použity dvě hlavní metody založené na jedné straně na sběru, analýze a vyhodnocení statistických dat a na druhé straně na přípravě, provedení a vyhodnocení dotazníků. Výsledky potvrzují vysokou kvalitu bydlení centrálních částí, v současné době také intenzivně zastavovaných.
- ItemTelesná výchova na vysokých školách v Slovenskej republike(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2015) Jančoková, Ľudmila; Paugschová, Božena; Bendíková, ElenaW przeszłości istotą przetrwania było wychowanie fizyczne i jego środki. Również dzisiaj, jeżeli przyjrzymy się głębszym i przemyślanym refleksjom nad przetrwaniem człowieka w odniesieniu do istoty filozofii ruchu, nie jest inaczej. Przedstawiana praca badawcza poświęcona jest częściowej analizie dotyczącej przebiegu studiów akademickich w Republice Słowackiej ze szczególnym uwzględnieniem zajęć wychowania fizycznego w poszczególnych okresach rozwoju społeczeństwa do czasów współczesnych. Praca skupia się na kształtowaniu myśli i platform ideowych w szczególnych przełomowych okresach rozwoju uczelni wyższych, jak również na kształtowaniu harmonicznego rozwoju osobowości studentów. W artykule przedstawiono warunki oraz zaplecze kadrowe dla prowadzenia zajęć wychowania fizycznego. Ponadto, autor poszukuje fundamentalnego podłoża dla dalszego ukierunkowania zajęć akademickich w dziedzinie sportu na Słowacji. Celem pracy jest poszukiwanie sposobów rozwoju wychowania fizycznego jako przesłanki zdrowia i dobrej jakości stylu życia populacji studentów, stanowiącej potencjał zdrowego funkcjonowania społeczeństwa.
- ItemJasně – Alles klar! Sprachkompetenzprofile und interaktive Trainingsmodule für den Beruf(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2015) Schöne, KarinTento článek představuje výstupy evropského projektu „JASNĚ – Alles klar!“, spolupráce center pro další vzdělávání a jazyky univerzit v Drážďanech, Praze (pobočka v Liberci), Bratislavě a Krakově, Dolnorakouské zemské akademie, Česko-německé a Polsko-německé obchodní a průmyslové komory a multimediálního partnera fictionfarmer. Ve středu zájmu projektové práce a rovněž tohoto článku je metodologie tvorba specifických jazykových profilů pro konkrétní profese, vývoj interaktivních jazykových modulů pro konkrétní situace na pracovišti a pilotování modulů v různých výukových scénářích.
- ItemUsing a genre-based framework in professional and academic writing(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2015) Gibson, Paula; Příbramská, PavlínaCílem tohoto článku je ukázat používání různých žánrů psaní, vytvořených pro anglický jazyk pro zvláštní účely (ESP) a systémovou funkční lingvistiku (SFL). Tyto mohou být aplikovány ve výuce odborných předmětů a předmětu akademického psaní. Z důvodu nedostatku praktických zkušeností, mají mnozí studenti malé povědomí o obchodní korespondenci, protože dosud nebyli dostatečně obeznámeni s pracovním prostředím. Kromě toho se také potýkají s různými písemnými úkoly při studiu na vysoké škole v anglickém jazyce. Autoři ukazují, jak lze jednotlivé žánry prakticky aplikovat ve výuce psaní.
- ItemNekalá soutěž ve světle právních úprav v některých zemích Evropské unie(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2015) Beranová, ZdeňkaHospodářská soutěž je souběžná snaha subjektů na trhu k získání výhod před ostatními v oblasti hospodářských výsledků – zisku. Při této snaze se nezřídka objeví metody, které poškozují některého účastníka soutěže a jsou v rozporu s dobrými mravy, jsou protizákonné. Poškozený má právo na náhradu škody. Krátce jsou představeny právní předpisy vybraných států EU ze zkoumané oblasti.
- ItemRizika kyberprostoru a jejich vztah k sociální práci(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2015) Pešat, PavelRiziková komunikace v kyberprostoru může mít bezprostřední negativní důsledky pro její účastníky, v závažnějších případech má znaky protiprávního jednání. V případě dětí závažnější formy rizikové komunikace, jako je např. kyberšikana nebo tzv. dětský grooming, negativně ovlivňují zdravý vývoj dítěte, projevují se při jeho výchově, v poklesu školní úspěšnosti apod. V nejzávažnějších případech může dojít k dlouhodobému vážnému narušení osobnosti oběti rizikové komunikace až po její sebevraždu. Sociální pracovníci by měli mít všeobecné znalosti o rizikové komunikaci, o její prevenci, terapii i řešení jejich následků, neboť důsledky rizikové komunikace se promítají i do sociální oblasti a jsou předmětem opatření, na jejichž realizaci se sociální pracovníci podílejí.
- ItemThe importance of icebreakers and warm-up activities in language teaching(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2015) Diril, AyhanZahřívací aktivity hrají významnou roli ve výuce cizích jazyků. Jsou odrazovým můstkem pro výklad nového učiva. Než se dáme do běhu, nenutíme se skočit ze dveří a běžet přímo do kopce. Místo toho jdeme pomaleji několik minut, než se rozběhneme. Obdobně bychom se neměli okamžitě ponořit do hloubky lekce. Místo toho bychom měli dávat přednost pozvolnějšímu přístupu, např. tím, že motivujeme žáky a studenty zabývat se svými prvními myšlenkami v angličtině ten den. Takovou přípravnou aktivitou začínáme každou vyučovací hodinu, abychom studenty náležitě získali pro učivo.
- ItemTurystyka szkolna – nowa perspektywa realizacji wychowania fizycznego w szkole(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2015) Oleśniewicz, Piotr; Guła-Kubiszewska, Halina; Markiewicz-Patkowska, JulitaCílem uskutečňovaného průzkumu je zjištění názorů studentů tělesné výchovy týkajících se jejich přípravy k realizaci turistické výuky v rámci povinných hodin tělesné výchovy ve školách. Dále byla snaha stanovit vzor učitele školní turistiky, který studenti upřednostňují. Průzkum byl uskutečňován mezi všemi studenty 1. ročníku druhého stupně studia po získání zápočtu z předmětu „školní turistika”. Tento předmět má 30 výukových hodin a končí závěrečnou zkouškou. Byla využita dotazníková metoda diagnostického výzkumu. Byl uplatněn dotazník HGK/PO-2009/10-II/I/IS zpracovaný autorem. Průzkum měl anonymní a dobrovolný charakter a zúčastnilo se jej 114 studentů.