2015/3 - Social Sciences
Permanent URI for this collection
ACC Journal, ročník XXI 2015/3
Recenzovali:
prof. Ing. Vojtěch Koráb, Dr., MBA - Vysoké učení technické v Brně
PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. - Univerzita Karlova v Praze
Recenzovali:
prof. Ing. Vojtěch Koráb, Dr., MBA - Vysoké učení technické v Brně
PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. - Univerzita Karlova v Praze
Browse
Recent Submissions
Now showing 1 - 5 of 17
- ItemInovace sylabů a nové standardy v závěrečných jazykových testech – Projekt IMPACT(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2015-01-01) Vlčková, Irena; Neumannová, HelenaEkonomická fakulta Technické univerzity v Liberci (TUL) byla partnerem institucí zapojených do projektu IMPACT, jehož hlavním partnerem byla Masarykova univerzita v Brně. Projekt IMPACT – tedy Innovation, methodology and quality of language education and professional education in foreign languages in the tertiary sphere in the Czech Republic se zaměřil na zvýšení kvality vybraných jazykových kurzů na TUL, na zavedení metod blended-learningu do výuky jazyků, a na zavedení nových standardů do závěrečných jazykových testů. Tento článek porovnává výsledky závěrečných testů anglického a německého jazyka v akademickém roce 2014/2015. Hodnotí úroveň jazykových testů v souvislosti s opravnými opatřeními v rámci 1. a 2. pilotní studie.
- ItemUsing a genre-based framework in professional and academic writing(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2015-01-01) Gibson, Paula; Příbramská, PavlínaCílem tohoto článku je ukázat používání různých žánrů psaní, vytvořených pro anglický jazyk pro zvláštní účely (ESP) a systémovou funkční lingvistiku (SFL). Tyto mohou být aplikovány ve výuce odborných předmětů a předmětu akademického psaní. Z důvodu nedostatku praktických zkušeností, mají mnozí studenti malé povědomí o obchodní korespondenci, protože dosud nebyli dostatečně obeznámeni s pracovním prostředím. Kromě toho se také potýkají s různými písemnými úkoly při studiu na vysoké škole v anglickém jazyce. Autoři ukazují, jak lze jednotlivé žánry prakticky aplikovat ve výuce psaní.
- ItemNon-finite verb phrases in student translations(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2015-01-01) Šimůnková, RenataJedním ze zdrojů chyb při překladech z anglického do českého jazyka je rozdílný stupeň kondenzace, který je těsně spojený s používáním neurčitých slovesných tvarů. Problém je dále prohlouben rozdílnými prostředky, které zmíněné jazyky používají, aby vyhověly funkční větné perspektivě. Učitelé cizích jazyků, ačkoli k tomu nejsou primárně připravováni, jsou často nuceni překlady provádět. Článek se zaměřuje na nejčastější chyby, kterých se studenti učitelství angličtiny dopouští při překladech neurčitých slovesných vazeb. Pomocí řízeného překladového testu se nejprve provede sběr chyb, dále následuje jejich analýza a vyhodnocení. Výsledky se poté diskutují společně se studenty, hledají se zdroje chyb a možná správná překladová řešení. Využití zmíněné analýzy a diskuse ve výuce zvyšuje povědomí studentů o problémech a řešeních v dané oblasti a vede k významnému zlepšení v dovednostech překladu.
- ItemStandardizace jazykové výuky za pomoci textových typů a vzorců(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2015-01-01) Bartošová, MichalaAutorka prezentuje tezi, že lze pomocí textových typů a vzorců jako součásti jazykové reality, v níž se uživatel jazyka pohybuje, standardizovat jazykovou výuku. V rámci empirického výzkumu autorka mapuje rozsah užívání a zpracování textových typů ve výuce češtiny jako cizího jazyka a následnou analýzou konkrétních textů dospívá k zobecňujícím zápisům ve formě textových vzorců. Každý textový vzorec je následně rozpracován na několika úrovních (lexikální, gramatické ad.) a v propojení s deskriptory Společného evropského referenčního rámce nám umožňuje vytvořit sylabus jazykového kurzu dle konkrétních požadavků.
- ItemToward the empirical rumour research(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2015-01-01) Soukalová, KateřinaPříspěvek se zabývá empirickým výzkumem fám v první polovině 20. století. V tomto období byly prováděny stěžejní experimenty, které ovlivnily empirický výzkum v následujících letech, a to nejen v dané oblasti. Poukazováno je na spojitost takto zaměřených výzkumů s oblastí forenzní psychologie, konkrétně s výzkumem paměti, vnímání a přijímání informací, a to proto, že v této době byla fáma považována za zkreslenou informaci. Příspěvek následně odhaluje nejvýznamnější výzkumy a mapuje jejich stopy v následující vědecké diskuzi. Nadto osvětluje na tu dobu raritní názory několika málo sociologů, kteří nahlíželi na fámy jako na problém čistě kolektivního rázu. Přestože dnešní sociálněvědní výzkum již nepovažuje fámu za zkreslenou informaci, výzkumy v prvních desetiletích 20. století jsou pozadím dnešních poznatků o této navýsost závažné problematice.