Vliv aktivizačních metod na výsledky a motivaci žáků v dějepisu

Title Alternative:Effect of activation methods on students results and motivation in history
Abstract
Diplomová práce se zabývá možnostmi využití různých druhů aktivizačních metod ve výuce dějepisu na základní škole a snaží se zkoumat jejich vliv na výsledky žáků a jejich motivaci k učení. Teoretická část práce se věnuje právě tomuto tématu a také popisuje činnost učitele ve vyučovacím procesu s důrazem na plánování výuky. V praktické části je sepsán kompletní průběh výzkumu na vybrané základní škole. Výzkum měl podobu experimentu probíhajícího po dobu deseti vyučovacích hodin ve dvou paralelních třídách stejného ročníku. K získání dat pro ověření vlivu metod a zodpovězení výzkumné otázky posloužily didaktické testy a dotazník. Práce obsahuje přípravy na veškeré hodiny a výukové materiály vlastní tvorby.
The diploma thesis deals with possibilities of using different types of activation methods in history education at primary school and tries to research their effect on educational achievements and motivation of pupils. The theoretical part describes teaching during process of education with emphasis on lesson planning and is also dedicated to activation methods and motivation in education. The practical part involves the whole progress of educational research at primary school. The research was realized as an experimet in two parallel classes and it lasted ten lessons. The didactical tests and questionnaire were used to obtain data, verify the effect of methods and answer the research question. The thesis includes all lesson plans as well as some teaching materials of own creation.
Description
Subject(s)
Citation
ISSN
ISBN