Autorita učitele na 1.stupni ZŠ očima žáků a učitelů - případová studie

Abstract
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku autority učitele, především jak je tato autorita vnímána žáky 1. stupně základní školy a jak tuto autoritu vnímají sami učitelé.Cílem diplomové práce je zjistit rozdíly ve vnímání autority prvostupňového učitele základní školy žáky mladšího a středního školního věku formou polostrukturovaných rozhovorů a třídními učiteli 1. stupně vybrané základní školy formou dotazníků. Výzkumné šetření zjistilo rozdíl ve vnímání autority učitele žáky mladšího a středního školního věku a ve vnímání autority jednotlivými učiteli. Zatímco žáci mladšího školního věku vnímají autoritu učitele nediferencovaně, žáci středního školního věku pohlíží na autoritu učitele kritičtěji. Sami učitelé se vnímají spíše jako autority formální, z projevů jejich chování ale vyplývá, že častěji pracují s autoritou neformální.
The thesis focuses on the issue of the authority of teachers, especially as this authority is perceived by pupils of 1st grade of elementary school and how teachers perceive themselves as authority. The aim of the thesis is to determine the differences in the perception of authority of 1st grade elementary school teacher by pupils of younger and middle school age in the form of semi-structured interviews and by teachers of selected elementary school in the form of questionnaires. Research found a difference in the perception of authority of the pupils of the younger and middle school age and in the perception of the authority of the individual teacher. While the younger school age pupils perceived teacher's authority indifferently, middle school age pupils focused on teacher's authority critically. Teachers perceived themselves as formal authority but they use more often informal authority when working with pupils.
Description
Subject(s)
autorita, učitel, žák, mladší školní věk, střední školní věk, sebereflexe, sebevnímání, authority, teacher, pupil, young school age, middle school age, self-reflection, self-perception
Citation
ISSN
ISBN