Asistent pedagoga ve vzdělávání žáků se zrakovým postižením

Abstract
Diplomová práce pojednává o asistentech pedagoga, kteří se podílejí na výchově a vzdělávání žáků se zrakovým postižením v České republice. Teoretická část popisuje zrak a jeho význam pro člověka. Definuje zrakové postižení a dělí je dle různých kategorií. Práce se dále zabývá vzděláváním jedinců se zrakovým postižením a nastiňuje podmínky inkluzivního vzdělávání v České republice. Podrobněji mapuje osobnost asistenta pedagoga, jeho náplň práce, kompetence a činnosti v jednotlivých předmětech. Empirická část zjišťuje informace o asistentech pedagoga, kteří se podílejí na výchově a vzdělání jedinců se zrakovým postižením na 1. stupni základní školy. Mapuje délku praxe, vzdělání, pracovní místo a aktivity, které AP dělají v jednotlivých předmětech. Empirická část je doplněna pěti rozhovory s asistenty pedagoga, kteří se podílejí na výchově a vzdělávání jedinců se zrakovým postižením na 1. stupni základní školy. Výsledky ukázaly, že většina AP jsou ženy. Z dotazníkového šetření je patrné, že nejvíce se AP podílejí na bezpečnosti během vyučovacích hodin a přestávek. Lze konstatovat, že více než polovina AP pracuje s celou třídou a všichni AP se účastní hlavně hodin českého jazyka, matematiky, prvouky, vlastivědy, přírodopisu a tělesné výchovy. AP potřebnou kvalifikaci v nejvyšší míře získali na vysoké škole a praktické dovednosti se naučili nejvíce praxí a samostudiem. O tom, že je práce AP smysluplná a potřebná, rozhodla většina respondentů
The thesis deals with the subject of teacher's assistants, who participate in upbringing and education of visually impaired pupils in the Czech Republic. The theoretical part describes eyesight and its relevance to humans. It defines visual impairment and divides it according to different categories. The thesis also deals with education of visually impaired individuals and it outlines the conditions of the inclusive education in the Czech Republic. It elaborates in detail the character of a teacher's assistant, content of its job, powers and activities in individual courses. The empirical part surveys information about teacher's assistant, who participates in upbringing and education of visually impaired individuals at the first level of an elementary school. It surveys the duration of practice, education, job and activities, which are done by teacher's assistants in individual courses. The empirical part is completed by the five interviews with the teacher's assistants who participate in upbringing and education of visually impaired individuals at the first level of an elementary school. The results showed that majority of teacher's assistants are women. The survey also shows that the teacher's assistants participate in security the most during courses and breaks. We can state, that more than half of teacher's assistants work with the whole class and all teacher's assistants participate mostly in courses of Czech language, maths, basics, national history, biology and physical education. The teacher's assistants acquired the required qualifications mostly at the university and the practice acquired mostly by doing practice and self-study. Majority of respondents stated that the work of teacher's assistants is meaningful and needed.
Description
Subject(s)
zrakové postižení, základní škola, inkluze, asistent pedagoga, jedinec se zrakovým postižením, Visual impairment, elementary school, inclusion, teacher's assistant, visually impaired individual
Citation
ISSN
ISBN