2018/3 - Social Sciences
Permanent URI for this collection
ACC Journal, ročník XXIV 2018/3
Recenzovali:
Prof. PhDr. Dušan Šimek - Palacký University Olomouc, PhDr. Ingo Herzig, M.A - Technical University of Liberec
Recenzovali:
Prof. PhDr. Dušan Šimek - Palacký University Olomouc, PhDr. Ingo Herzig, M.A - Technical University of Liberec
Browse
Browsing 2018/3 - Social Sciences by Issue Date
Now showing 1 - 10 of 10
Results Per Page
Sort Options
- ItemÜberlegungen zur transkulturellen Dimension der Mehrsprachigkeit aus soziolinguistischer Sicht(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2018-12-31) Malechová, MagdalenaSoučasný fenomén transkulturality dnes představuje setkávání dvou a více kultur, které vykazují nejen společné, ale především rozdílné a protichůdné aspekty. Kultura každého národa je jedinečná, a proto skýtá řadu originálních aspektů. Kdykoli tedy dojde k setkání dvou a více kultur, dochází k prolínání rozmanitých kulturních prvků toho kterého národa. Jazyk patří k jednomu z nejdůležitějších odkazů, který nám byl našimi předky předáván jako součást kulturního dědictví. Současný moderní hospodářský a společenský vývoj, který lze pozorovat zejména v komunikačních médiích, nás jako uživatele jazyka nutí brát nejnovější druh médií jako výzvu, a podílet se na prezentaci kultury v rámci dnešního globalizovaného světa napříč národy a jejich kulturami.
- ItemBuilding a competence center for Wiliams Syndrome at The Hochschule Zittau/Görlitz – current research, teaching and Third Mission(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2018-12-31) Prosetzky, Ingolf; Danielsmeier, VeraWilliamsův syndrom (WS) je vzácná porucha nervové soustavy způsobená ztrátou genu na chromozomu 7, která se vyskytuje u 1 ze 7500 živě narozených dětí. Fenotyp WS je typicky spojen s mírným mentálním postižením, srdečními problémy, hypersociálním chováním, úzkostmi a potřebou péče po celou délku života. Současný výzkum se zaměřuje hlavně na klinické charakteristiky, čímž poskytuje důležité výsledky pro zdravotnický management. Rodiče, terapeuti a profesionální pečovatelé však mohou najít velmi málo použitelných návodů pro výzvy každodenního života. Cílem autorů je položit si výzkumné otázky a pomoci překlenout tyto mezery v dlouhodobém horizontu. Proto se zabývají budováním kompetenčního centra pro WS na Univerzitě aplikovaných věd Zittau / Görlitz (HSZG). Tento článek popisuje výchozí bod a hlavní myšlenku, stejně jako dokončené, probíhající a plánované vědecké a podpůrné aktivity.
- ItemTerénní výuka zeměpisu pro základní školy: realizace na Ještědu(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2018-12-31) Boháč, Artur; Jelínková, ZuzanaPříspěvek čtenáři předkládá aktuální problematiku terénní výuky na základní škole, konkrétně terénní výuky zeměpisu. Na realizaci terénní výuky mnohdy nezbývá čas nebo se jí učitelé kvůli její náročnosti vyhýbají. Terénní výuka je přitom zakotvena v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání a její benefity pro žáky jsou nezpochybnitelné. Autoři na příkladu hory Ještědu dokazují, že dostatek podnětů pro terénní výuku se nachází mnohdy nedaleko od školních budov, tudíž se minimalizuje časová i finanční náročnost takovéto výuky. V úvodních kapitolách příspěvku autoři představují teoretická východiska terénní výuky v geografickém vzdělávání a věnují se jejímu postavení v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Následně analyzují na základě šetření aktuální řešení terénní výuky na základních školách v Liberci. Nejdůležitější částí příspěvku je komplexní plán terénní výuky na Ještědu. Vzhledem k tomu, že tato výuka již byla realizována, je autory evaluována. Součástí příspěvku je mapa lokality výuky a ukázky z pracovního listu pro žáky.
- ItemAre foreign cultures interesting for EU citizens? Comparative study across EU member countries(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2018-12-31) Ardielli, EvaKultura je jednou z nejsilnějších stránek Evropy. Přispívá k blahu lidí, sociální soudržnosti a inkluzi. Sektor kultury a tvůrčích odvětví je na úrovni EU považován za velmi důležitý. Představuje hnací sílu pro hospodářský růst, tvorbu pracovních míst a zahraniční obchod. EU je rozmanitá v oblasti kultury a členské státy EU se kulturně výrazně odlišují. Článek je zaměřen na problematiku participace občanů EU na zahraniční kultuře. Ochota občanů EU, participovat na zahraniční kultuře v jiných členských státech EU, je zhodnocena na základě ukazatelů, popisujících úroveň znalostí cizích jazyků a participaci na zahraničních kulturních produktech, jako projevu zájmu a otevřenosti k cizím kulturám. Hodnocení je provedeno pomocí metody WSA.
- ItemUniversity students’ motivation to study the German language(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2018-12-31) Lachout, MartinČlánek je věnován motivaci jako jedné z klíčových proměnných učení. Autor se v článku zaměřuje na studenty českých vysokých škol, kteří se učí cizímu jazyku, konkrétně němčině. Článek nejprve ve zkratce seznamuje čtenáře s pojmem motivace i jejími jednotlivými druhy, a to jak z hlediska její intenzity a délky trvání, tak i z hlediska působení na jedince. Následující část článku seznamuje čtenáře s provedeným výzkumem motivace pro učení se němčině, který autor spolu se svými kolegyněmi realizoval mezi studujícími tří českých univerzit. Zároveň jsou na tomto místě prezentovány i výsledky provedeného výzkumu. V závěru autor nabízí pedagogům několik skromných rad pro podpoření motivace žáků/studentů pro další studium němčiny.
- ItemBrenbal as a free time activity suitable for aerobic fitness development for children of school age(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2018-12-31) Kupr, Jaroslav; Suchomel, Aleš; Pánek, Jiří; Procházková, Nikola; Kuprová, KláraHlavním cílem je představení sportovní hry Brenbal jako atraktivní hry vhodné pro rozvoj aerobní zdatnosti u dětí školního věku v rámci outdoorových aktivit (TV, kurzy, školy v přírodě apod.). Výzkumná část projektu se zabývá intenzitou pohybového zatížení při využití hry Brenbal. Měření se zúčastnilo 76 probandů ve věku 12-13 let a bylo realizováno na dvou základních školách v Liberci. K realizaci projektu byly použity monitory srdeční frekvence typu Polar 800CX umožňující individuální nastavení zón intenzity. Dominantně byly sledovány zóny 2-4 (60-89 % SFmax) a počet minut v nich strávených. Měřeným úsekem byla 45minutová vyučovací jednotka. Soubor dívek a chlapců dosáhl při realizaci hry Brenbal hodnoty 25 min 36 s (56,91 % času) z 45 min v zónách 2-4. Při intersexuálním rozdělení byl soubor chlapců aktivnější, s časem 25 min 51 s (57,47 % času) v zónách 2-4. Soubor dívek dosáhl času 25 min 18 s (56,23 % času) v zónách 2-4. Na základě výzkumu lze doporučit atraktivní hru Brenbal jako ideální pro rozvoj aerobní zdatnosti dětí.
- ItemThe contribution of writing in students’ argumentative skills development(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2018-12-31) Holečková, LenkaČlánek se zabývá přínosem písemného zachycení myšlenek studentů pro formování jejich argumentačních dovedností. Zaměřuje se na dvě písemné formy procvičování těchto dovedností – metodu volného psaní a argumentační esej – zahrnuté do vyučovacího procesu. Důraz je kladen na možnou změnu znalostí studentů v rámci výuky zvoleného ekonomického tématu, a to právě za pomoci volného psaní či argumentační eseje. Tyto dvě metody se liší ve své struktuře – zatímco argumentační esej má pevně stanovené náležitosti, metoda volného psaní dovoluje studentům zapisovat související myšlenky skutečně volně bez povinných náležitostí a struktury. Obě metody jsou časově náročné a jsou určitou výzvou jak pro učitele, tak i pro studenty. Článek se zabývá možností využití těchto písemných metod ve vyučovacím procesu na příkladu vybraného ekonomického tématu. Hlavním cílem článku je poukázat na přínos těchto dvou metod se zaměřením na změnu znalostí studentů. V této souvislosti byl proveden experiment, jehož průběh a výsledky jsou v článku představeny a diskutovány.
- ItemProfessionalisierung des Trinationalen Begegnungsprojektes im Dreiländereck D-PL-CZ anhand der wissenschaftlichen Begleitung(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2018-12-31) Schönfelder, Sînziana; Socha, EmiliaProjekt setkání „Umění a věda – inovativní učební metody v přeshraniční spolupráci v trojmezí D-CZ-PL“ představuje spolupráci Mezinárodního vysokoškolského ústavu (IHI) v Žitavě, Technické univerzity v Drážďanech (D), Hillersche vily v Žitavě (D) a vědeckého centra iQLANDIA v Liberci (CZ). Cílem vědeckého monitoringu je zajištění kvality prostřednictvím hodnocení mezikulturních a transkulturních kompetencí zúčastněné mládeže, jakož i kvalitativního průzkumu s ohledem na požadavky dalšího vzdělávání zúčastněných. Tento článek popisuje první předběžné výsledky kvalitativních a kvantitativních průzkumů prováděných vědeckým monitoringem a také následné doporučení k opatření.
- ItemCharakteristiky lidí bez domova(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2018-12-31) Kliment, PavelText přibližuje vybrané charakteristiky lidí bez domova, tedy specifické skupiny příjemců sociální pomoci. Znalost jednotlivých charakteristik je nutná k volbě komunikačních strategií volených pomáhajícími vůči sledované skupině osob, jakož i k nastavení odpovídajících podob sociálních intervencí. Objektivní data, která se týkají české bezdomovecké populace, jsou dostupná jen ve velmi omezeném množství. V našich podmínkách jsou k dispozici informace týkající se počtu, pohlaví, věku, rodinného stavu, vzdělání a kusé informace týkající se morbidity bezdomovecké populace, ostatní charakteristiky chybí. S jistou opatrností lze dále využít data, která přinášejí zahraniční studie. K dotvoření celkového obrazu jevu byla rovněž zvolena cesta oslovení expertů, takto poskytovatelů sociálních služeb určených lidem bez domova, kteří na základě své profesní zkušenosti učinili odhady, týkající se vybraných charakteristik bezdomovecké populace. Celkově bylo osloveno 92 expertů, kteří mají přímou zkušenost s lidmi bez domova.
- ItemAnalysis of the public policy of border protection in the security agenda of the Ministry of the Interior of the Czech Republic (from 2014 to March 2017)(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2018-12-31) Stulík, OndřejČlánek se zabývá bezpečnostní veřejnou politikou v České republice. Aktérů promlouvajících do tohoto druhu politik je v České republice mnoho, nicméně dle obecného povědomí a exekutivních pravomocí vyplývajících z právní úpravy je jednou z důležitých institucí Ministerstvo vnitra České republiky (MVČR). Tento aktér je odpovědný nejen za vykonávání své exekutivní role, ale v České republice má i značnou roli při přípravě legislativních veřejných dokumentů. Článek se zaměřuje na tvorbu a kontextuální rámování narativa MVČR v aktuální otázce tzv. migrační krize, a to od vzniku současné vlády, až do března roku 2017. Konkrétně jsou sledovány kontextuální vazby vztažené k politice ochrany hranic a smyslu hraničních přechodů jako bezpečnostních prvků pro zajišťování vnitřní bezpečnosti ČR. Smyslem článku je popsat a konceptualizovat pozice MVČR při vytváření veřejných politik ochrany hranic, protože kontext daný takovou tvorbou vytváří normativní podobu vlastních priorit pro případnou veřejnou diskuzi a kontrolu veřejných institucí.