Cena děkana za vynikající diplomovou práci
Permanent URI for this collection
Cena děkana za výjimečné magisterské práce.
Browse
Browsing Cena děkana za vynikající diplomovou práci by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 87
Results Per Page
Sort Options
- ItemDějiny hudby ve výuce na 1. stupni ZŠ s ohledem na mezipředmětové vztahy(Technická Univerzita v Liberci, 2009) Jenčková, Vlasta; Konvalinková, JanaThis thesis deals with a sense of history of music involved in primary school education within the projects, which are not intended to memorization of facts and historical events, but to discovering and creative work, with the intention of the comprehensive development of pupils. The aim is to achieve a deeper experience, on condition of teaching music in harmony with other subjects taught. The theoretical part deals with clarifying the importace of involvement the history of music in primary schools. Empirical part analyzes the history of music in music education textbooks. The practical part offers activities corresponding with the development of musical thought and history-oriented projects for use in teaching.
- ItemSvětelné zdroje(Technická Univerzita v Liberci, 2010) Martinovský, Petr; Panoš, Stanislav
- ItemHistorická rekonstrukce knihovny konventu františkánů v Hejnicích (1691 - 1945/1950)(Technická Univerzita v Liberci, 2010) Zemanová, Martina; Svoboda, Milan
- ItemPolitické procesy padesátých let - kauza Karel Plocek(Technická Univerzita v Liberci, 2010) Pěničková, Anita; Lozoviuková, Kateřina
- ItemVýuka dějepisu na základních školách praktických(Technická Univerzita v Liberci, 2013) Mejsnarová, Jana; Ulvr, VáclavDiplomová práce, výuka dějepisu na základních školách praktických, má dvě části: teoretickou a praktickou. Teoretická část práce se zaměřuje na vymezení základních pojmů a charakteristiku zkoumaných zařízení. Hlavním cílem praktické části práce je porovnat úroveň kompetencí k učení žáků 9. tříd ZŠ praktických s výstupy stanovenými v RVP ZV- LMP. Dalším cílem je porovnat ŠVP (dějepis) zkoumaných škol s RVP ZV-LMP a mezi sebou. V neposlední řadě si tato práce vytyčuje za cíl stanovit didaktické metody využívané při výuce dějepisu a porovnat jejich využití na zkoumaných školách. Metodami využitými k získání informací pro empirickou část práce bude didaktický test, pozorování a analýza ŠVP.
- ItemZměny sociálního klimatu školní třídy při přechodu žáků z prvního na druhý stupeň ZŠ(Technická Univerzita v Liberci, 2013) Priputenová, Aneta; Urbánek, PetrDiplomová práce se zabývá problematikou sociálního klimatu školní třídy v průběhu školních let 2011/2012 a 2012/2013 a jeho změnami při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ. Provedený výzkum zjišťuje a analyzuje aktuální i preferovaný stav klimatu pátých tříd při opakovaném měření s odstupem jednoho roku (na přechodu mezi stupni) v šestých třídách. Porovnává a popisuje stav sociálního klimatu mezi jednotlivými paralelními třídami a pomocí opakovaného měření aktuální formy zjišťuje, nakolik je sociální klima stabilní. Výzkum zahrnuje také komparaci vybraných naměřených dat s výsledky výzkumů Laška a Linkové.
- ItemDidaktické hry a jejich využití při výuce matematiky na 1. stupni(Technická Univerzita v Liberci, 2013) Krásná, Jaroslava; Perný, JaroslavCílem diplomové práce je vytvořit soubor matematických didaktických her a aktivit a ověřit jejich účinnost při výuce na vztah žáků 1. stupně ZŠ k matematice a na úspěšnost řešení úloh. Práce se skládá ze tří částí, z teoretické, praktické a výzkumné. Ve své teoretické části zmiňuji rámcový a školní vzdělávací program, motivaci jakožto hnací motor ve vzdělávání a netradiční formy a metody vyučování, z nichž se pak speciálně věnuje didaktickým hrám. Do praktické části jsem zpracovala více jak 30 didaktických her a 20 pracovních listů se zaměřením na procvičování různých matematických témat a rozvíjení různých žádoucích kompetencí. V závěrečné části prezentuji výsledky provedeného výzkumu na základní škole ve Stráži pod Ralskem testující vliv didaktických her v hodinách matematiky na oblíbenost tohoto předmětu u žáků 1. stupně ZŠ. Výzkum je doplněn dotazníkem pro učitele, zjišťujícím jejich vztah k výuce matematiky a využívání matematických didaktických her.
- ItemVliv nonsensové a humorné tvorby na dětskou představivost(Technická Univerzita v Liberci, 2013) Genserová, Dana; Bednářová, JanaVe své diplomové práci se zabývám vlivem humorných textů na dětskou představivost a fantazii za pomoci nedokončených pohádek a nonsensových příběhů. Zaměřuji se především na sledování dětské fantazie a porovnávání dětí předškolního věku s žáky 1. tříd základní školy. Blíže se věnuji humoru, který se objevuje jak v literárních dílech pro děti, tak v dětských ilustracích, kterým je věnována samostatná kapitola. V praktické části se pomocí dětského vyprávění s oporou ve vlastní kresbě zabývám rozdíly v dětské představivosti a analyzuji dětské příběhy, které získávám pomocí rozhovorů. Ke své práci přikládám soubor dětských kreseb s přesným opisem vyprávění, které společně tvoří knihu ''48 konců pro jedinou pohádku.'' Při jejich získávání jsem uplatnila pedagogické a didaktické principy, se kterými jsem byla seznámena během studia.
- ItemPolitické procesy 50. let 20. století v Československu - kauza Jaroslav Tomsa a spol.(Technická Univerzita v Liberci, 2013) Krupauerová, Iva; Lozoviuková, KateřinaDiplomová práce charakterizuje jeden z politických procesů 50. let 20. století, konkrétně se jedná o kauzu známou jako ''Jaroslav Tomsa a spol.''. Případ patří mezi tzv. okrajové procesy, jež navazovaly na soudní proces s tzv. ilegálním ústředím Junáka a přímo souvisely s politickým požadavkem na definitivní odsouzení skautského hnutí. Vedle rekonstrukce a analýzy této kauzy bylo cílem popsat osudy jednotlivých obviněných, kteří stanuli před Státním soudem u krajského soudu v Liberci 27. června roku 1952. Na příkladu konkrétní kauzy ''Jaroslav Tomsa a spol.'' je zároveň zdokumentován systém fungování mechanismu výroby politických procesů v Československu.
- ItemUčební styly žáků střední školy jako východisko učitelovy koncepce vyučování(Technická Univerzita v Liberci, 2013) Poničanová, Ivana; Dymokurský, OtoDiplomová práce se zabývá možnostmi užití znalosti učebních stylů žáků střední školy (gymnázia) k zefektivnění výuky. V teoretické části je předložen přehled problematiky stylů učení, jejich dělení a jejich diagnostiky učiteli. Dále jsou prezentovány důležité poznatky z oblasti pojetí výuky, metod a organizačních forem vyučování a obsahů vyučování ve vztahu k práci učitele s učebními styly žáků při přípravě výuky. Empirická část nejprve představuje výsledky dotazníkového šetření (použit Dotazník stylu učení), které bylo provedeno mezi žáky dvou tříd vybraného gymnázia. Výsledky ukazují, že sledovaní žáci vykazují v preferencích stylů učení společné znaky, související s charakterem gymnaziálního studia. Specifika se projevují zejména vysokou vnitřní i rodičovskou motivací a akcentovaným požadavkem samostatnosti a vytrvalostí při učení. Zjištění jsou dále konfrontována s provedeným pozorováním v obou třídách. Dle zjištěných preferencí stylů učení žáků je nakonec navržena koncepce výuky vybraných témat.
- ItemKlima školní třídy na střední odborné škole a na osmiletém gymnáziu(Technická Univerzita v Liberci, 2013) Lengál, Tomáš; Urbánek, PetrDiplomová práce je zaměřena na problematiku sociálního klimatu školní třídy. Pro výzkum byly vybrány dvě školy sekundárního stupně vzdělávání. Testováni byli žáci ve druhých a třetích ročnících těchto škol a jejich třídní učitelé. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy jako sociální klima, třída a prostředí. Jsou zde charakterizovány přístupy ke zkoumání klimatu a činitele, které tuto veličinu ovlivňují. Součástí je i popis odlišností mezi testovanými školami a adolescentů, kteří jsou cílovou skupinou respondentů. V praktické části jsou stanoveny hypotézy s předpoklady o stavu vnímání třídního klimatu žáky škol. Dále je popsána metodika a průběh dotazníkového šetření. Výsledky jsou analyzovány, graficky prezentovány, okomentovány a interpretovány. V diskuzi a závěru jsou poznatky syntetizovány a zasazeny do širšího vzdělávacího a společenského kontextu.
- ItemDrahá slečno doktore...'' Milada Paulová v letech 1925 - 1935(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Michnáčová, Petra; Čechura, JaroslavDiplomová práce ''Drahá slečno doktore'' Milada Paulová v letech 1925 1935 zpracovává život a dílo významné československé historičky Milady Paulové, která byla první docentkou a první ženou profesorkou na Univerzitě Karlově v Praze. Práce se zabývá zvláště jejími vztahy s profesorem Jaroslavem Bidlem a kancléřem prezidenta republiky Přemyslem Šámalem, a vlivem těchto vztahů na její tvorbu.
- ItemStudie vývoje písemného projevu žáků ověřujících písmo Comenia Script(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Chvojková, Karolína; Vykoukalová, VěraDiplomová práce se zabývá vývojem písemného projevu žáků, kteří se zúčastnili pokusného ověřování písma Comenia Script v průběhu prvního, druhého a čtvrtého ročníku. Cílem práce je analyzovat a popsat tento vývoj z hlediska znaků písma a některých dalších faktorů. Teoretická část se zabývá vývojem písma, jeho znaky a metodikou výuky a přibližuje písmo Comenia Script. V rámci této části jsou také podrobně představeny a analyzovány materiály pro výuku písma Comenia Script, které jsou obohaceny o odborné poznámky učitelky. Dále jsou v práci analyzovány materiály pro výuku písma Comenia Script, opatřené metodickými poznámkami učitelky. V praktické části je popsána metodika, realizace a závěry výzkumného šetření zabývajícího se analýzami písemného projevu žáků a zhodnoceny výsledky dalších výzkumných metod.
- ItemInstrumentální činnosti v hodinách hudební výchovy na 1. stupni základní školy(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Funtánová, Klára; Konvalinková, JanaDiplomová práce se zabývá hudební výchovou v primárním vzdělávání a zaměřuje se na instrumentální činnosti. Teoretická část vychází z vývojové psychologie dítěte, seznamuje se základními kameny hudební nauky a poskytuje poznatky nezbytné pro tvorbu notového materiálu a úprav písní pro žáky. Přináší přehled a možnosti využití instrumentáře na základní škole a uvádí metodiku hry na jednotlivé nástroje. Praktická část obsahuje vytvořený metodický materiál a jeho ověření v praxi na ZŠ se zpracovanými výsledky a závěry. Diplomová práce chce ukázat a představit možnosti zařazení instrumentálních činností do výuky hudební výchovy. Součástí je také přehled průpravných cvičení pro hru na rytmické nástroje a partitury s úpravami hudebního doprovodu písní.
- ItemMožnosti využití Power plate - tvorba metodického materiálu(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Kordíková, Kamila; Vrchovecká, PavlínaDiplomová práce seznamuje s přístrojem Power plate a předkládá vytvořený metodický materiál pro cvičení na tomto přístroji, který by mohli využívat učitelé tělesné výchovy, cvičitelé, trenéři i veřejnost. První část práce je věnována teoretickým poznatkům týkajících se charakteristiky a principů cvičení na Power plate (trénink, ukazatele zatížení, benefity a kontraindikace). Druhá část práce je tvořena popisem částí tréninkové jednotky (protažení, rovnováha, zahřátí, rozvoj silových schopností, posílení tělesného jádra, masáž) a zásobníkem lekcí s konkrétními příklady tréninkových jednotek pro uvedené cílové skupiny. V metodické příručce byl vytvořen navíc zásobník cvičebních tvarů protahovacích, na rozvoj flexibility, rovnováhy, zahřívacích, posilovacích a masážních.
- ItemVliv rytmizačních činností na osvojování učiva u žáků 1. stupně vybrané základní školy(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Kodatová, Miluše; Konvalinková, JanaDiplomová práce se zaměřuje na využití rytmizačních činností ve vyučovacím předmětu Český jazyk. Cílem diplomové práce je předkládat žákům učivo způsobem, který má vliv na ukládání informací do dlouhodobé paměti a na snadné zapamatování pravidla. Rytmizačními činnostmi zároveň dochází k propojení kognitivních a motorických dovedností. Diplomová práce je rozdělena na dvě části: teoretickou a praktickou. Teoretická část je věnována třem oddílům. První oddíl se zabývá vývojem hudební výchovy a jejím postavení v českém školství. Druhý oddíl charakterizuje zakotvení a pojetí předmětu Hudební výchova v RVP ZV. Třetí oddíl je zaměřen na výklad slova rytmus a na využití rytmu vědci a odborníky z různých oborů. Praktická část nabízí popis realizace výuky hudební výchovy s využitím rytmizačních činností a zavedení rytmizačních činností do výuky českého jazyka. Z tohoto vychází metodické listy pro učitele, které byly realizovány ve výuce. V metodických listech jsou prezentována říkadla, ve kterých je pravidlo spojeno s rytmem. Závěrečná evaluace metodických listů obsahuje vnímání edukačního procesu a postoj žáků k využití rytmizačních činností.
- ItemFakta a mýty tzv. Krysličkovy teroristické skupiny(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Těthalová, Markéta; Lozoviuková, KateřinaPředložená diplomová práce se věnuje problematice tzv. Krysličkovy teroristické skupiny, osudům jejích členů a následnému politickému procesu se skupinou Talík a spol., který se konal před Státním soudem v Liberci. Odbojová skupina složená z místních elit i bývalých partyzánů se měla údajně pokusit o atentát na tribunu prvomájových oslav roku 1949. Z neznámých důvodů ale výbušnina explodovala dříve a usmrtila Josefa Krysličku i další údajné členy skupiny. Zbytek skupiny byl, spolu s úředním lékařem Janem Šolcem, odsouzen v rámci vykonstruovaného procesu k mnoha letům odnětí svobody.
- ItemČinnostní učení v projektu Tvořivá škola(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Nývltová, Lucie; Kasper, TomášDiplomová práce se zabývá činnostním učením v pojetí vzdělávacího programu Tvořivá škola a je zaměřena na žáky mladšího školního věku. Hlavním cílem je vymezit základní pedagogické a didaktické pilíře činnostního učení v projektu Tvořivá škola a na základě těchto pilířů navrhnout vlastní vyučovací sekvence. Práce je složena z teoretické a praktické části. Teoretická část je soustředěna na charakteristiku sdružení Tvořivá škola a jeho pojetí činnostního učení. Ve stěžejní části je provedena pedagogická analýza hlavních principů a metodických postupů činnostního učení dle projektu Tvořivá škola. Praktická část obsahuje návrhy vlastních vyučovacích sekvencí. Tyto sekvence jsou založeny na principech činnostního učení dle projektu Tvořivá škola a jsou v souladu s požadavky Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Sekvence jsou následně ověřeny v edukační realitě. Formou reflexe a sebereflexe je posouzeno, do jaké míry jsou jednotlivé činnosti v praxi účinné a jak na ně reagují samotní žáci.
- ItemLiteratura jako prostředek multikulturní výchovy na ZŠ(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Štullerová, Šárka; Váňová, KateřinaDiplomová práce Literatura jako prostředek multikulturní výchovy na ZŠ vytváří komplexní výukový materiál podporující zařazení průřezového tématu Multikulturní výchova do hodin literatury především na 2. stupni základní školy. Bylo vybráno čtrnáct literárních ukázek, jež tvoří základ pro pracovní listy multikulturní čítanky. Texty jsou opatřeny obrazovým materiálem, doplňujícími informacemi a otázkami, které směřují žáky k adekvátní recepci literárního díla. K čítance přikládáme metodické pokyny, kde učitel nalezne zdroje a konkrétní náměty pro vedení didaktické interpretace textů. Metodická podpora svým obsahem odpovídá současným výchovně-vzdělávacím požadavkům formulovaným v systému kurikulárních dokumentů České republiky. Tvorba učebního materiálu probíhala v letech 2013-2014.
- ItemSpecifika výuky ve Waldorfské škole(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Šikolová Bartošová, Martina; Jursová, JitkaDiplomová práce se zabývá specifickými rysy ve výuce waldorfských škol. Konkrétně tedy didaktickými metodami, přístupy a specifickými waldorfskými předměty. Diplomová práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část obsahuje stručné seznámení s waldorfskou pedagogikou a poté již zachycuje specifické rysy, které byly seskupeny na základě odborné literatury. Z teoretické části vychází praktická část, ve které bylo využito kvalitativního výzkumu s designem případové studie. K získání potřebných dat se využilo hospitací, rozhovorů a analýzy dokumentu. Výzkum byl realizován na základní a střední škole waldorfské v Semilech. V závěrečné části jsou získaná data z pohledu jednotlivých metod sběru dat prezentována a v souhrnné diskusi podrobena konfrontaci. Závěrem bylo zhodnoceno, zda některý ze zmíněných specifických rysů by mohl obohacovat výuku na běžných základních školách.