Rok 2022
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Rok 2022 by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 29
Results Per Page
Sort Options
- ItemŽivot a dílo Bernarda Bolzana(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Bušková, Petra; Jednota českých matematiků a fyzikůNásledující článek představuje život a dílo pražského rodáka Bernarda Bolzana. Pozornost bude věnována zejména dílu Paradoxy nekonečna, které se v roce 2021 dočkalo 170. výročí svého prvního vydání.
- ItemSetkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Brandner, Marek; Lávička, Miroslav; Jednota českých matematiků a fyzikůInformace o konání konference.
- ItemiQLANDIA otevřela novou expozici: MatematikUm(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Příhonská, Jana; Jednota českých matematiků a fyzikůPříspěvek seznamuje čtenáře s novou expozicí MatematikUm, která byla otevřena v centru iQLANDIA v Liberci.
- ItemNové výzvy ve vzdělávání matematice v primární škole(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Příhonská, Jana; Jednota českých matematiků a fyzikůInformace o konání konference.
- ItemSofie Kovalevská aneb jaké to je být první profesorkou matematiky?(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Beránková, Eliška; Jednota českých matematiků a fyzikůSofie Kovalevská je matematikům známá především díky teorému Cauchyho-Kovalevské, ale věděli jste, že byla i první ženou, která se stala profesorkou matematiky? A i přesto si stejně jako mnozí z nás prošla v roli učitelky těžkými začátky, což pro nás může být velkou inspirací. Tento článek je zaměřen na strastiplnou cestu Sofie Kovalevské k vysněnému postu vysokoškolské profesorky a dále na její úspěšné leč krátké působení na univerzitě.
- ItemŽádná budoucnost? Recenze knihy No future(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Kuřina, František; Jednota českých matematiků a fyzikůRecenze knihy Boba Kartouse No future
- ItemLetní škola geometrie(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Moravcová, Vlasta; Jednota českých matematiků a fyzikůOznámení o konání akce.
- ItemPodobnost rovinných útvarů - několik postřehů(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Růžičková, Tereza; Jednota českých matematiků a fyzikůPříspěvek shrnuje výsledky pokusného šetření provedeného na základních školách v květnu a červnu 2020. Cílem bylo zjistit, jak a zda žáci odlišují podobnost útvarů v běžném a matematickém smyslu, zda zvládají typové úlohy a jestli si poradí s problémy při výuce běžně neřešenými.
- ItemOhlédnutí za loňským finálovým dnem soutěže PANGEA(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Příhonská, Jana; Jednota českých matematiků a fyziků
- ItemÚvodní slovo šéfredaktorky(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Příhonská, Jana; Jednota českých matematiků a fyziků
- ItemStatistické testování hypotéz třikrát jinak(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Emanovský, Petr; Jednota českých matematiků a fyzikůZa jednu z největších kontroverzí v historii statistiky je považován spor o správné provádění testů statistické významnosti. Počátky tohoto sporu lze zaznamenat již v první polovině 20. století. Na jedné straně zde stojí významný anglický statistik R. A. Fisher a proti němu polský matematik J. Neyman spolu s anglickým statistikem E. Pearsonem. Spojením těchto dvou přístupů nakonec vznikla metoda statistického testování nulové hypotézy (NHST), která je dnes běžně používána v empirickém výzkumu. Článek popisuje podstatu a rozdíly těchto tří způsobů testování v matematickém a historickém kontextu.
- ItemIdentifikace žáka nadaného na matematiku ve školním prostředí(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Budínová, Irena; Panáčová, Jitka; Jednota českých matematiků a fyzikůČlánek se zabývá problematikou vzdělávání nadaných žáků ze skupiny podvýkonných žáků a žáků s dvojí výjimečností. Stručně shrnuje teoretické poznatky o vnímání nadání ve školním prostředí a o projevech žáků z rizikových skupin. Dvě případové studie ilustrují, v čem jsou ohroženi podvýkonní nadaní žáci a žáci s dvojí výjimečností a proč často nejsou ve škole identifikováni jako nadaní.
- ItemAritmetika III – změny číslic vedoucí k prvočíslům aneb variace na Bertrandův postulát.(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Kepka, Tomáš; Jančařík, Antonín; Michal, Jakub; Jednota českých matematiků a fyzikůPrvočísla a otázky s nimi spojené představují často jedny z nejtěžších problémů matematiky a mnohé z nich zůstávají stále otevřené. V tomto článku se zabýváme otázkou, jak blízko ke zvolenému číslu již můžeme nalézt nějaké prvočíslo. Na základě známých tvrzení lze vyslovit hypotézu, že z každého přirozeného čísla lze již změnou nejvýše dvou číslic získat prvočíslo. Úvahy, kterými rozvíjíme známé výsledky, jsou čistě aritmetické povahy. Vyslovená hypotéza, která je závislá na hypotéze z (Hanson, 1973) není jen zajímavým teoretickým poznatkem, ale může sloužit i pro oživené hodin matematiky, a to aktivitami, kdy žáci sami budou hledat blízká prvočísla ke zvolenému číslu.
- Item15 pohledů na školskou matematiku. Jak to vidíme(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Blažková, Růžena; Jednota českých matematiků a fyzikůRecenze publikace autorů Františka Kuřiny a Nadi Vondrové 15 pohledů na školskou matematiku: jak to vidíme, kterou vydalo v roce 2022 nakladatelství Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.
- ItemPostupnými krůčky k rozvíjení rovinné představivosti(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Bímová, Daniela; Břehovský, Jiří; Jednota českých matematiků a fyzikůV příspěvku jsou představeny náměty několika úloh k procvičování jak dvou typů geometrických binárních operací, přesněji sjednocení a průniku rovinných bodových množin, tak i názvů mnohoúhelníků různých tvarů, které uvažujeme právě za ony rovinné bodové množiny. K hledání požadovaných řešení zmiňujeme možnosti využití nejen dílků průmyslově vyráběných stavebnic, vytvořených papírových či foliových modelů, ale také dynamického geometrického softwaru GeoGebra, anebo speciálně vytvořených rovinných obrazců pomocí 3D tisku. Zadávané úlohy mají potenciál k rozvoji rovinné a postupně také prostorové představivosti žáků.
- ItemJak lze pozitivně s matematikou procházet životem(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Půlpán, Zdeněk; Jednota českých matematiků a fyzikůAutor se zamýšlí nad náplní a zpracováním nové knihy prof. Kuřiny Půvab elementární geometrie.
- ItemPočítejte s Klokanem – Benjamín(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Vaněk, Vladimír; Nocar, David; Jednota českých matematiků a fyzikůCílem článku je poskytnout učitelům matematiky na základních školách a víceletých gymnáziích sadu zajímavých úloh vybraných ze soutěžních ročníků mezinárodní soutěže Matematický klokan - kategorie Benjamín včetně úplných řešení, a to většinou více způsoby, které mohou učitelé matematiky využít ve své výuce. Pro snadnější zařazení do vybraných oblastí matematiky zde čtenář nalezne rovněž popis učiva dle RVP ZV, ke kterému se daný příklad váže.
- ItemJak učit matematice žáky ve věku 10–16 let(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Tichý, Lukáš; Dvořák, Jan; Zemaník, Jiří; Sloup, Miroslav; Jednota českých matematiků a fyzikůPříspěvek se věnuje konferenci určené především učitelům matematiky pořádané v roce 2021 v Centru přírodovědných a technických oborů (CPTO) v Ústí nad Labem. Konference byla rozdělena do několika částí: přednášek, krátkých sdělení a pracovních dílen. V tomto článku se čtenář seznámí podrobněji s obsahem jednotlivých částí.
- ItemEDULARP ve výuce matematiky a dalších přírodovědných předmětů(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Václavíková, Zuzana; Jednota českých matematiků a fyzikůPříspěvek představuje možnosti využití herních prvků ve výuce matematiky a přírodovědných předmětů, konkrétně pak hry založené na hraní rolí – tzv. eduLARPy. Jsou zde uvedeny odkazy na již existující hry, zaměřené primárně na matematiku, které si mohou učitelé volně stáhnout a ve své výuce využít. Zároveň je představena koncepce aktuálně vznikající celoroční larpové hry Úhelný kámen, do jejichž tvorby je možné se zapojit sdílením zkušeností, nebo v rámci pilotáže jednotlivých únikových místností.
- ItemVyjádření vztahu celek-část zlomkem se zaměřením na spojitý a diskrétní model v řešeních žáků 2. stupně(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Novotná, Gabriela; Jednota českých matematiků a fyzikůZlomky jsou jedno z nejnáročnějších témat matematiky základní školy. Vztah celku a části přitom bývá označován jako klíčová oblast pro jejich hloubkové porozumění. Provedli jsme výzkum mezi 326 žáky 2. stupně čtyř základních škol v Praze s cílem zjistit, jak žáci pracují s kruhovým a diskrétním modelem v úlohách zaměřených na vztah celku a části. Zjistili jsme, že žáci častěji vynechávají úlohy s diskrétním modelem, ale pokud se je rozhodnou řešit, řeší je pak správněji než úlohy s kruhovým modelem. Žáci také pravděpodobně často používají jiné strategie při řešení stejné úlohy s jiným modelem a na úlohy nahlížejí izolovaně. Mezi nejčastějšími žákovskými chybami se objevovalo např. špatné nebo nepřesné dělení kruhu na třetiny, nevyznačení požadované části či záměna zadání (z celku určit část vs. z části celek). Rozebrány jsou i různé strategie žákovského řešení těchto úloh, které mohou být zajímavé nejen pro učitele matematiky.