Browsing by Author "Jursová, Jitka"
Now showing 1 - 20 of 50
Results Per Page
Sort Options
- ItemAktivní učení na středních školách(Technická Univerzita v Liberci, 2011) Vanerová, Kateřina; Jursová, JitkaTato práce se zabývá aktivním učením na středních školách. V teoretické části je popsáno nové pojetí vzdělávacích cílů, je zde podána stručná charakteristika středoškoláků z hlediska vývojové psychologie, zmíněna je také motivace žáků. Dále je práce zaměřena na vyučovací proces ? zejména organizační formy a metody výuky. Podrobněji jsou vysvětleny metody podporující aktivitu žáků a interakce učitele a žáka ve vztahu k aktivnímu učení. Podstatnou částí je charakteristika vybraných technik aktivního učení. V praktické části je popsán průzkum ohledně využívání aktivního učení na OA v Liberci ve výuce ekonomických předmětů a na základě získaných výsledků je vytvořeno několik návrhů, které lze aplikovat ve výuce ekonomického zaměření.
- ItemCvičení dětí na balanční plošině jako prostředek výchovy ke zdraví(Technická Univerzita v Liberci, 2012) Kuchtová, Pavlína; Jursová, JitkaThis thesis is focused on closer acquaintance with contemporary concepts of health education. It describes the educational area ´People and Health´. It also deals with aspects of physical abilities and skills. Then it is concentrated on the influence of balance training on children´s segments or platforms in the early school age. In the conclusion of this work a practical design of some exercises is provided.
- ItemDětský časopis jako prostředek informační výchovy(Technická Univerzita v Liberci, 2010) Hurytová, Markéta; Jursová, JitkaThe theoretical part of this thesis describes the information education at the secondgrade of primary schools with regard to the Framework education program for basiceducation. Then follows the historical development of children's magazines from the riseof the children's magazineship in the 18th century up to current children's magazines. Themain emphasis is insisted on researching of diversity and contribution of these magazinesto the children's reader in the 21 century. Especially their structure, the tendency whichthey are issued with and then the possibility of additional usage, especially in the schoolpractice in terms of their information value.The main solved problem in the practical part of this thesis is identification oflevel of the usage of children's magazine as a source of information education at schoolpractice in the second grade of primary schools. Research was made by the questionnairesurvey on selected primary schools in the East Bohemia Region. Furthermore, there is anoutline of their benefits in this area and following proposals of a few own possibilities ofthe usage of specific children's magazines in educational process.
- ItemDětský časopis ve výuce na 2. stupni ZŠ(Technická Univerzita v Liberci, 2008) Totková, Lenka; Jursová, JitkaThe diploma thesis deals with problems of real use of children´s magazines in secondary school education. The diploma is divided into two parts. In the first, theoretical one focuses on consecrating of the names connected with media. It also focuses on the connection between the use of the children´s magazines in education and the Educational Plan for Secondary School Education. Further, it deals with the characteristics of pupils in secondary school education. In the second research part, the diploma thesis investigates by questionnarie method 175 informants from the basic school and from the eight-year gymnasium. In appendix, there is a list of children´s magazines in the Czech republic.
- ItemDidaktické uplatnění e-learningu ve vzdělávání žáků na 2. stupni ZŠ(Technická Univerzita v Liberci, 2011) Vízková, Michaela; Jursová, JitkaDiploma thesis deals with the issue of e-learning and its use at lower secondary school education. The thesis is divided into a theoretical and practical part.The theoretical part characterizes e-learning, summarizes contemporary conceptions of the definition of this term, deals with the history of e-learning and the advantages and disadvantages of e-learning, gives examples of e-learning in practice and introduces possible ways of using the Internet in education.The goal of the research part is to find out in what forms is e-learning used for the needs of lower secondary school education at chosen primary schools in the area of Novobydžovsko.
- ItemDidaktické uplatnění interaktivní tabule při výuce na 2. stupni základních škol.(Technická Univerzita v Liberci, 2007) Kašpar, Jan; Jursová, JitkaThe work deals with methodological aspects of using an interactive board at the second level of elementary schools. This board represents a new technology that is very popular nowadays and a lot of elementary schools are integrating this tool into their classrooms. The aim of the diploma thesis is to analyze the quality and the level of using interactive whiteboards at the basic schools in Liberec and to find the most significant limitations and problems affecting teaching process. The theoretical part is focused on the benefits but also problems connected with the integration of the interactive board into the classroom. It describes inescapable changes in teaching styles and methods that are brought with the role of technology in learning. The practical part is based on a research made in Liberec elementary schools and it analyses the quality and the level of using interactive boards. It verifies the assumptions that we set in the theoretical part. The outcomes will help to create effective methods to improve teaching strategies and put possible solutions for solving the most obvious problems while using the interactive board.
- ItemDidaktické využití počítače jako výukového prostředku na 2. stupni ZŠ (se zaměřením na předměty Anglický jazyk, Informatika)(Technická Univerzita v Liberci, 2007) Šindelář, Tomáš; Jursová, JitkaThe Diploma Thesis deals with problems of using of computer technology as an educational aid at the lower secondary school. It focuses on theory and practice, provides the opinions of teachers and pupils on the use of computer technology as an educational aid. In the second part of the Diploma Thesis there are summarised results of the questionnaire. The aim of the questionnaire was to find out how teachers and pupils approach to use of computers. It makes an attempt to suggest the possibilities of using (of) the Internet and available educational programs in particular subjects taught at the lower secondary school
- ItemDomácí příprava žáků základní školy(Technická Univerzita v Liberci, 2006) Červa, Pavel; Jursová, JitkaThe diploma thesis deals with pupils` home preparation at the concrete basic school. It maps the present situation from the point of view of the second stage pupils and of teachers{\crq} view. Special attention is devoted to the pupils` home preparation in connection with mathematics. Introductory informs theoretically about the home preparation. Part 2 takes use of acquired theoretical information and applies them on the concrete example of the basic school. The own research is presented in this part as well. In the final part of the diploma thesis the author sums up obtained results. The diploma thesis shall serve teachers and direction of the given basic school as a fundamental data for home preparation consideration and the author in his future profession.
- ItemDramatická výchova na 1. stupni ZŠ v kontextu zavedení RVP ZV do českých škol(Technická Univerzita v Liberci, 2007) Zahradníková, Hana; Jursová, JitkaThe Diploma Thesis deals with the position of Drama Education (DE) in Czech primary schools. It gives a historical overview of this topic completed with the comparison of the understanding of DE in current educational programmes. This issue is now topical due to the changes in the curricular policy in our country and to the implementation of the Framework Educational Programme (FEP) for primary and lower-secondary school. The aim of this work is to analyze the possibilities of application of DE within the FEP. It shows that a lot of primary school teachers use DE as a method in their classes, but few schools give it a space in their school curriculum. The work is complemented with the results of a research done at schools which pilot the FEP, with suggestions of implementing DE into school educational programmes and with a drama-educational project.
- ItemHodnocení žáků ve vyučování(Technická Univerzita v Liberci, 2010) Hušková, Petra; Jursová, JitkaBachelor thesis treats of possibilities of evaluation of pupils in tuition. It deals with different evaluation forms. It attends to comparing verbal evaluation and marking especially. An author focuses on checking methods and describes advantages and disadvantages of oral and written examination. The thesis involves the basic information about self-assessment of pupils and describes methods of self-assessment during tuition. The author mentions then aims, functions and phases of evaluation. The practical part of bachelor thesis is processed by statistical investigation which the pedagogical workers of grammar schools in Jablonec nad Nisou were taking part. The thesis processed the questions about self-assessment and mutual evaluation of pupils. It searches which evaluation form and method of examination dominates. The practical part gives notice of problems connecting with the evaluation in tuition.
- ItemIndividuální domácí studium žáka střední školy(Technická Univerzita v Liberci, 2012) Gregušová, Zdeňka; Jursová, JitkaBakalářská práce je zaměřena na problematiku domácích úkolů na střední škole. Cílem práce je ověřit postoje žáků vybrané střední odborné školy k domácí přípravě. Dále na základě zjištěných poznatků vyvodit zásady efektivní domácí studijní činnosti s návrhem příkladů vhodných domácích úkolů. Bakalářská práce se dělí na dvě části. Teoretická část objasňuje a vysvětluje smysl a důležitost domácí přípravy žáků. V praktické části je realizován průzkum formou dotazníků, který probíhal na střední odborné škole v Červeném Kostelci. Jeden dotazník byl vytvořen pro žáky, jeden pro učitele. Součástí této práce je také navržení ukázkových domácích úkolů v odborném textilním předmětu.
- ItemInteraktivní tabule ve výuce(Technická Univerzita v Liberci, 2011) Lisal, Jan; Jursová, JitkaCílem bakalářské práce je vytvoření výukového kurzu, pro pedagogy středních škol, zaměřeného na využití interaktivní tabule jako didaktického prostředku. Výukový kurz je postaven dle moderních trendů vzdělávání, které využívá množství specializovaných firem v oblasti vzdělávání a výuky. Interaktivní tabule je zde pak brána nejen jako didaktická pomůcka, o které je samotný výukový kurz, ale především je to didaktický nástroj, na němž je postavena samotná výuka. Účastníci kurzu tak mají jedinečnou možnost samotné interakce s tímto prostředkem již v době studia.
- ItemInternet – prostor pro život a výchovu mladé generace(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2010) Jursová, JitkaPříspěvek si klade za cíl uvést otázky výchovy a vzdělávání dětí a mladých lidí do souvislosti se změnami v životním stylu mladé generace, v němž stále významnější místo zaujímá intenzivní kontakt s informačními a komunikačními technologiemi (ICT). Autorka ve svém příspěvku seznamuje s výsledky výzkumných šetření, prováděných kontinuálně od roku 2002. Na jejich základě poukazuje na nezbytnost cílené informační a mediální výchovy, která by pomáhala korigovat aktivity dětí a mládeže ve virtuálním prostředí a stala by se účinným článkem prevence negativních důsledků působení virtuální reality na vývoj osobnosti mladého člověka.
- ItemKnihovna a její uplatnění ve výchovně vzdělávacím procesu na SŠ(Technická Univerzita v Liberci, 2010) Rychtářová, Pavla; Jursová, Jitka
- ItemKomunikace a spolupráce mezi rodinou a školou(Technická Univerzita v Liberci, 2012) Sovová, Zuzana; Jursová, JitkaPráce je zaměřena na nejrůznější způsoby a formy efektivní komunikace a spolupráce mezi rodinou a školou na druhém stupni základních škol, které vedou ke zkvalitnění výchovně - vzdělávacího procesu. V posledních letech se výrazně mění vztah mezi školami a rodiči. Školy již nejsou uzavřenými institucemi, ale snaží se oslovit různými způsoby nejen rodiče žáků, ale i širší veřejnost a informovat o dění na své škole. Rodiče se dostávají do pozic partnerů či klientů školy a jejich spolupráce se školou je nutnou součástí výchovně - vzdělávacího procesu. Součástí diplomové práce je kvantitativní výzkum, jehož cílem bylo zjistit, jaké způsoby efektivní komunikace a spolupráce využívá škola s rodiči svých žáků, jaké formy efektivní komunikace a spolupráce by nejvíce vyhovovaly rodičům žáků a do jaké míry jsou školy ''otevřeny'' k přijetí nových forem spolupráce a komunikace s rodiči. V diplomové práci jsou také uvedeny různé formy spolupráce a komunikace a to jak ze strany základních škol, tak ze strany rodičů, které se buď výzkumem či běžnou praxí osvědčily jako efektivní a výrazně přispívají ke zkvalitnění učení a zlepšení chování žáků ve škole.
- ItemLiteratura pro dívky jako pedagogický problém(Technická Univerzita v Liberci, 2011) Kuchařová, Hana; Jursová, JitkaThe aim of this paper is to look at the possibilities of the use of novels for girls at the second stage of primary schools. In the theoretical part the novel for girls is described through the process of its literary development, furthermore its psychological value in the development of teenagers is shown. These two areas are consequently connected and the influence of society on them is also analysed. The theoretical part shows the problems of teenagers in particular novels with girl characters.In the practical part, that consists of three other parts, the practical use of novels for girls while working with teenagers is shown. The first part focuses on the relation of students and teachers to novels, in the second part concrete ways and means of working with this type of novel are indicated. Possible cooperation between school and libraries is described in the third part.The use of both theoretical and practical knowledge is possible while working with students.
- ItemMediální výchova na 2.stupni ZŠ (se zaměřením na český jazyk a občanskou výchovu)(Technická Univerzita v Liberci, 2008) Marková, Jitka; Jursová, JitkaBased on research carried out, the present realisation of media education in the primary school teaching of the czech language and civics is judged. The following methods are used: analysis and comparison of school education plans, interviews with the co-ordinators of school education plans for primary schools and questionnaires for the teachers of czech language and civics. The outcome is that the most of the teachers purposely include media education in their lessons in accordance with school education plans.
- ItemModerní dětské hřiště(Technická Univerzita v Liberci, 2011) Hauzerová, Jana; Jursová, JitkaThis Bachelor's work deals with the concept of the chindren´s playground in Osečná. The main purpose of this work is on the grounds of the previous research and study for optimal equipment to meet the specific needs for the children´s playground and proposals to prepare conditions for its implementation. This will after possibilities for children´s leisure activities in Osečná.The project request was submitted to respective program Leaders.
- ItemModerní pojetí školní družiny(Technická Univerzita v Liberci, 2011) Tichá, Zdena; Jursová, JitkaThe bachelor work deals with the after school club, its function, its position in the educational system and with conditions which are necessary for its running. My work is based on a survey made in after school clubs and on the professional literature. The main goal of my work is to analyse problems of working of after school clubs on the basis of performed survey at schools and studied literature from the point of view of club teachers, and to find out children?s opinion on the after school club and on spending their free time there.
- ItemMotivace volnočasového pedagoga k volbě svého zaměření (Příklady 3 osobností volnočasových pedagogů)(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Kotorová, Iva; Jursová, JitkaBakalářská práce se zabývá ilustrováním hlavních motivačních faktorů pro volbu volnočasové činnosti u tří vybraných osobností. Autorka v první části teoreticky popisuje osobnost pedagoga volného času z hlediska psychologie a pedagogiky, požadavky na jeho vzdělání a možnosti uplatnění. V druhé praktické části se pomocí analýzy polostrukturovaných rozhovorů a výsledků Eysenckova osobnostního dotazníku snaží odhalit hlavní motivační faktory pro volbu této činnosti jednotlivých osobností a naznačit na několika případech možné souvislosti mezi temperamentem osobnosti a jeho motivací pro výběr a výkon dané profese.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »