Browsing by Author "Antlová, Klára"
Now showing 1 - 20 of 134
Results Per Page
Sort Options
- ItemAgile approach to solving unusual situations(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2012-01-01) Skrbek, Jan; Antlová, Klára; Langer, TomášČlánek poukazuje na problémy spojené s řešením distribuce informací v extrémních situacích. Na základě zkušeností s povodněmi, tsunami, požáry a podobnými situacemi jsou v článku identifikovány kritické faktory úspěchu týkající se distribuce informací, neboť se stále potvrzuje, že současné informační a komunikační systémy nedokážou uspokojivě zabezpečit distribuci nezbytných informací v potřebném čase občanům v konkrétních lokalitách. Tradiční přístupy k informačním systémům jsou v současné době nahrazovány agilními metodami, které umožňují rychlou reakci na neočekávané změny. Článek rovněž poukazuje i na možné technologické řešení (Radio Help), které je založeno na principu cíleného směrování informací do postižených oblastí. Tato problematika je řešena katedrou informatiky Ekonomické fakulty Technické univerzity v Liberci v rámci podpory projektů specifického vysokoškolského výzkumu (Studentská grantová soutěž).
- ItemAgilní přístupy v projektovém řízení(Technická Univerzita v Liberci, 2014-01-01) Garčar, Martin; Antlová, KláraTato diplomová práce se zabývá povědomím a využíváním agilních přístupů v rámci projektového řízení na území České republiky. V teoretické části práce je představeno projektové řízení, způsoby řízení projektu za pomoci tradičních nebo agilních metodik, jejich rozdílné vnímání důležitosti jednotlivých parametrů projektu a představení hlavních zástupců, zpracována je také literární rešerše na dané téma. V praktické části je poté za pomoci dotazníkového šetření zmapován český trh s širokým spektrem společností, které projektového řízení ve svých projektech aktivně využívají. Následuje část vyhodnocení, kde jsou jednotlivá data a odpovědi přehledně zpracovány pomocí grafů a slovního vyjádření. Cílem šetření bylo zjistit, jaké je obecně o agile technikách povědomí, jaké typy firem a v jaké míře agilní metody a přístupy využívají, popřípadě, jaké jsou obavy nebo vnímaná rizika z jejich zavedení. Po části vyhodnocení dotazníkového šetření byly zpracovány základní předpoklady úspěšné implementace agilních metodik do firem. V závěru pak proběhlo shrnutí nabytých poznatků z průběhu celé diplomové práce.
- ItemAnalýza prodejních služeb internetových obchodů(Technická Univerzita v Liberci, 2007-01-01) Novotný, Jan; Antlová, KláraDiploma thesis: The analysis of internet shops sales services meals with the current level of services delivered by the e-shops to the final customer in the Czech Republic. In the introductory part the history of internet and beginning of development of the internet in Czech Republic is mentioned. The second part characterizes the internet environment and the current level of using the internet regarding the retail market. The third part describes the theory regarding internet retail including marketing solutions connected with retail internet sales. In the last and practical part are at first set the standards of internet shops sales services, then follows the analysis of these services and picked e-shops. On that basis there is finally summarized the evaluation of their services. In the end of the work there are a few tips and tricks mentioned that are a result of the actual facts. These tips should lead to improvement of service quality.
- ItemAplikace informačních systémů ve vodárenství(Technická Univerzita v Liberci, 2008-01-01) Votava, David; Antlová, KláraThe diploma work deals with the use of information systems in water supply engineering, in the concrete example of Severočeská vodárenská společnost a.s. (SVS) It involves the description of the separated model of the water infrastructure and the prospectus, which form the frame of activities of the joint-stock company SVS. In addition, the work describes the range of information support of owner company as well as the operator company (Severočeké vodovody a kanalizace, a.s. - SčVK). The description consists of the list of information systems used, their link and integration. The owner gives priority to Business Navigation System (BNS). Its implementation in the owner company is ongoing. The second part of diploma work places a proposal. It deals with selected processes and activities of the owner company. The proposal solves concrete partial tasks which are connected with the process of strategic management and investments. The key indicators and key projects are suggested as a standard component of the method implemented Balanced Scorecard (BSC), the dimensions of the strategic module of BNS system application and the tool for choosing the build for concretization are projected. The work also outlines the way of implementing BSC method and BNS applications under the specific conditions of SVS. Both should support strategic management and a further development in implementing these tools for the selection of builds as a support of investment process.
- ItemAplikace jednotného značení závad (EFA) v systémech používaných ve Škoda Auto, a. s.(Technická Univerzita v Liberci, 2010-01-01) Tichá, Pavlína; Antlová, KláraThis Bachelor´s thesis deals with the application of the uniform fault address (EFA) in systems used by Skoda Auto, a. s. Czech enterprise takes part in the project of the uniform fault address created by the Volkswagen concern and this project should be implemented in the systems used by Škoda Auto. Chapter One introduces the company; and is followed by next one about quality and quality management system. Chapter Three describes quality management information systems which are related to the uniform fault address. Next chapter deals with a universal fault address and existing way of addressing used at Škoda Auto. Chapter Five closely focuses on the methodology of the uniform fault address with emphasis on the reasons, aims and claims of this methodology as well as the confronting the EFA and existing way of addressing. Next chapters describe the practical implementation, activities linked with it and maintainance of a source database of the uniform fault address. Last part evaluates the activities connected to the project of the uniform fault address and the start-up phase of the implementation itself.
- ItemAPPLICATION OF AGILE MANAGEMENT APPROACHES IN SELECTED AUTOMOTIVE COMPANIES IN LIBEREC AND CENTRAL BOHEMIAN REGIONS(Technická Univerzita v Liberci, ) Revutska, Olga; Antlová, Klára; Ekonomická fakultaDramatic changes caused by the rapid spread of the COVID-19 pandemic have emphasized the strategic importance of business agility. Companies around the globe are accelerating their agile transformation to succeed within the contemporary dynamic and complex business environment. This includes both instrumental and cultural changes. It is becoming increasingly clear that agile principles and approaches are no longer exclusively used by IT companies; it is spreading across other business functions and industries. Secondary data analysis confirms a strong ambition of companies towards becoming agile. This paper examines the extent, benefits, and concerns of using agile methodologies by selected automotive companies in the Liberec and Central Bohemian regions of the Czech Republic. The in-depth interviews provide a better understanding of the lower agile maturity of the surveyed companies compared to global statistics. None of the surveyed automotive manufacturers assessed their agile maturity at a high level, nor did they consider agile transformation an urgent strategic priority. Research and Development, Program and Project management stood out as the most agile business functions. At the same time, respondents are clearly aware of the need to increase flexibility and the ability to respond quickly to market changes. Some of the surveyed companies have already successfully incorporated Lean, Kanban and Scrum into their operating models, which are the basics of agile. The primary research findings, combined with secondary data analysis, enable recommendations for those pursuing agile transformation. The paper means to stimulate further in-depth research on the agile management approaches in the manufacturing environment.
- ItemAspekty práce projektového manažera při přípravě a řízení projektů financovaných z fondů Evropské unie(Technická Univerzita v Liberci, 2010-01-01) Vaněk, Václav; Antlová, KláraThe aim of the Bachelor Degree thesis {\clqq}Aspects of the work of project manager in the preparation and management of projects financed from European Union funds" is to provide a basic outline of regional and structural policy in the European Union and draw financial support from EU funds. The work is divided into two parts. The first part describes the objectives of regional and structural policy of the EU, instruments for its implementation and the basic principles of function of EU funds. Followed by a second part, which aims to give an overview of the project management and briefly introduce the methodology of development of projects requesting a contribution from EU funds. At the conclusion of this work is then given the key findings related to project management in the EU funds.
- ItemBarriers for successful ICT deployment in czech hospitals(Technická Univerzita v Liberci, 2013-08-01) Antlová, Klára; Ekonomická fakulta
- ItemCRM a jeho možnosti využití v rámci kontaktního centra(Technická Univerzita v Liberci, 2007-01-01) Rokos, Lukáš; Antlová, KláraI have decided to focus on the explanation of the phenomenon called CRM and on the possibilities of the integrated analysis of customer relationship in this diploma paper. I suggest my own strategies and instruments to make communication with customer more effective. I´m trying to apply theoretical knowledges in the practice of Živnostenska bank contact center. The first chapters are focused on the theoretical interpretation of CRM project and on contact centre theory. I focus on principles and theoretical basis of both conceptions. The next part of this diploma paper is turned to the company and the company culture analysis. After that the analysis of the current contact center and SWOT analysis follow. Finally I´m trying to propose new solutions for the customer relationship management, new instruments for contact center practice and new ideas to make customer happier. I also present the benefits for the company after successful CRM implementation. I believe that all of this can improve existing conditions in the contact centre practice and assist to flexible and faster development of the contact center. 7
- ItemE-komerce jako nástroj pro zvýšení konkurenceschopnosti(Technická Univerzita v Liberci, 2010-01-01) Blaho, Petr; Antlová, KláraCílem práce je popis a zdůraznění významu elektronické komerce v rámci podnikání na internetu a konkurenceschopnosti podniku. V první kapitole popisuji stručně historii internetu, základní služby a aktuální trendy. Druhá část je zaměřena na elektronické podnikání, ve které popisuji elektronický marketing (reklama), konkurenci, informační technologii, informační systém, elektronickou komerci a základní pojmy týkající se praktické části. Třetí praktická část obsahuje srovnání dvou největších konkurentů srovnávačů cen na internetu heureka.cz a zbozi.cz. Porovnávám skladbu a služby obou portálů a snažím se vystihnout konkurenční výhody heureka.cz.
- ItemEfektivní nasazení systému ERP u zákazníka(Technická Univerzita v Liberci, 2009-01-01) Doležal, Michal; Antlová, KláraAt the end of the 20th century Information and especially ERP systems became one of the most important drivers of west economics. The current economic environment significantly affects the need for development of information technology. The quality of ERP systems, especially in manufacturing industries, is among the main factors maintaining prosperity and competitiveness of organizations. Information systems don´t bring prosperity and other positive effects automatically, many investments into ERP systems mean loss, both abroad and in the Czech Republic. One of the main causes of failure is lack of awareness regarding the deployment and use of ERP systems by top management. Wrong or not coherent knowledge of the problem is causing, the organization to be unprepared for the implementation of ERP system. Thus high added value, resulting from its use, cannot be calculated with. This work explains the concept of ERP system and provides with a comprehensive approach for necessary preparation of organization for implementation of ERP system and describes the implementation of an ERP system itself. Furthermore, this work presents the key factors of success implementation ERP systems.
- ItemEkonomické přínosy využití EDI ve společnosti Monroe Czechia, s.r.o.(Technická Univerzita v Liberci, 2010-01-01) Pilcová, Andrea; Antlová, KláraMy diploma thesis deals with problems associated with electronic data interchange (EDI) in company Monroe Czechia, s. r. o., Hodkovice nad Mohelkou. The purpose of this thesis is to analyse current level of using EDI and to propose its wider usage, particularly switching over to electronic invoicing. Information used in diploma work originate from listed literature and from experiences acquired during work in logistic department. Important terms such as e-business forms, EDI message structure, ways of EDI communication, UN/EDIFACT international standards, EANCOM message standards, digital signature etc. are described in theoretical part. Practical part of my thesis contains determination of areas demanding huge quantity of paper, human resources and areas causing time delay. From documents suitable for EDI a customer invoice was chosen. The project proposing switching from paper over to electronic invoicing includes calculation, comparison of both ways of invoicing and analysis of economic benefits for the company.
- ItemElektronická komerce a dodržování právních předpisů(Technická Univerzita v Liberci, 2006-01-01) Macáková, Petra; Antlová, KláraDiploma work deals with the topic of trading on the internet, its{\crq} development and also with problems, which this impersonal way of trading brings. The theoretical part is dividend into two parts. The first is about the history of internet and about how it is currently spread in the Czech Republic. In detail there are mentioned data about connections of households to the internet and its` usage for buying goods. The second part then deals with advantages, disadvantages of internet trading, legal regulations, which apply to trading and deal negotiations by ways of distance communicating. The practical part sets aim to find out how internet shops fulfill information duties to the costumers. It focuses also on personal experiences of buyers, which were investigated using questionnaires.
- ItemEtika v prostředí Internetu(Technická Univerzita v Liberci, 2008-01-01) Vašátková, Petra; Antlová, KláraThe thesis ``The Internet Ethics{\crqq} deals ethical and unethical behavior of users in this virtual space. First of all there are introduction and common Internet characteristics. A general view of this topic comes after. At first the ethical behavior in Internet is analyzed. It is about the rules of behavior that should be kept by Internet users ideally. There are a lot of ethic standards used in the world. They are not legalizated, but they are generally accomplished. There are both common rules of the Internet ethics conceived by Internet users and rules for particular Internet areas (electronic mail, discussion groups and electronic conferences, WWW and FTP services) in this work. This thesis continues with specification of seventeen unethical problems that can threaten Internet users. The problems are divided into four groups. These groups represent human values that could be damaged by unethical behavior of other users. The values are: privacy, property, freedom and morale. It was founded a few solutions for every unethical problem in the following part of the thesis. There are both preventive and defensive solutions. The Czech legislative makes another important part up that can shelter Internet user from unethical (often even criminal) behavior. Probability and dangerousness of every problem is there solved too. The end of the work contains a few trends in the area of ethics, unethics and protection against unethical behavior.
- ItemEvidence a řízení osobní agendy pomocí informačního systému(Technická Univerzita v Liberci, 2014-01-01) Drobník, Jakub; Antlová, KláraBakalářská práce se zabývá spojením informačních technologií s metodami Time managementu a Life managementu. Autor uvádí příklady, jak lze osobní agendu pomocí informačních technologií řídit. Dále uvádí výhody a nevýhody spojené s řízením osobní agendy pomocí informačních technologií. Autor využívá svoje poznatky získané v praxi v případové studii, ve které zpracovává službu na podporu Time managementu Plus4U My Territory. Práce je koncipovaná tak, aby dala čtenáři ucelený přehled o možnostech správy osobní agendy pomocí informačních technologií.
- ItemHodnocení přínosu elektronického obchodu metodou Balanced Scorecard(Technická Univerzita v Liberci, 2003-01-01) Antlová, Klára
- ItemHodnocení servisních služeb v organizaci(Technická Univerzita v Liberci, 2013-01-01) Vondráček, Jakub; Antlová, KláraTato bakalářská práce je napsána Jakubem Vondráčkem, který je studentem oboru manažerská informatika na ekonomické fakultě při Technické univerzitě v Liberci. Název bakalářské práce je Hodnocení servisních služeb. Vedoucím bakalářské práce je doc. Ing. Klára Antlová, Ph.D. V práci je rozebírán postup a doba trvání celého procesu servisních služeb. V teoretické části se zaměřím na vysvětlení pojmů služba, proces a zákazník. V praktické části je popsána společnost ŠKODA AUTO a.s., konkrétně historie a organizace, dále je popsáno oddělení servisních služeb a veškeré procesy, které se provádí od převzetí automobilu po navrácení automobilu zpět zákazníkovi. V následující části bakalářské práce, tedy v praktické části, je popsán význam servisních služeb, analýza stávajícího stavu a návrh na zkvalitnění servisních služeb. Hlavní pozornost se vztahuje na analýzu stávajícího stavu a návrh na zkvalitnění těchto služeb.
- ItemICT jako nástroj pro zvýšení konkurenceschopnosti podniků v české části Euroregionu Nisa po vstupu do EU(Technická Univerzita v Liberci, 2006-01-01) Šimonová, Jana; Antlová, Klára
- ItemImplementace informačního systému - změny v systému SAP(Technická Univerzita v Liberci, 2012-01-01) Skrbek, Pavel; Antlová, KláraTato diplomová práce analyzuje aktuální dílčí problémy společnosti A Raymond Jablonec. Součástí je teoretický návrh řešení u dvou vybraných projektů a jejich ekonomické zhodnocení podle statických a dynamických metrik. Prvním dílčím projektem je změna logiky uspořádání expediční zóny. Původní stav celistvé plochy zóny přestal být vzhledem k růstu společnosti a růstu počtu denně expedovaných zásilek únosný. Růst expedovaných zásilek sebou generoval exponenciální růst času stráveného jejich hledáním v rámci celé expediční zóny. Výsledkem je návrh na přepracování expediční plochy tak, aby byla každá vychystaná zásilka jednoznačně určena a výrazně se tak eliminoval čas strávený jejich hledáním. Druhým řešeným projektem v rámci této diplomové práce bylo zavedení sledovanosti rozpracovanosti výroby u interní a externí montáže tak, aby tok informací co nejreálněji popisoval skutečný tok vyráběných dílů. Tato změna sebou přináší zpřehlednění procesu. Nutnost obou změn vychází ze skokového růstu společnosti a potřeby integrace mnoha procesů do podnikového informačního systému.
- ItemImplementace informačního systému SQS v závodech na Ukrajině a v Rusku(Technická Univerzita v Liberci, 2009-01-01) Černý, Petr; Antlová, KláraExpansion of Skoda Auto a.s. on the eastern markets brings with it the need for implementation of information systems in foreign factories. Effective implementation is the key challenge for managers of information systems with regard to the requirements of the lowest possible cost, speed of implementation and smooth functioning of the information system. In this thesis the author provides a theoretical insight into the effective implementation of an information system with regard to the specifics of the country. There will be shortly presented the company Skoda Auto a.s., information system SQS and it´s role in the field of quality management. The author examines the practical implementation into the factories in Ukraine and Russia and analyzes how users use the system. In the last part of the thesis, the author presents his proposals for the optimization of the information system, based on the author's own experiences in the factories and in consultation with the managers of the Skoda Auto a.s..