Investice do lidského kapitálu z pohledu podniku a jednotlivce

Loading...
Thumbnail Image
Date
2016
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická univerzita v Liberci
Abstract
Habilitační práce pojednává o problematice investic do lidského kapitálu z pohledu podniku a jednotlivce a zaměřuje se především na otázku zhodnocení investic do formálního terciárního a dalšího odborného vzdělávání. V první kapitole jsou představena metodická východiska a postupy použité v habilitační práci. Kapitola seznamuje s nejdůležitějšími pojmy v oblasti investic do lidského kapitálu z pohledu jednotlivce a podniku. Charakterizuje metody použité v práci ve vazbě na splnění cíle a řešení výzkumných otázek a problémů. Detailně popisuje způsob sběru primárních dat použitých v práci v rámci třech dotazníkových šetření. Teoretická část práce (obsažená ve druhé, třetí a čtvrté kapitole) má za cíl představit problematiku lidského kapitálu v širších souvislostech z perspektivy jeho využívání u jednotlivce, na trhu práce i v podnikovém prostředí. Charakterizuje pojem intelektuální kapitál a jeho vazbu na kapitál lidský. Další část přináší literární rešerši v oblasti lidského kapitálu a investic do něj z pohledu teorie lidského kapitálu a jejích hlavních představitelů od chicagské školy. Dále seznamuje s možnostmi, jak kvantifikovat výnosnost investic do lidského kapitálu, především do vzdělání, z pohledu soukromé a společenské míry návratnosti. V závěru seznamuje s alternativními pohledy na investice do vzdělání, jako jsou teorie signálů, teorie filtrů či model pracovní konkurence a doplňuje je kritickým zhodnocením přístupu k teorii lidského kapitálu. Samostatně je pak v další kapitole řešena otázka rizika spojeného s investicí do vzdělání a dalšího odborného vzdělávání a problematika převzdělanosti, představení ORU modelu a významu převzdělanosti z pohledu vlivu na jednotlivce, podnik a společnost. Pátá kapitola si klade za cíl zaměřit se na podnikové vzdělávání, a to jak z pohledu teorie, tak i prezentací vybraných sekundárních a primárních dat. Zabývá se charakteristikou procesu vzdělávání, metod využívaných k dalšímu odbornému vzdělávání v podniku i otázkou zhodnocení investice do vzdělávání v podniku. Data v druhé části kapitoly ilustrují, jak podniky vzdělávají své zaměstnance, jaké používají metody a jak vnímají zvyšování kvalifikace na úrovni VŠ u svých zaměstnanců. Šestá kapitola se zaměřuje na trh práce jako interakci podniku a jednotlivce a analýzu vybraných dat v podmínkách ČR se zaměřením na pozici absolventů na trhu práce a jejich vstup do podnikové praxe. Sedmá kapitola zkoumá na primárních datech hodnotu investice do terciárního vzdělání z pohledu jednotlivce a podniku. Seznamuje s výstupy analyzovaných primárních dat šetření očekávaných výdělků studentů ekonomických fakult v letech 2001–2015. Osmá kapitola analyzuje nesoulad mezi dosaženým vzděláním a dovednostmi a jejich vliv na výdělky ve vazbě na šetření REFLEX, data z mezinárodního výzkumu kompetencí dospělých (PIAAC) a převzdělanost, European Social Survey a hodnocení převzdělanosti a výsledky šetření mezi studenty KS EF TUL ve vazbě na převzdělanost. Devátá kapitola se zabývá posouzením rizika investic do VŠ vzdělání pro jednotlivce a podnik a vlivu na výnosnost této investice zkoumáním sekundárních dat. V závěru jsou shrnuta zjištění ve vazbě na splnění cíle práce a výzkumné otázky.
The habilitation thesis deals with the issues of an investment in the human capital from the perspective of companies and individuals and focuses mainly on the evaluation of an investment into a formal tertiary education and a continuing vocational training. In the first chapter there are introduced methodological approaches and methods used in the thesis. This chapter introduces key terms of the human capital investment from the perspective of individuals and companies. It describes methods connected with the main aim of the thesis and with solving of research questions and problems. There is covered in detail a methodology of all three primary data surveys used later in the empirical part of the work. The theoretical part (including second, third and fourth chapter) aims to introduce perspectives of the human capital approach in the business environment and the frame of intellectual capital and its connection with the value of human capital and market value of an enterprise. The next part brings a literature review of the human capital theory as well as alternative approaches and models as a signalling theory or a job assignment model including critical perspective of the human capital theory. It summarizes possibilities to quantify in general a rate of returns of investment in human capital using different methods. The chapter four searches for aspects of a risk connected with the investment in education and training. A separate part of this chapter specifies issues of overeducation, introduces the ORU model and an importance of overeducation from the individual, company and society perspectives. The fifth chapter´s aim is to focus on continuing vocational training in companies from the theoretical and practical point of view. It uses in its empirical part secondary and primary data to show methods of training, an importance of training for a selected group of respondents (employees) and also to point out a classification of an efficiency of these investments. The chapter six focuses on a labour market as an interaction of companies and individuals. It analyses some data of graduates in the labour market and their perspectives for potential employees and a value of their university degree.
Description
Subject(s)
absolvent, další odborné vzdělávání, investice, kvalifikační nesoulad, lidský kapitál, míra návratnosti, model pracovní konkurence, model přiřazení k pracovnímu úkolu, očekáváné výdělky, podnik, podnikové vzdělávání, převzdělanost, teorie signálů, zaměstnanec, zaměstnavatel
Citation
ISSN
ISBN
Collections