Kompetence školních speciálních pedagogů a školních sociálních pracovníků v inkluzivním školství v České republice

Title Alternative:Kompetencje szkolnych pedagogów specjalnych i szkolnych pracowników socjalnych w szkolnictwie integracyjnym w Republice Czeskiej
Loading...
Thumbnail Image
Date
2013
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická univerzita v Liberci, Česká republika
Abstract
Příspěvek se zabývá možnostmi uplatnění školních sociálních pracovníků při řešení problémů a rizikových jevů u žáků. Na příkladu kompetencí školních speciálních pedagogů a školních sociálních pracovníků ukazuje možnosti spolupráce v rámci inkluzivního školství v České republice. Při formulaci jednotlivých kompetencí školních speciálních pedagogů vycházíme ze stávající legislativy. Vzhledem ke skutečnosti, že pracovní pozice školního sociálního pracovníka v současné české školské legislativě není vymezena, vycházíme při formulaci kompetencí této profese z amerického standardu školní sociální práce a výzkumných zjištění realizovaných v rámci projektu SGS FP č. 58013 Technické univerzity v Liberci s názvem Potenciál školní sociální práce v českém školství.
Artykuł poświęcony jest możliwościom wykorzystania szkolnych pracowników socjalnych w rozwiązywaniu problemów i zjawisk stanowiących zagrożenie wśród uczniów. Na przykładzie kompetencji szkolnych pedagogów specjalnych oraz szkolnych pracowników socjalnych pokazano możliwości współpracy w ramach szkolnictwa integracyjnego w Republice Czeskiej. Poszczególne kompetencje szkolnych pedagogów specjalnych formułowano w oparciu o istniejące przepisy prawa. Ze względu na fakt, że stanowisko szkolnego pracownika socjalnego w obecnym czeskim prawie oświatowym nie zostało jeszcze wyszczególnione, formułując kompetencje do tego zawodu bazowaliśmy na amerykańskim standardzie pracy socjalnej w szkole oraz wynikach badań przeprowadzonych w ramach projektu SGS FP (Studencki Konkurs Grantowy na Wydziale Przyrodniczo-Humanistycznym i Pedagogicznym Uniwersytetu Technicznego w Libercu) nr 58013 pn. Potencjał pracy socjalnej w szkole w czeskim systemie oświaty.
This paper deals with the possible use of school social workers in problem solving and risk phenomena of the students. The display of competencies of the teachers and the workers suggest the possibility of cooperation in the framework of inclusive education in the Czech Republic. The formulation process of the competencies of school special education teachers is based on existing legislation. We consider the fact that the job placement of school social workers in the current Czech school legislation is not defined. So our formulas are based on American standard school social work and are guided by scientific research implemented within the framework of the project: SGS FP No. 58013 Technical University in Liberec called “Potential of school social work in the Czech school system”.
Der Beitrag befasst sich mit den Möglichkeiten des Einsatzes von Schulsozialarbeitern im Rahmen von Problemlösungen sowie bei Risikoerscheinungen und -schülern. Am Beispiel der Kompetenz von Schulsozialpädagogen und Schulsozialmitarbeitern zeigt er die Möglichkeiten der Zusammenarbeit innerhalb des integrierten Schulwesens in der Tschechischen Republik auf. Bei der Formulierung der einzelnen Kompetenzen von Schulsozialpädagogen gehen wir von der bestehenden Gesetzgebung aus. Da die Stelle des Schulsozialpädagogen in der aktuellen tschechischen Gesetzgebung für das Schulwesen nicht definiert ist, gehen wir bei der Formulierung der Kompetenzen für diesen Beruf vom amerikanischen Standard für die Schulsozialarbeit aus sowie von den Forschungsergebnissen, welche im Rahmen des Projekts SGS FP Nr. 58013 der Technischen Universität Liberec mit dem Namen „Das Potenzial der Schulsozialarbeit im tschechischen Schulwesen“ ermittelt wurden.
Description
Subject(s)
Citation
ISSN
1803-9782
ISBN