Browsing by Author "Matulayová, Tatiana"
Now showing 1 - 20 of 23
Results Per Page
Sort Options
- ItemDevelopment Of School Social Work In Slovakia And Czech Republic: Current Issues(Univ Zagreb Fac Law Dept Social Work, 2013-01-01) Matulayová, Tatiana; Hrušková, Renáta; Pešatová, IlonaSince the 79805 the social work profession has experienced its first quantitative and qualitative development in the former Czechoslovakia, nowadays the Slovak and the Czech Republic. One of the current issues of social work profession is its institutionalisation in the context of the school system. The paper elaborates on the issue of institutionalisation of school social work in the postmodern society. With respect to the common history of the social work institutionalisation in both countries, the paper only depicts the situation in the Slovak Republic as a representative example. The current Slovak school legislation on the one hand defines complex professional help provided to pupils and their families, but on the other it completely fails to recognise the importance of the social work profession. The authors discuss the causes of this unsatisfactory situation in the social work profession and outline the possibilities for its further development in the Slovak and the Czech school system.
- ItemDobrovolnická činnost(Technická Univerzita v Liberci, 2012-01-01) Kloutvorová, Jitka; Matulayová, TatianaThe thesis dealt with the issue of a volunteering and was based on a theoretical and a practical knowledge of the area. The aim of the work was to compare the volunteering activity in elderly homes and in hospitals. For the purpose of this work the Retirement Home in Jablonecké Paseky and the Jablonec Hospital was selected. The work consisted of two main areas. The theoretical part, that by processing and presentation of expert sources described the volunteering as an activity that contributes to a better life of clients and enriches this society. The practical part is focused on a comparison of volunteering in elderly homes and in the hospital. For the survey the method of qualitative research was used (an interview with instructions), which enabled to penetrate deeper into this issue and from another angle. The greatest contribution of the work one can consider a different angle on the whole issue and a possibility to use the acquired experience in the work of volunteers, coordinators as well as nursing staff.
- ItemKompetence školních speciálních pedagogů a školních sociálních pracovníků v inkluzivním školství v České republice(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2013-01-01) Pešatová, Ilona; Matulayová, TatianaPříspěvek se zabývá možnostmi uplatnění školních sociálních pracovníků při řešení problémů a rizikových jevů u žáků. Na příkladu kompetencí školních speciálních pedagogů a školních sociálních pracovníků ukazuje možnosti spolupráce v rámci inkluzivního školství v České republice. Při formulaci jednotlivých kompetencí školních speciálních pedagogů vycházíme ze stávající legislativy. Vzhledem ke skutečnosti, že pracovní pozice školního sociálního pracovníka v současné české školské legislativě není vymezena, vycházíme při formulaci kompetencí této profese z amerického standardu školní sociální práce a výzkumných zjištění realizovaných v rámci projektu SGS FP č. 58013 Technické univerzity v Liberci s názvem Potenciál školní sociální práce v českém školství.
- ItemKompetence sociálních pracovníků poradenských zařízení v resortu školství(Technická Univerzita v Liberci, 2013-01-01) Loumová, Marie; Matulayová, TatianaBakalářská práce se zabývala problematikou školské sociální práce, a s tím spojenou otázkou, jaké jsou podmínky pro ustavení pozice školského sociálního pracovníka v České republice. Vycházela jak z teoretických podkladů odborné literatury, tak z výsledků výzkumu, který byl na téma školské sociální práce proveden. Jejím cílem bylo popsat současný stav řešení sociálních otázek ve školství a navrhnout řešení pro subjekty činné v sociální práci. Práci tvořily dva stěžejní celky. Část teoretická, která s využitím odborných zdrojů popisovala vývoj sociální práce, obor školní sociální práce a kompetence sociálních pracovníků a část empirická, která byla zaměřena na prezentaci výzkumných otázek a zjištění. Výsledky empirické části prokázaly potřebu školské sociální práce a vyústily v navrhovaná praktická doporučení.
- ItemKompetence sociálních pracovníků poradenských zařízení v rezortě školství(Technická Univerzita v Liberci, 2013-01-01) Jeslínková, Linda; Matulayová, TatianaTématem své bakalářské práce jsem zvolila problematiku, dle mého názoru v dnešní době velmi aktuální, týkající se školou povinných dětí. Přesněji možností etablace profese školského sociálního pracovníka na základní škole. Současný alarmující stav na základních školách mne utvrzuje v potřebě diskutovat o dostatečnosti počtu profesionálů, kteří dětem pomáhají a rozšíření jejich řad o sociálního pracovníka. Předkládanou bakalářskou prací jsem se pokusila identifikovat podmínky, za kterých by respondenti byli pro ustanovení nové pracovní pozice školního sociálního pracovníka, nastínit bariéry předmětné etablace a vymezit jeho případné kompetence. Záměrem bylo mimo předně zmiňovaného podpořit rozvoj tohoto smysluplného oboru s dlouholetou tradicí.
- ItemKompetence sociálních pracovníků poradenských zařízení v rezortu školství(Technická Univerzita v Liberci, 2013-01-01) Šebová, Zuzana; Matulayová, TatianaBakalářská práce se věnuje problematice školní sociální práce na základních školách v České republice a vychází ze zahraničních zkušeností s realizací profese školního sociálního pracovníka. Cílem práce bylo zjistit rozsah kompetencí, které by mohl tento odborník jako člen týmu školy zastávat. Práce byla členěna do dvou základních částí - teoretické a empirické. Teoretická část na základě informací z odborných zdrojů popisovala rozsah kompetencí školního sociálního pracovníka v systému poradenského zařízení školy. V empirické části byla za využití kvantitativního průzkumu provedena analýza podmínek pro etablování profese školního sociálního pracovníka. Data získaná z dotazníkového šetření od 50 pedagogů základních škol potvrdila existenci sociální potřeby ustanovení této nové pozice a jako nejvýznamnější překážka v procesu etablace byl označen nedostatek financí ve školství a slabá identita sociální práce v české společnosti. Na základě těchto zjištění byla stanovena následující opatření ? registrace školní sociální práce jako služby a její medializace. Za největší přínos práce lze považovat fakt, že se věnuje nové, v českém prostředí neznámé formě sociální práce, která se v zahraničí ukazuje jako účinný nástroj zkvalitňování výchovně-vzdělávacího procesu.
- ItemKompetence speciálního pedagoga a sociálního pracovníka z pohledů speciálních pedagogů(Technická Univerzita v Liberci, 2013-01-01) Šímová, Veronika; Matulayová, TatianaPozice školního sociálního pracovníka není v České republice zavedena, a to i přesto, že jinde ve světě již funguje. Bakalářská práce se zaměřuje právě na problematiku školního sociálního pracovníka a na to, zda by tato pozice mohla fungovat i v českých podmínkách. Teoretická část se zabývá obecnými tématy ? školní prostředí v České republice, kompetence speciálního pedagoga, sociálního pracovníka a školního sociálního pracovníka a rizikovými skupinami. Empirická část již konkrétně analyzuje informace, které byly zjištěny dotazníkovým šetřením. Toto šetření se zaměřilo na získání dat od školních pracovníků (učitelé, speciální pedagogové, psychologové, atd.) a na jejich názor na to, jaký smysl by pozice školního sociálního pracovníka měla, co by obnášela a co je potřeba zavést a překonat, aby k zavedení skutečně došlo.
- ItemKomunitní plánování sociálních služeb(Technická Univerzita v Liberci, 2012-01-01) Beerová, Irena; Matulayová, TatianaBakalářská práce se zabývala komunitním plánováním sociálních služeb a jeho přínosem pro sociální služby a jejich poskytovatele. Komunitní plánování je proces zabývající se analýzou potřeb a sociálních služeb jejich rozvoje a řešení, který probíhá na základě vyjednávání všech zainteresovaných stran. V bakalářské práci jsme se zabývali hlavně názory poskytovatelů na komunitní plánování sociálních služeb a na jejich zkušenosti, které s komunitním plánováním mají. Komunitní plánování přináší spoustu nových poznatků od uživatelů, poskytovatelů, ale i všech, kteří se na komunitním plánování podílejí a cílem všech, je spolupracovat s občany, institucemi a organizacemi v kraji, městě či obci tak, aby každý, kdo potřebuje sociální pomoc, ji nalezl a mohl využívat. Práci tvořily dvě základní oblasti. Jednalo se o část teoretickou, která pomocí prezentace a zpracování odborných zdrojů popisovala a objasňovala komunitní plánování a sociální služby. Praktická část zjišťovala pomocí dotazníku názory poskytovatelů na komunitní plánování sociálních služeb. Výsledky ukazovaly na problém s financováním sociálních služeb a s informovaností veřejnosti o komunitním plánování.
- ItemMotivace dobrovolníků(Technická Univerzita v Liberci, 2014-01-01) Zerzánová, Lucie; Matulayová, TatianaBakalářská práce se zabývala fenoménem dobrovolnictví. Zkoumala především motivační faktory, které vedou jedince k dobrovolnické činnosti. Vycházela jak z teoretických, tak praktických poznatků v dané oblasti. Cílem práce bylo analyzovat motivaci dobrovolných hasičů a zjistit, jak souvisejí jednotlivé motivační faktory s jejich sociálním profilem. Práce je rozdělena do dvou částí. V teoretické části jsme se zabývali popisem základních pojmů a vymezením teoretických východisek z oblasti dobrovolnictví, motivace, komunitní sociální práce a komunitního dobrovolnictví. Empirická část práce se pomocí kvantitativní výzkumné strategie pokusila objasnit motivační faktory (motivátory) související se sociálním profilem dobrovolných hasičů. Pomocí kvalitativní výzkumné strategie jsme zjišťovali lokální významnost činností Sboru dobrovolných hasičů, na jejichž dobrovolnické aktivity můžeme nahlížet, jako na služby konané ve veřejném zájmu (širší pohled na komunitní rozvoj).
- ItemMotivace dobrovolníků v sociálních a zdravotních službách(Technická Univerzita v Liberci, 2014-01-01) Kloutvorová, Jitka; Matulayová, TatianaDiplomová práce se zabývala problematikou dobrovolnické činnosti a vycházela z teoretických i praktických poznatků o dané oblasti. Cílem práce bylo přiblížit dobrovolnictví ve zdravotních a sociálních službách jako nástroj zvyšování kvality života. Pomocí dotazníkového šetření byla sebrána data ukazující motivační faktory dobrovolníků a následný vztah motivace s dobrovolnickou prací. Teoretická část byla zaměřena na dobrovolnictví, role dobrovolníků, management dobrovolnictví a motivaci. Empirická část se věnovala výzkumu motivačních faktorů dobrovolníků. V této části byl proveden kvantitativní výzkum mezi dobrovolníky sociálních služeb a zdravotnických organizací. Na základě tohoto byl sestaven žebříček nejčastějších motivačních faktorů dobrovolníků. Dalším výstupem práce je odpověď na otázky, jak souvisí motivace dobrovolníků s jejich prací. Výstupem práce je praktické doporučení nejen pro koordinátory dobrovolníků, ale i pro oblast výzkumnou a vzdělávací.
- ItemMotivace k dobrovolnictví(Technická Univerzita v Liberci, 2014-01-01) Prokopová, Eva; Matulayová, TatianaBakalářská práce se zabývá problematikou dobrovolnictví, a to konkrétně motivací k dobrovolnické činnosti u věkové kategorie 50 let a výše. Jejím cílem je analyzovat motivaci seniorů k dobrovolnické činnosti. Práci tvoří dvě části, teoretická a empirická. V teoretické části je s využitím odborných zdrojů definováno dobrovolnictví, jeho formy a přínos pro dobrovolníky. Blíže je specifikováno seniorské dobrovolnictví a je zde uvedeno zasazení problematiky do oboru speciální pedagogiky. V kapitole pojednávající o motivaci k dobrovolnictví jsou popsány různé přístupy a motivační teorie. Jsou zde zmíněny stimuly a inhibitory motivace k dobrovolnictví a rovněž nevhodné motivy. V empirické části práce je zpracován výzkum motivace seniorů k dobrovolnictví. Z výzkumu vyplývá, že dobrovolnictví ovlivňuje především věk, pohlaví a výše dosaženého vzdělání. Na základě výzkumu autorka doporučuje, jak vyhledávat dobrovolníky nové a navrhuje, jak udržet motivaci dobrovolníků stávajících.
- ItemMožnosti etablování školské sociální práce z pohledu sociálních pracovníků(Technická Univerzita v Liberci, 2013-01-01) Hockeová, Alena; Matulayová, TatianaBakalářská práce se věnuje českému prostředí málo zpracované problematice aplikované školské sociální práce. V rámci teoretického zpracování jsme vycházeli ze stručného nástinu sociologického pohledu na problematiku institucionalizace sociální práce v moderní a postmoderní společnosti. Dalším východiskem bylo objasnění stávajícího stavu řešení obtíží a problémů žáků, které je realizované různými profesemi v rámci rezortu školství a rezortu práce a sociálních věcí. Popisujeme i výkon sociální práce v rámci ústavní péče realizované v rezortu školství, který považujeme za vhodný příklad fungování školské sociální práce. Prezentujeme pracovní náplň sociální pracovnice dětského domova se školou. Daný příklad ilustruje stávající úroveň sociální práce v části rezortu školství. Věnujeme i pozornost identifikaci bariér, které brání etablování školské sociální práce do systému školství v České republice. Druhá část práce prezentuje výzkum možnosti etablování pracovní pozice školního sociálního pracovníka. Výzkumným souborem byli sociální pracovníci, působící na oddělení sociálně-právní ochrany dětí na jednotlivých magistrátech a městských úřadech Ústeckého kraje. Identifikujeme činnosti, cílové skupiny i problémy, kterým by se mohl sociální pracovník na půdě základní školy zaobírat. Ve výzkumu jsme využili kvantitativní metodologie, techniku dotazníku. Z analýzy získaných dat vyplývá, potřebnost pracovní pozice školního sociálního pracovníka. Samotní sociální pracovníci oddělení sociálně-právní ochrany dětí spatřují potřebu školních sociálních pracovníků ve vztahu k zvyšujícímu se počtu žáků se sociálními problémy. Jejich pojímání funkcí sociálního pracovníka koresponduje s mezinárodními standardy.
- ItemMožnosti etablování školské sociální práce z pohledu sociálních pracovníků(Technická Univerzita v Liberci, 2013-01-01) Veselá, Markéta; Matulayová, TatianaBakalářská práce se věnovala tématu školní sociální práce v České republice, což je problematika v našem prostředí nová, nerozšířená, aktuálně tolik nediskutovaná. Cílem bakalářské práce bylo zjistit podmínky ustanovení pracovní pozice školního sociálního pracovníka na základních školách v ČR, poukázat na prospěšnost a potřebu školní sociální práce. Z pohledu sociálních pracovníků byly vymezovány oblasti a problematika, kde by mohl školní sociální pracovník uplatnit svůj potenciál. Práci lze rozdělit na dvě části, a to teoretickou a empirickou. V teoretické části byla vymezena sociální práce jako profese. Byla zde představena problematika sociálně-právní ochrany dětí, nastíněny změny v systému péče o ohrožené děti a problematika, kterou řeší kurátor pro mládež ve spolupráci se školou. Empirická část se zaměřovala na analýzu možností a překážek v ustanovení pracovní pozice školního sociálního pracovníka, a to za využití kvantitativního průzkumu. Data byla získána dotazníkovým šetřením od 50 respondentů z řad sociálních pracovníků. Ti vyjádřili potřebu ustanovení nové pozice školního sociálního pracovníka, který by měl především spolupracovat s rodinami žáků a pedagogy, poskytovat poradenství a podílet se na řešení sociálně patologických jevů. Jako největší překážky označili nedostatek finančních prostředků ve školství, nedostatečnou informovanost o sociální práci a názor, že není potřeba zavádět další profesi.
- ItemMožnosti etablování školské sociální práce z pohledu sociálních pracovníků(Technická Univerzita v Liberci, 2013-01-01) Dašková, Jaroslava; Matulayová, TatianaCílem bakalářské práce je poukázat zejména na skutečnost, že v základních školách absentuje pracovní pozice školního sociálního pracovníka. Identifikujeme činnosti, cílové skupiny i problémy, kterými by se mohl sociální pracovník na půdě základní školy zaobírat. Rovněž poukazujeme na skutečnost rozvinuté školské sociální práce v zahraničí, kde je považována za účinný nástroj při řešení obtíží žáků ve výchovně vzdělávacím procesu. V teoretické části práce soustřeďujeme pozornost zejména na sociálně rizikové jevy v základní škole, se kterými pracují nejenom pedagogičtí pracovníci, ale i sociální pracovníci, tudíž tvoří jakýsi průnik spolupráce obou profesí. Zrealizovali jsme empirické šetření, které poskytlo informace o deklarovaných názorech sociálních pracovníků oddělení sociálně-právní ochrany dětí na potřebnost zavedení nové pracovní pozice školního sociálního pracovníka. Ve výzkumu jsme využili kvantitativní metodologie, techniku dotazníku. Z analýzy získaných dat, tj. od 51 respondentů (sociálních pracovníků oddělení-sociálně právní ochrany dětí) vyplývá, že vzhledem k problémům současných žáků deklarují, že by si dovedli představit spolupráci se školním sociálním pracovníkem i jeho pracovní náplň. Nejdůležitější překážku etablování nové pracovní pozice školního sociálního pracovníka však spatřují v nedostatku finančních prostředků. Jsme si vědomi absence reprezentativního výzkumu potřebnosti školské sociální práce v České republice. Výsledky našeho výzkumu, ale naznačují důležitost zapojení se sociálních pracovníků do diskuse o problémech současných žáků.
- ItemMožnosti etablování školské sociální práce z pohledu sociálních pracovníků(Technická Univerzita v Liberci, 2013-01-01) Hlaváčová, Marie; Matulayová, TatianaBakalářská práce se zabývala problematikou školní sociální práce. Jejím cílem bylo zjistit potenciál ustanovení funkce školních sociálních pracovníků ve školách v České republice z pohledu sociálních pracovníků. Z teoretické části práce je evidentní nárůst problematických oblastí, které by bylo třeba se žáky a jejich rodinami ve školách řešit. Zmapováním kompetencí pracovníků ve školách byla objasněna odpovědnost a spolupráce profesí při řešení problematických oblastí. Byla zmapována spolupráce škol, školských poradenských zařízení, orgánů sociálně-právní ochrany dětí a dalších souvisejících institucí. Empirická část bakalářské části zjišťuje argumenty, podmínky a překážky ustanovení pozice školního sociálního pracovníka pomocí dotazníku distribuovaného mezi sociální pracovníky. Výsledky průzkumu poukazují na možný potenciál zavedení sociální práce ve školách i přes předpokládané překážky, kterými jsou nedostatek financí ve školství, neexistující související legislativa a přesvědčení, že není třeba sociální práci ve školách zavádět.
- ItemPotřeba školské sociální práce očima žáků(Technická Univerzita v Liberci, 2014-01-01) Pokorná, Pavlína; Matulayová, TatianaVe své práci se věnuji tématu potřeby školské sociální práce očima žáků. Cílem teoretické části je poskytnou pohled na současný systém školského poradenství a dalších pedagogických poradenských zařízení. V kontextu poradenství se dále budu věnovat vlivům, které ohrožují žáka v období adolescence v rodinném a školním prostředí. V empirické části budu hledat pomocí výzkumu nejčastější problémy žáků, se kterými by chtěli pomoci či poradit od školského sociálního pracovníka a zároveň zformuluji, jaké služby by měl školský sociální pracovník poskytovat žákům základní školy.
- ItemSocial work, education and postmodernity : theory and studies in selected Czech, Slovak and Polish issues(2013-01-01) Matulayová, Tatiana; Musil, Libor
- ItemSociálně-rizikové jevy ve škole(Technická Univerzita v Liberci, 2014-01-01) Novotná, Monika; Matulayová, TatianaPráce se zabývá vymezením sociálně-rizikového chování u žáků základní školy a prevencí těchto jevů. Cílem práce je zjistit, jak jsou na tom s prevencí sociálně-rizikových jevů školy v Libereckém kraji a jak se k problému sociálně-rizikového chování staví pedagogové. Teoretická část je věnována popisu nejčastěji se vyskytujícího rizikového chování na základních školách a vymezením prevence v této oblasti. Empirická část začíná sekundární analýzou dat, při jejímž zpracování byly použity dokumenty České školní inspekce, statistiky a výsledky analýz diplomových prací. Následně je zpracována formou kvantitativní, a to prostřednictvím dotazníků, které byly rozdány na jedné z libereckých základních škol všem místním učitelům.
- ItemSociální práce s rodinou v sociálně vyloučených lokalitách(Technická Univerzita v Liberci, 2014-01-01) Prošková, Vladimíra; Matulayová, TatianaPráce se zaměřila na problematiku sociální práce s rodinou v sociálně vyloučených lokalitách. Cílem práce bylo analyzovat současný stav realizace sociální práce s rodinou v sociálně vyloučených lokalitách. Konkrétně jsme se zabývali sociálně vyloučenými lokalitami ve městě Liberec. Práce byla rozdělena na dvě části, teoretickou a empirickou. Teoretická část práce se převážně věnovala pojmům vážícím se k názvu celé práce (sociální vyloučení a jeho indikátory, osoby ohrožené sociálním vyloučením, příčiny a projevy sociálního vyloučení, prevence, metody, přístupy apod.). Empirická část vycházela z teoretické části a byla realizovaná pomocí kvantitativního a kvalitativního výzkumu za použití technik obsahové analýzy dokumentů, rozhovoru a pozorování. U obsahové analýzy jsme využili již existující statistické údaje k lepšímu poznání současné demografické a ekonomické situace ve vybrané lokalitě. Rozhovory ze strany TP i rodinných příslušníků nám doplnily výzkum.
- ItemSpolupráce v sociálně-právní ochraně dětí(Technická Univerzita v Liberci, 2014-01-01) Sochůrková, Lucia; Matulayová, TatianaDiplomová práce se zabývá prací na oddělení sociálně-právní ochraně dětí. Cílem diplomové práce je zjistit jaká je spolupráce mezi oddělením sociálně-právní ochraně dětí a školami jako výchovnými institucemi. Dále bylo potřeba zjistit, zda je vůbec potřeba školské sociální práce z pohledů OSPOD a učitelů. V teoretické části práce vysvětluje institucionalizaci v sociální práci, vysvětluje čtenáři sociálně-právní ochranu dětí, poukazuje na služby pro rodiny a žáky, a vysvětluje co je školská sociální práce. Empirická část je zaměřená na analýzu získaných dat. Tyto data byla získaná rozhovorem s návodem a analýzou spisové dokumentace. Cílem celého šetření bylo zjištění, jak vnímají sociální pracovníci OSPOD spolupráci mezi školami a zjištění názorů sociálních pracovníků na školskou sociální práci.