2021/2 - Science of Economics
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
- ItemTOURISM IN THE MORAVIAN KARST(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2021-01-01) Vaníček, JiříČlánek se zaměřuje na udržitelný cestovní ruch v chráněné krajinné oblasti Moravský kras. Mezi účastníky výzkumu patřily obce, zúčastněné strany v oblasti cestovního ruchu, obyvatelé a návštěvníci. Moravský kras (CHKO) je příkladem zachovalé krajinné oblasti, která dokázala skloubit ochranu životního prostředí a cestovní ruch. Převažují návštěvy jeskyní; návštěvníci však své aktivity neomezují pouze na tento typ turistické atrakce. Navštěvují také další přírodní i kulturní památky. Většina obcí si myslí, že existence CHKO Moravský kras pozitivně ovlivňuje rozvoj cestovního ruchu. Oceňují nová pracovní místa a příliv financí z regionálního rozpočtu.
- ItemPERFORMANCE OF CZECH FOOTBALL CLUBS: MALMQUIST INDEX APPROACH(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2021-01-01) Tomíček, Michal; Pelloneová, NatalieSport je důležitou součástí našich životů a také velice významně přispívá k identitě a struktuře moderních měst. Pokud jde o popularitu sportu, zejména fotbalu, stal se významným moderním prvkem, kde se odehrávají specifické druhy ekonomické i sociální interakce. Cílem tohoto článku je navrhnout způsob hodnocení výkonnosti fotbalových klubů na základě metody DEA a Malmquistova indexu. Pro empirickou analýzu byly vybrány profesionální české fotbalové kluby hrající nejvyšší fotbalovou soutěž s názvem Fotuna:Liga. K analýze relativní účinnosti klubů byl použit BCC a CCR model. Studie byla provedena na vzorku 20 klubů hrajících v sezónách 2015/16 - 2019/20. Do modelů byly zahrnuty 2 vstupní proměnné a jedna výstupní proměnná. Pro vybrané kluby byly následně vypočítány hodnoty Malmquistova indexu. Pomocí Malmquistova indexu bylo následně možné kvantifikovat celkovou změnu produktivity faktorů a rozložit ji na technologickou změnu a změnu technické účinnosti. Výsledky ukazují, že české fotbalové kluby dosáhly ve sledovaném období relativně vysoké úrovně efektivity a že nejvyššího skóre efektivity dosáhly tradiční kluby. Tyto výsledky by následně mohly manažerům klubů pomoci zlepšit výkonnost jejich týmů.
- ItemDIGITAL CUSTOMER SERVICE TRENDS: CHALLENGES AND OPPORTUNITIES(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2021-01-01) Dostál, MichalSlužby zákazníkům jsou velmi důležitou součástí mnoha firem a jejich portfolia produktů a služeb. V současnosti se služby zákazníkům zaměřují především na jejich digitální podobu. V rámci provedeného předchozího výzkumu byly identifikovány čtyři současné trendy v digitálních službách zákazníkům: virtuální asistenti, personalizace služeb, mobilní technologie a opinion mining. Cílem tohoto článku je porovnat tato zjištění s realitou, a to pomocí diskuse s odborníky v rámci uspořádané focus group a též vyzdvihnout hlavní příležitosti a výzvy při implementaci těchto technologií. Výsledky korespondují se zjištěními v akademické literatuře.
- ItemNEW CHALLENGES IN INCOTERMS IN THE BACKGROUND OF THEIR HISTORICAL DEVELOPMENT(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2021-01-01) Petrová, Michaela; Krügerová, Martina; Kozieł, MichalPodmínky INCOTERMS jsou mezinárodně uznávané dodací doložky. Jejich výhodou je srozumitelnost a jednotná interpretace smluvními stranami, a také jednoduché začlenění do smlouvy. Nespornou výhodou je i pravidelná aktualizace. Jednotlivé aktualizace odrážejí trendy v mezinárodně obchodní praxi a podle potřeby tedy upřesňují či ruší stávající doložky nebo zavádí nové. Cílem článku je na historickém vývoji doložek INCOTERMS zhodnotit jejich vývoj a vliv na mezinárodní obchodněprávní vztahy a prostřednictvím tohoto nastínit možný budoucí vývoj. Autoři se zamýšlejí i nad tím, zda vzhledem k rychlému technologickému pokroku je současný desetiletý cyklus revize doložek INCOTERMS vhodný nebo zda se jedná o příliš dlouhou dobu. Z nových trendů autoři poukazují na nové typy dopravy, především bezpilotní drony, dále pokračující trend transparentního a bezpečného logistického řetězce.
- ItemHOW ISO QUALITY MANAGEMENT STANDARDS CHANGE THE COMPANY LEVEL OF EXCELLENCE? STUDY CONDUCTED ON TWO COMPANIES OF POLISH DNA SEQUENCING INDUSTRY USING THE BUSINESS IMPROVEMENT MATRIX(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2021-01-01) Kaszuba, MajaTato studie zkoumá úroveň excelence dvou společností pomocí Business Improvement Matrix (BIM), která je založena na modelu excelence Evropské nadace pro management kvality. Porovnává tyto organizace a ukazuje, jak jejich systémy managementu kvality ovlivňují výsledky BIM. Zkoumanými společnostmi jsou genXone S.A., která je v procesu implementace systému managementu kvality v souladu s ISO 13485: 2016, a Centrum Genetyki Medycznej GENESIS Sp. z o.o., certifikované podle ISO 9001: 2015 od roku 2018. Obě společnosti patří do odvětví sekvenování v Polsku s pomocí sekvenování nové generace. Tato studie ukazuje, že společnost, která zavedla svůj systém řízení kvality a plně přijala své standardy, dosáhla vyšší úrovně excelence než společnost, která proces implementace svého systému řízení kvality právě zahájila.