Rozvoj empatie u dětí předškolního věku

Abstract
Bakalářská práce se zabývá otázkou jak rozvíjet empatii u dětí předškolního věku. Prvním cílem bylo zdůvodnit a popsat význam podpory rozvoje empatie u dětí předškolního věku. Druhým cílem bylo navrhnout roční program aktivit podporujících rozvoj empatie u předškol-ních dětí.V první části práce je vysvětlen vztah empatie a prosociálního chování, analýza rámcové-ho vzdělávacího programu z hlediska empatie. Dále se práce věnovala vývoji empatie a sociál-ního chování u dětí, začlenění empatie jako prvek emoční inteligence.V druhé části práce je komparace dvou školních vzdělávacích programů z pohledu empa-tie, shrnutí významu rozvoje empatie a navržený roční program aktivit a z něj sumarizace pří-nosů a rizik, které by mohly vzniknout.
This bachelor thesis deals with the question of how to develop empathy in pre-school children. The first objective was to justify and describe the importance of encouraging the development of empathy in pre-school children. The second objective was to propose an an-nual program of activities encouraging the development of empathy in preschool children.The first part of the thesis explains the relationship between empathy and prosocial be-haviour, and analyses the framework educational program from the point of view of empathy. In addition, the work concerns the development of empathy and social behaviour in children and the incorporation of empathy as an element of emotional intelligence.The second part of the thesis shows a comparison of two school educational programmes from the point of view of empathy, a summary of the importance of the development of em-pathy and the proposed annual program of activities, including a summary of benefits and risks that could arise.
Description
Subject(s)
empatie, prosociální chování, výchova a vzdělávání, emoce, hry a aktivity, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, Empathy, prosocial behavior, education, emotions, games and activities, Framework education programm
Citation
ISSN
ISBN