Školská integrace

Title Alternative:Educational Integration
Loading...
Thumbnail Image
Date
2013
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
Bakalářská práce se zabývá školskou integrací. Cílem bakalářské práce je zmapovat oblast školské integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. a 2. stupni běžných základních škol. Porovnat speciálně pedagogické vzdělání učitelů na 1. a 2. stupni běžných základních škol, a porovnat množství žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. a 2. stupni běžných základních škol, a zjistit, jaké je mezi nimi zastoupení chlapců a dívek. Na počátku teoretické části práce je vymezen pojem školská integrace a žák se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále je porovnána úroveň školské integrace v České republice a v zahraničí. Integraci žáků s těmi druhy postižení, která jsou v běžných základních školách nejvíce zastoupena, je pozornost věnována v samostatné kapitole. Následující kapitoly pojednávají o individuálním vzdělávacím plánu, péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a speciálně pedagogickém poradenství. Průzkum představený v empirické části bakalářské práce byl realizován prostřednictvím metody dotazníku. Zkoumaný vzorek tvořili učitelé a žáci 11 běžných základních škol v regionu Česká Lípa. Výsledky práce ukázaly, že podmínky pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami jsou na sledovaných běžných základních školách různé. Bylo zjištěno, že neexistuje přímá souvislost mezi počtem žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a počtem učitelů se speciálně pedagogickým vzděláním či mírou využívání podpůrných opatření. Ve 4 z 11 škol zahrnutých do průzkumu nepůsobí žádný učitel se speciálně pedagogickým vzděláním, přičemž se tyto školy nachází ve městech se 4 000 nebo méně obyvateli. U ostatních škol jsme nezaznamenali, že by velikost města hrála ve vztahu k počtu učitelů se speciálně pedagogickým vzděláním (příp. k počtu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami či míře využívání podpůrných opatření) podstatnější roli.
Description
58 s., 3 s. příl. :tab., grafy +CD ROM
Subject(s)
education, školství
Citation
ISSN
ISBN