Der ethische Kodex als eines Instrumentes für die Schaffung des Respekts für moralische Werte

Title Alternative:Etický kodex jako nástroj pro vytvoření respektu vůči morálním hodnotám
Loading...
Thumbnail Image
Date
2015
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická univerzita v Liberci, Česká republika
Abstract
Článek se zabývá procesem tvorby etického kodexu na Ekonomické fakultě Technické univerzity v Liberci. Prezentuje etický kodex, který byl vytvořen studenty jako nástroj pro respektování jejich morálních hodnot. Cílem článku je ukázat proces tvorby etického kodexu, který neklade důraz pouze na obsah kodexu, ale také demonstruje zapojení studentů do jeho tvorby tak, aby kodex reflektoval jejich vlastní morální hodnoty a pravidla. Článek poukazuje na to, že zatímco tvorba etického kodexu byla iniciativou studenti, jeho zavedení do praxe a průběžná revize je primární záležitostí vedení fakulty. Je úlohou vedení fakulty a akademických pracovníků, aby podněcovali studenty k užívání etického kodexu jako nástroje pro vytvoření respektu vůči morálním hodnotám a vytvoření pozitivnější etické atmosféry na fakultě.
W artykule omówiono proces tworzenia kodeksu etycznego na Wydziale Ekonomii Uniwersytetu Technicznego w Libercu. Przedstawiono kodeks etyczny opracowany przez studentów będący narzędziem mającym zapewnić poszanowanie ich wartości moralnych. Celem artykułu jest pokazanie procesu tworzenia kodeksu etycznego, który skupia się nie tylko na jego treści, ale wskazuje również na udział studentów w jego tworzeniu, co miało na celu, aby kodeks odzwierciedlał ich własne wartości i zasady moralne. W artykule wskazano, iż w tworzeniu kodeksu etycznego uczestniczyli wprawdzie studenci, jednak inicjatywa stworzenia kodeksu etycznego, jego wdrożenia do praktyki i regularnej weryfikacji wyszła ze strony władz wydziału. Zadaniem władz wydziału i pracowników akademickich jest zachęcanie studentów do stosowania kodeksu etycznego będącego narzędziem do stworzenia szacunku wobec wartości moralnych oraz kształtowania bardziej pozytywnej atmosfery etycznej na wydziale.
This paper discusses the ethical code development at the Faculty of Economics of the Technical University of Liberec and presents the ethical code designed by students as a tool for developing respect for moral values. The objective of the paper is to show the process of the ethical code development focusing not only on its content but also demonstrating the participation of the students in its design so that the code reflects their own moral values and rules. The paper concludes that while students contributed to the development of the ethical code, the initiation of the development process, implementation and revisions of the ethical code is a primary responsibility of the faculty management. It is also a responsibility of the faculty management and the academic staff to encourage students to use the ethical code as a tool for developing respect for moral values and engender a more positive ethical climate at the faculty.
Der Artikel befasst sich mit dem Prozess der Bildung des ethischen Kodex an der Wirtschaftsfakultät der Technischen Universität in Liberec. Der ethische Kodex wird vorgestellt, der durch Studierende als ein Instrument erstellt wurde, der ihre moralischen Werte respektiert. Das Ziel des Beitrags ist den Prozess der Schaffung eines ethischen Kodex vorzustellen, den nicht nur den Inhalt des Kodex betont, sondern auch die Beteiligung der Studierenden in ihre Schaffung so vorstellt, dass der Kodex ihre eigenen moralischen Werte und Regeln widerspiegelt. Der Artikel weist darauf hin, dass Studierenden bei der Schaffung des ethischen Kodex beteiligt waren; jedoch die Initiative einen ethischen Kodex zu schaffen, dessen Umsetzung und die kontinuierliche Anpassung ist die Hauptaufgabe der Fakultätsleitung. Es ist die Aufgabe der Fakultätsleitung und wissenschaftlichen Mitarbeiter, die Studierende zur Anwendung des ethischen Kodex als eines Instrumentes für die Schaffung des Respekts für moralische Werte und für die Schaffung einer positiveren ethischen Atmosphäre an der Fakultät anzuregen.
Description
Subject(s)
Citation
ISSN
1803-9782
ISBN