Integrace žáků s postižením

Title Alternative:Integrating the Handicapped Pupils
Loading...
Thumbnail Image
Date
2010
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
Annotation: This bachelor work deals with the integration of handicapped pupils within primary schools. The main task was to find out how well are schools and teachers prepared for this integration.The work consists of a theoretical and a practical part. The theoretical part works with scientific resources and describes integration and inclusion, historical development of school integration, factors which influence the fruitfulness of school integration, legislation of school integration. There are also described conditions for education of pupils with special educational needs. The practical part includes results and interpretation of data which were uncovered through question forms. We were interested in the primary school teachers´ opinion about the integration of pupils with special educational needs. We also focused on questions of special pedagogical education and creating of individual educational plan. The results show that most teachers see the integration as a positive aspect not only for handicapped pupils but also for pupils without a handicap. The biggest contibution of this work is that most of the teachers who have experienced the integration would teach in this type of the class again.
Anotace: Bakalářská práce se zabývala problematikou integrace žáků s postižením do základních škol. Jejím cílem bylo zjistit připravenost základních škol a pedagogů na integraci žáků s postižením. Práce je tvořena dvěma stěžejními částmi. Část teoretická, ve které byly pomocí odborných zdrojů vymezeny pojmy integrace a inkluze, historický vývoj školské integrace, faktory ovlivňující úspěšnost školské integrace, legislativa školské integrace. Popsány byly také podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Praktická část obsahuje výsledky a interpretaci údajů, které byly zjišťovány pomocí dotazníků. Zajímalo nás mínění pedagogů základních škol o školské integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále otázky speciálně pedagogického vzdělání a vypracování individuálního vzdělávacího plánu. Výsledky ukazují, že většina pedagogů spatřuje školskou integraci přínosnou jak pro žáky s postižením, tak pro žáky bez postižení. Za největší přínos práce lze považovat pozitivní zjištění, že většina pedagogů, která již měla zkušenosti se školskou integrací, by ve třídě s integrovaným žákem učila znovu.
Description
katedra: KSS; přílohy: 1 CD ROM; rozsah: 63 s.
Subject(s)
school integration, handicapped pupil, common primary school, pedagogue, assistant of pedagogue, personal assistant, rehabilitative, compensatory and learning aids, architectonic barriers, individual educational plan, pupil with special educational needs, visually impaired, auditory impaired, disturbed communicative skills, handicapped, mentally disabled, combined handicap, školská integrace, žák s postižením, běžná základní škola, pedagog, asistent pedagoga, osobní asistent, rehabilitační, kompenzační a učební pomůcky, architektonické bariéry, individuální vzdělávací plán, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, zrakové postižení, sluchové postižení, narušená komunikační schopnost, tělesné postižení a zdravotní oslabení, mentální postižení, kombinované postižení
Citation
ISSN
ISBN