Ekonomická fakulta
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Ekonomická fakulta by Title
Now showing 1 - 19 of 19
Results Per Page
Sort Options
- ItemAplikace fuzzy přístupu v manažerském rozhodování(2023) Hašková, SimonaManažerské rozhodování je proces, jehož výsledek je kromě zvažovaných objektivních faktorů ovlivněn i subjektivním faktorem ve smyslu individuálních zkušeností věci znalého manažera. Ten v obecných konvenčních přístupech zohlednit nelze. Důsledkem pak bývá často pozorovaný nesoulad mezi názorem manažera a výstupem rozhodovacího modelu. Zmírnit tento nesoulad je cílem různých alternativ konvenčních přístupů, v nichž lidský faktor zohlednit lze. Jednou z nich je zde exaktně formulovaná varianta tzv. fuzzy přístupu, vycházejícího z tezí L. A. Zadeha a zohledňujícího Kahnemanův alegorický model fungování lidské mysli. Za nejvýznamnější původní přínos této knihy lze považovat formulaci vývojových diagramů výpočetních algoritmů „fuzzy kalkulátoru“, který v rámci „fuzzy přístupu“ má potenciál sehrát v oblasti manažerských propočtů obdobnou roli, jakou tam v rámci konvenčních přístupů hraje číslicový počítač.
- ItemCORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY FOR FAIR COMMERCIAL PRACTICES AND INTELLECTUAL PROPERTY: REAL POTENTIAL?(2021-11-08) MacGregor Pelikánová, Radka
- ItemInovativní marketing jako zdroj konkurenceschopnosti(Technická univerzita v Liberci, 2020-12-17) Dědková, Jaroslava; Hes, AlešPhDr. Ing. Jaroslava Dědková, Ph.D. je odbornou asistentkou na Katedře marketingu a obchodu na Ekonomické fakultě Technické univerzity vLiberci. V pedagogické oblasti se věnuje marketingu, strategickému marketingu, spotřebitelskému chování a regionálnímu marketingu. Ve vědecké oblasti se věnuje problematice konkurenceschopnosti a vposledních letech inovativnímu marketingu. Předkládaná monografie snázvem Inovativní marketingjako zdroj konkurenceschopnostizachycuje problematiku inovativního marketingu. Podniky, které si chtějí udržet své postavení na trhu, musí mnohem více přemýšlet, jak si udržet zákazníky nebo jak získat zákazníky nové. Proto se musí neustále zabývat novými metodami, tvůrčími postupy a inovacemi, které jim mohou přinést nové zisky. Problematika využívání inovativního marketinguje založena na poznání požadavků zákazníků a marketingových inovacích, které tyto požadavky umí splnit.Hlavním cílem monografie je posoudit využívání nástrojů inovativního marketingua jejich dopadů na podniky a spotřebitele.
- ItemInvestice do lidského kapitálu z pohledu podniku a jednotlivce(Technická univerzita v Liberci, 2016) Maršíková, KateřinaHabilitační práce pojednává o problematice investic do lidského kapitálu z pohledu podniku a jednotlivce a zaměřuje se především na otázku zhodnocení investic do formálního terciárního a dalšího odborného vzdělávání. V první kapitole jsou představena metodická východiska a postupy použité v habilitační práci. Kapitola seznamuje s nejdůležitějšími pojmy v oblasti investic do lidského kapitálu z pohledu jednotlivce a podniku. Charakterizuje metody použité v práci ve vazbě na splnění cíle a řešení výzkumných otázek a problémů. Detailně popisuje způsob sběru primárních dat použitých v práci v rámci třech dotazníkových šetření. Teoretická část práce (obsažená ve druhé, třetí a čtvrté kapitole) má za cíl představit problematiku lidského kapitálu v širších souvislostech z perspektivy jeho využívání u jednotlivce, na trhu práce i v podnikovém prostředí. Charakterizuje pojem intelektuální kapitál a jeho vazbu na kapitál lidský. Další část přináší literární rešerši v oblasti lidského kapitálu a investic do něj z pohledu teorie lidského kapitálu a jejích hlavních představitelů od chicagské školy. Dále seznamuje s možnostmi, jak kvantifikovat výnosnost investic do lidského kapitálu, především do vzdělání, z pohledu soukromé a společenské míry návratnosti. V závěru seznamuje s alternativními pohledy na investice do vzdělání, jako jsou teorie signálů, teorie filtrů či model pracovní konkurence a doplňuje je kritickým zhodnocením přístupu k teorii lidského kapitálu. Samostatně je pak v další kapitole řešena otázka rizika spojeného s investicí do vzdělání a dalšího odborného vzdělávání a problematika převzdělanosti, představení ORU modelu a významu převzdělanosti z pohledu vlivu na jednotlivce, podnik a společnost. Pátá kapitola si klade za cíl zaměřit se na podnikové vzdělávání, a to jak z pohledu teorie, tak i prezentací vybraných sekundárních a primárních dat. Zabývá se charakteristikou procesu vzdělávání, metod využívaných k dalšímu odbornému vzdělávání v podniku i otázkou zhodnocení investice do vzdělávání v podniku. Data v druhé části kapitoly ilustrují, jak podniky vzdělávají své zaměstnance, jaké používají metody a jak vnímají zvyšování kvalifikace na úrovni VŠ u svých zaměstnanců. Šestá kapitola se zaměřuje na trh práce jako interakci podniku a jednotlivce a analýzu vybraných dat v podmínkách ČR se zaměřením na pozici absolventů na trhu práce a jejich vstup do podnikové praxe. Sedmá kapitola zkoumá na primárních datech hodnotu investice do terciárního vzdělání z pohledu jednotlivce a podniku. Seznamuje s výstupy analyzovaných primárních dat šetření očekávaných výdělků studentů ekonomických fakult v letech 2001–2015. Osmá kapitola analyzuje nesoulad mezi dosaženým vzděláním a dovednostmi a jejich vliv na výdělky ve vazbě na šetření REFLEX, data z mezinárodního výzkumu kompetencí dospělých (PIAAC) a převzdělanost, European Social Survey a hodnocení převzdělanosti a výsledky šetření mezi studenty KS EF TUL ve vazbě na převzdělanost. Devátá kapitola se zabývá posouzením rizika investic do VŠ vzdělání pro jednotlivce a podnik a vlivu na výnosnost této investice zkoumáním sekundárních dat. V závěru jsou shrnuta zjištění ve vazbě na splnění cíle práce a výzkumné otázky.
- ItemK vybraným faktorům ekonomické efektivnosti výrobního podnikuJaneček, VáclavPráce je zaměřena na problematiku ekonomické efektivnosti výrobních podniků a na hledání klíčových faktorů, které mohou vést k jejímu zásadnímu a trvalému zvyšování. Problém je řešen zejména pro podniky fungující v podmínkách znalostí ekonomiky. Práce se snaží zachytit jak ekonomické, tak i manažerské souvistosti zvyšování fektivnosti podniků.
- ItemNávrh a optimalizace dodavatelských systémů s využitím dynamické simulace(2019-07-09) Dyntar, Jakub; FinEco
- ItemOceňování podniku a standardy hodnotyKrabec, TomášCílem práce je ověřit stav uplatňování outsourcingových principů v českých malých a středních firmách a zasadit tuto organizační inovaci do rámce podnikatelské strategie.
- ItemOutsourcing jako organizační inovace v podmínkách malého a středního podnikáníRydvalová, PetraPráce se zabývá výzkumem uplatňování outsourcingových principů v českých malých a sředních podnicích jako možnosti inovace organizační struktury. Práce je zpracována v devíti kapitolách, které lze rozdělit do pěti ucelených částí. Šestou část pak tvoří přílohy, které jsou nedílnou součástí práce.
- ItemPodnikatelské sítěSkrbek, JanPráce se zabývá aktuální problematikou z oblasti kooperativní ekonomiky, jež je výrazně ovlivńována novými možnostmi informačních technologií-zejména pak vytvářením podnikatelských sítí.
- ItemRevenue management v ubytovacích službách(2023-06-15) Petříček, Martin
- ItemRodinné podnikání v ČR(2021) Petrů, NaděždaV habilitační práci je řešena v České republice velmi aktuální problematika specifik managementu rodinného podnikání. Jeho novodobou historii lze spojit se společenským vývojem po roce 1989, kdy v ČR začaly vznikat první rodinné podniky. Tato forma podnikání spojila tři systematicky odlišné světy – svět emocí se světem racionality a se světem financí. Jejich nosným specifikem je interakce rodiny a podnikání, interakce mezi racionálním a na výkon zaměřeným světem businessu a emocionálními rodinnými vazbami a vztahy. Autorka si klade za hlavní cíl shrnout poznatky reality rodinného podnikání v ČR, především v oblastech, kterým dosud nebyla věnována dostatečná pozornost. Těmi je řízení marketingu a řízení značky, vliv generací na aktivity spojené se vstupem RP na zahraniční trhy, výskyt konkrétních faktorů socioemocionálního bohatství, přístup generací k preferenci užití cizího a vlastního kapitálu. Byly stanoveny i vedlejší cíle. Naplnění cílů, zodpovězení výzkumných otázek a ne/podpoření hypotéz je založeno na uplatnění řady metod vědecké práce. Ke každému tématu jsou prostřednictvím systematického literárního přehledu prezentovány relevantní teoretické koncepty. Pro zpracování habilitační práce jsou využity empirické vědecké metody, obecné teoretické metody, specifické matematické a statistické metody a jejich kombinace. Na základě provedených výzkumů bylo zjištěno, že marketingové aktivity RP jsou zaměřeny především na nástroj řízení vztahů se zákazníky a na poskytování hodnoty, cca třetina RP apeluje na svoji rodinnost prostřednictvím první strany webové prezentace, ale více jak polovina v pododkazu O nás prezentuje historii, tradici apod. Potvrzuje se dlouhodobý trend, že malé a střední exportně orientované RP řízené první generací jsou závislé na trhu Slovenska a Německa, pokud je v managementu RP zastoupena druhá generace, dochází k diverzifikaci zahraničních teritorií i mimo trhy EU. Výzkum v oblasti socioemocionálního bohatství je jednou z nejvlivnějších oblastí výzkumu, ze kterých vyplynula specifika RP. Byl vyhodnocen výskyt konkrétních faktorů a jejich pořadí (např. v roce 2019 majitelé RP upřednostnili sociální faktory před afektivními, kognitivními, motivačními a behaviorálními). Dále bylo možno konstatovat, že existuje souvislost mezi počtem generací v managementu a preferencí užití cizího a vlastního kapitálu a že existuje závislost mezi počtem generací v managementu a konkrétní formou alokace cizího nebo vlastního kapitálu. Kromě výše uvedených zjištění byly popsány, identifikovány a vyhodnoceny souvislosti výzkumných tematických okruhů, naznačeny jejich závislosti – i v tom spočívá její jedinečnost a novost. Byly navrženy další směry zkoumání RP v ČR.
- ItemRole nákladů kapitálu ve finančním řízení podnikuPavelková, DrahomíraPráce je věnována vysvětlení důležitosti a potřebnosti znalosti problematiky nákladů kapitálu ve finančním řízení podniku, vyčíslování těchto nákladů a obsahuje doporučení pro jejich efektivní řízení.
- ItemSpecifika sociálního podnikání v kontextu českého prostředí(2019-01-04) Taušl Procházková, PetraHabilitační práce pojednává o problematice sociálního podnikání. Sociální podnikání představuje způsob řešení celospolečenských problémů prostřednictvím podnikatelského přístupu. V rámci sociálního podnikání jsou realizovány aktivity se záměrem naplnit veřejně prospěšný cíl často inovativním a nevšedním způsobem. Primární je naplnění sociální mise podniku, přičemž jako prostředek k tomu slouží ekonomická aktivita podniku. V rámci první kapitoly je představen cíl práce. Cílem práce je diskutovat problematiku a klíčové aspekty sociálního podnikání, jak po stránce teoretické, tak empirické, a přispět tak k hlubšímu poznání této oblasti. K dosažení tohoto hlavního cíle je definováno několik dílčích cílů. Následně navazuje kapitola představující metodický postup a model výzkumu. V rámci modelu výzkumu je definováno několik výzkumných otázek, kterými se text práce dále zabývá. Teoretická část práce je rozdělena do čtyř kapitol. Kapitola čtyři představuje sociální ekonomiku, její stručný vývoj, charakteristiku a související koncepty. Pátá kapitola se věnuje sociálnímu podnikání. Jsou představeny základní a související pojmy. Diskutuje se oblast definování a v závěru je představen koncept sociálního podnikání v České republice. Šestá kapitola se zaměřuje na otázku měření přínosu sociálního podnikání. Uvádí vybrané poznámky ke zvolenému tématu a poukazuje na vybrané nástroje měření přínosu. V závěru kapitoly navrhuje autorka ukazatele, které jsou následně využity v praktické části práce. Poslední teoretická kapitola představuje zpracovanou systematickou literární rešerši. Ta dle jasně stanovených kritérií analyzuje dosavadní publikační aktivitu v oblasti sociálního podnikání, identifikuje oblasti zájmu, trendy a další směry sociálního podnikání. Poskytuje tak obsáhlý přehled dosavadního stavu vědění. Osmá kapitola prezentuje zpracované dotazníkové šetření mezi veřejností a ukazuje tak pohled veřejnosti na vybrané otázky sociálního podnikání a vnímání tohoto konceptu jako prostředku řešení celospolečenských problémů. Devátá kapitola představuje obsáhlou analýzu sociálních podniků. Nejdříve prostřednictvím realizovaného dotazníkového šetření, následně v rámci komparace několika dotazníkových šetření v rámci 5 let. Závěrečná část diskutuje databázi sociálních podniků a analyzovaná data těchto podniků. Desátá kapitola ukazuje pohled odborné veřejnosti na oblast měření přínosu sociálního podnikání a na bariéry rozvoje této oblasti. Tyto výstupy jsou následně využity v jedenácté kapitole. Ta představuje návrh postupu měření prostřednictvím využití input-output analýzy a navrženého souboru ukazatelů. V závěru práce jsou shrnuta zjištění ve vazbě na stanovené cíle práce a výzkumné otázky. Zároveň je shrnut i přínos práce.
- ItemTestování Altmanova modelu jako metody hodnocení finanční situace podniků v podmínkách české ekonomikyHasprová, OlgaPráce s snaží odpovědět na otázky praktických finančních analytiků, nakolik je důvěryhodná vypovídací schopnost jednoho z komplexních ukazatelů používaných pro hodnocení a predikaci finanční situace podnikatelských subjektů. Toto hodnocení nabývá na významu v krizových okamžicích, tzn. kdy podniky jsou ohroženy bankrotem a navíc jsou situovány v jiných ekonomických a právních podmínkách, než byly ty podmínky, ve kterých komplexní ukazatel vznikal.
- ItemUdržitelné podnikání v praxi(Grada Publishing, a.s., 2022-07-22) Vrabcová, PavlaUdržitelný rozvoj je interdisciplinární koncepce, která se neustále vyvíjí, přičemž je diskutována na úrovni globální, národní i lokální. Avšak důležitost tohoto pojetí tkví v jeho komplexnosti. Význam odpovědného podnikání spočívá v odrazu základních hodnot společnosti. Odpovědné podnikání je podstatné pro velké i malé podniky, které mohou prostřednictvím inovativních výrobků a služeb, nových schopností a zapojení zainteresovaných stran zlepšit z krátkodobého i dlouhodobého hlediska své hospodářské, environmentální a sociální charakteristiky. Zahrnuje závazek podniku vyvíjet ekonomické aktivity efektivně, zodpovědně vůči společnosti a životnímu prostředí při zohlednění zájmů všech stakeholderů. Předmětná monografie má za cíl identifikovat a vyhodnotit v rámci dobrovolných nástrojů stěžejní faktory, které směřují k udržitelnému podnikání v kontextu tří pilířů (sociálního, ekonomického, environmentálního) na vzorku zemědělských a lesnických podniků. Ke splnění hlavního cíle bylo formulováno pět výzkumných otázek se zaměřením na aktuální výzvy zemědělských a lesnických podniků. Výsledky výzkumu lze shrnout pro oblasti implementace společenské odpovědnosti firem, age managementu, strategických dokumentů, environmentálního manažerského účetnictví a uhlíkové stopy jakožto indikátoru koncepce udržitelného rozvoje. Mezi zásadní přístupy prosazování udržitelného rozvoje patří důraz na procesní přístup, nefinanční výkonnost podniku a stabilitu sektoru. Více než 75 % zkoumaných zemědělských a lesnických podniků neaplikuje age management, neboť čelí nedostatku personálu schopného zvládnout tento způsob řízení a nepovažují uplatnění age managementu za závažné. Současně byl prokázán statisticky významný vztah mezi aplikací age managementu a velikostí společnosti. V kontextu strategických dokumentů zemědělských podniků byly vymezeny dvě skupiny společných faktorů, a to konzervativní strategie a strategie rozvoje kompetencí. Co se týče environmentálního manažerského účetnictví, u případových studií dvou lesnických podniků je prokázána významnost posuzovat hodnotu všech (tržních i netržních) služeb lesního ekosystému. V jednom podniku se ukazatel rentability nákladů zvýšil z 1,346 na 4,077 a ve druhém z hodnoty 1,181 na 3,492. Uhlíková stopa Školního lesního podniku v Kostelci nad Černými lesy (ŠLP) činí 686 t CO2e, při přepočtu na jednoho zaměstnance 3,5 t CO2e a 3,8 kg CO2e / 1 000 Kč výnosu nebo 99 kg CO2e / ha, tudíž lze konstatovat, že celková uhlíková bilance podniku je příznivá a dále lze předpokládat, že budou celkové emise z činností klesat. Celkovým emisím skleníkových plynů dominuje spotřeba elektřiny užívaná především v pilnici (56 %). Nahrazení současné konvenční elektřiny alternativou bez uhlíku je nejúčinnějším způsobem, jak snížit uhlíkovou stopu ŠLP.
- ItemVliv koncepce udržitelnosti na finanční výkonnost podniku a její měřeníKrechovská, MichaelaHabilitační práce se zabývá problematikou udržitelnosti na mikroekonomické úrovni a jejím vlivem na finanční výkonnost podniků, jakož i přístupy k měření finanční výkonnosti podniků v souvislosti s rozvojem této koncepce. Práce vychází ze soudobého stavu poznání o udržitelném rozvoji a jeho základních principech a též z dosavadních vybraných aplikací koncepce udržitelnosti na úrovni podniků. Jsou zde definovány nové pojmy jako udržitelná hodnota a udržitelná výkonnost podniku. Analýze a diskusi jsou také podrobeny vývojové trendy přístupů k měření a řízení finanční výkonnosti podniků v kontextu udržitelného rozvoje. Cílem práce je přispět k hlubšímu poznání a rozvoji problematiky nejen v rovině teoretické, ale i z hlediska aplikace v podnikové praxi. Práce se podrobněji zabývá měřením udržitelné výkonnosti podniku a ukazateli udržitelné výkonnosti v oblasti ekonomické, environmentální a sociální. O stavu poznání a aplikaci udržitelnosti ve vybraných oblastech podnikové praxe vypovídají prezentované výsledky vlastní výzkumné práce autorky, jakož i výstupy jiných světových studií, se kterými jsou dosažené výsledky autorčina výzkumu porovnávány. Vliv udržitelnosti na finanční výkonnost podniků testovaný na vzorku podniků působících v České republice nebyl prokázán. Měření a reporting udržitelné výkonnosti podniků se ukazuje být nejednoznačnou záležitostí, která se sice rozvíjí, avšak v mnoha ohledech ještě není zcela dořešena. Habilitační práce svými poznatky ukazuje na další možný budoucí směr vývoje v této oblasti.
- ItemVplyv prostredia na posun paradigmy systému manažmentu(2019-04-05) Budaj, PavolV habilitačnej práci je riešená veľmi aktuálna manažérska problematika – vzťah medzi zmenami v makro a mikro prostredí organizácií a reagovaním manažérskych systémov na tieto zmeny z dôvodu posunu paradigmy. Analýza prostredia ukázala, že potreba reagovania manažmentu na zmeny v prostredí organizácií je vyvolaná najmä veľkými zmenami v niektorých STEEP faktoroch makroprostredia, ktoré sú spôsobené globalizáciou so všetkými pozitívnymi a negatívnymi dôsledkami, najmä vážnym rizikom ohrozenia trvalo udržateľného rozvoja. Druhá veľká skupina vplyvov ako determinantov rozvoja (kultúra a etika, školstvo a veda) bola smerovaná na slovenské manažérske prostredie. Na základe prezentovania relevantných teoretických konceptov a posúdenia stavu riešenej problematiky boli identifikované výskumné medzery a riešením výskumných otázok, zameraných hlavne na „soft“ faktory – kultúru, indikátory environmentálnej udržateľnosti, etickú dimenziu a spoločenskú zodpovednosť bol riešený zámer: Syntetizácia pohľadov na potrebu zmeny prístupov v správaní manažérov a manažérskych systémov s ohľadom na zmeny v prostredí organizácií, posun paradigmy a možnosti vyvolania synergických efektov.
- ItemVybrané finanční problémy restrukturalizace podnikůTetřevová, LiběnaPráce je věnována třem závažným a aktuálním problémům, jejichž význam sílí (zejména v České republice) v souvislosti s rozšiřování Evropské unie.