Ekonomická fakulta
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Ekonomická fakulta by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 7848
Results Per Page
Sort Options
- ItemAnalýza trhu práce ve vybraných okresech Euroregionu Nisa(1998) Novotná, Pavlína
- ItemCentrální banka (Makroekonomický pohled)(2000) Bílková, Dagmar; Landorová, Anděla (vedoucí práce)
- ItemRacionalizace a zefektivnění systému údržby v podmínkách závodu 04, Preciosa Turnov(2002) Zikmund, JanDiplomová práce se zabývá racionalizací a zefektivnním systému údržby ve společnosti Preciosa, a.s., závod 04, Turnov. D§raz je kladen na plánování oprav leštících a brousících strojů. Řešení dané problematiky respektuje nové přístupy procesního řízení a zásady štíhlé organizace, což je dnes doménou špičkových podniků. V práci je proto využito tzv. výrobnícjh technik světové přídy, které úzce souvisí s danou problenatikou. Racionalizace a zefektivnění údržby je realizováno především pomocí nástrojů TPM, SMED, statistické regulace procesu a procesním uvažováním vůbec. Vzhledem k současnému operačnímu řízení závodu 04 je zároveň řešen problém přechodu na procesní styl řízení, což použité výrobní techniky světové třídy plně vyžadují. Při plánování oprav pak nutně vyplývá mnohem jasnější provázanost mezi systémem údržby, hlavním výrobním procesem a informačním systémem. Výsledkem práce je návrh na zlepšení nejprve v oblasti hmotných a následně i v oblasti informačních toků. V závěru jsou shrnuty přínosy pro podnik plynoucí z nově navrhované koncepce.
- ItemMarketingová studie firmy RIAA a.s.(2002) Baloušková, Lucie
- ItemMarketingová strategie pro systém LOGOtherm se zaměřením na marketingovou komunikaci(Technická Univerzita v Liberci, 2006) Matějů, Jan; Simová, JozefínaThe subject of my diploma work is an analysis of marketing strategy of the company Meibes s.r.o. for the LOGOtherm system and a concept of a new communication strategy. The Meibes s.r.o. company is a part of an international Meibes holding and deals with selling armatures and heating system components. The LOGOtherm system is a system for heating and water warming designed for apartment houses. The aim of the work is to increase common knowledge of the product LOGOtherm among the public and to improve communication between the company and specialists. In the first part the company and its{\crq} products are introduced. The next, theoretical part deals with the process of communication, the aims of marketing communication and its` tools and media. It also mentions the usage of internet for the marketing communication. Practical part of the work deals with market and marketing communication analysis for the LOGOtherm product, defying target groups for marketing communication and finally it deals with the own concept of a new communication strategy. The strategy is focused on communicating advantages of the system so that they are well understandable to the target groups. This effect is accomplished by adapting communication for each target group. The concept contains also a media plan with a considered budget.
- ItemHospodaření pojišťoven z účetního pohledu(Technická Univerzita v Liberci, 2006) Smíšovská, Marie; Ducháčková, Eva
- ItemNávrh metodických podkladů pro zavádění normy ISO 14001 určené pro společnost Attest, s.r.o.(Technická Univerzita v Liberci, 2006) Puhalová, Jana; Antlová, Klára
- ItemAnalýza trhu práce v Libereckém kraji(Technická Univerzita v Liberci, 2006) Sunková, Jana; Sojková, LenkaUnemployment is one of four basic macroeconomic features. It shows the economical situation in a given country or region and its potential work force employment. Excessively high percentage of unemployed is a feature of something unhealthy in the economy. This diploma work deals with the unemployment problems in the region Liberec. The diploma work is divided into the theoretical and practical part. The theoretical one explains the basic terms related to the unemployment problems and the work market. The practical part describes the situation on the Czech work market and there is an analysis of the situation in the region Liberec. This analysis is focused on the individual districts separately. The conclusion suggests the problem solutions.
- ItemHodnocení finanční situace a výkonnosti podnikatelského subjektu(Technická Univerzita v Liberci, 2006) Zemanová, Jaroslava; Hasprová, Olga{\clqq}Analýza je první krok k moudrému rozhodování. Žádná analýza však není světem jen pro sebe. Finanční analýza nebo obecně analýza má smysl jen jako logický prostředek hodnocení a porovnávání údajů a vytváření nové informace, která je hodnotnější než jednotlivé prvotní údaje.`` Blaha, Z. S.; Jindřichovská, I.: Jak posoudit finanční zdraví firmy: Finanční analýza pro investory: bankéře, brokery, manažery, podnikatele i drobné akcionáře Jak již výše uvedená citace napovídá, tématem této diplomové práce je finanční analýza a celkové hodnocení výkonnosti firmy. Jednotlivé kapitoly obsahují údaje potřebné k vytvoření si prvotní představy o finanční analýze a o způsobu hodnocení podniku. Na jejich základě je poté možné snadněji pochopit skutečnosti, které jsou v praktické části řešeny pro konkrétní podnikatelský subjekt. V této části je nejprve nastíněna historie podniku a poté současná situace firmy. Dále práce naznačuje způsoby výpočtů jednotlivých hodnot poskytovaných systémem Business Management Obchodníka, který firma pro hodnocení své finanční situace používá a nakonec jsou navržena opatření pro dosažení jejich zlepšení.
- ItemMarketingová komunikace firmy Studyline(Technická Univerzita v Liberci, 2006) Nováková, Pavlína; Simová, JozefínaTato diplomová práce se zabývá marketingovou komunikací ve firmě Studyline, která se zaměřuje na práci a studium v zahraničí a poskytování jazykových kurzů. Z důvodu rostoucího konkurenčního tlaku by měla být tvorba komunikační strategie nedílnou součástí její činnosti. První kapitola je zaměřena na teorii marketingové komunikace a její nástroje, mezi které patří reklama, podpora prodeje, osobní prodej, Public Relations a přímý marketing. Následující část diplomové práce je věnována představení agentury Studyline včetně produktové nabídky a SWOT analýzy. Poté následuje rozbor současných nástrojů komunikačního mixu, které agentura využívá. Další kapitola je věnována analýze největší konkurenční firmy - Student Agency. Poslední kapitola se zabývá vlastním návrhem komunikační strategie a návrhy na zlepšení včetně finanční náročnosti jednotlivých komunikačních nástrojů.
- ItemMarketingová studie v textilním podniku(Technická Univerzita v Liberci, 2006) Hruboň, Lukáš; Strnad, PavelThis work has, except opening and conclusion, three parts. The first part is about characteristics of textile branches and his actual problems. To present days I write through history and process with several raw materials. The second part is about situation analysis of Texlen, a. s., which quarters is in Trutnov. I start with history and whole introduction of this company. From organization structure, product assortment, economics indicators up to employees. Next I make SWOT analysis and put mind to marketing mix. In third part I propose some solving problems, at what I refer to in previous text, with marketing implements.
- ItemProgram Intenzivní péče(Technická Univerzita v Liberci, 2006) Plachá, Jana; Strnad, PavelThe dissertation is concerned with one of the newest project in the company Škoda Auto a.s., called {\clqq}The intensive care program``. The purpose of this work was to give an account of ``The intensive care program{\crqq}, to assess effectivity and prosperity. The introduction deals with theory of the services, the service marketing, the marketing research and the customer satisfaction. In the practical part there are firstly shown the informations about the company Škoda Auto. The next chapter is concerned with {\clqq}The businessman image analyse`` as a detection instrument of the customer satisfaction with services of the Škoda Auto service partners. In the following part is described {\clqq}The intensive care program``, let us say coaching as a producer intensive consultant service for the Škoda authorized service partners. This dissertation contains also the classification and the results confrontation of the Škoda authorized service partners before and after the coaching, the proposals of the improvement and recommendation to the company Škoda Auto. Some observations from the obtained data are noticed in the conclusion of this work.
- ItemZájem firem Libereckého kraje o externí zajišťování archivních služeb(Technická Univerzita v Liberci, 2006) Dlouhá, Zuzana; Simová, JozefínaAim of this work is to describe whole procedure of marketing research in practise. The objective of this research is to explore interest of companies in Liberec area in external file and document archivation´s services. First part is devoted to the theory of marketing research, second is giving legislativ´s review of file and document archivation´s services. Stress is given on amendment to the act of archivation conducted in 2005 and it´s fallout according to other rules adjusting work with firm´s documents. Third section is a description of the research process folowing steps made in practise. The biggest part of work is focusing on getting informations by way through the statistic methods.At the end is evalution and consideration of reaching schedule point. Conclusion of whole research is to satisfy needs of firm´s requirements.
- ItemMarketing study of the company CT Praha(Technická Univerzita v Liberci, 2006) Salkini, Jakub; Simová, Jozefína
- ItemFiskální a rozpočtová politika Evropské Unie(Technická Univerzita v Liberci, 2006) Pozlerová, Iva; Šimíková, IvanaThe purpose of my bachelor work is to analyze EU budget´s expenditures and revenues. It´s divided into two parts - the theoretical and the practical. The theoretical part deals with the rise of the Europe Union, its main objectives and institutions. This part comprises the budget, its principles, which are observed during budget generation process and budgetary procedure. Then I focus on characteristic of budget´s expenditures and revenues. The practical part deals with Europe Union budget analysis. First of all, I compare expenditures within financial perspectives, and then I analyze each budget from site´s expenditures and revenues since 2000 until 2006. In the final part, I summarize every piece of knowledge about generating EU budget and its procedure.
- ItemInvestment in Syria and Arabic countries and their relation with EU(Technická Univerzita v Liberci, 2006) Salkini, Mohamad Kinan; Jáč, Ivan
- ItemNové možnosti pekařské firmy PéCé, a.s. v e-businessu(Technická Univerzita v Liberci, 2006) Vošmik, Zdeněk; Strnad, PavelTato diplomová práce se zabývá novými možnosti využití e-businessu st edn velké pekárenské firmy. Práce byla vytvo ena ve spolupráci s firmou Pécé - Pekárny a cukrárny Náchod, a. s. Práce obsahuje teoretické uvedení do tématu elektronického obchodování. Dále pak p edstavení firmy, sou asný stav firmy, možnosti zlepšení sou asného stavu a návrh implementace. Na základ zjišt ných informací se diplomová práce snaží doporu it nejvhodn jší ešení, které sníží náklady firmy a zachová stávající úrove výrobk .
- ItemPersonální management - recruitment(Technická Univerzita v Liberci, 2006) Kordová, Tereza; Žuková, HelenaThis bachelor thesis is about personnel management the company Škoda Auto a. s. The company is aimed at the area of recruitment, which are the enrollment, acquisition and selection of a staff. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part implies the issue in common forms. In the practical part I analyse the present condition of personnel management in the company Škoda Auto a. s. The short acquaintance with the history of the company, with the sphere of its business and its organization structure precedes to the analysis of the issue. Next I specialized on methods, which the company exploits when need engage vacancy. In conclusion, the system of the acquirement and taking on of new workers in company Škoda Auto a. s. is evaluated and the possible improvements are suggested.
- ItemAudit v pojišťovnictví(Technická Univerzita v Liberci, 2006) Brátová, Miroslava; Ducháčková, EvaThe main goal of this diploma work is to acquaint readers with the topic of Audit in insurance companies. It shows not only theoretical procedures of audit, but also practical examples of testing individual items of accounting and mainly to show specifics in audit in insurance companies. The first part is focused on describing legislation of insurance and audit and gives us definition of these two topics. The knowledge of appropriate legislation is important for providing audit to show true and fair view of accounting. Theoretical part is outlined in second part of this work. The following part writes about audit practices, which are specific for insurance companies. The last part is dealing with description of audit procedures, which are tested in the same way as in audit of commercial companies.
- ItemMožnosti soukromého zabezpečení na stáří v České republice a vybraných zemích Evropské unie(Technická Univerzita v Liberci, 2006) Schejbalová, Hana; Jirásko, RobinThe state pension system - not only in the Czech Republic, but also in other countries of the European Union, is going to the insupportable stadium caused especially by bad demographic progress, when the rate of inhabitants in the retirement period grows up and, on the contrary, the rate of subjects in the working age goes down. Particularly young people should not calculate with the pension benefit from the state, but they should start to take care of their pension income themselves. The aim of this graduation thesis is to analyze the pillars of pension system in the Czech Republic, its problems and especially possible variants of the private old-age security. In other chapters I analyze of the pension systems in the sampled countries from the European Union (Germany, Great Britain, Sweden and Slovakia) and to their comparison with the Czech pension system. The last part focuses on the principles of foreign systems, which could be an inspiration for the pension reform in the Czech Republic. I also mention the possible changes not only in Czech system, but also in products of old-age security.