2014/3 - Social Sciences
Permanent URI for this collection
ACC Journal, ročník XX 2014/3
Recenzovali:
Prof. PhDr. Marie Maroušková, Csc. – Univerzita J. E. Purkyně v Ústní nad Labem
PhDr. Alexandra Brestovišová – Technical University of Košice
Recenzovali:
Prof. PhDr. Marie Maroušková, Csc. – Univerzita J. E. Purkyně v Ústní nad Labem
PhDr. Alexandra Brestovišová – Technical University of Košice
Browse
Browsing 2014/3 - Social Sciences by Issue Date
Now showing 1 - 14 of 14
Results Per Page
Sort Options
- ItemStandardisierung der Curricula für Wirtschaftsdeutsch an Hochschulen und Universitäten der Ukraine(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2014) Zhdanova, NataliyaTento příspěvek se věnuje otázce, jak nejlépe pracovat s problematikou rozdílů (tj. výchozí úrovně studentů, počtu učebních jednotek, hodnotících a zkušebních kritérií) ve výuce německého jazyka na různých vysokých školách a univerzitách na Ukrajině. Standardizace učebních osnov umožní srovnatelnost cizojazyčných dovedností a schopností absolventů. Toho se dosáhne požadavky na vzdělávání budoucích odborníků a manažerů popsaných v kurikulu, stanovenými postupy, cíli a hodnotícími kritérii i nabízenými obsahy, interdisciplinárním propojením a metodami, které jsou relevantní k povolání.
- ItemKompetenzen des Lernenden im daf-Unterricht (aus der sicht des Landeskundlichen vorwissens)(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2014) Tellinger, DušanKażdy student na kursie lub studiach na uczelni wyższej powinien posiadać pewne kompetencje – kulturowe, komunikacyjne, społeczne oraz kompetencje językowe na pewnym poziomie. Dlatego należy tę podstawową wiedzę osób uczących się języka obcego w dalszym stopniu rozwijać i wszechstronnie wspierać. Obecnie oferowane są media elektroniczne, np. nagrania, filmiki, które są już od dawna szeroko wykorzystywane w nauczaniu języka. Zwłaszcza internet daje szeroki wachlarz możliwości. Istnieją nie tylko programydydaktyczne na nagraniach wideo, ale także filmy, seriale, względnie pojedyncze scenki, które można wykorzystać w procesie nauczania. Warto także inscenizować różne sytuacje z życia codziennego (np. w restauracji, w sklepie, u fryzjera lub lekarza, w teatrze, na koncercie itp.). Osoby uczące się otrzymają w ten sposób mocne fundamenty, co należy uwzględnić w kontaktach z rodzimymi użytkownikami języka.
- ItemVýzkum za účelem vytvoření vzdělávacího standardu pro profesně zaměřenou výuku německého jazyka na vysokých školách s ekonomickou profilací(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2014) Potocký, TomislavV příspěvku je představen disertační výzkum, jehož záměrem bylo na základě analýzy potřeb určit cíle a vzdělávací obsah standardu profesně zaměřené vysokoškolské výuky německého jazyka na ekonomických fakultách podnikohospodářské profilace. S tímto záměrem souvisely následující cíle: 1) vymezit spektrum komunikativních činností v rámci základních řečových dovedností, 2) stanovit požadované komponenty komunikativní jazykové kompetence, 3) vymezit okruhy odborných a komunikačních témat pro jazykovou výuku. Finálním cílem bylo začlenění identifikovaných složek vzdělávacího obsahu do mezinárodního standardizačního rámce na základě jejich kvalitativní komparace s příslušnými deskriptory evropských a domácích standardů a kurikulí. K dosažení stanovených cílů bylo realizováno dotazníkové šetření mezi třemi skupinami respondentů – studentů, učitelů německého jazyka a potenciálních zaměstnavatelů, jehož vyhodnocení je součástí předkládaného příspěvku.
- ItemStandardisierung der Fremdsprachenausbildung im Hochschulwesen der Ukraine(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2014) Hamanyuk, VitaProcesy, jako jsou globalizace, integrace a migrace, určují v dnešní době sociálně-politickou situaci v Evropě. Mladí si přejí být mobilní. Za těchto nových podmínek usilují národní systémy vzdělávání o vytváření vzdělávacích standardů, které odpovídají dnešnímu stavu a potřebám studentů. Rovnocenné vysokoškolské zkoušky a jejich vzájemné uznání poskytnou budoucím odborníkům možnosti najít si pracovní místa po celé Evropě a být konkurenceschopní. Znalosti cizích jazyků se staly klíčovými kvalifikacemi. Proto se cizojazyčnému vzdělávání věnuje mnoho pozornosti. V tomto příspěvku se analyzují tendence ve sféře ukrajinského vysokého školství, které přispívají k podpoře a standardizaci cizojazyčného vzdělávání.
- ItemImplementace interaktivní tabule do pregraduální přípravy učitelů angličtiny na univerzitě Hradec Králové(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2014) Machová, Pavla; Pištora, Michal; Vraštilová, OlgaInteraktivní tabule se v posledních letech stala fenoménem moderního vzdělávacího procesu. Přes její relativně masové rozšíření do škol všech typů není zatím ve stejné míře propracována ucelená metodologie, která by na tento trend reagovala. Mnoho učitelů si proto s novou technologií, jež se jim nabízí, neví rady a v jejím využití zůstává tedy na povrchu a plně nevyužívá její potenciál. Vědomi si tohoto problému, snažíme se v pregraduální přípravě učitelů na naší fakultě tento nedostatek napravit a reagovat na potřeby nejen budoucích učitelů, ale i učitelů již praktikujících. Následující příspěvek se zamýšlí nad celkovou situací na školách a popisuje možné přístupy k jejímu zlepšení.
- ItemA tailor-made course “presenting in english” for the academic staff of the University of Pardubice(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2014) Bezdíčková, Zuzana; Denksteinová, MarkétaAutorky prezentace poskytnou ucelený vhled do kurzu: „Presenting in English“, šitého na míru akademickým zaměstnancům Univerzity Pardubice. Zmapují výsledky dotazníku potřeb, který kurzu předcházel, použité nástroje elektronické podpory kurzu, které byly efektivně použity pro zlepšení jazykových, komunikativních a interkulturních kompetencí účastníků kurzu, stejně jako obsahem kurzu samotného a jeho přispění k sebevzdělávání samotných účastníků kurzu prostřednictvím jejich zpětné vazby. Autorky se budou zabývat uceleným pohledem na využití e-learningových podpor, použití ICT v daném kurzu a moderními výukovými metodami a metodami učení jako např. kolaborativní učení nebo sdílená výuka.
- ItemMultimediální komunikace ve výuce ruského jazyka(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2014) Švadláková, RadkaAutorka článku se zabývá implementací nové metody ve výuce ruského jazyka, tzv. videoprezentacemi. Představuje zde projekt „Videoprezentace ve výuce ruského jazyka“, který vznikl mezi Jazykovým centrem Univerzity Pardubice a Institutem slavistiky na Vídeňské ekonomické univerzitě. V úvodní části se autorka věnuje krátké charakteristice videoprezentací a popisu projektu. Následně seznamuje čtenáře s tématy, zpracování, hodnocením, hlavními a dílčími cíli a didaktickým přínosem.
- ItemGoing ‘virtual’: a blended-learning course in english morphology(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2014) Ferenčík, MilanW niniejszym artykule przedstawiono propozycję kursu morfologii angielskiej przeznaczonego do wykorzystania w środowisku blended-learningu. Morfologia języka angielskiego jest tradycyjną dyscypliną językoznawczą oferowaną na filologii angielskiej. W reakcji na obecny rozwój technologiczny nauczyciele mają za zadanie zweryfikowanie efektywności tradycyjnych sposobów nauczania oraz rozważenie wykorzystania nowo stworzonej możliwości „wirtualnej sali zajęciowej". Proponowany kurs bazuje na funkcjonalno-semiotycznym modelu języka, który traktuje gramatykę jako inwentarz środków wyrazu służących do osiągnięcia komunikacyjnych celów użytkowników języka. Podejście to oferuje studentowi nie tylko możliwość przyswojenia systemu języka na podstawie obecnego zasobu słownictwa obejmującego odpowiednie obszary życia, ale także narzędzie do analizy i krytycznej ewaluacji stosowania języka.
- Item“Welcome to our seminar miniconference”: another way of practising presentation skills(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2014) Bilová, ŠtěpánkaNácvik prezentačních dovedností je součástí téměř každého kurzu odborného či akademického jazyka na vysokých školách. Právnická fakulta Masarykovy univerzity není výjimkou, pro úspěšné zakončení posledního semestru Angličtiny pro právníky jsou studenti povinni přednést prezentaci odborného tématu. Pro zvýšení motivace, jak prezentujících, tak i studentů posluchačů, jsem prezentace zařadila do uceleného úkolu organizace a aktivní účasti na minikonferenci. Dva semináře tedy probíhaly formou konference, kterou studenti organizují či na ní vystupují s prezentací. Ve svém příspěvku se věnuji rozdělení jednotlivých úkolů a jejich zhodnocení z pohledu vyučujícího i zpětné vazbě ze strany studentů.
- ItemKurzy anglického a nemeckého jazyka pre pedagogických a vedeckých pracovníkov v rámci projektu moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť na slovenskej poľnohospodárskej Univerzite v Nitre(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2014) Grežová, Ivana; Holúbeková, AndreaWażnym czynnikiem wpływającym na nowoczesne społeczeństwo jest znajomość co najmniej jednego języka obcego. W środowisku akademickim ważną rolę odgrywa ciągłe doskonalenie zawodowe pracowników naukowo-dydaktycznych. Wymiana doświadczeń oraz wiedzy, jak również mobilność w ramach Unii Europejskiej (UE), jak również poza nią, nakładają na pracowników uniwersyteckich wysokie wymagania dotyczące znajomości języka obcego. Słowacki Uniwersytet Rolniczy w Nitrze (SUR) nawiązał do tych wymogów projektem pn. „Rozwój kapitału ludzkiego i zapewnienie jakości na SUR w Nitrze”. W ramach projektu Katedra Języków Obcych (KJO) przygotowała i zrealizowała kursy języka angielskiego i niemieckiego dla pracowników naukowo- zakres i dydaktycznych SUR. W niniejszym artykule opisano zakres i realizację poszczególnych kursów języka angielskiego i niemieckiego.
- ItemInnovation of ‘english for mathematicians’ courses – challenges of a subject-specific approach(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2014) Čoupková, EvaPříspěvek se zabývá vytvářením a inovací kurzu Angličtina pro matematiky JAM03-04. Při tvorbě výukových materiálů i jejich inovací se setkáváme s několika problémy. Prvním je výběr témat ve vztahu k odborné specializaci studentů. Přírodovědné obory jsou velmi rozsáhlé, je proto obtížné vybrat témata, která by se týkala studijního zaměření a zájmů všech studentů. Dále je třeba vzít v úvahu rozdílné znalosti studentů, týkající se jak jejich odbornosti, tak i jazykových kompetencí. Ve stávajících podmínkách není bohužel možné utvořit homogenní studijní skupiny, které by byly odborně i jazykově rovnocenné. V neposlední řadě je třeba posoudit míru autenticity používaných materiálů a nutnost nebo možnost zásahů a úprav na straně učitele jazyka. Studenti obvykle oceňují zařazení video přednášek a konferenčních článků pro jejich vysokou odbornost. Na druhé straně však nejsou tyto zdroje vždy vhodné a uplatnitelné v jazykové výuce.
- ItemAnalýza platformy gmail(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2014) Lukáč, JurajW niniejszym artykule autor skupia się na badaniach komunikacji za pośrednictwem skrzynki e-mailowej gmail. Na podstawie analizy stwierdzono, że badane zjawisko łączy bezobjawowe i z objawowym, ogólne z osobistym, szczegółowe z minimalnym. W niniejszym artykule, oprócz analizy społeczno-gospodarczej komunikacji elektronicznej, konto emailowe gmail poddano także analizie z geosemiotycznego punktu widzenia, przy czym autor uzasadnia, że znaki uporządkowane w ramach są zależne od umiejscowienia w przestrzeni a jednocześnie między poszczególnymi ramami następuje interakcja. Poszczególne znaki ram stwarzają razem, na podstawie dialogu interdyskursowego, harmonię znaków wizualnych, jak również skrzyżowanie kilku dyskursów i przestrzeni, z których każdy ma swoją funkcję, tj. tworzą agregat semiotyczny. Wszystkie te dyskursy i przestrzenie tworzą razem pewien paradygmat, który przyporządkowuje użytkowników w e-środowisku.
- ItemGesunde Schulen in der deutsch-polnischen Grenzregion. Ein EU Projekt an der Hochschule Zittau/Görlitz(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2014) Steinert, ErikaPopisovaný německo-polský vývojový projekt „Zdravé školy a kvalifikace“ je v kompetenci Hochschule Zittau/Görlitz. Na projektu se podílejí polský kooperační partner Státní vysoká škola krkonošská v Jelení Hoře (Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa w Jeleniej Górze) a Pedagogická fakulta univerzity v Lipsku. Projekt byl započat v dubnu 2011 a bude trvat tři roky. Financován je z prostředků podpůrného programu SNPL Evropské unie.
- ItemDeutschunterricht für Übersetzer(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2014) Amelina, SvitlanaTento příspěvek se zabývá otázkou, jak realizovat vhodnou výuku německého jazyka pro překladatele. K náplním a metodám se při tom přihlíží z hlediska Společného evropského referenčního rámce. Navíc se též zkoumají zvláštnosti výuky německého jazyka pro vývoj překladatelských kompetencí, při čemž se klade důraz na vývoj a rozvoj schopností a dovedností relevantních pro živnostenskou činnost překladatelů. V závěru se shrnují výsledky úvah a zdůrazní se praktické předpoklady pro výuku německého jazyka zaměřenou na praktické jednání.