Browsing by Author "Nišponská, Magda"
Now showing 1 - 20 of 42
Results Per Page
Sort Options
- ItemCesty spolupráce učitele s rodiči při práci s problémovým žákem.Specifika pedagogického přístupu k dítěti rodiče alkoholika.(Technická Univerzita v Liberci, 2012) Červinková, Stanislava; Nišponská, MagdaThe diploma thesis is focused on the topic, which is generally known, quietly tolerated and overlooked. It concerns the pupil with at least one parent dependent on alcohol.Teachers need practical recommendations on how to respond to this problem andhow to interact with the pupil and the parents. The incidence of alcoholism in families in North Bohemia is reaching alarming rate. Results of my survey show up to 40% rate of incidence of alcoholism in families. In certain areas, there are schools in which up to 50% of children grow up in heavily pathological environment - with an alcoholic parent.The main aim of my work is to acknowledge teachers with practically usable recommendation of how to communicate with the parents, how to show them possibilities to improve situation of the family and to support the child. These recommendations may eliminate potential obstacles and risks that await teacher, who enters the problem.
- ItemCesty spolupráce učitele s rodiči při práci s problémovým žákem.Specifika pedagogického přístupu k dítěti rodiče alkoholika.(Technická Univerzita v Liberci, 2012) Červinková, Stanislava; Nišponská, MagdaThe diploma thesis is focused on the topic, which is generally known, quietly toleratedand overlooked. It concerns the pupil with at least one parent dependent on alcohol.Teachers need practical recommendations on how to respond to this problem andhow to interact with the pupil and the parents. The incidence of alcoholism in familiesin North Bohemia is reaching alarming rate. Results of my survey show up to 40% rateof incidence of alcoholism in families. In certain areas, there are schools in which up to50% of children grow up in heavily pathological environment - with an alcoholic parent.The main aim of my work is to acknowledge teachers with practically usable recommendationof how to communicate with the parents, how to show them possibilitiesto improve situation of the family and to support the child. These recommendations mayeliminate potential obstacles and risks that await teacher, who enters the problem.
- ItemDlouhodobá práce s výtvarným projevem dítěte a její vliv na sociální klima ve třídě(Technická Univerzita v Liberci, 2009) Sigidová, Hana; Nišponská, MagdaThis thesis is dealing with an in-class social background. It is aimed to the pupil´s subjective perception of the social environment and its own position in the class through an art expession technique and its after-evaluation process concerning itself, schoolmates, teacher and school. The thesis is studying and describing social dynamics in the second class of a primary school. It is based on a project technique of the kinetic drawing which is nowadays getting into to pedagogy and enables the teacher to find out valuable and contributive information about a child of the younger school age (considered from the first till the fifth class of the primary school) as a member of the social class group. The research was made qualitatively. It is based on a hypothesis that children´s drawing technique facilitates deeper mutual comprehension and understanding between a child and a teacher mutually. This thesis has interdisciplinary overlap and belongs to the spheres artetherapy and psychology. The research is completed by case reports, pictures, charts and graphs.
- ItemDramatická výchova ve vyučování a její vliv na kolektiv i jednotlivce(Technická Univerzita v Liberci, 2007) Louková, Jitka; Nišponská, MagdaV teoretické části diplomové práce se autorka zabývá dramatickou výchovou ve škole, cílem a náplní dramatické výchovy, plánováním učiva a také se pozastavuje nad tím, jaký by měl být učitel, který vyučuje dramatickou výchovu. Dále se autorka zaměřila na vliv dramatické výchovy na utváření osobnosti žáka a na formování třídního kolektivu. Ve druhé části je zpracován výzkum, provedený autorkou v místě jejího bydliště na všech školách 1. stupně ZŠ a na 1. stupni speciálních škol. Autorka zvolila metodu dotazníku. Dotazníky byly určeny pro ředitele škol a pro učitele. Výzkum zmapoval existenci dramatické výchovy jako vyučovacího předmětu, povinně volitelného předmětu či zájmové činnosti, zájem učitelů o předmět, vnímání smysluplnosti a efektivity dramatické výchovy učiteli, atd.
- ItemDynamika a determinanty motivace u dětí mladšího školního věku v jejich volnočasových aktivitách.(Technická Univerzita v Liberci, 2009) Pištěk, Petr; Nišponská, Magda
- ItemFaktory ovlivňující sebepojetí dítěte na 1. stupni základní školy(Technická Univerzita v Liberci, 2008) Fišarová, Pavla; Nišponská, MagdaDiplomová práce se zabývá problémem sebepojetí v kontextu faktorů ovlivňující osobnost dítěte mladšího školního věku. Zajímalo nás, které determinující faktory se ukáží jako primární, a které mají ve vzájemném interaktivním působení sekundární vliv na sebepojetí dítěte. Ve výzkumu jsou použity metody kvalitativní i kvantitativní. Výsledky jsou zpřesněny a ilustrovány rozhovory s dětmi. Jejich cílem bylo dotknout se jejich subjektivního prožívání, vlastní identity v souvztažnosti všech významných vlivů. Vše je doplněno obrázky, kasuistikami, tabulkami, grafy zajímavých případů. Výzkum potvrdil, že sebepojetí žáka je nejvíce ovlivněno rodinou - primárními vztahy, ve kterých je dítě zakotveno, a ze kterých čerpá základní důvěru v svět a sílu pro následnou autonomii; důležité jsou také přátelské nebo jakkoli emočně významné vztahy s vrstevníky; prostředí, které ho obklopuje. Dále se prokázalo, že všechny faktory spolu více či méně souvisí a vzájemně na sebe působí.
- ItemHodnotová orientace žáků na 2. stupni ZŠ(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Nechvátalová, Věra; Nišponská, MagdaDiplomová práce se zabývá zjišťováním hodnotových preferencí žáků na 2. stupni ZŠ. Práce se věnuje jednotlivým činitelům působícím na utváření hodnotového systému dnešních adolescentů. Teoretická část se věnuje vymezení a kategorizaci pojmů: hodnoty, potřeby, přesvědčení, postoje, hodnotová orientace, hodnotový systém, morální vývoj, sociální souvislosti života člověka, socializace a individualizace osobnosti, adolescence a reforma české školy. Praktická část se zabývá zjišťováním hodnotových preferencí žáků na 2. stupni ZŠ. Tato část je zaměřena na porovnání struktury a obsahu hodnotových preferencí žáků 6. a 9. ročníku a také zjišťování odlišností mezi hodnotovými preferencemi dívek a chlapců. Získané výsledky jsou porovnány s výzkumem NIDM nazvaným Hodnotové orientace dětí ve věku 6 15 let publikovaného roku 2011.
- ItemJak působí hudba na psychiku žáků ZŠ a studentů VŠ(Technická Univerzita v Liberci, 2009) Gogová, Lenka; Nišponská, MagdaTato práce pojednává o tom, jaké přínosy pro nás hudba má, jak jí vnímáme - zda jen okrajově či v různých dimenzích jejich možností - jak nám pomáhá. Snaží se poukázat na to, jak hudba ovlivňuje přístup člověka k životu a na estetický prožitek pramenící z jejího poslechu. Jak se prostřednictvím hudby rozvíjí osobnost. Poukazuje na aspekty, kterých si lidé na hudbě cení a kterých si naopak běžně nepovšimnou. K tomu slouží také níže uvedený dotazník pro studenty základních i vysokých škol. Ten porovnává dvě období studentského života, která se od sebe liší mírou zkušeností či způsobem myšlení. Práce tedy shrnuje názory na hudbu, její uklidňující schopnosti a léčebné prostředky pro žáky v kritických obdobích (např. zvládání stresu, méněcennosti, pomoc dětem s mentálním postižením), možnosti práce s hudbou ve škole, jak ovlivňuje hudba naše emoce a co všechno jí lze vyjádřit.
- ItemKlub Pathfinder a volnočasové aktivity dětí v křesťanském duchu(Technická Univerzita v Liberci, 2013) Wach, Adam; Nišponská, MagdaCílem této práce bylo prozkoumat a vytyčit rozdíly mezi jednotlivými organizacemi ? Klubem Pathfinder a Skautem. Za pomoci členů oddílů, vedoucích oddílů, dotazníků a rozhovorů byly nashromážděny informace potřebné k sepsání práce. Dotazníky vyplnilo celkem 30 respondentů, 15 z každé organizace a rozhovorů se účastnilo po jednom vedoucím oddílu z každé organizace. Otázky dotazníků byly sestaveny tak, aby se daly porovnat výpovědi respondentů a téma rozhovoru bylo stanoveno tak, aby byly odpovědi srovnatelné a daly se interpretovat a vyhodnotit. Tímto způsobem byly zjištěny rozdíly v metodice, přístupu, výchově, cílům a jejich naplnění mezi organizacemi. V závěru byly rozdíly shrnuty a vypsány tak, aby byly srozumitelné čtenářům laikům, třeba i nezasvěcených do tajů obou organizací.
- ItemManipulation of Time Continuity in Shared Narratives. On the Construction of Collective “Truths” and Its Ambivalent Function in the Social World and in Education(Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského, ) Nišponská, Magda; Technická univerzita v LiberciThis article discusses the topic of politically motivated manipulation of time continuity in shared narratives. It examines the consequences of the irrational fusion of fragments of the stories of different protagonists who live in different historical periods, sometimes separated by centuries. The integration of bits and pieces of the myths borrowed from the past into the narratives of the present can take on psychotic proportions. It can seriously damage the living tissue of personal and collective memory. The story of the past, told in a certain way, can influence the self-perception of people, making them feel partly like heroes with a special mission, as well as victims, threatened by a hostile world, isolated, acting in response to the past, and therefore out of touch with reality. The result is the impossibility of distinguishing current events as a set of specific political and psychological forces that require a specific response to an urgent situation (Kalinowska, 2012). Current threats are thus perceived not only in their specificity, but in constant vigilance in the light of past traumas and illogical linking of the past, present, and future. The goal of this article is the understanding of this process with the help of Vamik Volkan’s psychoanalytic concept of “time collapse” (Volkan & Javakhishvili, 2022), and Michael Rothberg’s theory of the “implicated subject” (2019). When we talk about the transition to democracy and solidarity in education, we must understand the way of thinking that deviates from them.
- ItemMíra subjektivně vnímané zátěže a osobní růst u učitelů(Technická Univerzita v Liberci, 2007) Šudáková, Alena; Nišponská, MagdaPráce pojednává o vlivu stresu, pracovní zátěži a osobním růstu u učitelů na základních školách. Je zde vycházeno ze současné doby a z problémů, které se v ní vyskytují.
- ItemMožnosti osobnostního růstu nadaného žáka ve třídě ( Fenomenologická reflexe verbálního projevu dítěte v dialogu s učitelem)(Technická Univerzita v Liberci, 2010) Astalošová, Václava; Nišponská, MagdaThe major object of the master thesis is a personal growth of a talented student. The thesis has been divided into two sections, the academic part and the practical part. The academic part clarifies terms as ability, talent, self-perception, self-assessment, confidence and personal growth. Further the first part of the thesis is concerned with influences pressuring a talented student and later on a depiction of a higher school age is given from both general and psychological view. The second part, called practical, is focused on the results of a research conducted based on surveys. The survey has been orientated on measurable variables of personal growth of a talented student and on a phenomenological discussion of a student and a teacher. Issues of the personal growth of a talented student can be analyzed based on the discussions and variables. The whole research has been mainly focused on sporty talented children. The major aim of the thesis is to illustrate the opportunities of a development of student?s personality and growth based on a mindful and targeted communication between a student and a teacher. The thesis does contribute for those interested in talent and talented children.
- ItemMožnosti práce s dětskou kresbou pro zlepšení pozice dítěte ve skupině (rodině, škole)(Technická Univerzita v Liberci, 2011) Gallová, Vendula; Nišponská, MagdaThis paper is focused on possibilities of the work with a children´s drawing. It's main aim is to demonstrate how useful the drawing can be and how deep understanding of the pupil's personality and of his social interactions it can possibly bring to educators and parents.The theoretical part of the paper deals with a group dynamics, the group itself,the preschool child´s development and with the development of the children´s drawing in this period. The experimental part works with this knowledge and applies it directly to the children who are under examination. With my personal influence I tried to effec on the children´s position in the group and then reproach it from their drawing. Many aspects which effects on the child are taken into account in the interpretation of the drawing.
- ItemMožnosti práce se systemickými konstelacemi pro osobní růst žáka(Technická Univerzita v Liberci, 2011) Šulcová, Barbora; Nišponská, MagdaBased on available resources and the practical conclusion, the diploma thesis identifies and describes how to actually apply the systemic approach and how to work with elements of systemic constellations in teaching practice for personal growth of a pupil.The theoretical part focuses on mapping the origin and development of the systemic approach and constellations and acquainted more closely with their types and patterns. It also presents a systemic approach and constellations as a full-fledged method of working with students, mentions its pros and cons and highlights the interconnectedness of the elements of the educational process, namely school, teachers and a pupil with his family.The practical part introduces experiences of teachers, who apply the systemic approach and constellations into a common school practice.
- ItemMožnosti seberozvoje v psycho-sociálních hrách na kurzech Prázdinové školy Lipnice(Technická Univerzita v Liberci, 2010) Kněz, Miroslav; Nišponská, MagdaThe object of this work is a preview of the possibilities of a facilitation of personal growth in the psycho-social games in Lipnice School Holiday courses. The theoretical part is an attempt to find parallels of experience from a game to real life. Research part deals with the individual experiencing of specific psychosocially oriented games. Using the phenomenological interview and its subsequent analysis, we try to monitor the positive changes in values and attitudes of participants.
- ItemNásilí páchané dětmi - příčinné souvislosti problematiky.(Technická Univerzita v Liberci, 2007) Berková, Miroslava; Nišponská, MagdaThe aim of this dissertation has been the verification of the connection of the violence committed on children with the behaviour of children as potential offenders of further violence. The theoretical part describes in short the forms, manifestations and consequences of violence committed on children. It establishes the hypothesis of the causal connection of the violence committed on the children and their subsequent aggressive manifestations in social relations. This hypothesis has been verified within the theoretical part by means of children drawing of an enchanted family, of an questionnaire of the family and nearest surroundings of the child, of a sociometrical and personality questionnaire and by means of a dialogue with the child. It involves also a brief manual for the screening of a children drawing of the enchanted family. The whole dissertation is based on individual cases and completed by illustrations of children drawings.
- ItemOsobní růst učitele(Technická Univerzita v Liberci, 2011) Pilařová, Šárka; Nišponská, MagdaThe subject matter of the diploma thesis is to find out the level of subjective perception of teachers of different age and the reflection of their own personal growth. The theoretical part deals with analysis of the human psyche and its selfconcept, defines the teaching profession, describes the causes and effects of stress and their impact on the personality of the teacher. It also offers a possible solution to eliminate stressful situations, how to cope with unpleasant events in life and learn how to enhance mental health. The practical part aims to identify the connection of the personal growth with personal characteristics within two groups of teachers with different level of the life satisfaction. This part is realized in selected schools in Liberec and Hradec Králové Region by questionnaire and interview with a particular teacher.
- ItemPodpora salutogenetických individuálních charakteristik výtvarnou činností(Technická Univerzita v Liberci, 2010) Tichá, Nikola; Nišponská, MagdaTato diplomová práce se zabývá podporou salutogenetických individuálních charakteristik, které jsou podporovány prostřednictvím výtvarného projevu. Vychází ze salutogeneze, která umožňuje pečovat o zdraví tím, že jej budeme specificky podporovat. V teoretické části objasňuje tři individuální charakteristiky - autonomie, řešení problémů a spolupráce. Dále pojednává o psychickém vývoji dítěte, především v mladším školním věku. Výzkum byl realizován kvalitativně. Je postaven na hypotéze, že artefiletika je výchovné pojetí, které využívá uměleckých prostředků k pozitivní prevenci psychosociálních poruch. Práce je doplněna kasuistikami, obrázky.
- ItemPodpora subjektivní pohody u lidí s dětskou mozkovou obrnou bez postižení kognitivních funkcí s využitím výtvarného programu(Technická Univerzita v Liberci, 2016) Vrátilová, Michaela; Nišponská, MagdaBakalářská práce se zabývá realizací a evaluací výtvarného programu ''Čtyři roční období''. Zaměřuje se na lidi s dětskou mozkovou obrnou z Jedličkova ústavu v Liberci. Výtvarný program je zaměřený na podporu subjektivní pohody (well-being) těchto lidí. Program proběhl v období od září 2015 do prosince 2015 v Centru denních služeb. Teoretická část nejprve vysvětluje základní pojmy, které souvisí s dětskou mozkovou obrnou, subjektivní pohodou a artefiletickou činností. V praktické části je popsána realizace výtvarného programu, tzn. popis výtvarného programu ''Čtyři roční období'', specifika skupiny i vyhodnocení jeho úspěšnosti pomocí dotazníků a strukturovaného interview, dále jsou v ní zahrnuty metodické listy a zakončení výtvarného programu.
- ItemPráce s výtvarným projevem žáka v hodinách výchovy k občanství jako způsob uvědomění si své identity ve společnosti(Technická Univerzita v Liberci, 2010) Němcová, Karolína; Nišponská, Magda
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »