Browsing by Author "Masopustová, Jitka"
Now showing 1 - 18 of 18
Results Per Page
Sort Options
- ItemDidaktické hry v hodinách občanské výchovy(Technická Univerzita v Liberci, 2013-01-01) Švarcová, Michaela; Masopustová, JitkaDiplomová práce se zabývá využitím didaktických her v hodinách Výchovy k občanství. Je členěna na dvě hlavní části. První se zaměřuje nejprve na fenomén hry jako takové a její proměny v životě člověka. Dále se už soustředí konkrétně na hru didaktickou a její formy ve výuce Druhá část je především praktického charakteru, jelikož obsahuje soubor her. Jejich roztřídění do kapitol odpovídá obsahově vybranému učivu tematického okruhu Člověk a společnost, který je součástí vzdělávacího oboru Výchovy k občanství.
- ItemExport skla a bižuterie na Jablnecku 1880-1980(2009-01-01) Masopustová, Jitka
- ItemExport skla a bižuterie na Jablonecku 1880 - 1980(Technická Univerzita v Liberci, 2009-01-01) Masopustová, Jitka; Beneš, Zdeněk
- ItemGenderové stereotypy vyskytující se v pedagogické komunikaci(Technická Univerzita v Liberci, 2013-01-01) Sejkorová, Barbora; Masopustová, JitkaTéma této práce se zabývá diferenciací a analýzou genderových stereotypů v pedagogické komunikaci pomocí aplikace na televizní a filmové tvorbě. Cílem této práce je popsat jednotlivé aspekty genderových stereotypů a demonstrovat je na vybraném filmu a seriálu. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy související s komunikací, interakcí, sociální a pedagogickou komunikací, genderem, genderovými rolemi, identitami a genderovými stereotypy. V této práci je zmíněn vývoj a vznik genderu ve světovém i českém historickém měřítku. Dále se tato práce věnuje Rámcovému vzdělávacímu programu a Školnímu vzdělávacímu programu v souvislosti s genderovou problematikou, tak i rovněž v rámci obsahu, učebních osnov v pedagogické komunikaci. V neposlední řadě jsou zde formulovány genderové stereotypy využívané v pedagogické komunikaci, vymezeny jejich funkce a důsledky.
- ItemHolokaust Židů a Romů - jak vyučovat o holokaustu na 2. stupni základní školy(Technická Univerzita v Liberci, 2011-01-01) Jurášková, Michaela; Masopustová, JitkaThe diploma thesis sketches a historical-social perspective of the holocaust, contemplates a cultural-historical context of the persecution of Jews and Romanies and deals with the holocaust of Czech Jews and Czech Romanies. The topic holocaust is integrated to the Framework education programme for general education with the accent on cross-curricular subject Multicultural education. They are defined basic multicultural terms related to the topic holocaust. Lastly is presented a model seminar of the holocaust proposal for pupils in the secondary school.
- ItemMezipředmětové vztahy mezi občanskou výchovou a zeměpisem na 2. stupni základních škol(Technická Univerzita v Liberci, 2012-01-01) Slámová, Mariana; Masopustová, JitkaBakalářská práce se zabývá mezipředmětovými vztahy, jejich podstatou a užití ve výuce, a to především v předmětech Zeměpis a Výchova k občanství na druhém stupni základních škol. V úvodní části je nastíněna obecná problematika mezipředmětových vztahů, jejich historický vývoj a užití ve výuce. Nedílnou součástí je předmětová komise a profil učitele, kteří dotvářejí úlohu mezipředmětových vztahů při vyučováni. Následující kapitoly pojednávají o zavedení pojmu do rámcového vzdělávacího programu, kde se v rámci průřezových témat rozšiřuje jejich využití. V bakalářské práci autorka také vypracuje projektový den zaměřený na globální problémy lidstva, kde se bude snažit o prokázání mezipředmětových vazeb mezi více předměty, důraz bude kladen zejména na Výchovu k občanství a Zeměpis, kde je toto téma probíráno.
- ItemObčanská angažovanost v péči o vodu(Technická Univerzita v Liberci, 2013-01-01) Komorousová, Michaela; Masopustová, JitkaDiplomová práce se zabývá významem občanské angažovanosti v oblasti životního prostředí, konkrétně v oblasti ochrany a péče o vodu, a výchovou k ní. Práce zkoumá, jak lze integrovat průřezové téma Environmentální výchova (se zaměřením na vodu) do vyučovacího předmětu Výchova k občanství v rámci projektové výuky na 2. stupni základní školy. Téma je uchopeno především jako pedagogický problém, který přesahuje i do jiných vědních oboru, jako je filosofie, etika, ekologie a politologie. Práce je založena na metodě analyticko-syntetické.
- ItemOsobnostní a sociální výchova v hodinách OV v rámci projektového vyučování(Technická Univerzita v Liberci, 2013-01-01) Vaváková, Veronika; Masopustová, JitkaDiplomová práce se zabývá průřezovým tématem osobnostní a sociální výchova na 2. stupni ZŠ a jejím zpracováním formou projektu. První část práce charakterizuje osobnostní a sociální výchovu a popisuje projektové vyučování. Další část je věnována zpracování projektu na téma sebepoznání a sebepojetí. Navržený projekt byl zrealizován a jeho výsledky jsou shrnuty v závěru práce. Cílem práce je definovat základní pojmy, problémy osobnostní a sociální výchovy a charakterizovat projektové vyučování. Součástí práce je zpracování tematicky zaměřeného projektu, následné zrealizování v hodinách OV a shrnutí výsledků činnosti. Stanovených cílů bylo dosaženo.
- ItemPostavení českých au pair v britských rodinách(Technická Univerzita v Liberci, 2011-01-01) Buzovská, Barbora; Masopustová, JitkaThe diploma thesis deals with the now very popular cultural exchange program au pair in Great Britain. It is used by thousands of young people not only from the Czech Republic, especially girls, to improve their language knowledge, experience life in foreign country and meet new friends. The aim of the work was to find out what experiences with the program the Czech au pairs have, specifically how they are accepted by host families. The results of the qualitative research suggest that despite some problems which accompany some of the stays, the Czech girls are accepted as peer family members by the British families.
- ItemRealizace průřezového tématu multikulturní výchova se zaměřením na kulturu národnostních a etnických menšin v České republice v rámci projektového vyučování(Technická Univerzita v Liberci, 2013-01-01) Suk, Dalibor; Masopustová, JitkaDiplomová práce se zaměřovala na problematiku realizace projektového vyučování zaměřené na průřezové téma multikulturní výchova. V práci je popsána kurikulární reforma a její vliv na současné školství. Právě kurikulární reforma umožnila větší prostor pro integraci alternativních stylů a metod vyučování. Mezi tyto metody patří projektové vyučování, které je v práci podrobně popsáno. Důležitou součástí práce je analýza průřezového tématu multikulturní výchova, která se stala tématem pro realizaci projektu. Tento jednodenní projekt byl realizován na ZŠ Školní v Roudnici nad Labem a jeho úspěšnost lze vyvodit ze zpětné vazby získané od studentů, kteří jej absolvovali.
- ItemRozvoj sociálních dovedností pro předcházení krizovým situacím(Technická Univerzita v Liberci, 2013-01-01) Vacková, Zuzana; Masopustová, JitkaPředkládaná diplomová práce se věnuje tématům krizových situací a sociálních dovedností. Nejprve se zabývá krizí z obecného hlediska, následně popisuje krize dítěte mající biologický a psychosociální základ. Dále je zaměřena na vybrané nebezpečné a ohrožující situace - sexuální zneužívání, týrání, stres, konflikt a šikana. Poslední tři uvedené jevy jsou podrobněji rozpracovány ve vztahu dítě a školní prostředí. Hlavním cílem je poukázat na nezbytnost osvojení sociálních dovedností a jejich efektivní užití pedagogem a seznámit se s možnými způsoby rozvíjení sociálních dovedností žáků II. stupně. V souvislosti s krizovými situacemi není opomenuta ani otázka pomoci ve škole a ochrana zdraví a bezpečí dítěte. V přílohách se nachází odučené hodiny v rámci praxe na základní škole a vlastní navržené hodiny rozvíjející sociální dovednosti.
- ItemSexuální výchova na druhém stupni ZŠ(Technická Univerzita v Liberci, 2013-01-01) Stěhulová, Petra; Masopustová, JitkaDiplomová práce se zabývá výukou sexuální výchovy na druhém stupni základní školy. Předmětem práce jsou dnešní formy výuky sexuální výchovy na druhém stupni ZŠ, aktuální problémy, jež jsou spjaty se zaváděním sexuální výchovy do vyučování a analýza témat sexuální výchovy ve dvou knihách pro předmět výchova k občanství. Teoretická část je věnována pojetí sexuální výchovy, jejímu místu v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Dále se zabývá osobností žáka a pedagoga. Vymezuje přístup rodičů a s ním související problémy s realizací výuky sexuální výchovy. Didaktická část se zaměřuje na vymezení obsahu sexuální výchovy. Představuje metody a formy, které se dají realizovat při výuce. Podstatnou část tvoří analýza dvou vybraných učebnic pro výchovu k občanství a v neposlední řadě představuje knižní a publikační zdroje, které může učitel využít ve výuce.
- ItemSpecifika komunikace s pubescentem se zaměřením na rodinné prostředí(Technická Univerzita v Liberci, 2013-01-01) Pokorná, Markéta; Masopustová, JitkaBakalářská práce se zabývá problematikou komunikace rodiny s pubescentem. Práce vysvětluje základní pojmy související s komunikací. Poukazuje na funkce, formy a způsoby komunikace. Dále se věnuje období pubescence, výchově a vztahům v rodině. V neposlední řadě seznamuje s úskalími komunikace rodiny s pubescentem a poukazuje na zlepšení vzájemné komunikace a vztahů.
- ItemSpolečné a rozdílné znaky v subkultuře emo a v subkultuře gothic(Technická Univerzita v Liberci, 2011-01-01) Suk, Dalibor; Masopustová, JitkaBakalářská práce se zabývá problematikou dvou současných subkultur mládeže emo a gothic. Vycházela ze současného stavu bádání v dané oblasti, přičemž byl zvolen kritický přístup. Jejím cílem bylo zjistit základní rozdíly a společné znaky mezi těmito dvěma subkulturami. Práci tvoří dvě stěžejní oblasti. Jednalo se o část teoretickou, která pomocí zpracování a prezentace odborných, ale také internetových zdrojů, objasňovala základní pojmosloví a rozdíly v oblasti subkultury gothic a subkultury emo. Praktická část zjišťovala pomocí dotazníku zpracovaného 458 respondenty, jaký mají vztah k subkulturám emo a gothic. Výsledky ukázaly, že k subkultuře emo zachovává negativní postoj 45,11 % respondentů. K subkultuře gothic se negativně stavělo pouze 22,99 % respondentů. Z těchto výsledků lze vyvodit tvrzení, že subkultura emo se častěji než subkultura gothic setkává s nepochopením a odsuzováním přesto, že nepřináší žádná výraznější rizika ve vývoji jedince. Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice je jasné vymezení rozdílů mezi těmito dvěma subkulturami.
- ItemStrukturální a obsahová analýza učebnic občanské výchovy nakladatelství ''Fraus'' a ''Fortuna'' pro 6. a 7. ročník ZŠ(Technická Univerzita v Liberci, 2014-01-01) Jará, Irena; Masopustová, JitkaDiplomová práce se zabývá vybranými učebnicemi občanské výchovy pro 6. a 7. ročník základní školy z hlediska jejich: didaktické vybavenosti, míry obtížnosti výkladového textu a obsahové správnosti. Cílem této práce je analyzovat vybrané učebnice za účelem ověření jejich kvality, a tím poukázat na vhodnost těchto materiálů ve výuce občanské výchovy. Jako teoretického základu bylo využito prací Jana Průchy, jakožto jediného odborníka, jež se v našich podmínkách analýzou učebnic zabýval. Jednotlivé výsledky byly zaznamenávány do tabulek a grafů pro lepší přehlednost zkoumaného problému. V závěru práce jsou k dispozici pracovní listy, vycházející z obsahové analýzy a sloužící jako náhrada absenčních témat v námi analyzovaných učebnicích. Výsledky šetření mohou sloužit jako vodítko ve výběru učebnic, a to nejen učitelům, žákům, ale i široké veřejnosti.
- ItemVyužití aktivizujících metod v prevenci konfliktních situací při výuce ZSV na střední škole(Technická Univerzita v Liberci, 2014-01-01) Vlk, Radovan; Masopustová, JitkaPředkládaná diplomová práce pojednává o problematice vlivu aktivizujících výukových metod na třídní klima, zejména pak na jejich využití v prevenci konfliktních situací. Cílem bylo postihnout teoretická východiska konfliktů ve výuce a popsat a klasifikovat jednotlivé výukové metody s ohledem na předcházení konfliktním situacím. Součástí práce jsou pozorování z hodin ZSV vedených za pomoci aktivizujících metod, která mají přispět k lepšímu pochopení vztahu mezi volbou výukové metody a chováním žáků.
- ItemVyužití dramatické výchovy při výuce občanské nauky(Technická Univerzita v Liberci, 2013-01-01) Blažková, Jana; Masopustová, JitkaBakalářská práce Využití metod dramatické výchovy při výuce občanské nauky se zabývá teoretickou stránkou dramatické výchovy, popisuje rozličné metody a techniky tohoto oboru, soustředí se na jeho význam a uplatnění ve vzdělávání a vymezuje jeho postavení v rámcovém vzdělávacím programu základního vzdělávání České republiky. Dále krátce popisuje předmět občanské nauky a její cíle dle RVP ZV. Následně autorka navrhuje přípravy čtyř vyučovacích hodin občanské nauky pro druhý stupeň základních škol a upozorňuje na úskalí a nedostatky těchto příprav, které byly prokázány při praktickém uplatnění při výuce.
- ItemZapojení pěti smyslů a učení prožitkem v hodinách občanské výchovy(Technická Univerzita v Liberci, 2013-01-01) Vítová, Lucie; Masopustová, JitkaDiplomová práce se zabývá pohledem na učení v hodinách občanské výchovy na druhém stupni základní školy, které je ţákovi zprostředkováno pomocí pěti smyslů a proţitkem. Tento styl výuky činí z ţáka aktivního účastníka vyučovacího procesu, rozvíjí psychosociální oblast jeho osobnosti a pomáhá mu uchovávat vědomosti trvale v paměti. Důraz je kladen jak na hledisko fyziologické, tak psychologické. Práce přibliţuje myšlenky slavných pedagogů, psychologů a filosofů, kteří se touto problematikou zabývali (Jan Amos Komenský, John Dewey, Kurt Lewin, David A. Kolb, ale i Rudolf Steiner). Pojednáno je také o dramatické výchově, jejíţ principy jsou tomuto stylu učení velmi blízké. Zanedbán není ani vztah smyslového vnímání a specifických poruch učení. V praktické části jsou uvedena jednotlivá cvičení ? nejprve na celkovou aktivizaci smyslového vnímání, přičemţ se postupuje jednotlivě ? zrak, sluch, hmat, čich, chuť. Poté následují konkrétní aktivity do hodin občanské výchovy, taktéţ rozdělené dle jednotlivých smyslů. V příloze jsou obsaţeny přípravy na vyučovací hodiny, které proběhly v rámci pedagogické praxe. Po nich následuje analýza výsledků činnosti.