Náhradní rodinná péče

Title Alternative:Substitute Family Care
Loading...
Thumbnail Image
Date
2010
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
Bakalářská práce se zabývala náhradní rodinnou péčí. Jejím cílem bylo analyzovat tuto problematiku. Práci tvořily dvě hlavní části. Jednalo se o část teoretickou, ve které byly vymezeny základní pojmy související s problematikou, pozornost byla věnována především jedné z forem náhradní rodinné výchovy, pěstounské péči. Praktická část byla zaměřena na zkoumání vztahu mezi příbuzenskou formou pěstounské péče a výskytem výchovných problémů u dětí. Při průzkumu byla použita metoda analýzy dokumentů, provedena byla analýza spisové dokumentace pěstounských rodin vedených v evidenci oddělení sociálně právní ochrany dětí Městského úřadu Neratovice, jednalo se celkem o 25 rodin. Výsledky potvrdily výskyt výchovných problémů u dětí svěřených do pěstounské péče, především pak v pěstounské péči příbuzenské. Nejčastějším výchovným problémem byla zjištěna agresivita dětí. Významným zjištěním byla absence odborné přípravy příbuzných pěstounů. V závěru práce byly shrnuty všechny získané poznatky. Z výsledků průzkumu vyplynuly návrhy opatření, zejména tvorba jednotné metodiky přípravy pěstounů a nutnost vyžadovat absolvování přípravy i u pěstounů z řad osob příbuzných.
The baccalaureate paper dealt with substitutionary family care. Its objective was to analyze this problem. The paper consisted of two parts: Firstly, the theoretical part, in which the basic conceptions related to the problem were defined. Attention was paid above all to one form of substitutionary family care - foster care. Secondly, the practical part, which was focused on the enquiry into the relation between the relational care and the occurrence of educatory problems with children. In the enquiry, document analysis method was used and record documentation analysis of foster families registered in the files of Neratovice Municipality Department for Social and Legal Protection of Children was carried out. In total, 25 families were concerned in this enquiry. The results confirmed the occurrence of educatory problems with children given to fosterage, especially in relational fosterage. The most frequent ascertained educatory problem was aggressiveness of children. A significant finding was the absence of special preparation of foster-relatives. All knowledge obtained was summarized in the final part of the paper. Drafts of measures ensued from the results of the enquiry, especially the formation of unified methodology of foster parents{\crq} preparation and the necessity to undergo preparation also for fosterers from the rank of relative persons.
Description
katedra: KSS; přílohy: 1 CD; rozsah: 78 s.
Subject(s)
náhradní rodinná péče, pěstounská péče, výchovné problémy, příprava pěstounů, oddělení sociálně právní ochrany dětí, rodina, substitutionary family care, foster care, educatory problems, preparation of fosterers/foster parents, department for social and legal protection of children, family
Citation
ISSN
ISBN