Motivace k využití Montassori metody při výchově a vzdělávání dětí v předškolním věku.

Title Alternative:Motivation for use of the Montessori metod by early childhood age
Loading...
Thumbnail Image
Date
2010
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
The bachelor thesis focuses on the main reasons to apply the Montesorri method of education and schooling of pre-school children and is based on experiences of parents and Montesorri kindergarten teachers. The goal of the thesis was to find out about the parents{\crq} and teachers{\crq} motivation for application of the Montesorri education method for pre-school children teaching. Based on specialized resources research, the theoretical part deals with the concept of education, motivations of human behavior and the importance of pre-school education as well as the Montesorri method per se and its principles. The practical part features a set of questionaries that survey parents{\crq} motivations for placing their child into a Montesorri kindergarten and also teachers{\crq} enthusiasm for the actual use of the Montesorri method. Furthermore, a method of observation and additional interviewing was used to determine whether the parents{\crq} expectations had been fulfilled. The results show that the motivation for using the Monterorri method does not directly relate to availability of a Montesorri kindergarten. The survey produced concrete recommendations that stress public acquaintance and understanding of the Montesorri method. The thesis can be deemed a success due to its conclusions and implications in the Montesorri method and its beneficial effects for parents, children and teachers as well.
Bakalářská práce se zabývala zjišťováním zásadních důvodů k rozhodnutí uplatňovat Montessori metodu při výchově a vzdělávání dítěte předškolního věku a vycházela ze zkušeností rodičů a učitelů mateřské školy Montessori. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, co je motivací rodičů a učitelů k uplatňování Montessori metody při výchově a vzdělávání dítěte předškolního věku. Teoretická část pomocí zpracování odborných zdrojů objasňovala pojetí výchovy, motivace v lidském chování a úkolu předškolní výchovy a popisovala Montessori metodu a její principy. Praktická část zjišťovala pomocí dotazníků motivaci rodičů pro rozhodnutí umístit své dítě do mateřské školy Montessori a učitelů pracovat s uplatňováním Montessori metody a pomocí techniky pozorování, kde byla zařazena i metoda rozhovoru, bylo ověřováno, zda jsou očekávání rodičů skutečně naplněna. Výsledky ukazovaly, že motivace k využití metody Montessori nesouvisí s dostupností mateřské školy Montessori a vyúsťovaly v konkrétní navrhovaná doporučení v oblasti širší informovanosti a vzdělávání veřejnosti o metodě Montessori. Za přínos bakalářské práce vzhledem k tématu lze považovat zjištěný přínos uplatňování metody Montessori pro rodiče, děti i učitele.
Description
katedra: KSS; přílohy: 1 CD ROM; rozsah: 127 s., 5 s. příloh
Subject(s)
motivation, education, school, pre-school ages, montessori method, principle, parent, children, teachers, questionare, notice, acquaintance and understanding, motivace, výchova, vzdělávání, předškolní věk, montessori metoda, principy, rodiče, děti, učitelé, dotazník, pozorování, informovanost
Citation
ISSN
ISBN