Filozofická východiska waldorfské pedagogiky

Abstract
Cílem této bakalářské práce je identifikovat a interpretovat východiska waldorfské pedagogiky z anthroposofického světového názoru. Práce je zpracována formou teoretické reflexe vybraných odborných textů. První část představuje osobnost Rudolfa Steinera, analyzuje hlavní principy anthroposofické duchovědy a ukazuje souvislosti anthroposofie s některými jinými významnými filosofickými koncepty. Druhá část se zaměřuje na praktickou aplikaci Steinerových idejí do pedagogiky. Analyzuje základní principy waldorfské pedagogiky, uvádí specifika metodologie a charakterizuje některé konkrétní praktické postupy. V závěru je provedeno shrnutí významnějších odlišností pedagogických koncepcí a je proveden pokus o nahlédnutí, proč se waldorfská pedagogika dlouhodobě uplatňuje jako žádaná alternativa.
The aim of this bachelor thesis is to analyse the principles of Waldorf education that stem from anthroposophical philosophy. The first part of the thesis is focused on anthroposophical bases. First, the founder of Waldorf education, philosopher and scientist Rudolf Steiner is introduced. Then, the fundamental principles of anthroposophy are examined in the context with other influential philosophical concepts. In the second part attention is paid to the implementation of anthroposophy to educational practice. Key Waldorf educational principles and methods are observed. The thesis concludes with the summary of distinctive constituents of Waldorf pedagogy and finally outlines why the Waldorf concept has developed into an independent alternative education movement with a worldwide following.
Description
Subject(s)
anthroposofie, paradigma, goetheanismus, waldorfská pedagogika, pedagogické principy, specifika metodologie, Anthroposophy, Paradigm, Goetheanism, Waldorf education, Pedagogical principles, Specifics of methodology
Citation
ISSN
ISBN