Mentální mapování a rozvíjení kritického myšlení v primárním vzdělávání

Abstract
Diplomová práce se zabývá rozvíjením kritického myšlení v primárním vzdělávání. Teoretická část seznamuje čtenáře se specifiky vývojového období žáka mladšího školního věku, projektovým vyučováním, zejména jeho historií a terminologickým vymezením. První část dále přibližuje samotný termín kritické myšlení, seznamuje s programem Čtením a psaním ke kritickému myšlení, pojednává o třífázovém modelu učení a o metodách rozvíjejících kritické myšlení.Praktická část se zabývá využitím jedné z metod kritického myšlení, konkrétně mentálního mapování v hodinách literární výchovy. V této části jsou uvedeny metody, průběh, vyhodnocení i závěry výzkumného šetření, jež bylo uskutečněno s cílem zjistit, zda má mentální mapování vliv na pochopení textu a rozvoj kritického myšlení žáků 1. stupně základních škol.Diplomová práce je také doplněna o soubor metodického materiálu, jenž není přímou součástí této práce, ale je jejím přílohovým materiálem.
Diploma work is dealing with developing the subject matter of critical thinking at the primary schools. Theoretical part introduces the readers with specific development of the period in the junior school departments for children aged 6 to 12, and project education especially with its history and terminology limits. The first part brings forward the very term of subject matter of critical thinking and introduces project of reading and writing in relation to the subject matter of critical thinking and is talking about the ways in which they are connected. It reports a three phase model of education and about the methods developing the subject matter of critical thinking.The practical part is dealing with one of the methods of the subject matter of critical thinking and taking advantage of it, concentrate on mind mapping in the Literature lessons. In this part there are brought in methods, course, evaluation as well as a conclusion of research in experimental observation. This has been done in the aim to find out if the mind mapping would have had an influence on understanding the text and developing the subject matter of critical thinking of pupils in the junior school departments for children aged 6 to 12 of primary schools.
Description
Subject(s)
kritické myšlení, program Čtením a psaním ke kritickému myšlení, projektové vyučování, primární vzdělávání, mentální mapování, the subject matter of critical thinking, project of reading and writing in relation to the subject matter of critical thinking, project education, mind mapping, junior school departments for children aged 6 to 12 of primary schools
Citation
ISSN
ISBN