Internet – prostor pro život a výchovu mladé generace

Title Alternative:Internet – przestrzeń życia i edukacji młodej generacji
Loading...
Thumbnail Image
Date
2010
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická univerzita v Liberci, Česká republika
Abstract
Příspěvek si klade za cíl uvést otázky výchovy a vzdělávání dětí a mladých lidí do souvislosti se změnami v životním stylu mladé generace, v němž stále významnější místo zaujímá intenzivní kontakt s informačními a komunikačními technologiemi (ICT). Autorka ve svém příspěvku seznamuje s výsledky výzkumných šetření, prováděných kontinuálně od roku 2002. Na jejich základě poukazuje na nezbytnost cílené informační a mediální výchovy, která by pomáhala korigovat aktivity dětí a mládeže ve virtuálním prostředí a stala by se účinným článkem prevence negativních důsledků působení virtuální reality na vývoj osobnosti mladého člověka.
W artykule rozważane są problemy edukacji dzieci w Republice Czeskiej w zwiazku ze zmianą stylu życia młodej generacji. Zmiany te polegają na tym, że coraz bardziej intensywny kontakt z nowoczesnymi środkami przekazu informacji oraz komunikacji powoduje iż centrum życia przesuwa się ze świata realnego i naturalnego do świata wirtualnego i sztucznego w tzw. cyberprzestrzeni. Autorka prezentuje rezultaty długotrwałych badań, które były prowadzone w okresie od 2002 do 2010 roku. Pokazuje Ona, że informacja adekwatna oraz edukacja z zastosowaniem mediów są nieuniknionym narzędziem pomagajacym wpływać na (ukierunkowywać) aktywność dzieci oraz młodzieży w środowisku wirtualnym. Ponadto narzędzia te stają się efektywnym środkiem do zapobiegania negatywnemu wpływowi rzeczywistości wirtualnej na rozwój osobowy młodych ludzi.
The target of this article is to put education of children and young people in the Czech Republic into context with the changes in lifestyle of young generation in which an intensive contact with information and communication technologies becomes more important. The author presents the results of continuous research carried out from 2002 to 2010. She shows that targeted information and media education is inevitable as a tool which helps influence children and young people activities in the virtual environment. This education would become an effective component in prevention of the negative impact of virtual reality on young people’s personal development.
Dieser Beitrag setzt sich zum Ziel, Fragen der Kindererziehung und –ausbildung in Zusammenhang mit den Änderungen im Lebensstil der jungen Generation zu setzen, in dem der intensive Kontakt mit den Informations- und Kommunikationstechnologien noch immer einen bedeutenden Platz einnimmt. Die Autorin macht den Leser mit den Ergebnissen ihrer Forschungsarbeit bekannt, die durchgehend seit dem Jahr 2002 durchgeführt werden. Auf Grundlage dessen weist sie auf die Unabdingbarkeit gezielter Informations- und Medienerziehung hin, die dazu beitragen soll, die Aktivitäten der Kinder und Jugend im virtuellen Umfeld zu korrigieren und dabei zu einem wichtigen Kettenglied werden soll in der Prävention negativer Konsequenzen, die sich aus dem Einfluss der virtuellen Realität auf die Entwicklung der Persönlichkeit des jungen Menschen ergeben.
Description
Subject(s)
Citation
ISSN
1803-9782
ISBN