Returns on education and overqualification – case of the EU and the Czech Republic

Title Alternative:Zwrot z inwestycji w edukację a nadmierne kwalifikacje – przypadek Unii Europejskiej i Republiki Czeskiej
Loading...
Thumbnail Image
Date
2013
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická univerzita v Liberci, Česká republika
Abstract
Cílem této práce je analyzovat a zhodnotit současný stav překvalifikovanosti a podkvalifikovanosti v zemích Evropské unie a v České republice. Trvale roste počet absolventů vzdělávacího systému a přetrvává poptávka po vzdělání v populaci. To vede k obavám, že nesoulad mezi požadavky na kvalifikaci pracovních sil a pracovních míst se zvýší. Veřejná vzdělávací politika spíše podporuje tuto kontroverzi. Zatímco počty zapsaných studentů na středních školách a veřejných vysokých škol a tudíž počty absolventů rostou, počet kvalifikovaných pracovních míst roste pomalu. Příspěvek se zabývá různými metodami používanými pro měření požadované úrovně vzdělání pro práci a příslušnou teorií (vyhledávání a porovnávání pracovních míst, teorie lidského kapitálu, teorie přiřazení atd.) které mohou být použity pro interpretaci překvalifikovanosti. Poslední kapitola analyzuje a hodnotí aktuální stav překvalifikovanosti v zemích EU a v České republice a zabývá se empirickými výsledky vlivu překvalifikovanosti na výdělky.
Celem niniejszego opracowania jest analiza i ocena aktualnego stanu nadmiernych kwalifikacji i niedostatecznych kwalifikacji w krajach Unii Europejskiej oraz w Republice Czeskiej. Stale wzrasta liczba absolwentów systemu oświaty a w populacji utrzymuje się popyt na kształcenie. Rodzi to obawy, że rozbieżność między wymaganiami dotyczącymi kwalifikacji siły roboczej a miejscami pracy ulegnie zwiększeniu. Prowadzona publiczna polityka edukacyjna bardziej wspomaga tę kontrowersję. W artykule przedstawiono różne metody stosowane do pomiaru wymaganego poziomu wykształcenia niezbędnego do pracy oraz podstawy teoretyczne (poszukiwanie i porównywanie miejsc pracy, teoria kapitału ludzkiego, teoria przyporządkowania itp.), które mogą być wykorzystane do interpretacji nadmiernych kwalifikacji. Ostatni rozdział Analizuje i ocenia obecny stan ovequalification w krajach EU i w Republice Czeskiej i poświęcono wynikom badań empirycznych dotyczących wpływu nadmiernych kwalifikacji na zarobki.
The aim of this paper is to analyse and evaluate the current state of overqualification and underqualification in the EU countries and in the Czech Republic. There are steadily increasing numbers of education system graduates and persistent demand for education in the population. This leads to fears that the mismatch between jobs requirements and workforce qualifications will increase. Public educational policy seems to support this controversy. While numbers of enrolled students at secondary schools and public universities and consequently numbers of graduates are rising, there could be shortage of skilled level jobs in the future. The paper discusses various methods used to measure the level of education required for the job and the relevant theories (searching and matching, human capital theory, assignment theory etc.) that can be used for interpretation of overqualification. The last chapter analyses and evaluates current state of ovequalification in the EU countries and in the Czech Republic and deals with the empirical results of the impact of overqualification on earnings.
Das Ziel dieser Arbeit ist es den gegenwärtigen Stand der Überqualifikation und Unterqualifizierung in den EU-Ländern und in der Tschechischen Republik zu analysieren und zu bewerten. Es gibt eine ständig wachsende Zahl von Absolventen des Bildungssystems und eine anhaltende Nachfrage nach Bildung in der Bevölkerung. Es führt zu Befürchtungen, dass sich das Missverhältnis zwischen der Zahl der Arbeitsplätze und den Anforderungen an die Qualifikationen in der Belegschaft in nicht allzu ferner Zukunft erhöhen wird. Die öffentliche Bildungspolitik scheint diese Kontroverse zu unterstützen. Die Arbeit beschäftigt sich mit verschiedenen Methoden, die verwendet werden, um die erforderliche Ausbildung für bestimmte Jobs zu messen, und mit den damit verbundenen Theorien (Such-und Matching, Humankapitaltheorie Zuordnung Theorie etc.), die für die Interpretation der Überqualifikation verwendet werden können. Das letzte Kapitel analysiert und bewertet aktuelle ovequalification in den EU-Ländern und in der Tschechischen Republik und beschäftigt sich mit den empirischen Ergebnissen der Auswirkungen von Überqualifikation auf den Verdienst.
Description
Subject(s)
Citation
ISSN
1803-9782
ISBN