Franchising performance measurement and the use of balanced scorecard method in franchising

Title Alternative:Pomiar efektywności w firmach franchisingowych a metoda balanced scorecard
Loading...
Thumbnail Image
Date
2013
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická univerzita v Liberci, Česká republika
Abstract
Cílem příspěvku je identifikovat, jaké typy metrik používají franchisingové firmy k měření výkonnosti. V teoretické části jsou představena stanoviska několika autorů, kteří se shodují na tom, že způsoby a systémy, jakými franchisingové firmy měří svou výkonnost, se velmi liší, kdy mnoho firem naprosto postrádá nějaký jednotný a systematický přístup. Na druhé straně několik autorů zmiňuje vhodnost a doporučuje použít ve franchisingu metodu Balanced Scorecard. Autorka provedla empirický průzkum na toto téma mezi franchisingovými firmami formou online dotazování, jehož výsledkem bylo zjištění, že skutečně způsoby měření výkonnosti se mezi firmami značně liší a nejčastěji se zaměřují pouze na finanční měřítka. Druhá část průzkumu se věnovala metodě Balanced Scorecard, kde bylo zjištěno, že se používá jen zřídka, přestože si firmy, a to především z oblasti služeb, uvědomují její vhodnost a přínos, a to hlavně z důvodu sledování jak finančních tak nefinančních indikátorů.
Celem artykułu jest wskazanie wskaźników stosowanych przez firmy franchisingowe do pomiaru efektywności. W części teoretycznej przedstawiono opinie różnych autorów, którzy są zgodni co do tego, że sposoby i metody stosowane przez firmy franchisingowe do pomiaru ich efektywności są bardzo różne a w wielu firmach całkowicie brak jednolitego systemowego podejścia. Z drugiej strony niektórzy autorzy wskazują i rekomendują stosowanie w franchisingu metody Balanced Scorecard. Badania empiryczne przeprowadzone w tym zakresie przez autora w drodze ankiety online wśród firm franchisingowych wskazują, że sposoby pomiaru efektywności rzeczywiście bardzo się między firmami różnią, koncentrując się najczęściej tylko na miernikach finansowych. Druga część przeprowadzonych badań skupiała się na metodzie Balanced Scorecard i wskazała, że metoda ta jest bardzo rzadko stosowana w praktyce, chociaż firmy, w szczególności z branży usługowej, świadome są jej adekwatności i przydatności, przede wszystkim ze względu na monitorowanie wskaźników zarówno finansowych, jak i niefinansowych.
The main field of the study in this article is performance measurement in franchising companies. This paper aims at identifying what types of metrics international franchising companies use in order to measure the performance of their business operations. In the theoretical part, the viewpoints of several authors are briefly introduced showing that the current ways in which franchising systems measure their performance are very diverse, with many companies lacking a unified and systematic approach. On the other hand some authors mention and recommend the use of Balanced Scorecard as an appropriate performance measurement method. Therefore the purpose of this study is to analyze the reality and the current situation among franchising companies and to answer the question of what kind of methods do they use to measure performance and if they know and use the Balanced Scorecard in practice. Empirical research among international franchising systems on this topic was conducted by the author, as an e-mail and online questionnaire, finding out that performance measurement really is an area with various approaches differing from company to company, focusing mostly only on basic financial data in majority of companies. Second part of the research focused on the use of Balanced Scorecard (BSC) which has shown that this method is very rarely used in practice; however, many companies do recognize its benefits of evaluating both financial and non-financial perspectives. The research also has provided data verifying a hypothesis of difference in opinion on the potential use of the Balanced Scorecard method between franchising companies operating in services and retail. Service companies focus more on soft metrics such as customer satisfaction, customer value and employee satisfaction compared to those operating in retail; therefore they tend to be more open towards use and appreciation of the Balanced Scorecard method as a relevant performance measurement tool.
Hauptthema dieses Artikels ist die Performance-Messung in Franchising-Unternehmen. Dabei wird untersucht, welche Metriken internationale Franchising-Unternehmen anwenden. Im theoretischen Teil werden die Standpunkte der verschiedenen Autoren kurz vorgestellt. Diese zeigen, dass die Möglichkeiten für Franchising-Systeme, ihre Leistung zu messen, sehr vielfältig sind. Bei vielen Unternehmen fehlt eine einheitliche und systematische Vorgehensweise. Auf der anderen Seite empfehlen einige Autoren den Einsatz der Balanced- Scorecard-Methode als geeignetes Performance-Messverfahren. Vom Autor wurde zu diesem Thema eine empirische Forschung unter den internationalen Franchising-Systemen in Form von E-Mail und Online-Fragebogen durchgeführt, mit dem Ergebnis, dass die Performance- Messung wirklich ein Gebiet mit sehr unterschiedlichen Ansätzen bei den einzelnen Unternehmen ist. Der zweite Teil der Forschung hat als Schwerpunkt den Einsatz der Balanced Scorecard und zeigt, dass diese Methode sehr selten in der Praxis verwendet wird, obwohl viele Unternehmen die Vorteile bei der Bewertung sowohl finanzieller als auch nicht- finanzieller Perspektiven durchaus erkannt haben.
Description
Subject(s)
Citation
ISSN
1803-9782
ISBN