Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 16560
  • Item
    Sociální vyloučení v ČR optikou Lewisova konceptu kultury chudoby
    (2022-09-11) Matějková, Barbora; Jetmarová Jana, PhDr. Ph.D. :58428
    Bakalářská práce se zabývá analýzou sociálně vyloučených skupin v současné České republice v kontextu Lewisova konceptu kultury chudoby. Cílem práce je zjistit, zda lze v prostředí sociálně vyloučených skupin v České republice nalézt znaky, charakteristické pro kulturu chudoby. Jednotlivé sociálně vyloučené skupiny a jejich charakteristiky jsou představeny v první části práce. Druhá část práce se podrobněji věnuje konceptu kultury chudoby od amerického antropologa Oscara Lewise. Součástí druhé části je také uplatnění teoretických poznatků o sociálně vyloučených skupinách na vybrané příznačné rysy konceptu kultury chudoby a zodpovídá otázku, zda sociálně vyloučené skupiny v ČR vykazují charakteristické rysy kultury chudoby.
  • Item
    Terénní výuka v environmentální výchově s využitím expresivních tvořivých úloh
    (2021-12-10) Reimannová, Denisa; Trčka Michal, Mgr. Ph.D. :64060
    Diplomová práce se zabývá problematikou exploatace a kontaminace životního prostředí a jejím didaktickým zpracováním v hodinách environmentální výchovy. Cílem práce je navrhnout koncept terénní výuky s užitím expresivních edukativních metod, realizovanou výuku popsat a zhodnotit ji. První kapitola pojednává o vybraných globálních i lokálních environmentálních problémech. Druhá kapitola charakterizuje environmentální výchovu a prezentuje expresivní edukativní metody, které byly pro vyjádření žákovských postojů k environmentální problematice vybrány. V závěrečné kapitole jsou představeny koncepty terénní výuky pro konkrétní skupiny žáků střední školy. Kapitola taktéž obsahuje popis a zhodnocení realizace všech částí terénní výuky.
  • Item
    Propojení algebry a geometrie na 2. stupni ZŠ
    (2022-09-01) Placek, Andrea; Pirklová Petra, Mgr. Ph.D. :62172; Žáková Jana, Mgr. Ph.D. :66502
    Diplomová práce se zabývá propojením algebry a geometrie, dvou klíčových oblastí matematiky, a zkoumá postoj pedagogů k této problematice. Práce obsahuje výukové materiály, které se zaměřují na tuto problematiku propojení, s metodickými poznámkami a dva testy, které byly předloženy žákům k řešení a snaží se odhalit, zda žáci při řešení využijí geometrii. Záměrem práce je inspirovat pedagogy na 2. stupni základních škol vyučující matematiku k integraci geometrických konceptů do hodin algebry za účelem dosažení hlubšího porozumění a chápání kontextu matematických témat u žáků. Pomocí propojení algebry a geometrie můžeme u žáků dosáhnout zlepšení kritického myšlení, které je v dnešním světě stále důležitější. Výsledky práce reflektují lepší uchopení abstraktních pojmů skrze jejich geometrické zpracování.