Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
- ItemSociální práce s rodinou v rozvodovém řízení(14.1.2025) Hendrychová, Barbora; Beneš Tomáš, PhDr. :68749; Nádvorníková Lenka, Mgr. et Mgr. Ph.D.;Thelenová Kateřina, PhDr. Ph.D. :56810;57638Bakalářská práce se zaměřuje na sociální práci s rodinou v rozvodu. Je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část se zabývá popisem rodiny a jejich základními funkcemi, uzavřením a rozvodem manželství a následnou péčí o dítě. Je blíže specifikována práce sociálního pracovníka jako kolizního opatrovníka, který zastupuje dítě u soudu. Autorka popisuje i sociální práci s osamocenými rodiči, poradenské služby a krizovou intervenci. V empirické části je popsán kvalitativní výzkum, který byl veden formou polostruktu-rovaných rozhovorů a jejich následným zpracováním. Autorka vedla rozhovory s rodiči, jejichž dítě zastupoval sociální pracovník OSPOD jakožto kolizní opatrovník. Cílem bakalářské práce bylo přiblížit jeho práci s rodinou v rozvodovém řízení.
- ItemAnalýza anglického překladu přísloví v díle Zdeňka Jirotky Saturnin(20.1.2025) Raisová, Kateřina; Rhys Maxmilian, Mgr. Bc. Ph.D. :63265; Peldová Petra, Mgr. Ph.D. :54984Bakalářská práce zpracovává analýzu anglického překladu přísloví, použitých v české novele Saturnin. Práce vychází z předpokladu, že vzhledem k rozdílné struktuře obou jazyků, nepůjde přísloví překládat doslovně a zachovat jejich formu (větnou strukturu). Cílem práce je porovnat přísloví, konkrétně způsob jejich tvorby v originálu a v překladu, a to po syntakické stránce.
- ItemReflexe "jinakosti" - kolonialismus v cestovatelských denících a jiných ego dokumentech vrcholné moderny: badatelská výuka a interdisciplinarita v projektové výuce dějepisu na SŠ.(2025-01-22) Novotná, Kateřina; Ducháček Milan, PhDr. Ph.D. :65978; Ulvr Michal, PhDr. Ph.D. :59514Cílem diplomové práce je vytvoření mezipředmětového projektu pro výuku vrcholného kolonialismu a dekolonizace na střední škole, obohaceného o vybrané cestovatele směřující v 19. století do Afriky a do oblasti Blízkého východu, postkoloniální literaturu a problematiku "jinakosti" a exotičnosti. První část práce se věnuje didaktickému zařazení projektu, vysvětlí projektovou a badatelsky orientovanou výuku a představí formativní hodnocení. Stručně shrne historický kontext probíraného období, tj. vrcholný kolonialismus 19. století a dekolonizace, a seznámí čtenáře s cestovateli, jejichž deníky jsou poté využity v praktické části, prostřednictvím krátkých medailonků. Druhá část práce je věnována tvorbě projektu a jeho zařazení do Rámcově vzdělávacího programu. Nakonec je představen tabulkový souhrn výukových bloků projektu s doplňujícími informacemi pro daný blok a didaktickými listy v duchu badatelské výuky.
- ItemLa imagen de la vida de los indígenas en la obra de Rigoberta Menchú(2025-01-23) Waňková, Martina; Marešová Jaroslava, PhDr. Ph.D. :65696Tato diplomová práce analyzuje vyobrazení života domorodého obyvatelstva v Guatemale prostřednictvím díla Jmenuji se Rigoberta Menchú (Me llamo Rigoberta Menchú y así me nació la conciencia, 1983) od Rigoberty Menchú, laureátky Nobelovy ceny míru. Zkoumá význam žánru svědectví (novela de testimonio), životní příběh protagonistky a popis každodenní reality, kultury a historických událostí. Práce hodnotí cíle a autenticitu autorčina vyprávění a zahrnuje návrhy pro využití tohoto díla při výuce španělštiny.
- ItemPojetí sexuality u žáků 9.ročníku(2025-01-14) Stará, Dominika; Josífková Jitka, PhDr. Ph.D. :54763; Gillernová Ilona, doc. PhDr. CSc. :68538Sexuální výchova je nezbytným prvkem vzdělávacího procesu, který ovlivňuje zdravé postoje a chování mladých lidí k sexu, sexualitě a mezilidským vztahům. Tato práce se zaměřuje na zmapování hlavních zdrojů informací o sexuální výchově u žáků 9. tříd základních škol, kteří se nacházejí v kritické fázi puberty. Cílem je zjistit, jaký vliv má rodina a jaký škola vzhledem k získávání informací a formování postojů těchto žáků k zdravému sexuálnímu chování. Teoretická část práce se zabývá otázkami sexuality, sexuálního vývoje, rizikového chování a dalšími pojmy z oblasti sexuální výchovy. Dále se zaměřuje na cíle a realizaci sexuální výchovy, aktuální problémy současné generace a pohledy učitelů a žáků na sexuální výchovu ve škole. Poslední kapitola se věnuje problematice sebepojetí a genderové identitě. Praktická část využívá dotazníkovou techniku pro sběr kvantitativních dat. Dotazníky byly distribuovány elektronicky a navrženy tak, aby byly snadno pochopitelné pro cílovou skupinu. Výsledky práce by měly odhalit hlavní zdroje informací o sexu a sexualitě u žáků, jejich postoje k zahájení sexuálního života. Závěrem práce je poskytnout ucelený pohled na sexuální výchovu u žáků 9. tříd, což by mohlo pomoci při tvorbě efektivnějších vzdělávacích programů a podpory zdravého vývoje mladých lidí.