Dovednost percepce a dekódování psaného textu (nejen) u studentů nefilologických oborů

Title Alternative:Umiejętność percepcji i dekodowania tekstu pisanego (nie tylko) wśród studentów kierunków niefilologicznych
Loading...
Thumbnail Image
Date
2016
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická univerzita v Liberci, Česká republika
Abstract
Příspěvek je věnován receptivní dovednosti čtení s porozuměním. Po teoretickém úvodu v něm autor představuje pilotní studii, která byla realizována u vybraných českých vysokoškolských studentů nefilologicky zaměřených studijních oborů. Cílem studie bylo zjistit, jakým způsobem respondenti pracují s odborně zaměřeným textem, jakých strategií využívají a zda jsou schopni takovýto text úspěšně dekódovat.
Artykuł poświęcony jest receptywnej umiejętności czytania ze zrozumieniem. Po teoretycznym wprowadzeniu autor przedstawia badania pilotażowe, jakie zrealizowano wśród wybranych czeskich studentów kierunków niefilologicznych. Celem badań było ustalenie sposobu, w jaki respondenci pracują ze specjalistycznym tekstem, jakie stosują strategie i czy są w stanie pomyślnie taki tekst dekodować. W oparciu o pozyskane dane opracowano propozycję kompetencji kluczowych wg ERRJ przeformułowanych pod kątem czytania specjalistycznego tekstu ze zrozumieniem.
This paper examines reading and comprehension skills. Following a theoretical introduction, the paper describes a pilot study among selected Czech university students from non-philological subjects. The study’s aim was to ascertain how the respondents work with academic texts, what strategies they use, and how well they manage to successfully decode such texts. The paper proposes a revision of key CEFR skills to accommodate reading and comprehension of academic texts.
Dieser Beitrag präsentiert zuerst sowohl diejenigen Verarbeitungsprozesse, die beim Leseverstehen eine gravierende Rolle spielen, als auch solche Strategien, die für das Dekodieren und Verstehen eines (Fach-) Textes von Bedeutung sind. Weiterhin stellt der Beitrag Ergebnisse einer Pilotforschung zur Problematik der Arbeit mit fachorientierten Texten vor, die der Autor an der Metropolitan Universität Prag durchgeführt hat. Auf Grund der festgestellten Daten entstand ein Entwurf der Schlüsselkompetenzen nach dem GeRS mit Hinsicht auf die Fertigkeit „Leseverstehen“ fachorientierter Texte.
Description
Subject(s)
reading competence, top-down process, bottom-up process, reading strategies, pilot research, descriptors
Citation
ISSN
1803-9782
ISBN