Válka v Afghánistánu 2001 až 2021 jako výukové téma ve vyšším sekundárním vzdělávání

Abstract
Práce se věnuje výukovému tématu války v Afghánistánu mezi lety 2001 až 2021 a jeho možné aplikaci na středních školách, čtyřletých gymnáziích nebo vyšším stupni osmiletých gymnázií. Cílem práce bylo zjistit, zda je možné toto komplexní téma soudobých dějin vyučovat na vybraném typu škol. Při sestavování modelových hodin bylo zohledněno nejen didaktické hledisko a výstupy z RVP, ale byl kladen důraz i na kultivaci samostatnosti, kreativity a kritické práce práci se zdroji. Pro odborné zpracování byly hlavními dokumenty zprávy poskytnuté NATO a monografie o Afghánistánu. Na základě analýzy byl sestaven výukový program, který byl vyzkoušen na vyšším stupni gymnázia. Z práce vyplynulo několik přínosných poznatků. Celkově je v kurikulárních dokumentech podhodnoceno téma smrti a soudobé dějiny jsou velice vágně vymezeny. Žáci nejsou zvyklí na badatelskou formu výuky a zároveň nejsou schopni pracovat s chybou, takže se raději ani o nic nepokusí, než aby chybovali. Práce s obrazovým materiálem a sociálními sítěmi se ovšem osvědčila. Do budoucna je možné téma přizpůsobit žákům základních škol nebo ho převést do online prostředí.
This thesis examines the Afghanistan War from 2001 to 2021 as an educational topic and its potential application in high schools, four-year grammar schools, and senior grades of eight-year grammar schools. It attempts to assess whether it is possible to teach this complex subject of contemporary history in second level education. Four experimental classes were created with emphasis on didactics, "expected outcomes" defined in Czech Framework Educational Programme, as well as independency, creativity a critical thinking during tasks involving provided resources. The main credible sources were reports of NATO and a monograph on Afghanistan. Based on an analysis, an educational programme was drafted and tested in a senior grade of local grammar school. The paper provided several contributions. In curricular documents, the topic of death is insufficiently represented, and contemporary history is only vaguely defined. The pupils are not used to enquiry-based learning and learning from mistakes, and their fear of failure negatively affects overall participation in class. Working with visual materials and social media, however,proved successful. In the future, it might be possible to adapt this subject for elementary schools or online teaching.
Description
Subject(s)
badatelská výuka, Afghánistán 2001 až 2021, válka ve výuce, střední školy, gymnázia
Citation
ISSN
ISBN