Browsing by Author "Jakoubková, Šárka"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemRod hrabat z Gallasu a Clam-Gallasu na Frýdlantsku ve výuce dějepisuJakoubková, Šárka; Svoboda Milan, PhDr. Ph.D. : 55296Tato bakalářská práce se zabývá stanovením výukového materiálu pro sedmé a osmé třídy základních škol s užším zaměřením na rody hrabat z Gallasu a Clam-Gallasu, jejich historii a souvislost s regionálními dějinami Frýdlantska. Teoretická část práce seznamuje s použitými metodami výuky jako jsou I.N.S.E.R.T., dramatizace, diskuse, skupinová práce atd. V rámci praktické části jsou navrženy čtyři výukové jednotky pro rozšíření povědomí o dějinách Frýdlantska, které je možné realizovat s žáky příslušné věkové skupiny nejen v hodinách dějepisu, ale i v rámci zájmového kroužku, výtvarné či hudební výchovy nebo dějin umění. Každá z modelových hodin obsahuje základní historický výklad pro pedagoga, doprovodné materiály a detailní popis průběhu každého cvičení, které je ve výukové jednotce obsaženo. Všechna zadání byla sestavena s ohledem na RVP a vzdělávací politiku MŠMT ČR. Jejich hlavním cílem je rozvoj klíčových kompetencí žáků. Navržené materiály by neměly být využívány jen pro osvojení faktografie, nýbrž i pro rozvoj zájmu o nejen regionální historii
- ItemVálka v Afghánistánu 2001 až 2021 jako výukové téma ve vyšším sekundárním vzděláváníJakoubková, Šárka; Ulvr Michal, PhDr. Ph.D. :59514; Ducháček Milan, PhDr. Ph.D. :65978Práce se věnuje výukovému tématu války v Afghánistánu mezi lety 2001 až 2021 a jeho možné aplikaci na středních školách, čtyřletých gymnáziích nebo vyšším stupni osmiletých gymnázií. Cílem práce bylo zjistit, zda je možné toto komplexní téma soudobých dějin vyučovat na vybraném typu škol. Při sestavování modelových hodin bylo zohledněno nejen didaktické hledisko a výstupy z RVP, ale byl kladen důraz i na kultivaci samostatnosti, kreativity a kritické práce práci se zdroji. Pro odborné zpracování byly hlavními dokumenty zprávy poskytnuté NATO a monografie o Afghánistánu. Na základě analýzy byl sestaven výukový program, který byl vyzkoušen na vyšším stupni gymnázia. Z práce vyplynulo několik přínosných poznatků. Celkově je v kurikulárních dokumentech podhodnoceno téma smrti a soudobé dějiny jsou velice vágně vymezeny. Žáci nejsou zvyklí na badatelskou formu výuky a zároveň nejsou schopni pracovat s chybou, takže se raději ani o nic nepokusí, než aby chybovali. Práce s obrazovým materiálem a sociálními sítěmi se ovšem osvědčila. Do budoucna je možné téma přizpůsobit žákům základních škol nebo ho převést do online prostředí.