Optimalizace trasy závodu - aplikace simulovaného žíhání
Loading...
Date
2021-1-8
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Práce řeší aplikaci algoritmu simulovaného žíhání pro nalezení optimální kružnice v úplném grafu. Motivací pro úlohu je optimalizace trasy závodu Jizerský Qaker. Úkolem závodníků je v omezeném čase 22 hodin zdolat co nejvíce vylosovaných skal. Tyto skály jsou obodovány dle oblasti, ve které se nachází. Vyhrává dvojice, která v tomto časovém úseku jako první nasbírá co nejvíce bodů. Matematicky tato úloha vede k nalezení optimální kružnice v úplném grafu. Optimální v našem případě znamená, že nepřekročí daný čas a má maximální hodnocení.
This thesis uses the application of the simulated annealing method to find an optimal circle in a graph. The motivation for this task is the optimization of the route of the competition Jizerský Qaker. Competitors have to climb on as many selected rocks as possible within a time frame of 22 hours. These rocks are rated according to the area where they lie. The winning team is the team that earns the most points in this time limit. Mathematically this task leads to the finding of an optimal cycle in a graph. An optimal cycle means that the cycle will not exceed the given time limit and will have the most points.
This thesis uses the application of the simulated annealing method to find an optimal circle in a graph. The motivation for this task is the optimization of the route of the competition Jizerský Qaker. Competitors have to climb on as many selected rocks as possible within a time frame of 22 hours. These rocks are rated according to the area where they lie. The winning team is the team that earns the most points in this time limit. Mathematically this task leads to the finding of an optimal cycle in a graph. An optimal cycle means that the cycle will not exceed the given time limit and will have the most points.
Description
Subject(s)
Simulované žíhání, problém obchodního cestujícího, teorie grafů, diskrétní matematika, simulated annealing, Travelling salesman problem, Graph theory, discrete mathematics