Vývoj motorické výkonnosti dětí

Abstract
Autorka této diplomové práce má jasný cíl, a to zpracovat a následně vyhodnotit data motorické výkonnosti chlapců a děvčat staršího školního věku. Všichni žáci navštěvovali Základní školu T. G. Masaryka v Lomnici nad Popelkou. V práci nebude chybět ani intersexuální komparace výsledků. V první kapitole jsou objasněny pojmy, které se celou prací budou prolínat. Autorka vysvětluje rozdíly v pubescentním období u dívek a chlapců, motorickou docilitu, motorické učení, tělesnou zdatnost a motorickou výkonnost, a také pohybovou aktivitu a její doporučenou denní dávku. Vše je zacíleno na děti staršího školního věku. Shrnula také historický vývoj motorického testování a školní tělesné výchovy. Další odstavce věnuje popisu metodiky práce. Vybraný soubor tvoří děti z nesportovních běžných tříd ve věku od 11 do 15 ti let ze základní školy v Lomnici nad Popelkou. Motorickou výkonnost chlapců a děvčat pak hodnotí za pomocí nestandardizované testové baterie, kterou si pro své potřeby vytvořili sami vyučující. Data pro chlapce získala pro období 1996/1997 - 2018/2019 a pro dívky pak od školního roku 2008/2009 - 2018/2019. Baterii tvoří celkem sedm testů (skok daleký, běh 1000 m, běh 60 m, předklon, sed-leh, trojskok, shyb) a vyučující ji provádí každý rok zvlášť pro dívky a pro chlapce. Vyhodnoceny byly výsledky pro obě pohlaví zvlášť. Výrazné zhoršení motorické výkonnosti žáků autorka zaznamenala u obou pohlaví, a zároveň u všech věkových skupin v testu shyb a sed-leh. Zlepšení výkonnosti pak bylo prokázáno u obou pohlaví v testu trojskok. Chlapci se pak mírně zlepšují ještě v testu běžeckých vytrvalostních a rychlostních schopností. V ostatních testech motorické výkony žáků a žákyň stagnují. Dále pak práce obsahuje porovnání výkonů dětí působících ve škole na počátku a na konci sledovaného období. Děti na počátku zkoumaného období dosahovali v průměru lepších výkonů. Následně nechybí ani intersexuální komparace výsledků, kde výrazně lepších výkonů dosahují chlapci. Výjimkou je test flexibility, ve kterém dívky dosáhly lepších výkonů. Závěr práce je pak věnován analýze zjištěných výsledků, a nechybí ani doporučení do praxe pro učitele, žáky i jejich rodiče.
The aim of this diploma thesis is to process and evaluate the motor performance of school-aged girls and boys at Elementary school T. G. Masaryka in Lomnice nad Popelkou. The work also compares intersexual results of children motor performance.In the first chapter, the main terms are summarized. The author explains the differences between girls and boys in the pubescent period and other terms e.g. motor docility, motor learning, physical fitness, motor performance or physical activity and frequency focusing on school-aged children. Then the author of this thesis writes about the historical development of motor tests and physical education at schools. The next part is dedicated to the methodology. The selected group consists of children from non-sporting classes aged 11 to 15 from Elementary school in Lomnice nad Popelkou. The motor performance of boys and girls is evaluated by means of a non-standardized test battery, created by their teachers. The author received data for boys for the period 1996/1997 - 2018/2019 and for girls for the period 2008/2009 - 2018/2019. The battery consists of a total of seven tests (long jump, 1000 m run, 60 m run, forward bend, sit-ups, triple jump, pull-ups) and the teacher practises it each year separately for girls and boys. The author saw significant deterioration in motor performance of pupils of both sexes, and also in all age groups in pull-ups and sit-ups tests. Performance improvement was demonstrated in triple jump of both sexes. The boys then improved slightly in the test of running endurance and speed abilities. In other tests, motor performance of pupils stagnated. In the next part of the thesis, the author compares the results of children at the beginning and at the end of the period. At the beginning of the period, children had better results on average. Subsequently, there is also an intersexual comparison of the results. Boys were usually better than girls. In the test of flexibility, the girls were better than boys. The conclusion of this work is dedicated to the analysis of the results, and there are also recommendations for practice for teachers, pupils and their parents.
Description
Subject(s)
Děti staršího školního věku, intersexuální komparace, motorická výkonnost, pubescentní období, testová baterie, Adolescence, intersexual comparison, motor performance, school-aged children, test battery
Citation
ISSN
ISBN