Využití anglických fonemických symbolů ve vybraných školách v České republice

Abstract
Tato bakalářská práce se zabývá používáním anglických fonémických symbolů při výuce na základních školách v regionech Liberec, Česká Lípa, Jablonec nad Nisou a Semily. Fonémická transkripce je prostředek, kterým můžeme poukázat na problematické jevy anglické výslovnosti. Zároveň poslouží žákům později jako prostředek k samostudiu. Tato práce se skládá ze dvou částí: teoretické a praktické. Teoretická část poskytuje přehled současného výzkumu a praktická část je složená z dotazníku, z kterého byla získána data o situaci při používání fonémických symbolů na školách. Cílem bakalářské práce je posoudit zahrnutí fonemických symbolů do procesu výuky anglického jazyka. Informace potřebné k provedení šetření budou získány z dotazování učitelů základních škol Libereckého kraje. Základ práce bude vytvořen aplikací poznatků získaných ze studia odborné literatury a analýzy dotazníků založených na posuzovaném jevu.
This bachelor thesis examines the use of English phonemic symbols in the educational process at the primary level of primary schools in the regions of Liberec, Česká Lípa, Jablonec nad Nisou and Semily. Phonemic transcription is a tool which can show problematic issues of English pronunciation. Also, it helps the pupils in their self-study process. This work consists of two parts: theoretical and practical. The theoretical part gives an overview of the current research and practical part consists of a questionnaire, from which data about the situation of the use of phonemic symbols were gathered. The goal of the bachelor thesis is to evaluate how phonemic symbols are integrated into the educational process. Information necessary for the research will be gathered from questioning the teachers of elementary schools in the Liberec region. The basis of this work will be created by application of knowledge from literature and by the analysis of the questionnaire, based on the researched issue.
Description
Subject(s)
fonetika, fonologie, IPA, fonémický symbol, vzdělávání, phonetics, phonology, IPA, phonemic symbol, education
Citation
ISSN
ISBN