Rozvoj komunikačních schopností u dětí s poruchou autistického spektra na základních školách speciálních v Libereckém kraji

Abstract
Bakalářská práce se zabývala problematikou rozvoje komunikace u žáků s poruchou autistického spektra a využitím alternativní a augmentativní komunikace u těchto žáků. Cílem bakalářské práce bylo zanalyzovat metody užívané pro rozvoj komunikace u žáků s poruchou autistického spektra ve výchovně vzdělávacím procesu. Tato práce byla rozdělena do dvou částí. V teoretické části, se autorka textu opírala o odbornou literaturu, díky které získala informace o poruchách autistického spektra, komunikaci, komunikační schopnosti u žáků s poruchou autistického spektra a také informace oalternativní a augmentativní komunikaci. Tyto poznatky následně přispěly ke zpracování praktické části. Tato část práce se zaměřovala nejen nad analýzou metod, které pedagogové používají pro rozvoj komunikace u dětí s poruchou autistického spektra při výchovně vzdělávacím procesu, ale i otázce využívání speciálních pomůcek a softwaru pro rozvoj řeči u žáků s PAS. Šetření zjistilo, že je zapotřebí opravdu důmyslně dbát na výběr vhodného komunikačního kanálu. Díky němuž se u žáků s PAS velmi často objevilo zlepšení v komunikaci se svým okolím. Nejen tyto informace by mohly být přínosem pro širší veřejnost v pohledu na osoby s poruchou autistického spektra a jejich komunikaci s okolím.
The bachelor thesis dealt with the issue of communication development of pupils with autistic spectrum disorder and using of alternative and augmentative communication in in these pupils. The aim of bachelor thesis was to analyse the methods used for communication development in pupils with autism spectrum disorder in the educational process. This work was divided into two parts. In the theoretical part, the author of the text relied on professional literature, thanks to which she received information about autism spectrum disorders, communication, communication skills of pupils with autism spectrum disorder and also information about alternative and augmentative communication. These findings subsequently contributed to process the practical part. This part of the work focused not only on the analysis of methods, which educators use to develop of communication in children with autism spectrum disorder in the educational process, but also the issue of the use of special aids and speech development software for pupils with ASD. The investigation found that it really needed carefully select the appropriate truly communication channel. Thanks to pupils with ASD very often discovered improvements in communication with their surroundings. Not only this information would they could be of benefit to the wider public by looking at people with autism spectrum disorder and their communication with the environment.
Description
Subject(s)
porucha autistického spektra, autismus, triáda problematických oblastí, metody alternativní a augmentativní komunikace, komunikace, strukturované učení, základní vzdělávání u dětí s PAS, komunikační schopnost u dětí s PAS, Autism Spectrum Disorder, Autism, The Autistic Triad, the methods of Alternative and Augmentative Communication, Communication, Structured Learning, Elementary Education of children with ASD, Communication Ability in children with ASD
Citation
ISSN
ISBN