ŽELEZNIČNÍ STANICE - PRAHA - VELESLAVÍN

Abstract
Předmětem návrhu diplomové práce, je architektonická studiekomplexu železniční stanice, Praha - Veleslavín. Tato stanice vznikne v příštích letech, v rámci připravovanémodernizace a novostavby trati Praha, Veleslavín - Praha, Letiště Václava Havla. Majetkové uspořádání území a stejně tak navržených staveb je smíšené, to mělo značný vliv na samotný koncept řešení. Návrh samotné vlakové stanice vznikne v gesci a na pozemcích Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), na pozemcích obklopující železniční koridor. Součástí zadání je však také návrh bezprostředního okolí stanice. To však spadá svým majetkovým uspořádáním pod Prahu 6. Ta svými požadavky na komplexní řešení území apeluje na vznik, dopravního terminálu, s návazností na autobusovou, vlakovou, tramvajovou dopravu, včetně napojení na metro. Dále také začlenění nového komunitního centra a vznik prostorpro gastronomické a komerční služby. Toto uspořádání se promítá v celém procesu návrhu.Hlavním doménou celého návrhu je proto možnost etapizace.Stavba bude fungovat samostatně při výstavbě samotné vlakové stanice a bude působit komplexním dojmem i po dostavbě centra.Jednotlivé části centra leží na pozemcích dotčených investorů, proto bylo nutné jednotlivé provozy separovat.Jako jedno ze vstupních míst po příletu do Prahy a významnýdopravní uzel, bylo estetické ztvárnění uchopeno velkoryse.Hlavní nosnou myšlenkou celého návrhu je přiblížení dvou -hlavních, dopravních os - Evropské třídy a železničního koridoru.Návrh přijal tyto osy a jejich půdorysné stopy za své, využil jejich křivek a v nejužším místě jejich přiblížení situoval -Centrum Nádraží Veleslavín. Kompletní centrum stanice Veleslavín překlenuje střešní rovina, jež se stane charakteristickým poznávacím bodem a zároveň funkčním prvkem celého areálu. Tato rovina se skládá z několikaprolnutých linií, jež kopírují stávající a navržené dopravní koridory.Vytváří kryté prostory a svým uspořádáním obtéká prostor,jež by se mohl stát novým, tepajícím středem subcentra Prahy 6.Samotná střešní rovina je pak styčným bodem, který propojujejednotlivé investiční záměry v řešeném území.Vlaková stanice kopíruje železniční koridor ze severní strany.Nejenže je severní umístění železniční stanice výhodné,vzhledem k napojení na silniční dopravu z ul. Evropská, alepřibližuje se také rekreační zóně Litovický potok. Stanice je s ostrovním nástupištěm spojena bezbariérovýmpřemostěním, překlenující vstup tratě do podzemí.V severní části zástavby, jež kopíruje městskou třídu Evropská,Nalezneme stanoviště MHD, K&R, taxi a zásobovací prostor.Toto dopravní rozpoložení bylo z důvodu plynulého nájezduna křižovatku Evropská - Veleslavínská, situováno co nejdáleod zmíněné křižovatky. Samotný objekt pak skrývá komunitnícentrum, velkokapacitní tržnici a prostory pro komerční služby.Komplex dovršuje východní zástavba, která uzavírá tyto linie.Toto uskupení obklopuje nově vzniklé náměstí a propůjčuje tomuto prostoru jakýsi odstup od frekventovaných provozů.A zároveň může plnohodnotně plnit funkci subcentra Prahy 6.
The subject of the thesis is an architectural studyof the railway station complex, Prague - Veleslavin.This station will be created in the coming years, within the upcomingmodernization and new construction of the railway line Prague, Veleslavín -Prague, Václav Havel Airport.Property management of the territory as well as designed buildingsit is mixed, it has had a significant impact on the solution itself.The design of the train station itself will arise under the responsibility and on the landRailway Infrastructure Administration (SDŽC), on the grounds surroundingrailway corridor.However, the project also includes the design of the immediate surroundings of the station.However, this is due to its property structure under Prague 6.With its demands for a comprehensive solution of the territory,transport terminal, following the bus, train,tram transport, including connections to the metro.Furthermore, the incorporation of a new community center and the spacefor gastronomic and commercial services.This arrangement is reflected in the entire design process.The main domain of the whole proposal is therefore the possibility of phasing.Construction will work independently during the construction of the train itselfstation and will have a complex impression even after the completion of the center.The individual parts of the center lie on the plots of the investors concernedtherefore it was necessary to separate the individual spaces.As one of the entry points upon arrival in Prague and significantthe transport hub, the aesthetic design was taken generously.The main idea behind the whole proposal is to approach two -main, transport axes - European Class and Railway Corridor.The proposal accepted these axes and their ground plans as their owntheir curves and at the narrowest point of their approach -Centrum Nádraží Veleslavín.The complete center of Veleslavín station is bridged by the roof planewhich becomes a characteristic cognitive point and at the same timefunctional element of the whole complex. This plane consists of severalinterwoven lines that replicate existing and designed transport corridors.It creates indoor spaces and by its arrangement wraps around the spacewhich could become a new, throbbing center of Prague 6.The roof plane itself is the interface that connectsindividual investment plans in the area.The train station follows the railway corridor from the north side.Not only is the northern location of the railway station advantageousdue to connection to road transport from Evropská street, butit also approaches the recreational zone Litovický potok.The station is connected to the island platform with barrier-free accessbridging, spanning the track's entry into the underground.In the northern part of the development, which follows the EuropeanWe will find the public transport, K&R, taxi and supply areas.This mood was due to a smooth raidat the intersection Evropská - Veleslavínská, situated as far as possiblefrom the aforementioned intersection. The object itself hides the communitycenter, large-scale market and commercial service areas.The complex completes the eastern development, which closes these lines.This group surrounds the newly created square and lends itthis area some distance from busy operations.And at the same time, it can fully fulfill the function of Prague 6 sub-center.
Description
Subject(s)
Nádraží, Dopravní terminál, Praha, Veleslavín, architektonická studie, Railway station, Transport terminal, Prague, Veleslavin, architectural study
Citation
ISSN
ISBN